REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
biznes
biznes
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

 5 strategii zarządzania budżetem dla biznesów online

W biznesie e-commerce często spotykaną praktyką jest utrzymywanie cen na jak najbardziej atrakcyjnym poziomie. Co mają jednak zrobić firmy, dla których prowadzenie działalności przestało być opłacalne ze względu na podwyżki od operatora systemu, w którym zarządzają swoim biznesem? Piotr Matviienko, Head of IT w spółce Domator24, właściciela marek Diablo Chairs i Jan Nowak, która niedawno sama borykała się z podobną sytuacją, dzieli się pięcioma strategiami na radzenie sobie z takimi wyzwaniami.

REKLAMA

REKLAMA

 – Do niedawna sami korzystaliśmy z popularnego narzędzia dla biznesów e-commerce, jakim jest BaseLinker. Byliśmy z nim związani od ponad 7 lat. Dawało nam ono możliwość zarządzania wszystkimi kanałami sprzedaży, a mamy ich 44, z jednego miejsca. Od początku współpracy rozliczaliśmy się na podstawie stałego abonamentu. Niestety, zmiana modelu naliczania opłat na podstawie procentu wartości brutto sprzedaży (GMV) spowodowała gwałtowny skok naszych kosztów, których wysokość w grudniu ubiegłego roku wzrosła o 9900% w porównaniu z poprzednimi miesiącami – informuje Piotr Matviienko Head of IT w spółce Domator24. 

Podobną sytuację zna mnóstwo firm. Dla wielu z nich był to na tyle duży wzrost opłat, że obecny model biznesowy przestał być opłacalny. Co można zrobić w tej sytuacji? Jakie kroki podjąć? 

Negocjacja warunków

Na początku na pewno dobrym pomysłem są pertraktacje z dostawcą narzędzia w celu zmniejszenia podwyżki opłat. – Można, tak jak w naszym przypadku, podjąć próbę negocjacji wysokości % GMV. Należy się jednak do tego dobrze przygotować i przedstawić usługodawcy argumenty dotyczące dotychczasowej współpracy, wielkości biznesu, jego rentowności oraz negatywnych skutków wzrostu opłat – radzi Piotr Matviienko. Staranie się o zachowanie wcześniejszych warunków cenowych lub ograniczenie podwyżki do akceptowalnego poziomu może być kluczowe dla zachowania opłacalności działalności.

REKLAMA

Redukcja funkcjonalności

Jeśli nie przyniesie to oczekiwanych rezultatów, warto zastanowić się nad zakresem korzystania z narzędzia i zweryfikowania, czy wszystkie opcje, za które się płaci są niezbędne przy prowadzeniu firmy. – Może się okazać, szczególnie wśród mniejszych biznesów, że wiele funkcji jest przez nie niewykorzystywanych, a posiadając je w pakiecie, niepotrzebnie zawyżają swoją miesięczną opłatę. Redukcja zbędnych funkcjonalności może pomóc obniżyć koszty korzystania z narzędzia – dodaje Piotr Matviienko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana usługodawcy

Kolejnym rozwiązaniem jest zmiana narzędzia i wybranie oferty innego podmiotu. Kluczowe w tym przypadku jest dokładne zdefiniowanie własnych potrzeb. Na rodzimym rynku istnieje wiele podmiotów oferujących wsparcie e-commerce na najwyższym poziomie. To istotne, ponieważ znają one polskie realia biznesowe i działają w tej samej strefie czasowej.

 – Opisałem problem, z którym się zmierzyliśmy oraz określiłem nasze potrzeby. Nowa firma podeszła do nas bardzo profesjonalnie, podjęła działania priorytetowe. Z racji tego, że mamy własny, wewnętrzny dział IT, udostępniono nam serwer oraz API, czyli interfejs programowania aplikacji. Okazało się, że ta technologia nie jest alternatywą dla narzędzia, z którego do tej pory korzystaliśmy. Jest od niego lepsza. Posiada system business intelligence, funkcjonalności z zakresu sztucznej inteligencji, rozwiązania magazynowania, CRM itp. Dodatkowo support techniczny jest niezwykle sprawny i wszystkie problemy, które zgłaszamy priorytetowo są rozstrzygane w ciągu godziny – informuje Piotr Matviienko. Domator24 od kwietnia w pełni przeszedł na nowe oprogramowanie, zachowując wszystkie istotne funkcjonalności bez zakłóceń w prowadzonej sprzedaży.

Przygotowanie własnego rozwiązania

Są także przypadki, w których warto rozważyć stworzenie wewnętrznego systemu do zarządzania sprzedażą jako alternatywę dla korzystania z zewnętrznych narzędzi e-commerce. Własny system pozwala na większą kontrolę nad funkcjonalnościami i dostosowanie ich do unikalnych wymagań biznesowych. Oznacza to, że firma może zoptymalizować procesy sprzedażowe w sposób najbardziej efektywny i zgodny z jej strategią rozwoju. – Posiadając własne rozwiązanie, jesteśmy w stanie szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe i biznesowe, co może być utrudnione lub czasem wręcz niemożliwe w przypadku korzystania z gotowych rozwiązań zewnętrznych. Stworzenie własnego systemu wymaga jednak sprawnego działu IT, który będzie odpowiedzialny za projektowanie, rozwój, wdrożenie i utrzymanie systemu. Decydując się zatem na takie rozwiązanie należy dysponować odpowiednim personelem lub zlecić outsourcing usług IT – dodaje Piotr Matviienko.

Dywersyfikacja 

Generowanie większych dochodów z różnych źródeł może zrównoważyć wzrost kosztów. Dywersyfikacja może obejmować nie tylko kanały, jak np. kolejne platformy sprzedażowe, ale także nowe rynki geograficzne, co umożliwia zwiększenie zasięgu działalności i dotarcie do szerszego grona klientów. Istotnym aspektem dywersyfikacji działalności jest także rozszerzenie oferty produktowej. Dzięki temu można dotrzeć do nowego segmentu klientów i zwiększyć wartość koszyka zakupowego.

– Gdy w grudniu 2023 r. dowiedzieliśmy się, że od nowego roku przechodzimy w BaseLinker na pakiet enterprise, zaczęliśmy szukać rozwiązania tej sytuacji. Styczniowe rozliczenie zgodne z nowym systemem było stukrotnie wyższe od dotychczasowych. Dodatkowo zawierało wiele błędów, m.in. uwzględniając zamówienia, które wprowadziliśmy ręcznie. Choć nasza reklamacja została rozpatrzona pozytywnie i otrzymaliśmy korektę, to niestety również ona okazała się nieprawidłowa. Różnica między korektą naliczoną przez system a naszymi własnymi kalkulacjami, sięgnęła aż 70 tysięcy złotych. W tej sytuacji nasze zaufanie względem kontrahenta zostało zachwiane, a korzystanie z systemu przestało być opłacalne. Musieliśmy więc szybko podjąć kolejne kroki. Testując na własnym biznesie wszystkie wymienione wcześniej strategie, znaleźliśmy rozwiązanie, które jest dla nas optymalne – mówi Piotr Matviienko.

Zaprezentowane metody wskazują, że nawet w obliczu takich wyzwań jak drastyczny wzrost opłat za narzędzie do zarządzania e-commercem, istnieją skuteczne środki zaradcze. Kluczowe jest dokładne przeanalizowanie swoich potrzeb i oczekiwań firmy oraz wybór odpowiednich działań, które zapewnią zachowanie opłacalności działalności i stabilności w dalszym rozwoju.

Zobacz także: Biznes otwarty na cztery strony świata
Reguły fiskalne jaśniejsze i bardziej przyjazne inwestycjom? PE zatwierdza zmianę

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA