REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświadczenie musi być w oryginale

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Jeśli przedsiębiorca złożył oświadczenie w niewłaściwej formie, zamawiający ma obowiązek wezwać go do uzupełniania braku.

Miasto Płock wykluczyło z przetargu ograniczonego na budowę dróg konsorcjum firm, których liderem była firma Henczke - Budownictwo. Zamawiający zarzucił, że złożone przez konsorcjum oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu (złożonego w trybie art. 22 ust. 1 p.z.p.) miało formę kserokopii poświadczonej za zgodność z oryginałem, a taka forma jest niewłaściwa.

REKLAMA

REKLAMA

Konsorcjum złożyło protest i zażądało unieważnienia czynności wykluczenia i zaproszenia go do złożenia oferty. Podkreśliło, że znowelizowany art. 26 ust. 3 p.z.p. nakłada na zamawiających obowiązek wzywania do uzupełniania dokumentów i oświadczeń w przypadku ich braku lub błędów. Zamawiający oddalił protest, więc konsorcjum złożyło odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie. Wskazała, że oświadczenia w trybie art. 22 ust. 1 p.z.p. powinno być złożone w formie oryginalnej, a nie w formie kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem. W formie kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem mogą być tylko składane dokumenty, o których mowa w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 19 maja 2006 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający, a to oświadczenie nie zostało wymienione w rozporządzeniu.

Ponadto takie oświadczenie powinno być składane w związku ze składaniem oferty w konkretnym postępowaniu. Nieprawidłowa jest praktyka ustalania wzorów oświadczeń w trybie art. 22 ust. 1 ustawy - potwierdzanych za zgodność z oryginałem i składanych w różnych przetargach.

Izba uznała, że zamawiający miał obowiązek wezwania konsorcjum do uzupełnienia oświadczeń na podstawie art. 26 ust. 3 p.z.p. Wynika to z brzmienia znowelizowanego art. 26 ust. 3 p.z.p., w którym wymienia się nie tylko dokumenty, ale również oświadczenia. W ocenie KIO zakres pojęcia oświadczeń potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu zawiera w sobie oświadczenia o spełnianiu warunków. A więc - oświadczenie o spełnianiu warunków - jest jednym z oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 p.z.p. i zamawiający miał obowiązek wezwać wykonawcę do uzupełnienia kwestionowanych oświadczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

OPINIA

DANIEL LIPNICKI

prawnik z Kancelarii Gessel

Rozróżnienie pomiędzy oświadczeniami i dokumentami składanymi w trybie art. 22 ust.1 a art. 25 ust. 1 prawa zamówień publicznych ma istotne znaczenie. W praktyce wykonawcy często posługują się wzorcem oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, które poświadczane za zgodność z oryginałem wykorzystywane jest wielokrotnie, co jest praktyką błędną. Jednak w razie takiego braku zamawiający, nawet jeżeli błędnie określił formę oświadczenia w ogłoszeniu, nie może od razu wykluczyć danego wykonawcy, lecz ma obowiązek wezwać wykonawcę do przedłożenia oryginału. Wieloletnia walka organizatorów przetargów i ograniczanie możliwości uzupełniania ofert, jest co najmniej zadziwiająca.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA