REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing kapitałowy czy operacyjny

Wojciech Demski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Leasing jako forma finansowania staje się coraz bardziej popularna, szczególnie w czasach kryzysu, kiedy przedsiębiorcy (szczególnie Ci z małych i średnich spółek) mają dość zawężone pole jeśli chodzi o dostępne źródła finansowania.

REKLAMA

Dodatkowo, w przeciwieństwie do kredytu, leasing finansowy czy operacyjny, nie wymaga aż tak skomplikowanej procedury, a jego realizacja jest znacznie krótsza od wieloetapowego i uszczegółowionego procesu udzielenia kredytu. Należy jednak pamiętać, że w odróżnieniu od kredytu, leasing dotyczy tylko i wyłącznie środków trwałych, a nie gotówki. Jeśli chodzi o stopę procentową, to praktyka gospodarcza podpowiada, że umowy są najczęściej zawierane w oparciu o zmienną stopę procentową (WIBOR 3M, 1M, itd.).

Pomimo braku możliwości pozyskania gotówki, wydaje się, że forma finansowania leasingiem jest coraz bardziej popularna i przystępna dla przedsiębiorców, szczególnie jeśli chodzi o finansowanie samochodów służbowych. Auta to jednak nie wszystko co w swoich ofertach mają firmy zajmujące się leasingiem. Oprócz pojazdów firmy oferują również: sprzęt medyczny (głównie ze względu na preferencyjną stawkę podatkową VAT - 7%), sprzęt komputerowy, maszyny i urządzenia, linie technologiczne, naczepy i przyczepy czy też wózki widłowe.

REKLAMA

REKLAMA

Przekonanie do zawarcia umowy leasingowej nie kończy się jednak na wyborze rzeczy, którą chcemy sfinansować. Opcje rozszerzają się dodatkowo na możliwość zawarcia umowy leasingu finansowego (kapitałowego) lub operacyjnego, które w wielu aspektach różnią się miedzy sobą zasadami na jakich udostępniana jest leasingowana ruchomość lub nieruchomość.

Leasing finansowy

Umowa tego typu finansowania charakteryzuje się tym, że przedmiot leasingu jest (po sfinalizowaniu umowy) zaliczany do składników majątku leasingobiorcy. Okres tego rodzaju finansowania jest na ogół nieograniczony, jednakże praktyka pokazuje, że umowa leasingu kapitałowego jest zawierana na okres zbliżony pełnej amortyzacji danego środka trwałego, więc na ogół jest to okres od 6 do 60 miesięcy. Jeśli chodzi o aspekt podatkowy, to w przypadku leasingu kapitałowego leasingobiorca dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Dodatkowo, do kosztów uzyskania przychodu można zakwalifikować jedynie odsetkową część każdej opłaty leasingowej. Ważne z księgowego punktu widzenia jest również brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów czynszu inicjalnego (przeciętnie wynosi on od 10% do 40% wartości umowy). Po zakończeniu umowy, leasingobiorca ma prawo do nabycia przedmiotu na warunkach określonych w umowie. Leasing finansowy jest głównie stosowany dla przedmiotów o stawce podatku zwolnionych z VAT lub o stawkach od 0% do 7%. Co więcej, ze względów podatkowych, tę formę finansowania preferują również podmioty opodatkowane ryczałtem, przede wszystkim ze względu na brak decydującej.

Leasing operacyjny

Leasing operacyjny jest zawierany zazwyczaj na czas oznaczony, jednakże nie może on być krótszy niż 40% normatywnego okresu amortyzacji danego środka trwałego, najczęściej wynosi on od 24 do 60 miesięcy. Dodatkowo, suma ustalonych w umowie tej formy leasingu opłat po odjęciu należnego podatku VAT, musi odpowiadać co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Duża korzyścią dla leasingobiorcy jest możliwość zaliczenia czynszu inicjalnego oraz pozostałych rat leasingowych bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, przez co przedsiębiorcy częściej sięgają po tę formę finansowania. Jedyną wadą dla leasingobiorcy jest brak możliwości odliczenia odpisów amortyzacyjnych, które w przypadku tego sposobu finansowania należą do finansującego danych środek trwały.

Obie formy finansowania oraz pozyskiwania środków trwałych mają swoje dobre i złe strony. Tak naprawdę forma leasingu zależy w głównej mierze od wielkości firmy oraz od preferencje (przede wszystkim podatkowych) przedsiębiorcy. Trzeba natomiast pamiętać, że poza leasingiem operacyjnym i finansowym istnieją inne, bardziej wyspecjalizowane formy leasingu, które także są preferowane przez przedsiębiorców.

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA