REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświadczenie musi być w oryginale

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Jeśli przedsiębiorca złożył oświadczenie w niewłaściwej formie, zamawiający ma obowiązek wezwać go do uzupełniania braku.

Miasto Płock wykluczyło z przetargu ograniczonego na budowę dróg konsorcjum firm, których liderem była firma Henczke - Budownictwo. Zamawiający zarzucił, że złożone przez konsorcjum oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu (złożonego w trybie art. 22 ust. 1 p.z.p.) miało formę kserokopii poświadczonej za zgodność z oryginałem, a taka forma jest niewłaściwa.

REKLAMA

REKLAMA

Konsorcjum złożyło protest i zażądało unieważnienia czynności wykluczenia i zaproszenia go do złożenia oferty. Podkreśliło, że znowelizowany art. 26 ust. 3 p.z.p. nakłada na zamawiających obowiązek wzywania do uzupełniania dokumentów i oświadczeń w przypadku ich braku lub błędów. Zamawiający oddalił protest, więc konsorcjum złożyło odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie. Wskazała, że oświadczenia w trybie art. 22 ust. 1 p.z.p. powinno być złożone w formie oryginalnej, a nie w formie kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem. W formie kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem mogą być tylko składane dokumenty, o których mowa w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 19 maja 2006 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający, a to oświadczenie nie zostało wymienione w rozporządzeniu.

Ponadto takie oświadczenie powinno być składane w związku ze składaniem oferty w konkretnym postępowaniu. Nieprawidłowa jest praktyka ustalania wzorów oświadczeń w trybie art. 22 ust. 1 ustawy - potwierdzanych za zgodność z oryginałem i składanych w różnych przetargach.

Izba uznała, że zamawiający miał obowiązek wezwania konsorcjum do uzupełnienia oświadczeń na podstawie art. 26 ust. 3 p.z.p. Wynika to z brzmienia znowelizowanego art. 26 ust. 3 p.z.p., w którym wymienia się nie tylko dokumenty, ale również oświadczenia. W ocenie KIO zakres pojęcia oświadczeń potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu zawiera w sobie oświadczenia o spełnianiu warunków. A więc - oświadczenie o spełnianiu warunków - jest jednym z oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 p.z.p. i zamawiający miał obowiązek wezwać wykonawcę do uzupełnienia kwestionowanych oświadczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

OPINIA

DANIEL LIPNICKI

prawnik z Kancelarii Gessel

Rozróżnienie pomiędzy oświadczeniami i dokumentami składanymi w trybie art. 22 ust.1 a art. 25 ust. 1 prawa zamówień publicznych ma istotne znaczenie. W praktyce wykonawcy często posługują się wzorcem oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, które poświadczane za zgodność z oryginałem wykorzystywane jest wielokrotnie, co jest praktyką błędną. Jednak w razie takiego braku zamawiający, nawet jeżeli błędnie określił formę oświadczenia w ogłoszeniu, nie może od razu wykluczyć danego wykonawcy, lecz ma obowiązek wezwać wykonawcę do przedłożenia oryginału. Wieloletnia walka organizatorów przetargów i ograniczanie możliwości uzupełniania ofert, jest co najmniej zadziwiająca.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA