REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upoważnienie do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Oleksiak
Upoważnienie do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy. / Fot. Fotolia
Upoważnienie do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca może upoważnić zatrudnionych pracowników do dokonywania określonych czynności z zakresu prawa pracy. Upoważnić można również osoby fizyczne spoza zakładu pracy bądź jednostki organizacyjne, np. zewnętrzne firmy doradcze.

Do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy może zostać upoważniona zarówno osoba będąca pracownikiem Państwa firmy, jak i osoba fizyczna spoza zakładu, np. żona właściciela firmy. Może to być także inna jednostka organizacyjna, np. firma doradcza.

REKLAMA

Za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający albo inna wyznaczona do tego osoba (art. 31 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy). Jeśli pracodawcą jest osoba fizyczna, a nie wykonuje ona takich uprawnień osobiście, może wyznaczyć do tego inną osobę.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Podmiot wykonujący czynności z zakresu prawa pracy w imieniu pracodawcy nie musi pozostawać z nim w stosunku pracy. Dopuszczalne jest zatem zarządzanie sprawami pracowniczymi zakładu pracy zarówno przez osobę fizyczną (np. przez żonę właściciela) niepowiązaną z pracodawcą stosunkiem pracy, jak i np. przez zewnętrzną spółkę doradczą. Takie stanowisko potwierdza orzecznictwo Sądu Najwyższego, gdzie zostało utrwalone stanowisko, że osoba wykonująca czynności z zakresu prawa pracy za pracodawcę, który jest jednostką organizacyjną, nie musi być objęta strukturą organizacyjną tej jednostki (wyrok z 5 maja 2011 r., II PK 181/10, niepubl., więcej: www.ekspert3.inforlex.pl).

Osoba podejmująca czynności za pracodawcę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca może powierzyć wykonywanie uprawnień z zakresu prawa pracy np. zewnętrznej firmie doradczej.

REKLAMA

Dokonanie czynności z zakresu prawa pracy przez organ lub inną wyznaczoną do tego osobę (...) nie jest uzależnione od udzielenia jej pełnomocnictwa (wyrok SN z 2 lutego 2001 r., I PKN 226/00, OSNP 2002/20/488). Taki wymóg nie wynika z przepisów prawa. W praktyce przeważnie wewnętrzne akty zakładu (np. statut spółki, regulamin pracy, zarządzenie) wskazują osobę reprezentującą pracodawcę w czynnościach z zakresu prawa pracy. Dokonując wskazania osoby uprawnionej do przeprowadzania czynności z zakresu prawa pracy w przepisach wewnętrznych, najlepiej zrobić to przez określenie stanowiska zajmowanego przez daną osobę. Wówczas, w razie zmiany na takim stanowisku, nie trzeba zmieniać przepisów wewnętrznych.

W statucie spółki z o.o. ustalono, że do dokonywania wszystkich czynności z zakresu prawa pracy jest upoważniony prezes zarządu spółki. Natomiast w stosunku do prezesa zarządu do wykonywania takich czynności jest upoważniona rada nadzorcza. Takie zapisy są prawidłowe.

Sąd Najwyższy w wyroku z 20 września 2005 r. stwierdził, że wyznaczenie osoby dokonującej czynności z zakresu prawa pracy (...) następuje przez złożenie oświadczenia woli przez osobę lub organ kierujący jednostką organizacyjną będącą pracodawcą i wyrażenie zgody przez wyznaczoną osobę (II PK 412/04, OSNP 2006/13–14/210, patrz: www.ekspert3.inforlex.pl). Forma tego oświadczenia jest uzależniona od wewnętrznych regulacji w danej jednostce organizacyjnej.

Choć przepisy prawa nie wskazują wyraźnie, jaką formę powinno mieć oświadczenie o wyznaczeniu osoby do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy, to należy uznać, że – jeśli nie jest to określone w aktach wewnątrzzakładowych – ze względów dowodowych najlepiej, aby miało formę upoważnienia pisemnego.

Minimalne wynagrodzenie za pracę

Ze względów dowodowych upoważnienie do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy powinno mieć formę pisemną.

REKLAMA

Upoważnienie do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy obejmuje zarówno indywidualne stosunki pracy między pracodawcą a pracownikami, np. nawiązywanie stosunków pracy, kształtowanie wynagrodzeń czy tworzenie regulaminów pracy, jak i prawa zbiorowe, np. zawieranie układów zbiorowych pracy czy reprezentowanie pracodawcy w sporze zbiorowym.

Oświadczenie o uprawnieniu do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy musi być złożone w sposób wyraźny i jeżeli wyznaczenie nie obejmuje wszystkich czynności, zarówno w sprawach indywidualnych, jak i zbiorowych, musi określać zakres upoważnienia lub zakres czynności zastrzeżonych wyłącznie do kompetencji zarządzającego.

Wyznaczona osoba jest kompetentna do udzielenia pełnomocnictwa innym osobom do poszczególnych czynności w zakresie prawa pracy, a także może udzielić pełnomocnictwa procesowego w sporach z zakresu prawa pracy (wyrok SN z 4 lipca 2007 r., II PK 1/07, OSNP 2008/17–18/250).

Upoważnienie do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy może mieć charakter ogólny lub szczegółowy. Upoważnienie ogólne obejmuje wszystkie sprawy z zakresu prawa pracy. Upoważnienie szczegółowe może dotyczyć konkretnych czynności, np. zawierania umów o pracę czy ustalania zasad wynagradzania pracowników.

Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Wzór upoważnienia ogólnego do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy

Ja, Adam Nowak, właściciel ABC Meble Adam Nowak, z siedzibą w Warszawie, ul. Długa 6, upoważniam od 1 lutego 2014 r. Halinę Nowak, legitymującą się dowodem osobistym nr APH 123456, do dokonywania wszelkich czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do osób zatrudnionych w ABC Meble Adam Nowak oraz do zawierania umów o pracę.

Adam Nowak
właściciel

Dnia 1.02.2014 r.
przyjęłam upoważnienie
Halina Nowak

Wypowiedzenie umowy o pracę przez pracodawcę

Wzór upoważnienia szczególnego do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy

Ja, Adam Nowak, właściciel ABC Meble Adam Nowak, z siedzibą w Warszawie, ul. Długa 6, upoważniam od 1 lutego 2014 r. Halinę Nowak, legitymującą się dowodem osobistym nr APH 123456, do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy związanych z nawiązywaniem i rozwiązywaniem stosunków pracy.

Adam Nowak
właściciel

Dnia 1.02.2014 r.
przyjęłam upoważnienie
Halina Nowak

Umowa o pracę zawarta na czas wykonania określonej pracy

Wzór upoważnienia do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy z wyłączeniem niektórych spraw

Ja, Adam Nowak, właściciel ABC Meble Adam Nowak, z siedzibą w Warszawie, ul. Długa 6, upoważniam od 1 lutego 2014 r. Halinę Nowak, legitymującą się dowodem osobistym nr APH 123456, do dokonywania wszelkich czynności z zakresu prawa pracy, z wyłączeniem czynności związanych z ustalaniem wysokości wynagrodzenia pracowników.

Adam Nowak
właściciel

Dnia 1.02.2014 r.
przyjęłam upoważnienie
Halina Nowak

Więcej na ten temat przeczytasz w Serwisie Prawno – Pracowniczym. Sprawdź!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA