REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Długookresowy wynajem mebli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dagmara Szwaj
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gotówka, kredyt czy leasing? Inwestycja w środki trwałe wymaga podjęcia decyzji dotyczącej najkorzystniejszej dla firmy formy finansowania.

W czasach pogorszenia koniunktury gospodarczej znacznie firmy uważniej inwestują każdą złotówkę, starając się optymalizować zakupy wszelkiego rodzaju środków trwałych, w tym wyposażenia meblowego.

REKLAMA

REKLAMA

Z jednej strony chcą zadbać o wysoki standard wyposażenia, aby zmaksymalizować korzyści wynikające z zapewnienia dobrych warunków pracy, z drugiej muszą taką inwestycję sfinansować często w ramach mniejszego budżetu. Podejmują zatem różne decyzje: rezygnują z inwestycji, obniżają wymagania jakościowe lub szukają alternatywnych dla gotówki form finansowania, np. wnioskują o kredyt lub leasing.

Zakup za gotówkę, a amortyzacja

Decyzja, by kupić meble za gotówkę kosztuje najmniej, ale wymaga natychmiastowego zaangażowania pieniędzy, co może negatywnie odbić się na płynności finansowej firmy. Jako środek trwały są amortyzowane przez 60 miesięcy, co oznacza że taka decyzja wpływa na sytuację ekonomiczną przedsiębiorstwa w zakresie 1/60 wartości kontraktu miesięcznie. Zakładając zakup 50 stanowisk pracy po cenie 3125 zł każde, czyli o wyższym standardzie niż średnia rynkowa (średnia cena rynkowa stanowiska pracy wg danych Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli to ok. 2500 zł), amortyzacja miesięczna wyniesie ok. 2.600 zł. To niewiele zwłaszcza, gdy porównamy te wartości z kosztami bieżącej działalności. Ponadto w kasie firmy nie ma już 156250 zł, a to może być dotkliwe.

REKLAMA

Leasing

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kilka lat temu nikt nie myślał o leasingu mebli biurowych. Wśród przedsiębiorców istniało przekonanie, że w taki sposób można sfinansować flotę samochodową, linię technologiczną, może nieruchomość ale nie wyposażenie biura. Dziś trend jest odwrotny. Firmy szukają leasingodawców praktycznie na wszystko, ponieważ leasing jest dobrym rozwiązaniem na utrzymanie płynności finansowej. Trzeba tylko zdecydować, czy bardziej się opłaca operacyjny czy finansowy. Jaka jest między nimi różnica?

Operacyjny - przedmiot leasingu jest własnością leasingodawcy i nie widnieje w środkach trwałych leasingobiorcy, cała rata leasingowa jest zaliczana jako koszt uzyskania przychodów, VAT jest rozliczany w ratach miesięcznych doliczanych do czynszu leasingowego.

Finansowy - wyposażenie jest własnością leasingobiorcy, jest wykazywane w aktywach i amortyzowane przez leasingobiorcę, który rozlicza VAT jednorazowo przy zakupie, kosztem uzyskania przychodu jest jedynie część odsetkowa czynszu leasingowego.

Koszt obu form leasingowania jest zbliżony, ale ze względów prawno-podatkowych popularniejszy jest leasing operacyjny. Daje on firmie następujące korzyści:

• rozliczanie mebli w kosztach bieżących, bez obciążania budżetu inwestycyjnego;

• brak potrzeby inwentaryzowania mebli;

• stosunkowo niskie koszty finansowania;

• okres najmu do 60 miesięcy;

• możliwość wykupu mebli po okresie najmu;

• koszty podatku VAT rozłożone w czasie.

Jednak każda firma powinna przeprowadzić pełną ocenę i porównanie korzyści dla własnych potrzeb. Być może istotniejsze będą inne niż prawno-podatkowe aspekty.

Koszty leasingu

Koszt długookresowego wynajmu mebli biurowych jest relatywnie niski - może wynosić około 5% rocznie. Wysokość oprocentowania zależy oczywiście od zdolności kredytowej firmy. W rozpatrywanym przypadku firmy zatrudniającej 50 pracowników i zapewniającej im wyższe standardy pracy niż średnia rynkowa, rata miesięczna będzie wynosić ok. 2800 zł przy 48 miesięcznym okresie leasingowana i 20% wpłacie wstępnej. Kwota nie ma dużego wpływu na płynność finansową przedsiębiorstwa, a pozwala firmie zrealizować zaplanowana inwestycję. Co najważniejsze, z efektów zakupu lepszego, bardziej optymalnego wyposażenia biura można czerpać profity od razu, co dodatkowo potwierdza sensowność inwestycji.

Leasing a kredyt

Zakup mebli biurowych można również sfinansować z kredytu bankowego, który kosztowo jest zbliżony do leasingu finansowego. Różni się jednak przedmiotem umowy - w przypadku leasingu są to środki trwałe, w przypadku kredytu gotówka. Oprocentowanie w ofertach dostępnych na rynku oscyluje około 9% w skali roku. Kredytobiorca pozostaje właścicielem środka trwałego i dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Kosztem uzyskania przychodu dla niego jest jedynie część odsetkowa raty kredytowej, musi również zapłacić w całości VAT przy pierwszej racie kredytowej.

Leasing a kredyt bankowy - co wybrać w czasie kryzysu

Przy zakupie na kredyt, podpisywana jest umowa na zakup wyposażenia ze sprzedawcą mebli oraz druga z bankiem dotycząca kredytu. W przypadku leasingu podpisuje się umowę z konsorcjum, której uczestnikami są co najmniej leasingodawca i producent mebli. Daje to dodatkową korzyść dla kupującego - gwarancję jakości produktu i serwisu. Dlaczego? Przy wykorzystaniu leasingu operacyjnego całość umeblowania stanowi przedmiot leasingu. W związku z tym brak możliwości użytkowania wyposażenia choćby w części oznacza możliwość wstrzymania płatności rat leasingowych. Na taką sytuację nie może sobie pozwolić podmiot finansujący (leasingodawca), dlatego żeby zminimalizować ryzyko dokładnie analizuje firmę oferującą wyposażenie. Daje to kupującemu gwarancję, że sprzedawca wyposażenia meblowego jest wiarygodny, zapewnia wysoką jakość produktów oraz szybką reakcję serwisu w przypadku reklamacji.

Niewielkie różnice

Nowoczesne formy finansowania pozwalają na realizację inwestycji, które w przypadku finansowania za gotówkę byłyby niemożliwe do przeprowadzenia dla wielu firm. Umożliwiają również zakup produktów o lepszych parametrach jakościowych, ponieważ rozłożenie wydatków w długim horyzoncie czasu sprawia, że zwiększenie całkowitej wartości zakupu przekłada się na niewielki wzrost raty miesięcznej. Jak przełożyć to na strukturę kosztową dla pracowników? Wartość typowego stanowiska pracy w Polsce to około 2.500 zł, czyli ok. 42 zł miesięcznie po stronie kosztów. Wydając miesięcznie jedynie 10 zł więcej na stanowisko pracy, można kupić wyposażenie spełniające wyższe wymogi jakościowe i ergonomiczne oraz dające dużo większy komfort i wygodę użytkowania. W miesięcznej racie leasingowej będzie to wzrost o ok. 500 zł.

Efektywność pracowników

Przy konkretnych wartościach łatwo zauważyć, że każda inwestycja w tym zakup mebli biurowych się zwraca. Dodatkowy wydatek 10 zł miesięcznie na jedno stanowisko pracy przyniesie korzyści związane z zaangażowaniem, kreatywnością pracownika. Do tego można również dodać mniejsze zmęczenie, wyższą sprawność psychofizyczną a co za tym idzie, efektywność.

Badania (2002, IRSA, the Association of Quality Clubs) przeprowadzone wśród firm działających na rynku amerykańskim pokazały, że zwrot z zainwestowania 1$ w podniesienie komfortu pracy wynosi 6,15$ dla firmy Coors, 5,78 dla Kennecolt, 3,9$ dla General Mills, 3,15$ dla Motoroli, czy 3,00$ dla Pepsi Co. Ten przykład pokazuje, że korzyści są nieporównywalnie wyższe od nakładów na wyposażenie meblowe. Bardziej opłaca się zainwestować w lepsze stanowisko pracy niż płacić za koszty absencji chorobowych lub efekt presenteeismu w pracy, czyli nieefektywną obecność w pracy spowodowaną złym samopoczuciem.

Dagmara Szwaj

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA