REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upoważnienie do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Oleksiak
Upoważnienie do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy. / Fot. Fotolia
Upoważnienie do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca może upoważnić zatrudnionych pracowników do dokonywania określonych czynności z zakresu prawa pracy. Upoważnić można również osoby fizyczne spoza zakładu pracy bądź jednostki organizacyjne, np. zewnętrzne firmy doradcze.

Do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy może zostać upoważniona zarówno osoba będąca pracownikiem Państwa firmy, jak i osoba fizyczna spoza zakładu, np. żona właściciela firmy. Może to być także inna jednostka organizacyjna, np. firma doradcza.

REKLAMA

Za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający albo inna wyznaczona do tego osoba (art. 31 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy). Jeśli pracodawcą jest osoba fizyczna, a nie wykonuje ona takich uprawnień osobiście, może wyznaczyć do tego inną osobę.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Podmiot wykonujący czynności z zakresu prawa pracy w imieniu pracodawcy nie musi pozostawać z nim w stosunku pracy. Dopuszczalne jest zatem zarządzanie sprawami pracowniczymi zakładu pracy zarówno przez osobę fizyczną (np. przez żonę właściciela) niepowiązaną z pracodawcą stosunkiem pracy, jak i np. przez zewnętrzną spółkę doradczą. Takie stanowisko potwierdza orzecznictwo Sądu Najwyższego, gdzie zostało utrwalone stanowisko, że osoba wykonująca czynności z zakresu prawa pracy za pracodawcę, który jest jednostką organizacyjną, nie musi być objęta strukturą organizacyjną tej jednostki (wyrok z 5 maja 2011 r., II PK 181/10, niepubl., więcej: www.ekspert3.inforlex.pl).

Osoba podejmująca czynności za pracodawcę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca może powierzyć wykonywanie uprawnień z zakresu prawa pracy np. zewnętrznej firmie doradczej.

REKLAMA

Dokonanie czynności z zakresu prawa pracy przez organ lub inną wyznaczoną do tego osobę (...) nie jest uzależnione od udzielenia jej pełnomocnictwa (wyrok SN z 2 lutego 2001 r., I PKN 226/00, OSNP 2002/20/488). Taki wymóg nie wynika z przepisów prawa. W praktyce przeważnie wewnętrzne akty zakładu (np. statut spółki, regulamin pracy, zarządzenie) wskazują osobę reprezentującą pracodawcę w czynnościach z zakresu prawa pracy. Dokonując wskazania osoby uprawnionej do przeprowadzania czynności z zakresu prawa pracy w przepisach wewnętrznych, najlepiej zrobić to przez określenie stanowiska zajmowanego przez daną osobę. Wówczas, w razie zmiany na takim stanowisku, nie trzeba zmieniać przepisów wewnętrznych.

W statucie spółki z o.o. ustalono, że do dokonywania wszystkich czynności z zakresu prawa pracy jest upoważniony prezes zarządu spółki. Natomiast w stosunku do prezesa zarządu do wykonywania takich czynności jest upoważniona rada nadzorcza. Takie zapisy są prawidłowe.

Sąd Najwyższy w wyroku z 20 września 2005 r. stwierdził, że wyznaczenie osoby dokonującej czynności z zakresu prawa pracy (...) następuje przez złożenie oświadczenia woli przez osobę lub organ kierujący jednostką organizacyjną będącą pracodawcą i wyrażenie zgody przez wyznaczoną osobę (II PK 412/04, OSNP 2006/13–14/210, patrz: www.ekspert3.inforlex.pl). Forma tego oświadczenia jest uzależniona od wewnętrznych regulacji w danej jednostce organizacyjnej.

Choć przepisy prawa nie wskazują wyraźnie, jaką formę powinno mieć oświadczenie o wyznaczeniu osoby do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy, to należy uznać, że – jeśli nie jest to określone w aktach wewnątrzzakładowych – ze względów dowodowych najlepiej, aby miało formę upoważnienia pisemnego.

Minimalne wynagrodzenie za pracę

Ze względów dowodowych upoważnienie do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy powinno mieć formę pisemną.

REKLAMA

Upoważnienie do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy obejmuje zarówno indywidualne stosunki pracy między pracodawcą a pracownikami, np. nawiązywanie stosunków pracy, kształtowanie wynagrodzeń czy tworzenie regulaminów pracy, jak i prawa zbiorowe, np. zawieranie układów zbiorowych pracy czy reprezentowanie pracodawcy w sporze zbiorowym.

Oświadczenie o uprawnieniu do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy musi być złożone w sposób wyraźny i jeżeli wyznaczenie nie obejmuje wszystkich czynności, zarówno w sprawach indywidualnych, jak i zbiorowych, musi określać zakres upoważnienia lub zakres czynności zastrzeżonych wyłącznie do kompetencji zarządzającego.

Wyznaczona osoba jest kompetentna do udzielenia pełnomocnictwa innym osobom do poszczególnych czynności w zakresie prawa pracy, a także może udzielić pełnomocnictwa procesowego w sporach z zakresu prawa pracy (wyrok SN z 4 lipca 2007 r., II PK 1/07, OSNP 2008/17–18/250).

Upoważnienie do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy może mieć charakter ogólny lub szczegółowy. Upoważnienie ogólne obejmuje wszystkie sprawy z zakresu prawa pracy. Upoważnienie szczegółowe może dotyczyć konkretnych czynności, np. zawierania umów o pracę czy ustalania zasad wynagradzania pracowników.

Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Wzór upoważnienia ogólnego do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy

Ja, Adam Nowak, właściciel ABC Meble Adam Nowak, z siedzibą w Warszawie, ul. Długa 6, upoważniam od 1 lutego 2014 r. Halinę Nowak, legitymującą się dowodem osobistym nr APH 123456, do dokonywania wszelkich czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do osób zatrudnionych w ABC Meble Adam Nowak oraz do zawierania umów o pracę.

Adam Nowak
właściciel

Dnia 1.02.2014 r.
przyjęłam upoważnienie
Halina Nowak

Wypowiedzenie umowy o pracę przez pracodawcę

Wzór upoważnienia szczególnego do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy

Ja, Adam Nowak, właściciel ABC Meble Adam Nowak, z siedzibą w Warszawie, ul. Długa 6, upoważniam od 1 lutego 2014 r. Halinę Nowak, legitymującą się dowodem osobistym nr APH 123456, do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy związanych z nawiązywaniem i rozwiązywaniem stosunków pracy.

Adam Nowak
właściciel

Dnia 1.02.2014 r.
przyjęłam upoważnienie
Halina Nowak

Umowa o pracę zawarta na czas wykonania określonej pracy

Wzór upoważnienia do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy z wyłączeniem niektórych spraw

Ja, Adam Nowak, właściciel ABC Meble Adam Nowak, z siedzibą w Warszawie, ul. Długa 6, upoważniam od 1 lutego 2014 r. Halinę Nowak, legitymującą się dowodem osobistym nr APH 123456, do dokonywania wszelkich czynności z zakresu prawa pracy, z wyłączeniem czynności związanych z ustalaniem wysokości wynagrodzenia pracowników.

Adam Nowak
właściciel

Dnia 1.02.2014 r.
przyjęłam upoważnienie
Halina Nowak

Więcej na ten temat przeczytasz w Serwisie Prawno – Pracowniczym. Sprawdź!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

REKLAMA