REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
biznes
biznes
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

 5 strategii zarządzania budżetem dla biznesów online

REKLAMA

W biznesie e-commerce często spotykaną praktyką jest utrzymywanie cen na jak najbardziej atrakcyjnym poziomie. Co mają jednak zrobić firmy, dla których prowadzenie działalności przestało być opłacalne ze względu na podwyżki od operatora systemu, w którym zarządzają swoim biznesem? Piotr Matviienko, Head of IT w spółce Domator24, właściciela marek Diablo Chairs i Jan Nowak, która niedawno sama borykała się z podobną sytuacją, dzieli się pięcioma strategiami na radzenie sobie z takimi wyzwaniami.

REKLAMA

 – Do niedawna sami korzystaliśmy z popularnego narzędzia dla biznesów e-commerce, jakim jest BaseLinker. Byliśmy z nim związani od ponad 7 lat. Dawało nam ono możliwość zarządzania wszystkimi kanałami sprzedaży, a mamy ich 44, z jednego miejsca. Od początku współpracy rozliczaliśmy się na podstawie stałego abonamentu. Niestety, zmiana modelu naliczania opłat na podstawie procentu wartości brutto sprzedaży (GMV) spowodowała gwałtowny skok naszych kosztów, których wysokość w grudniu ubiegłego roku wzrosła o 9900% w porównaniu z poprzednimi miesiącami – informuje Piotr Matviienko Head of IT w spółce Domator24. 

Podobną sytuację zna mnóstwo firm. Dla wielu z nich był to na tyle duży wzrost opłat, że obecny model biznesowy przestał być opłacalny. Co można zrobić w tej sytuacji? Jakie kroki podjąć? 

Negocjacja warunków

Na początku na pewno dobrym pomysłem są pertraktacje z dostawcą narzędzia w celu zmniejszenia podwyżki opłat. – Można, tak jak w naszym przypadku, podjąć próbę negocjacji wysokości % GMV. Należy się jednak do tego dobrze przygotować i przedstawić usługodawcy argumenty dotyczące dotychczasowej współpracy, wielkości biznesu, jego rentowności oraz negatywnych skutków wzrostu opłat – radzi Piotr Matviienko. Staranie się o zachowanie wcześniejszych warunków cenowych lub ograniczenie podwyżki do akceptowalnego poziomu może być kluczowe dla zachowania opłacalności działalności.

Redukcja funkcjonalności

Jeśli nie przyniesie to oczekiwanych rezultatów, warto zastanowić się nad zakresem korzystania z narzędzia i zweryfikowania, czy wszystkie opcje, za które się płaci są niezbędne przy prowadzeniu firmy. – Może się okazać, szczególnie wśród mniejszych biznesów, że wiele funkcji jest przez nie niewykorzystywanych, a posiadając je w pakiecie, niepotrzebnie zawyżają swoją miesięczną opłatę. Redukcja zbędnych funkcjonalności może pomóc obniżyć koszty korzystania z narzędzia – dodaje Piotr Matviienko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana usługodawcy

REKLAMA

Kolejnym rozwiązaniem jest zmiana narzędzia i wybranie oferty innego podmiotu. Kluczowe w tym przypadku jest dokładne zdefiniowanie własnych potrzeb. Na rodzimym rynku istnieje wiele podmiotów oferujących wsparcie e-commerce na najwyższym poziomie. To istotne, ponieważ znają one polskie realia biznesowe i działają w tej samej strefie czasowej.

 – Opisałem problem, z którym się zmierzyliśmy oraz określiłem nasze potrzeby. Nowa firma podeszła do nas bardzo profesjonalnie, podjęła działania priorytetowe. Z racji tego, że mamy własny, wewnętrzny dział IT, udostępniono nam serwer oraz API, czyli interfejs programowania aplikacji. Okazało się, że ta technologia nie jest alternatywą dla narzędzia, z którego do tej pory korzystaliśmy. Jest od niego lepsza. Posiada system business intelligence, funkcjonalności z zakresu sztucznej inteligencji, rozwiązania magazynowania, CRM itp. Dodatkowo support techniczny jest niezwykle sprawny i wszystkie problemy, które zgłaszamy priorytetowo są rozstrzygane w ciągu godziny – informuje Piotr Matviienko. Domator24 od kwietnia w pełni przeszedł na nowe oprogramowanie, zachowując wszystkie istotne funkcjonalności bez zakłóceń w prowadzonej sprzedaży.

Przygotowanie własnego rozwiązania

Są także przypadki, w których warto rozważyć stworzenie wewnętrznego systemu do zarządzania sprzedażą jako alternatywę dla korzystania z zewnętrznych narzędzi e-commerce. Własny system pozwala na większą kontrolę nad funkcjonalnościami i dostosowanie ich do unikalnych wymagań biznesowych. Oznacza to, że firma może zoptymalizować procesy sprzedażowe w sposób najbardziej efektywny i zgodny z jej strategią rozwoju. – Posiadając własne rozwiązanie, jesteśmy w stanie szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe i biznesowe, co może być utrudnione lub czasem wręcz niemożliwe w przypadku korzystania z gotowych rozwiązań zewnętrznych. Stworzenie własnego systemu wymaga jednak sprawnego działu IT, który będzie odpowiedzialny za projektowanie, rozwój, wdrożenie i utrzymanie systemu. Decydując się zatem na takie rozwiązanie należy dysponować odpowiednim personelem lub zlecić outsourcing usług IT – dodaje Piotr Matviienko.

Dywersyfikacja 

Generowanie większych dochodów z różnych źródeł może zrównoważyć wzrost kosztów. Dywersyfikacja może obejmować nie tylko kanały, jak np. kolejne platformy sprzedażowe, ale także nowe rynki geograficzne, co umożliwia zwiększenie zasięgu działalności i dotarcie do szerszego grona klientów. Istotnym aspektem dywersyfikacji działalności jest także rozszerzenie oferty produktowej. Dzięki temu można dotrzeć do nowego segmentu klientów i zwiększyć wartość koszyka zakupowego.

– Gdy w grudniu 2023 r. dowiedzieliśmy się, że od nowego roku przechodzimy w BaseLinker na pakiet enterprise, zaczęliśmy szukać rozwiązania tej sytuacji. Styczniowe rozliczenie zgodne z nowym systemem było stukrotnie wyższe od dotychczasowych. Dodatkowo zawierało wiele błędów, m.in. uwzględniając zamówienia, które wprowadziliśmy ręcznie. Choć nasza reklamacja została rozpatrzona pozytywnie i otrzymaliśmy korektę, to niestety również ona okazała się nieprawidłowa. Różnica między korektą naliczoną przez system a naszymi własnymi kalkulacjami, sięgnęła aż 70 tysięcy złotych. W tej sytuacji nasze zaufanie względem kontrahenta zostało zachwiane, a korzystanie z systemu przestało być opłacalne. Musieliśmy więc szybko podjąć kolejne kroki. Testując na własnym biznesie wszystkie wymienione wcześniej strategie, znaleźliśmy rozwiązanie, które jest dla nas optymalne – mówi Piotr Matviienko.

Zaprezentowane metody wskazują, że nawet w obliczu takich wyzwań jak drastyczny wzrost opłat za narzędzie do zarządzania e-commercem, istnieją skuteczne środki zaradcze. Kluczowe jest dokładne przeanalizowanie swoich potrzeb i oczekiwań firmy oraz wybór odpowiednich działań, które zapewnią zachowanie opłacalności działalności i stabilności w dalszym rozwoju.

Zobacz także: Biznes otwarty na cztery strony świata
Reguły fiskalne jaśniejsze i bardziej przyjazne inwestycjom? PE zatwierdza zmianę

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA