REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Fala pożarów wywołała zjawisko nazwane efektem Marywilskiej - zainteresowanie podatkami i ubezpieczeniem strat
Fala pożarów wywołała zjawisko nazwane efektem Marywilskiej - zainteresowanie podatkami i ubezpieczeniem strat
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Pożar hali handlowej przy ul. Marywilskiej w Warszawie dotknął tysiące przedsiębiorców, którzy prowadzili tam sklepy lub punkty usługowe. W jednej chwili stracili oni swoje źródło utrzymania. Trzeba jednak pamiętać, że choć ich biznes de facto przestał istnieć, to zobowiązania pozostały, również te podatkowe.

REKLAMA

Straty wskutek pożaru: co z podatkami

REKLAMA

Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl zwraca uwagę, iż ogrom tej tragedii rozumieją również przedstawiciele organów podatkowych. Krajowa Administracja Skarbowa zachęca przedsiębiorców, którzy w wyniku pożaru hali znaleźli się w trudnej sytuacji do składania wniosków o rozłożenie na raty zaległości podatkowych, odroczenia terminu ich zapłaty lub umorzenia.

Podatnicy, którzy chcą skorzystać z tych rozwiązań mogą zadzwonić na tymczasową infolinię uruchomioną przez KAS dla poszkodowanych w pożarze.
Dzwoniąc tam przedsiębiorca otrzyma informację nie tylko o tym jak prawidłowo w takiej sytuacji dokonać rozliczenia podatku dochodowego lub podatku VAT.
– Urzędnicy po drugiej stronie słuchawki doradzą również z jakich ulg i preferencji może on skorzystać. Infolinia ma być dostępna do 29 maja 2024 r., w godz. 8:00-15:00.
Jest to niezwykle pomocne rozwiązanie dla osób, które nie wiedzą jak poradzić sobie w tej trudnej i nietypowej sytuacji – podkreśla Monika Piątkowska.

Nie tylko pożar daje prawo do ulg i preferencji podatkowych

REKLAMA

Ekspertka zwraca jednocześnie uwagę, iż proponowane przez Krajową Administrację Skarbową rozwiązania wynikają z art. 67a Ordynacji podatkowej, a więc są dostępne dla wielu przedsiębiorców.
– Podatnik może złożyć wnioski o odroczenie spłaty zobowiązania podatkowego, rozłożenie go na raty lub jego umorzenie, jednak musi być to uzasadnione ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym – przypomina doradca podatkowy.

Decyzja co do tego czy taka pomoc będzie przyznana należy do organu podatkowego. Niemniej jednak podatnicy, którzy znaleźli lub znajdą się w podobnej sytuacji mogą również wnioskować do fiskusa o tego typu wsparcie.
– Biorąc pod uwagę, że w chwili obecnej w wielu częściach kraju panuje ekstremalne zagrożenie pożarowe i niestety do podobnych zdarzeń, jak to przy ul. Marywilskiej w Warszawie, może dochodzić, przedsiębiorcy powinni mieć świadomość jakie działania powinni podjąć, aby w krytycznej sytuacji uzyskać wsparcie skarbówki – wyjaśnia Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Efekt Marywilskiej: przedsiębiorcy weryfikują zakres swoich ubezpieczeń

Z kolei Paweł Skotnicki, ekspert ubezpieczeniowy zwraca uwagę na fakt, iż nadal nie wiadomo, co lub kto odpowiedzialny jest za pożar. To zaś znacząco wpływa na sytuacje związaną z ubezpieczeniem i wypłatami świadczeń dla poszkodowanych. Także inni eksperci przyznają, że tragiczny pożar spowodował u przedsiębiorców pewną refleksję.
– Możemy mówić o pewnym „efekcie Marywilskiej”. Ludzie zaczęli zastanawiać się nad tym, czy warto się ubezpieczyć. Mowa zarówno o ich majątku prywatnym jak i przedsiębiorstwie. Niektórzy przekonują się, że ubezpieczenie to nie jest zbytek, a realne zabezpieczenie – mówi Paweł Skotnicki.

Ubezpieczenie biznesu: dla wielu przedsiębiorców barierą są koszty

Większość osób prowadzących działalność w galerii handlowej, która spłonęła, nie posiadała ubezpieczenia swojej działalności, ani towaru, którym handlowali. Taka sytuacja powoduje, że straty poszczególnych przedsiębiorców są jeszcze większe, w wielu przypadkach trudne do oszacowania.

Ubezpieczyciele „efektem Marywilskiej” nazywają sytuację, gdy nagle mali przedsiębiorcy zaczęli zgłaszać się do konsultantów z pytaniem o ubezpieczenie.
– Ubezpieczyciele od dawna przekonują, by uczyć się na doświadczeniach innych. Tragiczny pożar na ul. Marywilskiej w Warszawie spowodował, że przedsiębiorcy zaczęli pytać o ubezpieczenia, szczególnie właśnie na wypadek pożaru lub podpalenia – mówi Paweł Skotnicki.

Przedsiębiorcy wiedzą, że galeria handlowa w której prowadzą biznes jest ubezpieczona, ale pytają o możliwości jeszcze lepszego zabezpieczenia towarów. Szczególnie, gdy handlują cennymi rzeczami.
– Oczywiście podstawowe pytanie to koszty ubezpieczenia. Dla wielu osób to wciąż jest koszt, z którego nie widzą dla siebie oczywistego efektu. Chciałoby się powiedzieć, że to dobrze, bo nikomu nie życzymy, by ubezpieczenie było przydatne – mówi Paweł Skotnicki.
Eksperci szacują, że wzrost zainteresowania ubezpieczeniami w sektorze MŚP to nawet kilkanaście procent tydzień do tygodnia.

Pożar hali: czy i kiedy ubezpieczyciele wypłacą odszkodowanie

Tymczasem przy ul. Marywilskiej w Warszawie nadal trwa ustalanie przyczyn pożaru do którego doszło nieco ponad tydzień temu. Najbardziej prawdopodobna hipoteza to podpalenie lub zaprószenie ognia na terenie galerii handlowej.
Czy taka hipoteza zmienia sytuację przedsiębiorców względem ubezpieczycieli?
– Dla najemców z Marywilskiej, o ile przyczyną pożaru nie będzie zaniedbanie właściciela hali, przyczyna pożaru jest drugorzędna. Z ubezpieczeniowego punktu widzenia nie ma znaczenia czy było to zaprószenie ognia przez osoby trzecie, eksplozja, uderzenie pioruna czy zwarcie. Efektem tych zdarzeń jest pożar, a od jego skutków można się ubezpieczyć: mury i elementy stałe, nakłady adaptacyjne, wyposażenie, sprzęty, elektronika, rzeczy osobiste i środki obrotowe – wyjaśnia ekspert.
– Popełnianie tych samych błędów pomimo doświadczeń, to już zaniedbanie. Jeżeli widzimy, że nikt się nie spodziewał pożaru, a on jednak wystąpił, to możemy zakładać, że to zdarzenie ma pewne prawdopodobieństwo wystąpienia w przyszłości. Koszt polisy to w większości przypadków kilkaset złotych na rok. Ten koszt można sobie odliczyć od podstawy opodatkowania – przypomina Paweł Skotnicki.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA