REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

cyberbezpieczeństwo firma nis2
cyberbezpieczeństwo firma nis2
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Dyrektywa NIS2 - o co chodzi 

Dyrektywa ma na celu wzmocnienie cyberbezpieczeństwa w kluczowych sektorach. Od energetyki po opiekę zdrowotną, od bankowości po infrastrukturę cyfrową. Spełnienie wymogów dyrektywy NIS2 jest nie tylko wskazane, ale wręcz konieczne, ponieważ grzywny sięgają nawet 10 milionów euro lub 2% łącznego rocznego obrotu w poprzednim roku przedsiębiorstwa, do którego należy podmiot kluczowy, a dyrektorzy najwyższego szczebla są pociągani do osobistej odpowiedzialności. 

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektywa NIS2, która ma szerszy zakres niż jej poprzedniczka (NIS), obejmuje obecnie 18 sektorów, w tym przedsiębiorstwa i organizacje świadczące usługi, które są niezbędne dla sprawnego funkcjonowania UE na poziomie społecznym i gospodarczym. Dotyczy to sektorów energetyki, opieki zdrowotnej, finansów i kilku podobnych . Lista sektorów została podzielona na dwie kategorie: sektory kluczowe i sektory ważne. Oczekuje się, że zarówno kluczowe, jak i ważne podmioty będą spełniać te same standardy bezpieczeństwa, ale sposób ich karania i nadzorowania jest różny i zwykle zależy od wielkości organizacji. Jeśli firma zostanie  sklasyfikowana jako kluczowa, będzie podlegać proaktywnemu nadzorowi, który ma na celu upewnienie się, że spełnia wszystkie wymogi dyrektywy. Jeśli zaś przedsiębiorstwo zostanie sklasyfikowane jako ważny, będzie objęte jedynie nadzorem reaktywnym, który zostanie uruchomiony tylko wtedy, gdy władze otrzymają dowody braku przestrzegania przepisów. Jakie obszary powinny być monitowane w ramach dyrektwy NIS2: Zapobieganie, wykrywanie i reagowanie na incydenty, utrzymanie ciągłości działania i zarządzanie kryzysowe, bezpieczeństwo łańcucha dostaw, cyberhigiena oraz szkolenia, bezpieczeństwo sieci i systemów informacyjnych, polityka zarządzania i zgłaszania podatności, bezpieczeństwo zasobów ludzkich, zarządzanie dostępami i aktywami, uwierzytelnianie wieloskładnikowe oraz ciągłe stosowanie kryptografii i szyfrowania

Jak widzieliśmy w przypadku RODO, inne kraje mogą również pójść za przykładem unijnych rozwiązań i wymagać od organizacji wdrożenia podobnej podstawowej ochrony cybernetycznej i kontroli zarządzania ryzykiem. Nie zapominajmy też o efekcie domina w łańcuchu dostaw. Ponieważ NIS2 obejmuje szerokie spektrum podmiotów, wiele organizacji będzie potrzebować swoich partnerów, aby podnieść poziom bezpieczeństwa. Może się więc okazać, że firma z innego sektora zostanie zmuszona do przestrzegania przepisów, ponieważ jej klienci to robią.

Jak wdrożyć dyrektywę i ochronić firmę przed cyberatakami

Żadna pojedyncza platforma informatyczna nie pokryje w pełni wszystkich 10 minimalnych środków bezpieczeństwa wymaganych przez NIS2. Ale tego należy się spodziewać w przypadku każdej regulacji. Na pewno w tym wypadku mogą pomóc rozwiązania klasy SASE. Pomagają one wdrożyć podstawowe praktyki ochrony cybernetycznej, takie jak zasady zerowego zaufania, aktualizacje oprogramowania, konfiguracja urządzeń, segmentacja sieci, zarządzanie tożsamością i dostępem oraz świadomość użytkowników. Platformy typu SASE pomogą rozwiązać takie problemy jak:

REKLAMA

  • Kompleksowa implementacja zasad: platforma SASE oferuje narzędzia do mapowania, inwentaryzacji i zabezpieczania krytycznych systemów informatycznych (CIS) w środowiskach internetowych, chmurowych i lokalnych, w tym oceny bezpieczeństwa, audyty i opcje automatycznej naprawy usług w chmurze.
  • Zaawansowana obsługa incydentów: rozwiązanie wspiera zarządzanie incydentami z kontrolami łagodzącymi w celu powstrzymania zagrożeń i wykorzystuje zarówno wykrywanie oparte na podpisach, jak i bez nich, aby zapobiegać złośliwym działaniom w sieciach i systemach CIS.
  • Ciągłość działania: platforma potrafi zapewnić niezawodność operacyjną z dostępnością na poziomie 99,999%, zgodnie z wymaganiami NIS2 dotyczącymi zarządzania ciągłością działania podczas incydentów bezpieczeństwa.
  • Bezpieczeństwo łańcucha dostaw: rozwiązanie pomaga w identyfikacji zagrożeń bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw, zwłaszcza w przypadku usług wdrażanych za pośrednictwem chmury, i ocenia stan bezpieczeństwa ponad 80 000 dostawców usług w chmurze (w przypadku platformy Netskope)  za pomocą wskaźnika Cloud Confidence Index.
  • Solidne środki bezpieczeństwa: dzięki możliwościom SASE zapewnione są bezpieczne połączenia i dostęp do sieci i systemów informatycznych, stosując zasady zerowego zaufania i zapewniając zarówno kontrolę zagrożeń, jak i ochronę danych w celu zabezpieczenia przed cyberatakami..

NIS2 ustawia wysoko poprzeczkę dla standardów cyberbezpieczeństwa, a termin dla organizacji na dostosowanie swoich systemów zabezpieczeń zbliża się wielkimi krokami. Kiedy jednak zacznie się analizować inwestycje w bezpieczeństwo w okresie poprzedzającym termin 18 października 2024 r., warto skorzystać z okazji, aby wyeliminować niepotrzebne wydatki i stworzyć ekosystem cyberbezpieczeństwa, w którym każdy komponent nie tylko działa dobrze, ale także uzupełnia się i integruje ze sobą. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Wigilia 2025 ustawowo wolna od pracy. Czy dla wszystkich? Czy sklepy będą otwarte w Wigilię?

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA