Kategorie

Upoważnienie do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy

Agnieszka Oleksiak
Upoważnienie do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy. / Fot. Fotolia
Pracodawca może upoważnić zatrudnionych pracowników do dokonywania określonych czynności z zakresu prawa pracy. Upoważnić można również osoby fizyczne spoza zakładu pracy bądź jednostki organizacyjne, np. zewnętrzne firmy doradcze.

Do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy może zostać upoważniona zarówno osoba będąca pracownikiem Państwa firmy, jak i osoba fizyczna spoza zakładu, np. żona właściciela firmy. Może to być także inna jednostka organizacyjna, np. firma doradcza.

Za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający albo inna wyznaczona do tego osoba (art. 31 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy). Jeśli pracodawcą jest osoba fizyczna, a nie wykonuje ona takich uprawnień osobiście, może wyznaczyć do tego inną osobę.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Podmiot wykonujący czynności z zakresu prawa pracy w imieniu pracodawcy nie musi pozostawać z nim w stosunku pracy. Dopuszczalne jest zatem zarządzanie sprawami pracowniczymi zakładu pracy zarówno przez osobę fizyczną (np. przez żonę właściciela) niepowiązaną z pracodawcą stosunkiem pracy, jak i np. przez zewnętrzną spółkę doradczą. Takie stanowisko potwierdza orzecznictwo Sądu Najwyższego, gdzie zostało utrwalone stanowisko, że osoba wykonująca czynności z zakresu prawa pracy za pracodawcę, który jest jednostką organizacyjną, nie musi być objęta strukturą organizacyjną tej jednostki (wyrok z 5 maja 2011 r., II PK 181/10, niepubl., więcej: www.ekspert3.inforlex.pl).

Osoba podejmująca czynności za pracodawcę

Pracodawca może powierzyć wykonywanie uprawnień z zakresu prawa pracy np. zewnętrznej firmie doradczej.

Reklama

Dokonanie czynności z zakresu prawa pracy przez organ lub inną wyznaczoną do tego osobę (...) nie jest uzależnione od udzielenia jej pełnomocnictwa (wyrok SN z 2 lutego 2001 r., I PKN 226/00, OSNP 2002/20/488). Taki wymóg nie wynika z przepisów prawa. W praktyce przeważnie wewnętrzne akty zakładu (np. statut spółki, regulamin pracy, zarządzenie) wskazują osobę reprezentującą pracodawcę w czynnościach z zakresu prawa pracy. Dokonując wskazania osoby uprawnionej do przeprowadzania czynności z zakresu prawa pracy w przepisach wewnętrznych, najlepiej zrobić to przez określenie stanowiska zajmowanego przez daną osobę. Wówczas, w razie zmiany na takim stanowisku, nie trzeba zmieniać przepisów wewnętrznych.

W statucie spółki z o.o. ustalono, że do dokonywania wszystkich czynności z zakresu prawa pracy jest upoważniony prezes zarządu spółki. Natomiast w stosunku do prezesa zarządu do wykonywania takich czynności jest upoważniona rada nadzorcza. Takie zapisy są prawidłowe.

Sąd Najwyższy w wyroku z 20 września 2005 r. stwierdził, że wyznaczenie osoby dokonującej czynności z zakresu prawa pracy (...) następuje przez złożenie oświadczenia woli przez osobę lub organ kierujący jednostką organizacyjną będącą pracodawcą i wyrażenie zgody przez wyznaczoną osobę (II PK 412/04, OSNP 2006/13–14/210, patrz: www.ekspert3.inforlex.pl). Forma tego oświadczenia jest uzależniona od wewnętrznych regulacji w danej jednostce organizacyjnej.

Choć przepisy prawa nie wskazują wyraźnie, jaką formę powinno mieć oświadczenie o wyznaczeniu osoby do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy, to należy uznać, że – jeśli nie jest to określone w aktach wewnątrzzakładowych – ze względów dowodowych najlepiej, aby miało formę upoważnienia pisemnego.

Minimalne wynagrodzenie za pracę

Ze względów dowodowych upoważnienie do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy powinno mieć formę pisemną.

Reklama

Upoważnienie do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy obejmuje zarówno indywidualne stosunki pracy między pracodawcą a pracownikami, np. nawiązywanie stosunków pracy, kształtowanie wynagrodzeń czy tworzenie regulaminów pracy, jak i prawa zbiorowe, np. zawieranie układów zbiorowych pracy czy reprezentowanie pracodawcy w sporze zbiorowym.

Oświadczenie o uprawnieniu do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy musi być złożone w sposób wyraźny i jeżeli wyznaczenie nie obejmuje wszystkich czynności, zarówno w sprawach indywidualnych, jak i zbiorowych, musi określać zakres upoważnienia lub zakres czynności zastrzeżonych wyłącznie do kompetencji zarządzającego.

Wyznaczona osoba jest kompetentna do udzielenia pełnomocnictwa innym osobom do poszczególnych czynności w zakresie prawa pracy, a także może udzielić pełnomocnictwa procesowego w sporach z zakresu prawa pracy (wyrok SN z 4 lipca 2007 r., II PK 1/07, OSNP 2008/17–18/250).

Upoważnienie do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy może mieć charakter ogólny lub szczegółowy. Upoważnienie ogólne obejmuje wszystkie sprawy z zakresu prawa pracy. Upoważnienie szczegółowe może dotyczyć konkretnych czynności, np. zawierania umów o pracę czy ustalania zasad wynagradzania pracowników.

Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Wzór upoważnienia ogólnego do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy

Ja, Adam Nowak, właściciel ABC Meble Adam Nowak, z siedzibą w Warszawie, ul. Długa 6, upoważniam od 1 lutego 2014 r. Halinę Nowak, legitymującą się dowodem osobistym nr APH 123456, do dokonywania wszelkich czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do osób zatrudnionych w ABC Meble Adam Nowak oraz do zawierania umów o pracę.

Adam Nowak
właściciel

Dnia 1.02.2014 r.
przyjęłam upoważnienie
Halina Nowak

Wypowiedzenie umowy o pracę przez pracodawcę

Wzór upoważnienia szczególnego do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy

Ja, Adam Nowak, właściciel ABC Meble Adam Nowak, z siedzibą w Warszawie, ul. Długa 6, upoważniam od 1 lutego 2014 r. Halinę Nowak, legitymującą się dowodem osobistym nr APH 123456, do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy związanych z nawiązywaniem i rozwiązywaniem stosunków pracy.

Adam Nowak
właściciel

Dnia 1.02.2014 r.
przyjęłam upoważnienie
Halina Nowak

Umowa o pracę zawarta na czas wykonania określonej pracy

Wzór upoważnienia do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy z wyłączeniem niektórych spraw

Ja, Adam Nowak, właściciel ABC Meble Adam Nowak, z siedzibą w Warszawie, ul. Długa 6, upoważniam od 1 lutego 2014 r. Halinę Nowak, legitymującą się dowodem osobistym nr APH 123456, do dokonywania wszelkich czynności z zakresu prawa pracy, z wyłączeniem czynności związanych z ustalaniem wysokości wynagrodzenia pracowników.

Adam Nowak
właściciel

Dnia 1.02.2014 r.
przyjęłam upoważnienie
Halina Nowak

Więcej na ten temat przeczytasz w Serwisie Prawno – Pracowniczym. Sprawdź!

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    1 sty 2000
    17 cze 2021
    Zakres dat:

    Inflacja - maj 2021 r.

    Inflacja - maj 2021 r. - ile wyniosła? GUS zaprezentował wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w maju 2021 r. Inflacja w maju okazała się niższa od wskaźnika podanego na początku czerwca w szybkim szacunku.

    Kto nie dostanie kredytu mieszkaniowego?

    Kredyt mieszkaniowy. Na brak pieniędzy banki nie mogą dziś narzekać. To pomaga im wypłacać Polkom rekordowe kwoty w formie kredytów mieszkaniowych. Nie jest jednak tak, że każdy chętny dostaje kredyt. Mniej więcej 3 osoby na 10 odchodzą z kwitkiem – sugerują szacunki BIK.

    Domek letniskowy - monitoring i inne smart zabezpieczenia

    Domek letniskowy - zabezpieczenia. W okresie wakacyjnym właściciele domków letniskowych znacznie częściej odwiedzają swoje oazy spokoju w górach, na wsi lub nad jeziorami. Weekendowe wypady, choć dające mieszkańcom miast upragnione wytchnienie od miejskiego zgiełku, wiążą się również z szeregiem czynności, o których trzeba pamiętać, aby właściwie zabezpieczyć domek przed wyjazdem. Podpowiadamy, jak w prosty sposób poprawić komfort i bezpieczeństwo w takich miejscach.

    Projektowanie osiedli - aktualne trendy

    Projektowanie osiedli. Czy pandemia zmieniła sposób projektowania osiedli mieszkaniowych? Jakie nowe rozwiązania wprowadzają deweloperzy, jeśli chodzi o aranżację budynków, części wspólnych i miejsc przeznaczonych do rekreacji w realizowanych projektach? Jakie trendy dają się zauważyć?

    Mieszkaniówka ma się dobrze. Deweloperzy biją kolejne rekordy

    Rynek nieruchomości. Ostatni rok wywołał sporo zamieszania w gospodarce światowej. Pomimo początkowych obaw, mieszkaniówka okazała się wirusoodporna, a rynek zalicza dalsze wzrosty. Nieruchomości wciąż drożeją, zainteresowanych zakupem nowego lokum nie brakuje, a deweloperzy osiągają rekordowe wyniki.

    Maksymalna opłata za śmieci uzależniona od ilości zużytej wody - zmiany w ustawie śmieciowej

    Maksymalna wysokość opłaty za odpady, obliczana na podstawie metody od ilości zużytej wody ma wynosić 7,8 proc. dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem za gospodarstwo domowe, tj. ok. 150 zł - poinformowało we wtorek 15 czerwca 2021 r. Centrum Informacyjne Rządu.

    Zawieranie umów w formie elektronicznej, zarządzanie dokumentami online. Czy prawnicy pozbędą się papierów?

    Zawieranie umów w formie elektronicznej. Tak jak biznesmeni rozpoczynający swoją karierę w latach 80-tych i 90-tych są przyzwyczajeni do noszenia znacznej ilości gotówki w kieszeni, tak prawnicy są przyzwyczajeni do wszystkiego, co jest „na piśmie”, „stwierdzone pismem”, ma „formę pisemną”, itp. Jak słusznie wskazała Rzecznik Generalna TSUE (w swojej opinii w sprawie C-258/16), teksty zapisuje się od tysięcy lat na różnych nośnikach – na glinianych tabliczkach, papirusie, marmurze czy granicie. Współcześnie coraz powszechniej używa się jednak elektronicznych środków przekazu. Odchodzi się od utożsamiania formy pisemnej wyłącznie z formą papierową (wydrukiem papierowym).

    Jak firma powinna informować o realizacji zadania publicznego?

    Od 25 czerwca br. będą obowiązywały nowe regulacje dla beneficjentów programów finansowanych z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych, w tym z PFRON. Jakie obowiązki informacyjne ma firma?

    Zarządzanie firmą budowlaną - dostęp do danych w czasie rzeczywistym

    Zarządzanie firmą budowlaną. Sektor budowlany wyszedł obronną ręką z zawirowań związanych z pandemią koronawirusa. Duży wpływ miały m.in. inwestycje zakontraktowane jeszcze przed wybuchem pandemii. Jednak wydajność prac prowadzonych w zaostrzonym reżimie sanitarnym spadła o ok. 5-20 proc. (zob. Raport PZPB “Sektor budownictwa w obliczu COVID-19”). Poszukiwanie możliwości optymalizacji powinno być więc jednym z priorytetów tej branży. Szansą na znaczne poprawienie wyników oraz lepszą organizację pracy jest bieżący dostęp do danych oraz ich analiza, która pozwala podejmować słuszne decyzje biznesowe.

    Czy przedsiębiorca może sprawdzić kto jest zaszczepiony?

    Była wojna o maseczki, będzie o dowody szczepienia? Przedsiębiorcy mają wątpliwości, jak sprawdzać czy klient jest zaszczepiony. Jakie obowiązki ma pracodawca, a jakie prawa pracownik?

    Co 4 firma ma kłopoty ze spłata rat kredytu lub leasingu

    Co druga firma z sektora MŚP w ciągu ostatnich trzech miesięcy poniosła w związku z pandemią dodatkowe koszty. Pojawiły się problemy ze spłatą rat leasingu. Ale te wydatki to nie jedyne zmartwienie firm. Jakie kłopoty finansowe mają firmy?

    Rynek konsumenta. Kto kupuje zdalnie, a kto stacjonarnie?

    Zakupy przez internet zyskały przez pandemię. W wyniku kolejnych obostrzeń nakładanych na branżę i wielu tygodni niemal całkowitego zakazu handlu drogą stacjonarną dla wielu sklepów handel internetowy był jedynym kanałem dystrybucji.

    Wynajem - jedno mieszkanie, podwójny zysk

    Wynajem nieruchomości. W obliczu rosnącej inflacji, która w maju br. sięgnęła już blisko 5%, warto zastanowić się, co zrobić, aby zaoszczędzone pieniądze nie straciły na wartości. Jedną z inwestycji, po którą wciąż chętnie sięgają Polacy są nieruchomości. Mimo rosnących cen mieszkań, nadal jest to najbezpieczniejsza i najpewniejsza forma lokaty kapitału. Ponadto na rynku pojawił się nowy produkt mający przyspieszyć zwrot z takiej inwestycji – tzw. Wehikuł Inwestycyjny.

    Kiedy ruszy Krajowy Rejestr Zadłużonych?

    Krajowy Rejestr Zadłużonych miał zacząć działać w lipcu tego roku, ale poczekamy jeszcze na jego uruchomienie. Kto trafi do Krajowego Rejestru Zadłużonych?

    Mixed-use, czyli budownictwo wielofunkcyjne

    Budownictwo wielofunkcyjne - mixed-use. Nowoczesne kompleksy wielofunkcyjne, otwarte na interakcje społeczne i zapewniające lokalne potrzeby, które wygrywają dziś z tradycyjnymi biurowcami, wyznaczają kierunek rozwoju inwestycji w sektorze komercyjnym.

    Lokalny program "Mój Deszcz"

    Lokalny program "Mój Deszcz". Miejski program dotacji do łapania deszczówki, uzupełniający program centralny, rozpoczyna samorząd Gliwic. Na wykonanie zbiorników do łapania i wykorzystania wód deszczowych ma być przeznaczone do 4 tys. zł – w ramach półmilionowego budżetu.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Co zawiera pakiet dla zagranicznych inwestorów?

    Proponowany pakiet dla zagranicznych inwestorów to m.in.: "jedno okienko", w którym firma będzie mogła ustalić wszystkie podatkowe aspekty inwestycji, czy możliwość odliczania VAT od usług finansowych.

    Rynek nieruchomości biurowych w Europie

    Rynek nieruchomości biurowych. Z powodu pandemii Covid-19 spadło zapotrzebowanie na biura w Europie i inwestycje w nowe nieruchomości. W Londynie ten trend zaczyna się odwracać. We Francji wzrasta zapotrzebowanie na zielone dachy i tarasy. W Szwecji myśli się o "biurach przyszłości". Nadal puste pozostają biura we Włoszech, Hiszpanii i Portugalii.

    Kasa fiskalna 2021 - rejestracja i zwolnienie

    Bez względu na rodzaj kasy przedsiębiorca ma obowiązek dokonania jej fiskalizacji i uzyskać numer ewidencyjny. Jak zarejestrować kasę fiskalną? Kto może to zrobić? Ile to kosztuje?

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Dlaczego pracownicy wolą model hybrydowy?

    Aż 61 proc. pracowników chce pracować w modelu hybrydowym, pracę wyłącznie z domu chciałoby świadczyć zaledwie 15 proc. Jak ten trend wpływa na rynek nieruchomości biurowych?

    Dlaczego ciągłość IT jest numerem 1 dla firm?

    Zdolność firm do szybkiego odtworzenia środowiska pracy w wyniku awarii lub cyberataku jest dziś wystawiana na bardzo trudną próbę. Bardzo wiele biznes „zawdzięcza” tutaj pandemii i powszechnemu przejściu na pracę zdalną.