REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Długookresowy wynajem mebli

Dagmara Szwaj
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gotówka, kredyt czy leasing? Inwestycja w środki trwałe wymaga podjęcia decyzji dotyczącej najkorzystniejszej dla firmy formy finansowania.

W czasach pogorszenia koniunktury gospodarczej znacznie firmy uważniej inwestują każdą złotówkę, starając się optymalizować zakupy wszelkiego rodzaju środków trwałych, w tym wyposażenia meblowego.

REKLAMA

Z jednej strony chcą zadbać o wysoki standard wyposażenia, aby zmaksymalizować korzyści wynikające z zapewnienia dobrych warunków pracy, z drugiej muszą taką inwestycję sfinansować często w ramach mniejszego budżetu. Podejmują zatem różne decyzje: rezygnują z inwestycji, obniżają wymagania jakościowe lub szukają alternatywnych dla gotówki form finansowania, np. wnioskują o kredyt lub leasing.

Zakup za gotówkę, a amortyzacja

Decyzja, by kupić meble za gotówkę kosztuje najmniej, ale wymaga natychmiastowego zaangażowania pieniędzy, co może negatywnie odbić się na płynności finansowej firmy. Jako środek trwały są amortyzowane przez 60 miesięcy, co oznacza że taka decyzja wpływa na sytuację ekonomiczną przedsiębiorstwa w zakresie 1/60 wartości kontraktu miesięcznie. Zakładając zakup 50 stanowisk pracy po cenie 3125 zł każde, czyli o wyższym standardzie niż średnia rynkowa (średnia cena rynkowa stanowiska pracy wg danych Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli to ok. 2500 zł), amortyzacja miesięczna wyniesie ok. 2.600 zł. To niewiele zwłaszcza, gdy porównamy te wartości z kosztami bieżącej działalności. Ponadto w kasie firmy nie ma już 156250 zł, a to może być dotkliwe.

Leasing

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kilka lat temu nikt nie myślał o leasingu mebli biurowych. Wśród przedsiębiorców istniało przekonanie, że w taki sposób można sfinansować flotę samochodową, linię technologiczną, może nieruchomość ale nie wyposażenie biura. Dziś trend jest odwrotny. Firmy szukają leasingodawców praktycznie na wszystko, ponieważ leasing jest dobrym rozwiązaniem na utrzymanie płynności finansowej. Trzeba tylko zdecydować, czy bardziej się opłaca operacyjny czy finansowy. Jaka jest między nimi różnica?

Operacyjny - przedmiot leasingu jest własnością leasingodawcy i nie widnieje w środkach trwałych leasingobiorcy, cała rata leasingowa jest zaliczana jako koszt uzyskania przychodów, VAT jest rozliczany w ratach miesięcznych doliczanych do czynszu leasingowego.

Finansowy - wyposażenie jest własnością leasingobiorcy, jest wykazywane w aktywach i amortyzowane przez leasingobiorcę, który rozlicza VAT jednorazowo przy zakupie, kosztem uzyskania przychodu jest jedynie część odsetkowa czynszu leasingowego.

Koszt obu form leasingowania jest zbliżony, ale ze względów prawno-podatkowych popularniejszy jest leasing operacyjny. Daje on firmie następujące korzyści:

• rozliczanie mebli w kosztach bieżących, bez obciążania budżetu inwestycyjnego;

• brak potrzeby inwentaryzowania mebli;

• stosunkowo niskie koszty finansowania;

• okres najmu do 60 miesięcy;

• możliwość wykupu mebli po okresie najmu;

• koszty podatku VAT rozłożone w czasie.

Jednak każda firma powinna przeprowadzić pełną ocenę i porównanie korzyści dla własnych potrzeb. Być może istotniejsze będą inne niż prawno-podatkowe aspekty.

Koszty leasingu

Koszt długookresowego wynajmu mebli biurowych jest relatywnie niski - może wynosić około 5% rocznie. Wysokość oprocentowania zależy oczywiście od zdolności kredytowej firmy. W rozpatrywanym przypadku firmy zatrudniającej 50 pracowników i zapewniającej im wyższe standardy pracy niż średnia rynkowa, rata miesięczna będzie wynosić ok. 2800 zł przy 48 miesięcznym okresie leasingowana i 20% wpłacie wstępnej. Kwota nie ma dużego wpływu na płynność finansową przedsiębiorstwa, a pozwala firmie zrealizować zaplanowana inwestycję. Co najważniejsze, z efektów zakupu lepszego, bardziej optymalnego wyposażenia biura można czerpać profity od razu, co dodatkowo potwierdza sensowność inwestycji.

Leasing a kredyt

Zakup mebli biurowych można również sfinansować z kredytu bankowego, który kosztowo jest zbliżony do leasingu finansowego. Różni się jednak przedmiotem umowy - w przypadku leasingu są to środki trwałe, w przypadku kredytu gotówka. Oprocentowanie w ofertach dostępnych na rynku oscyluje około 9% w skali roku. Kredytobiorca pozostaje właścicielem środka trwałego i dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Kosztem uzyskania przychodu dla niego jest jedynie część odsetkowa raty kredytowej, musi również zapłacić w całości VAT przy pierwszej racie kredytowej.

Leasing a kredyt bankowy - co wybrać w czasie kryzysu

Przy zakupie na kredyt, podpisywana jest umowa na zakup wyposażenia ze sprzedawcą mebli oraz druga z bankiem dotycząca kredytu. W przypadku leasingu podpisuje się umowę z konsorcjum, której uczestnikami są co najmniej leasingodawca i producent mebli. Daje to dodatkową korzyść dla kupującego - gwarancję jakości produktu i serwisu. Dlaczego? Przy wykorzystaniu leasingu operacyjnego całość umeblowania stanowi przedmiot leasingu. W związku z tym brak możliwości użytkowania wyposażenia choćby w części oznacza możliwość wstrzymania płatności rat leasingowych. Na taką sytuację nie może sobie pozwolić podmiot finansujący (leasingodawca), dlatego żeby zminimalizować ryzyko dokładnie analizuje firmę oferującą wyposażenie. Daje to kupującemu gwarancję, że sprzedawca wyposażenia meblowego jest wiarygodny, zapewnia wysoką jakość produktów oraz szybką reakcję serwisu w przypadku reklamacji.

Niewielkie różnice

Nowoczesne formy finansowania pozwalają na realizację inwestycji, które w przypadku finansowania za gotówkę byłyby niemożliwe do przeprowadzenia dla wielu firm. Umożliwiają również zakup produktów o lepszych parametrach jakościowych, ponieważ rozłożenie wydatków w długim horyzoncie czasu sprawia, że zwiększenie całkowitej wartości zakupu przekłada się na niewielki wzrost raty miesięcznej. Jak przełożyć to na strukturę kosztową dla pracowników? Wartość typowego stanowiska pracy w Polsce to około 2.500 zł, czyli ok. 42 zł miesięcznie po stronie kosztów. Wydając miesięcznie jedynie 10 zł więcej na stanowisko pracy, można kupić wyposażenie spełniające wyższe wymogi jakościowe i ergonomiczne oraz dające dużo większy komfort i wygodę użytkowania. W miesięcznej racie leasingowej będzie to wzrost o ok. 500 zł.

Efektywność pracowników

REKLAMA

Przy konkretnych wartościach łatwo zauważyć, że każda inwestycja w tym zakup mebli biurowych się zwraca. Dodatkowy wydatek 10 zł miesięcznie na jedno stanowisko pracy przyniesie korzyści związane z zaangażowaniem, kreatywnością pracownika. Do tego można również dodać mniejsze zmęczenie, wyższą sprawność psychofizyczną a co za tym idzie, efektywność.

Badania (2002, IRSA, the Association of Quality Clubs) przeprowadzone wśród firm działających na rynku amerykańskim pokazały, że zwrot z zainwestowania 1$ w podniesienie komfortu pracy wynosi 6,15$ dla firmy Coors, 5,78 dla Kennecolt, 3,9$ dla General Mills, 3,15$ dla Motoroli, czy 3,00$ dla Pepsi Co. Ten przykład pokazuje, że korzyści są nieporównywalnie wyższe od nakładów na wyposażenie meblowe. Bardziej opłaca się zainwestować w lepsze stanowisko pracy niż płacić za koszty absencji chorobowych lub efekt presenteeismu w pracy, czyli nieefektywną obecność w pracy spowodowaną złym samopoczuciem.

Dagmara Szwaj

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA