REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Meble biurowe narzędziem pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dagmara Szwaj
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wyposażenie stanowiska pracy miesięcznie kosztuje często mniej niż umycie samochodu. Jednak właśnie tu szuka się oszczędności.

Meble biurowe, a szerzej: wyposażenie biura wraz z jego architekturą, stanowią narzędzie pracy, tak samo jak komputer, telefon, samochód. Bez nich nasza praca byłaby zdecydowanie utrudniona. W związku z tym również od ich jakości zależy nasza produktywność. Co więcej, te kwestie są na tyle istotne, że zajmuje się nimi oddzielna nauka - ergonomia, a minimalne wymogi dotyczące mebli biurowych są określone w przepisach prawa.

REKLAMA

REKLAMA

To się opłaca

Podniesie standardu stanowisk pracy i poprawa jakości szeroko rozumianego środowiska pracy ma wymierne przełożenie na motywację pracownika, a ta z kolei na jego efektywność. Potwierdzają to badania prowadzone przez American Journal of Preventive Medicine. Pracodawcy inwestujący w poprawę warunków pracy otrzymują zwrot 3-6 USD z każdego zainwestowanego dolara w ciągu 2-5 lat. Udokumentowane oszczędności dotyczą kosztów opieki zdrowotnej, absencji, odszkodowań dla pracowników, krótkoterminowej niezdolności do pracy oraz nieefektywnej obecności pracownika spowodowanej złym samopoczuciem (zjawisko presenteeismu). Okazuje się więc, że bardziej opłaca się zainwestować w lepsze stanowisko pracy, niż ponosić ukryte koszty.

Niestety, w praktyce najmniej poświęca się im uwagi i pieniędzy. Przygotowaliśmy zatem porównanie kilku wybranych narzędzi pracy pod kątem kosztów, jakie powodują, ich efektywności i rotacji w czasie oraz wpływu na efektywność pracy.

REKLAMA

Komputer

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To standard dla każdego pracownika. Przyjmijmy dla uproszczenia, że każdy zatrudniony używa takiego samego podstawowego zestawu - komputer, monitor, software. Dodatkowo, musimy doliczyć koszty eksploatacji drukarek, tonerów, papieru, konserwacji itp.

Wydatek podstawowy (średni) PC + Monitor + akcesoria: 4000 zł netto.

Oprogramowanie: 500 zł netto (licencje) rocznie.

Średni okres użytkowania: od 3 do 5 lat.

Koszty eksploatacji w ciągu 5 lat: 6500 zł netto.

Koszty eksploatacji miesięcznej: ok. 110 zł na osobę.

Po doliczeniu kosztów drukowania, napraw itp. koszty eksploatacji miesięcznej wzrosną minimum do 170 zł na osobę.

Efektywność między innymi zależy od warunków i narzędzi oddanych pracownikowi. Jeśli chodzi o sprzęt, z powodu degradacji technicznej zmniejsza się ona w czasie, w szczególnie po 2-3 latach eksploatacji - komputer się zawiesza, pracuje wolniej, bo w tym czasie zostały zainstalowane programy wymagające wydajniejszych parametrów. Z tego powodu duża część firm wymienia sprzęt po 3 latach (koszty miesięczne w takim przypadku to minimum 150 zł miesięcznie na osobę, bez napraw, druku itp.).

Telefon komórkowy

Trudno bez niego żyć, a w przypadku działów sprzedaży czy logistyki to nieodzowne narzędzie pracy. Zdecydowanie ułatwia kontakt z klientem, pozwala podnieść efektywność pracy poprzez zwiększenie mobilności i dostępności dla i do poszczególnych osób. Choć nie wszyscy w jednakowym stopniu go wykorzystują, średnio co drugi zatrudniony ma telefon komórkowy na wyposażeniu. W tym przypadku, ze względu na specyfikę rynku, koszt miesięczny jest związany z intensywnością rozmów, SMS-ów, pocztą elektroniczną etc. Ze względu na różne formy promocji poszczególnych sieci wartość zakupu jest nieistotna, ale istotne są koszty eksploatacji.

Miesięczny koszt eksploatacji (średni): ok. 250 zł netto na użytkownika.

Miesięczny koszt na pracownika (połowa korzysta): ok. 125 zł netto.

 

Samochód służbowy

Poza menedżmentem wyższego i średniego szczebla, dla którego samochód służbowy jest najczęściej dodatkowym bonusem do pensji, firmowe auto jest narzędziem pracy handlowców. Można założyć, że średnio jest używany przez około 25% pracowników. Dla naszych wyliczeń przyjmijmy pewne uproszczone wartości (każdy używa ten sam model).

Koszt zakupu: 40 000 zł.

Okres użytkowania: 3-5 lat (przyjmujemy 5 lat).

Utrata wartości w okresie 5-letnim: 65% ceny podstawowej.

Koszty paliwa miesięcznie: 500 zł.

Koszty eksploatacji (przeglądy itp.): 2000 zł rocznie.

Ubezpieczenia: 2000 zł rocznie.

Inne (mycie, parkingi itp.): 50 zł miesięcznie.

Łącznie koszty w ciągu 5 lat: ok. 80 000 zł.

Łączne koszty miesięczne: 1330 zł na użytkownika.

Koszt miesięczny przypadający na pracownika to 333 zł (przyjęliśmy, że 1/4 pracowników użytkuje samochód służbowy).

Powierzchnia biurowa

Podajemy minimalną powierzchnię użytkowa biurową, przeznaczaną na jednego zatrudnionego, aby wymowniej pokazać różnicę pomiędzy kosztami utrzymania biura a kosztami jego wyposażenia.

Średnia cena za 1 mkw: 100 zł (stawki dużych aglomeracji).

Minimalna powierzchnia na pracownika: 10 mkw (łącznie z komunikacją, salami konferencyjnymi itp.).

Koszt miesięczny wynajmu: 1000 zł na pracownika.

Meble biurowe

Dla uproszczenia wyliczeń przyjmujemy wartość biurka, kontenera, szafy, fotela obrotowego w tym samym standardzie dla wszystkich pracowników.

Wartość zakupu - średnia cena rynkowa: 2500 zł.

Okres eksploatacji: minimum 5-7 lat (przyjmiemy minimalną 5 lat) z tym, że jakość mebli zdecydowanie wpływa na ich czas eksploatacji (około 10-12 lat).

Wartość miesięczna: 41 zł na osobę.

Wnioski

Powyższe wyliczenie pokazuje, że miesięczny koszt wyposażenia stanowiska pracy jest często mniejszy niż umycie samochodu. Zysk wynikający z komfortu pracy jest ogromny.

Podaliśmy, że meble amortyzują się przez 60 miesięcy. W tym czasie firma wydaje średnio ok. 41 zł miesięcznie na jednego zatrudnionego. To jednak minimalne koszty, za które nie uzyska w pełni satysfakcjonującego rozwiązania. Gdyby zwiększyła budżet na stanowisko pracy choćby o 10-20 zł miesięcznie, istotnie poprawiłaby jakość wyposażenia, ergonomię, czyli wygodę i komfort pracy. Porównując ten przydatek do wzrostu pensji, można powiedzieć, że taka podwyżka 7-14 zł miesięcznie (po odliczeniu składek i podatków) nie zostałaby w ogóle przez pracownika zauważona. Natomiast zmiana standardu stanowiska pracy, przy którym każdy spędza znaczną część aktywnego zawodowo życia, bez wątpienia będzie widoczna i wpłynie na zaangażowanie, motywację do pracy i przywiązanie do pracodawcy. Do tego możemy również dodać jego mniejsze zmęczenie czy ogólnie wyższą sprawność psychofizyczną.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dagmara Szwaj

Marketing & PR Manager Martela

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA