REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Organizacja pracy, Prawa pracownika

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Swobodniejszy przepływ pracowników w UE

14 kwietnia 2014 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła projekt dyrektywy przedstawiony przez Parlament Europejski. Projekt dotyczy środków ułatwiających korzystanie z praw pracowników w kontekście swobodniejszego przepływu pracowników w Unii.

Firmy chętniej inwestują w opiekę medyczną dla rodzin pracowników

Firmy coraz chętniej wprowadzają darmowe programy opieki medycznej dla członków rodzin pracowników. Jest to korzystne rozwiązanie również dla małych przedsiębiorstw, bowiem pracodawca nie traci na nieobecności pracowników w związku z koniecznością opieki nad chorym członkiem rodziny.

O co nie należy pytać podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Rozmowa kwalifikacyjna jest zawsze stresująca zarówno dla kandydata, jak i pracodawcy. Należy odpowiednio się do niej przygotować pod względem merytorycznym oraz być przygotowanym na szereg pytań nie do końca związanych z podejmowanym zatrudnieniem. Jakich pytań pracodawca nie może zadać podczas rozmowy kwalifikacyjnej? Czy kandydat może odmówić odpowiedzi na nie?

Upoważnienie do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy

Pracodawca może upoważnić zatrudnionych pracowników do dokonywania określonych czynności z zakresu prawa pracy. Upoważnić można również osoby fizyczne spoza zakładu pracy bądź jednostki organizacyjne, np. zewnętrzne firmy doradcze.

REKLAMA

Jak obliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego?

„Ile jeszcze mam dni urlopu” ? Każdy z nas zadaje sobie te pytanie co najmniej kilka razy do roku podczas planowania upragnionego wypoczynku. Jak obliczyć prawidłowo wymiar płatnego, corocznego urlopu? Kiedy przysługuje nam 20 dni wypoczynku? Ile lat należy być zatrudnionym, abym uzyskać prawo do nieprzerwanych 26 dni urlopu? Wreszcie nadszedł czas, aby odpowiedzieć sobie na te dość istotne pytania.

Szkolenie „Prawo Pracy w 2014 roku ze szczególnym uwzględnieniem czasu pracy oraz ochrony rodzicielskiej w świetle najnowszych zmian”

Zapraszamy na szkolenie „Prawo Pracy w 2014 roku ze szczególnym uwzględnieniem czasu pracy oraz ochrony rodzicielskiej w świetle najnowszych zmian”, które odbędzie się 14 lutego 2014 r. w Krakowie.

Obowiązki pracodawcy w zakresie BHP podczas zimy

Okres zimowy to czas dodatkowych obowiązków dla pracodawcy. Ciepły posiłek, odpowiednia temperatura w miejscu pracy, zakup cieplejszej odzieży to tylko niektóre z zadań obowiązkowych. Warto zapoznać się z listą dodatkowych środków ochrony, których spełnienie gwarantuje pracownikom bezpieczeństwo pracy.

Charakterystyka urlopu bezpłatnego

Pracodawca może udzielić urlopu bezpłatnego na wniosek pracownika na dowolnie wybrany cel. Może być to zarówno wypoczynek, jak i opieka nad dzieckiem. Na jak długo można udzielić bezpłatnego urlopu? Jakie uprawnienia ma pracownik w trakcie urlopu?

REKLAMA

Hojne prezenty dla pracowników na święta

Okres przedświąteczny jest szansą na obdarowanie pracowników przez pracodawców dodatkami do wynagrodzeń. Najczęściej pracodawcy oferują bony, kupony rabatowe czy dofinansowanie aktywności.

Wysoka jakość staży i praktyk a rozwój organizacji – debata pracodawców z Wrocławia

Debata pracodawców "Wysoka jakość staży i praktyk a rozwój organizacji" odbędzie się dnia 7 listopada 2013 r. we Wrocławiu.

Jak zatrudnić pracowników?

Większe zamówienie lub osiągnięcie płynności to moment, w którym małe firmy decydują się na zatrudnienie pracowników. Rynek pracy jest pełen osób poszukujących zatrudnienia. Niektórzy – z różnych powodów – chcą zmienić pracę, inni stracili zatrudnienie i poszukują nowego, a kolejna grupa to absolwenci, którzy nie mają większego doświadczenia. Jak zatrudnić pracowników?

Chcesz pracować w motoryzacji? Jakie zawody możesz wybrać? Znajdź stanowisko swoich marzeń!

Zarówno mężczyźni, jak i kobiety mogą znaleźć wymarzoną pracę w branży motoryzacyjnej. Należy ukończyć szkołę zawodową, technikum lub studia np. z zakresu logistyki bądź zarządzania, by zarządzać działem w firmie motoryzacyjnej.

Urlop wypoczynkowy pracownika tymczasowego

Pracownikowi tymczasowemu przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze dwóch dni za każdy miesiąc pozostawania w dyspozycji jednego pracodawcy użytkownika lub więcej niż jednego pracodawcy użytkownika. Co w sytuacji, gdy pracownik nie wykorzysta urlopu wypoczynkowego?

Ekwiwalent za odzież i obuwie robocze - jak go opodatkować?

W myśl przepisów Kodeksu Pracy, pracownikowi używającemu własnej odzieży i obuwia roboczego, pracodawca wypłaca ekwiwalent pieniężny. Jak opodatkować takie świadczenie?

Stres w pracy - plusy i minusy

Czy wiesz, czym jest stres w pracy? Jakie objawy i choroby powoduje stres? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz w dzisiejszym artykule.

Rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron

Każdą umowę o pracę można rozwiązać za porozumieniem stron stosunku pracy. Porozumienie pracownika i pracodawcy jest czynnością prawną mającą na celu rozwiązanie umowy o pracę. Jak rozwiązać umowę o pracę za porozumieniem stron?

Induction Day – jak dobrze wprowadzić nowego pracownika

Pierwsze dni w nowej pracy to zawsze spore przeżycie zarówno dla pracownika, który musi dopiero odnaleźć się w strukturach firmy, jak i dla pracodawcy, który przez pewien czas musi pogodzić się z pewnymi zaburzeniami w sprawnie działającym przedsiębiorstwie.

Podwyżki dla nauczycieli od 1 września 2012 roku. Dla firm bez zmian

Rośnie wynagrodzenie dla nauczycieli. Od 1 września 2012 minimalne pensje zasadnicze nauczycieli wzrosną o niecałe 4 proc. Dowiedz się jakie podwyżki dostaną nauczyciele w 2012 roku.

Dieta za podróż służbową w 2013 r.

Dieta za podróż służbową w 2013 r. Dowiedz się jakie diety przysługują z tytułu podróży służbowych od 1 stycznia 2013 roku. Informujemy, jakie są stawki diety dla podróży służbowych krajowych i zagranicznych.

Nowe uprawnienia inspektorów pracy

Do Sejmu trafił projekt nowej ustawy przydzielającej inspektorom pracy uprawnienia do wydawania nakazów zmiany umowy zlecenie na umowę o pracę. Kto na tym straci, a kto zyska?

Obowiązki pracodawcy w trakcie upałów

Praca podczas upałów to nie lada wyzwanie dla każdego z nas. Czy wiesz, czego możesz w takiej sytuacji wymagać do swojego szefa?

Nuda w pracy – kto się nudzi, dlaczego i jakie są tego skutki

O pracy monotonnej, o zmęczeniu i wypaleniu zawodowym oraz o tym jak sobie z tym radzić i jak zapobiegać. Jeżeli jesteś pracownikiem lub pracodawcą powinieneś to przeczytać.

Odpowiedzialność za słowo, czyli czym różni się informacja od dezinformacji

Niemal każda praca wymaga przekazywania informacji klientom lub dzielenia się nimi ze współpracownikami. Doświadczenie pokazuje, że błędna informacja czasem może spowodować więcej szkód niż niewiedza, dlatego zanim puścimy jakąś wiadomość w obieg, zastosujmy się do kilku zasad.

Icebreaker w szkoleniu

Pragniesz, by Twoje szkolenie wyróżniało się na tle konkurencji? Chcesz zaskoczyć swoich uczestników czymś nietypowym, oryginalnym i wyjątkowym? Odpowiedź jest jedna - icebreaker.

Jak oceniać pracowników?

Ostatnie lata przyniosły znaczny wzrost popularności systemu ocen pracowniczych, powszechnie nazywanego systemem ocen okresowych (SOP). Jednak jak pokazuje praktyka, jest on wciąż narzędziem nie do końca zrozumianym i odpowiednio używanym. Co zrobić, aby system ten działał poprawnie, przynosząc korzyści zarówno pracodawcom, jak i pracownikom, a docelowo całej firmie?

Szykany w miejscu pracy - mobbing

Przeważająca większość pracodawców zapytana o to, czy w środowisku ich firmy dochodzi do przypadków mobbingu, zdecydowanie zaprzeczy. Naturalnie, przyznanie się do zgody na tego typu zjawiska mogłoby doprowadzić do postawienia przełożonemu zarzutów – 1 stycznia 2004 roku pojęcie mobbingu zostało wprowadzone do polskiego kodeksu pracy. Co za tym idzie, przełożony ma obowiązek zwalczania mobbingu, natomiast dręczony pracownik może dochodzić swoich praw przed sądem.

Metody zarządzania czasem

Metody zarządzania czasem, w myśl słów Petera Druckera (którego uznaje się za ojca technik zarządzania) powinny wspomagać osiąganie celów zawodowych i osobistych pracowników przedsiębiorstwa a tym samym wpływać na wzrost skuteczności działania całej firmy.

SMP, czyli System Monitoringu Projektów

Monitorowanie projektów w firmach staje się coraz popularniejszym narzędziem prawidłowego zarządzania.

Bariery dla kobiet utrudniające awans

70 proc. kobiet musi zmierzyć się w trakcie swojej kariery z barierami utrudniającymi awans zawodowy – wynika z badań Krajowego Rejestru Długów.

Czy można wykorzystać wizerunek pracownika w działalności zakładu pracy?

W działalności zakładów pracy coraz częściej wykorzystywane są wizerunki pracowników. Każdy zakład pracy bowiem tworzą ludzie, którzy w nim pracują – jest to wartość chętnie eksponowana w różnych formach promocji przedsiębiorstw: na stronach internetowych, w broszurach informacyjnych, nagraniach czy na plakatach. Pytanie, które rodzi się na tym tle brzmi: jak wykorzystać wizerunek pracownika zgodnie z prawem, by nie narazić się na zarzut naruszenia jego dóbr osobistych?

Zarządzanie kadrami

Jeśli od co najmniej dwóch lat nie trafił ci w ręce podobny tytuł, to ta książka odświeży i uporządkuje ci wiedzę o zarządzaniu kadrami. Jest to wydanie aktualne, z wiedzą godną roku 2010. Autorzy są pracownikami naukowymi Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu – jest to zatem gwarancja rzetelności i jakości w doborze materiałów.

Kto ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez podwładnego?

Podmiot prawa cywilnego, który wyrządza szkodę innemu podmiotowi jest obowiązany do jej naprawienia. Jest to podstawowa zasada odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną swoim własnym działaniem. Polski Kodeks Cywilny jasno formułuję tą regułę w art. 415. Ale czasem szkoda nie jest powodowana bezpośrednio przez podmiot odnoszący z niej korzyść majątkową. W takich przypadkach zasady współżycia społecznego wymagają, ażeby odnoszący korzyść ponosił odpowiedzialność za szkody wyrządzone czynnościami wykonywanymi na jego rachunek.

W jakich sytuacjach pracodawcom przysługują autorskie prawa majątkowe?

Pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, co do zasady nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe.

Zwiększenie skuteczności własnego wystąpienia

Każde publiczne wystąpienie wymaga wcześniejszego przygotowania, improwizacje zazwyczaj nie dają efektów, wręcz przeciwnie – łatwiej o upokorzenie i zawstydzenie autora z powodu nieznajomości tematu.

Miejsce pracy asystenta lub asystentki

Dobra organizacja miejsca pracy asystenta/asystentki ma znaczenie nie tylko dla ich komfortu i wygody, ale również dla ich przełożonego, innych pracowników, a przede wszystkim interesantów.

Na czym polega praca w sekretariacie?

Praca w sekretariacie jest pracą biurową, należącą do stanowisk średniego szczebla, wykonywaną głównie przy użyciu komputera i innych nowoczesnych urządzeń biurowych. Osoby zajmujące stanowiska sekretarskie, wykonują czynności zapewniające sprawną pracę sekretariatu oraz zajmują się nadzorowaniem przepływu informacji, wewnątrz i na zewnątrz jednostki, w której pracują.

Jak radzić sobie z zapamiętywaniem?

Dobra pamięć w zawodzie asystentki to połowa sukcesu. Nie da się jej jednak wyćwiczyć od razu. Najchętniej wzięlibyśmy pigułkę, która w cudowny sposób rozwiązałaby wszystkie nasze problemy. Od leków skuteczniejsze są jednak „naturalne” metody.

Jakie świadczenia przysługują za podróż służbową

Podróże służbowe stanowią coraz bardziej popularny element pracy. Warto zatem wiedzieć co Kodeks Pracy nazywa podróżą służbową, a także jakie świadczenia przysługują nam po powrocie.

Odbudowanie zaufania po zwolnieniach grupowych

W czasie kryzysu zwolnienia grupowe nie wzbudzają sensacji. Firmom zależy na cięciu kosztów, a jednocześnie na wydajnej pracy pozostałych pracowników. Jak to pogodzić?

Budownie wspólnej płaszczyzny

Zgodnie z wielokrotnie udowodnioną regułą lubienia – zdecydowanie chętniej spełniamy prośby osób, które lubimy, a lubimy te osoby, które przejawiają podobne do nas poglądy czy też wygłaszają podobne opinie. Dlatego jednym z ważniejszych zadań, jakie stoją przed nami na drugim etapie pozyskiwania współpracy jest zbudowanie wspólnej płaszczyzny.

Pozyskaj sojuszników w pracy

Od umiejętności pozyskiwania do współpracy innych osób, od ich odpowiedniego motywowania, a także budowania trwałych relacji i partnerstwa biznesowego zależy w dużej mierze sukces danej osoby, czy też danego działu.

Warsztaty i kursy jako forma zebrań

Bardzo popularną formą zebrania są znane wszystkim szkolenia. Każdy z nas, przynajmniej raz w życiu brał w nich udział. Jeśli nie chcemy by były one nudne i nie przypominały przydługiego wykładu, można zastosować kilka sztuczek.

Na kogo polują HR-owcy?

W obecnej dobie gospodarki opartej o wiedzę, zmieniła się percepcja zarządzania zasobami ludzkim, które generowały koszty. Dziś firmy budują kapitał ludzki, który wraz z kapitałem strukturalnym tworzy kapitał intelektualny firmy, koszty zmieniają się w inwestycje w ludzi.

Innowacje w biznesie wspierane przez dział HR

Budowanie organizacji uczącej się (ang. Learning organization) potrafiącej nieustannie zdobywać nową wiedzę, rozpowszechniać ją w swoich strukturach i natychmiast wykorzystywać do tworzenia nowych technologii i produktów to jedno z największych wyzwań jakie stoją obecnie przed działem HR.

Pytania w procesie szkoleniowym

Pytania to kolejny instrument zasadniczy, który wykorzystują trenerzy w szkoleniach. O nim często się mówi, ponieważ znajduje bardzo szerokie zastosowanie.

Gdy pracownik wyznaje inne wartości niż organizacja

Kultura organizacji opiera się w zasadniczej mierze na wartościach. Na tych wartościach, które są deklarowane jako oficjalne wartości organizacji i/lub na tych, które są rzeczywiście wartościami członków tej organizacji. Oczywiste jest, że deklarowane wartości to te, które są pożądane i oczekiwane od wszystkich, te, które mają w założeniu wspierać misję organizacji i ułatwiać realizację strategii.

Cisza instrumentem każdego trenera

Jednym z instrumentów zasadniczych, które wykorzystują trenerzy w swojej pracy jest cisza, dzięki której uczestnik szkolenia dokonuje ważnego odkrycia.

Rozwiązanie umowy w drodze porozumienia stron

Jednym ze sposobów rozwiązania umowy o pracę jest porozumienie. Ustawodawca wymienia go w art. 30 kodeksu pracy na pierwszym miejscu, co oznacza, że traktuje ten sposób rozwiązania umowy za najlepszy. Jest on bowiem odzwierciedleniem zgodnej woli stron.

Przedsiębiorcy dla społecznej odpowiedzialności biznesu

Działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat stały się częścią biznesowej rzeczywistości. Co tak naprawdę kryje się za tym pojęciem? Czy mówimy tu o szczerych intencjach czy może jest to kolejny zabieg marketingowy?

Czy można umorzyć składki ZUS

Zapłata składek na ubezpieczenia społeczne jest obowiązkowa. Ustawodawca przewidział jednak pewne przypadki, gdy należności te mogą być umarzane w całości lub w części.

REKLAMA