REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
biznes
biznes
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

 5 strategii zarządzania budżetem dla biznesów online

W biznesie e-commerce często spotykaną praktyką jest utrzymywanie cen na jak najbardziej atrakcyjnym poziomie. Co mają jednak zrobić firmy, dla których prowadzenie działalności przestało być opłacalne ze względu na podwyżki od operatora systemu, w którym zarządzają swoim biznesem? Piotr Matviienko, Head of IT w spółce Domator24, właściciela marek Diablo Chairs i Jan Nowak, która niedawno sama borykała się z podobną sytuacją, dzieli się pięcioma strategiami na radzenie sobie z takimi wyzwaniami.

REKLAMA

REKLAMA

 – Do niedawna sami korzystaliśmy z popularnego narzędzia dla biznesów e-commerce, jakim jest BaseLinker. Byliśmy z nim związani od ponad 7 lat. Dawało nam ono możliwość zarządzania wszystkimi kanałami sprzedaży, a mamy ich 44, z jednego miejsca. Od początku współpracy rozliczaliśmy się na podstawie stałego abonamentu. Niestety, zmiana modelu naliczania opłat na podstawie procentu wartości brutto sprzedaży (GMV) spowodowała gwałtowny skok naszych kosztów, których wysokość w grudniu ubiegłego roku wzrosła o 9900% w porównaniu z poprzednimi miesiącami – informuje Piotr Matviienko Head of IT w spółce Domator24. 

Podobną sytuację zna mnóstwo firm. Dla wielu z nich był to na tyle duży wzrost opłat, że obecny model biznesowy przestał być opłacalny. Co można zrobić w tej sytuacji? Jakie kroki podjąć? 

Negocjacja warunków

Na początku na pewno dobrym pomysłem są pertraktacje z dostawcą narzędzia w celu zmniejszenia podwyżki opłat. – Można, tak jak w naszym przypadku, podjąć próbę negocjacji wysokości % GMV. Należy się jednak do tego dobrze przygotować i przedstawić usługodawcy argumenty dotyczące dotychczasowej współpracy, wielkości biznesu, jego rentowności oraz negatywnych skutków wzrostu opłat – radzi Piotr Matviienko. Staranie się o zachowanie wcześniejszych warunków cenowych lub ograniczenie podwyżki do akceptowalnego poziomu może być kluczowe dla zachowania opłacalności działalności.

REKLAMA

Redukcja funkcjonalności

Jeśli nie przyniesie to oczekiwanych rezultatów, warto zastanowić się nad zakresem korzystania z narzędzia i zweryfikowania, czy wszystkie opcje, za które się płaci są niezbędne przy prowadzeniu firmy. – Może się okazać, szczególnie wśród mniejszych biznesów, że wiele funkcji jest przez nie niewykorzystywanych, a posiadając je w pakiecie, niepotrzebnie zawyżają swoją miesięczną opłatę. Redukcja zbędnych funkcjonalności może pomóc obniżyć koszty korzystania z narzędzia – dodaje Piotr Matviienko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana usługodawcy

Kolejnym rozwiązaniem jest zmiana narzędzia i wybranie oferty innego podmiotu. Kluczowe w tym przypadku jest dokładne zdefiniowanie własnych potrzeb. Na rodzimym rynku istnieje wiele podmiotów oferujących wsparcie e-commerce na najwyższym poziomie. To istotne, ponieważ znają one polskie realia biznesowe i działają w tej samej strefie czasowej.

 – Opisałem problem, z którym się zmierzyliśmy oraz określiłem nasze potrzeby. Nowa firma podeszła do nas bardzo profesjonalnie, podjęła działania priorytetowe. Z racji tego, że mamy własny, wewnętrzny dział IT, udostępniono nam serwer oraz API, czyli interfejs programowania aplikacji. Okazało się, że ta technologia nie jest alternatywą dla narzędzia, z którego do tej pory korzystaliśmy. Jest od niego lepsza. Posiada system business intelligence, funkcjonalności z zakresu sztucznej inteligencji, rozwiązania magazynowania, CRM itp. Dodatkowo support techniczny jest niezwykle sprawny i wszystkie problemy, które zgłaszamy priorytetowo są rozstrzygane w ciągu godziny – informuje Piotr Matviienko. Domator24 od kwietnia w pełni przeszedł na nowe oprogramowanie, zachowując wszystkie istotne funkcjonalności bez zakłóceń w prowadzonej sprzedaży.

Przygotowanie własnego rozwiązania

Są także przypadki, w których warto rozważyć stworzenie wewnętrznego systemu do zarządzania sprzedażą jako alternatywę dla korzystania z zewnętrznych narzędzi e-commerce. Własny system pozwala na większą kontrolę nad funkcjonalnościami i dostosowanie ich do unikalnych wymagań biznesowych. Oznacza to, że firma może zoptymalizować procesy sprzedażowe w sposób najbardziej efektywny i zgodny z jej strategią rozwoju. – Posiadając własne rozwiązanie, jesteśmy w stanie szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe i biznesowe, co może być utrudnione lub czasem wręcz niemożliwe w przypadku korzystania z gotowych rozwiązań zewnętrznych. Stworzenie własnego systemu wymaga jednak sprawnego działu IT, który będzie odpowiedzialny za projektowanie, rozwój, wdrożenie i utrzymanie systemu. Decydując się zatem na takie rozwiązanie należy dysponować odpowiednim personelem lub zlecić outsourcing usług IT – dodaje Piotr Matviienko.

Dywersyfikacja 

Generowanie większych dochodów z różnych źródeł może zrównoważyć wzrost kosztów. Dywersyfikacja może obejmować nie tylko kanały, jak np. kolejne platformy sprzedażowe, ale także nowe rynki geograficzne, co umożliwia zwiększenie zasięgu działalności i dotarcie do szerszego grona klientów. Istotnym aspektem dywersyfikacji działalności jest także rozszerzenie oferty produktowej. Dzięki temu można dotrzeć do nowego segmentu klientów i zwiększyć wartość koszyka zakupowego.

– Gdy w grudniu 2023 r. dowiedzieliśmy się, że od nowego roku przechodzimy w BaseLinker na pakiet enterprise, zaczęliśmy szukać rozwiązania tej sytuacji. Styczniowe rozliczenie zgodne z nowym systemem było stukrotnie wyższe od dotychczasowych. Dodatkowo zawierało wiele błędów, m.in. uwzględniając zamówienia, które wprowadziliśmy ręcznie. Choć nasza reklamacja została rozpatrzona pozytywnie i otrzymaliśmy korektę, to niestety również ona okazała się nieprawidłowa. Różnica między korektą naliczoną przez system a naszymi własnymi kalkulacjami, sięgnęła aż 70 tysięcy złotych. W tej sytuacji nasze zaufanie względem kontrahenta zostało zachwiane, a korzystanie z systemu przestało być opłacalne. Musieliśmy więc szybko podjąć kolejne kroki. Testując na własnym biznesie wszystkie wymienione wcześniej strategie, znaleźliśmy rozwiązanie, które jest dla nas optymalne – mówi Piotr Matviienko.

Zaprezentowane metody wskazują, że nawet w obliczu takich wyzwań jak drastyczny wzrost opłat za narzędzie do zarządzania e-commercem, istnieją skuteczne środki zaradcze. Kluczowe jest dokładne przeanalizowanie swoich potrzeb i oczekiwań firmy oraz wybór odpowiednich działań, które zapewnią zachowanie opłacalności działalności i stabilności w dalszym rozwoju.

Zobacz także: Biznes otwarty na cztery strony świata
Reguły fiskalne jaśniejsze i bardziej przyjazne inwestycjom? PE zatwierdza zmianę

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA