REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Meble biurowe narzędziem pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dagmara Szwaj
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wyposażenie stanowiska pracy miesięcznie kosztuje często mniej niż umycie samochodu. Jednak właśnie tu szuka się oszczędności.

Meble biurowe, a szerzej: wyposażenie biura wraz z jego architekturą, stanowią narzędzie pracy, tak samo jak komputer, telefon, samochód. Bez nich nasza praca byłaby zdecydowanie utrudniona. W związku z tym również od ich jakości zależy nasza produktywność. Co więcej, te kwestie są na tyle istotne, że zajmuje się nimi oddzielna nauka - ergonomia, a minimalne wymogi dotyczące mebli biurowych są określone w przepisach prawa.

REKLAMA

To się opłaca

REKLAMA

Podniesie standardu stanowisk pracy i poprawa jakości szeroko rozumianego środowiska pracy ma wymierne przełożenie na motywację pracownika, a ta z kolei na jego efektywność. Potwierdzają to badania prowadzone przez American Journal of Preventive Medicine. Pracodawcy inwestujący w poprawę warunków pracy otrzymują zwrot 3-6 USD z każdego zainwestowanego dolara w ciągu 2-5 lat. Udokumentowane oszczędności dotyczą kosztów opieki zdrowotnej, absencji, odszkodowań dla pracowników, krótkoterminowej niezdolności do pracy oraz nieefektywnej obecności pracownika spowodowanej złym samopoczuciem (zjawisko presenteeismu). Okazuje się więc, że bardziej opłaca się zainwestować w lepsze stanowisko pracy, niż ponosić ukryte koszty.

Niestety, w praktyce najmniej poświęca się im uwagi i pieniędzy. Przygotowaliśmy zatem porównanie kilku wybranych narzędzi pracy pod kątem kosztów, jakie powodują, ich efektywności i rotacji w czasie oraz wpływu na efektywność pracy.

Komputer

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To standard dla każdego pracownika. Przyjmijmy dla uproszczenia, że każdy zatrudniony używa takiego samego podstawowego zestawu - komputer, monitor, software. Dodatkowo, musimy doliczyć koszty eksploatacji drukarek, tonerów, papieru, konserwacji itp.

Wydatek podstawowy (średni) PC + Monitor + akcesoria: 4000 zł netto.

Oprogramowanie: 500 zł netto (licencje) rocznie.

Średni okres użytkowania: od 3 do 5 lat.

Koszty eksploatacji w ciągu 5 lat: 6500 zł netto.

Koszty eksploatacji miesięcznej: ok. 110 zł na osobę.

Po doliczeniu kosztów drukowania, napraw itp. koszty eksploatacji miesięcznej wzrosną minimum do 170 zł na osobę.

Efektywność między innymi zależy od warunków i narzędzi oddanych pracownikowi. Jeśli chodzi o sprzęt, z powodu degradacji technicznej zmniejsza się ona w czasie, w szczególnie po 2-3 latach eksploatacji - komputer się zawiesza, pracuje wolniej, bo w tym czasie zostały zainstalowane programy wymagające wydajniejszych parametrów. Z tego powodu duża część firm wymienia sprzęt po 3 latach (koszty miesięczne w takim przypadku to minimum 150 zł miesięcznie na osobę, bez napraw, druku itp.).

Telefon komórkowy

Trudno bez niego żyć, a w przypadku działów sprzedaży czy logistyki to nieodzowne narzędzie pracy. Zdecydowanie ułatwia kontakt z klientem, pozwala podnieść efektywność pracy poprzez zwiększenie mobilności i dostępności dla i do poszczególnych osób. Choć nie wszyscy w jednakowym stopniu go wykorzystują, średnio co drugi zatrudniony ma telefon komórkowy na wyposażeniu. W tym przypadku, ze względu na specyfikę rynku, koszt miesięczny jest związany z intensywnością rozmów, SMS-ów, pocztą elektroniczną etc. Ze względu na różne formy promocji poszczególnych sieci wartość zakupu jest nieistotna, ale istotne są koszty eksploatacji.

Miesięczny koszt eksploatacji (średni): ok. 250 zł netto na użytkownika.

Miesięczny koszt na pracownika (połowa korzysta): ok. 125 zł netto.

 

Samochód służbowy

Poza menedżmentem wyższego i średniego szczebla, dla którego samochód służbowy jest najczęściej dodatkowym bonusem do pensji, firmowe auto jest narzędziem pracy handlowców. Można założyć, że średnio jest używany przez około 25% pracowników. Dla naszych wyliczeń przyjmijmy pewne uproszczone wartości (każdy używa ten sam model).

Koszt zakupu: 40 000 zł.

Okres użytkowania: 3-5 lat (przyjmujemy 5 lat).

Utrata wartości w okresie 5-letnim: 65% ceny podstawowej.

Koszty paliwa miesięcznie: 500 zł.

Koszty eksploatacji (przeglądy itp.): 2000 zł rocznie.

Ubezpieczenia: 2000 zł rocznie.

Inne (mycie, parkingi itp.): 50 zł miesięcznie.

Łącznie koszty w ciągu 5 lat: ok. 80 000 zł.

Łączne koszty miesięczne: 1330 zł na użytkownika.

Koszt miesięczny przypadający na pracownika to 333 zł (przyjęliśmy, że 1/4 pracowników użytkuje samochód służbowy).

Powierzchnia biurowa

Podajemy minimalną powierzchnię użytkowa biurową, przeznaczaną na jednego zatrudnionego, aby wymowniej pokazać różnicę pomiędzy kosztami utrzymania biura a kosztami jego wyposażenia.

Średnia cena za 1 mkw: 100 zł (stawki dużych aglomeracji).

Minimalna powierzchnia na pracownika: 10 mkw (łącznie z komunikacją, salami konferencyjnymi itp.).

Koszt miesięczny wynajmu: 1000 zł na pracownika.

Meble biurowe

Dla uproszczenia wyliczeń przyjmujemy wartość biurka, kontenera, szafy, fotela obrotowego w tym samym standardzie dla wszystkich pracowników.

Wartość zakupu - średnia cena rynkowa: 2500 zł.

Okres eksploatacji: minimum 5-7 lat (przyjmiemy minimalną 5 lat) z tym, że jakość mebli zdecydowanie wpływa na ich czas eksploatacji (około 10-12 lat).

Wartość miesięczna: 41 zł na osobę.

Wnioski

Powyższe wyliczenie pokazuje, że miesięczny koszt wyposażenia stanowiska pracy jest często mniejszy niż umycie samochodu. Zysk wynikający z komfortu pracy jest ogromny.

Podaliśmy, że meble amortyzują się przez 60 miesięcy. W tym czasie firma wydaje średnio ok. 41 zł miesięcznie na jednego zatrudnionego. To jednak minimalne koszty, za które nie uzyska w pełni satysfakcjonującego rozwiązania. Gdyby zwiększyła budżet na stanowisko pracy choćby o 10-20 zł miesięcznie, istotnie poprawiłaby jakość wyposażenia, ergonomię, czyli wygodę i komfort pracy. Porównując ten przydatek do wzrostu pensji, można powiedzieć, że taka podwyżka 7-14 zł miesięcznie (po odliczeniu składek i podatków) nie zostałaby w ogóle przez pracownika zauważona. Natomiast zmiana standardu stanowiska pracy, przy którym każdy spędza znaczną część aktywnego zawodowo życia, bez wątpienia będzie widoczna i wpłynie na zaangażowanie, motywację do pracy i przywiązanie do pracodawcy. Do tego możemy również dodać jego mniejsze zmęczenie czy ogólnie wyższą sprawność psychofizyczną.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dagmara Szwaj

Marketing & PR Manager Martela

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

REKLAMA

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA