REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Icebreaker w szkoleniu

Icebreaker/fot.Fotolia
Icebreaker/fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pragniesz, by Twoje szkolenie wyróżniało się na tle konkurencji? Chcesz zaskoczyć swoich uczestników czymś nietypowym, oryginalnym i wyjątkowym? Odpowiedź jest jedna - icebreaker.

Cechą charakterystyczną wszystkich szkoleń jest bardzo duża różnorodność stosowanych w nich technik, które uzależnione są od tematyki oraz potencjalnych uczestników. Wybór odpowiedniej wpływa na przebieg, skuteczność i odbiór całego szkolenia.

REKLAMA

Najważniejszym momentem dla efektywności całego szkolenia jest sposób jego rozpoczęcia. Pierwsze minuty determinują powodzenie całego procesu szkolenia, wpływają na nastawienie uczestników wobec prowadzącego i - co najważniejsze - tworzą atmosferę w grupie. Dlatego też trenerzy opracowują specjalne ćwiczenia – icebreakers, które przeprowadzane są na początku sesji. Są to krótkie zabawy, celem których jest rozluźnienie atmosfery, pobudzenie do myślenia oraz integracja uczestników.

Dlaczego icebreaker?

Prowadząc szkolenia, zapewne zależy Ci na efektywnym wykorzystaniu czasu uczestników oraz na zaskoczeniu ich, by spotkanie zostało zapamiętane na długo. Dlatego korzystnym rozwiązaniem jest użycie elementów humorystycznych, które wpływają także na rozluźnienie napięcia poprzez śmiech. Idealnym rozwiązaniem jest zastosowanie aktywności typu icebreaker, która polega na przełamaniu lodów, nawiązaniu pierwszego kontaktu i wzajemnemu zapoznaniu się członków grupy. Celem jest zachęcenie do wspólnego działania. Icebreakery mają zastosowanie głównie w szkoleniach otwartych, na których z założenia uczestnicy nie znają się. Należy jednak unikać ćwiczeń, które wymagają fizycznej bliskości, ponieważ zamiast ułatwić poznanie się, mogą być krępujące.

Najpopularniejsze icebreakery:

Autoreklama - każdy uczestnik na kartce pisze własną autoreklamę w formie sloganu, wierszyka, małego plakatu (inwencja należy do grupy). Następnie dajemy każdemu kilka minut na przygotowanie się do prezentacji swojej reklamy.

REKLAMA

Rysunki - uczestnicy dobierają się w kilkuosobowe zespoły. Każda grupa otrzymuje kartkę, na której każda osoba rysuje i podpisuje swoim imieniem dwa lub trzy przedmioty. Następnie na podstawie rysunków opisują, jaką osobą jest właściciel (oczywiście za pośrednictwem określonych przedmiotów). Instrukcja do ćwiczenia zależy od inwencji trenera. Może brzmieć: "w ostatnią noc miał miejsce skok na pobliski dom dziecka. Włamywacze nie tylko niczego nie ukradli, lecz pozostawili w spiżarni 30 tabliczek czekolady, butlę syropu klonowego, 5 kg pralinek i torbę lizaków. Wszystko wskazuje na to, że zuchwałego włamania dokonał nieuchwytny gang włamywacza-altruisty Makawitego. Na miejscu włamania odnaleziono przedmioty, które widzicie na kartkach. Waszym zadaniem jest, na podstawie znalezionych przedmiotów, sporządzić portret psychologiczny członków gangu".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spotkanie towarzyskie - prosimy uczestników, aby zachowywali się jak na bankiecie, w trakcie którego muszą porozmawiać z każdą osobą i dowiedzieć się co najmniej trzech różnych rzeczy. Jednak każde trzy informacje muszą być unikalne (nie można mówić każdemu tego samego). Na koniec uczestnicy przedstawiają się wzajemnie całej grupie.

Gorące krzesło - ustawiamy krzesła w kręgu, na środku zostaje tylko jedno ("gorące krzesło"). Ilość wszystkich krzeseł musi być równa ilości uczestników. Osoba siedząca w środku wykrzykuje jedną swoją cechę (np. "mam długie włosy"), w tym momencie wszyscy, których ta cecha dotyczy, muszą wstać i szybko zamienić miejsca, nie wolno usiąść na swoim krześle. Gdy wszyscy z długimi włosami znajdą swoje nowe miejsce, osoba, która usiadła na "gorącym krześle", wykrzykuje inną cechę, która jej dotyczy, a osoby które również się z nią identyfikują, są zmuszone zamienić miejsca itd.

Skojarzenia - uczestnicy komunikują innym, z czym im się kojarzą (każdy każdemu), nie wolno jednak tłumaczyć dlaczego, wolno natomiast poprosić o rozwinięcie skojarzenia.

Zobacz: Pytania w procesie szkoleniowym

Zabawne przedstawianie się - każdy uczestnik przedstawia się, uzupełniając swoje imię o nazwę, np. przedmiotu zaczynającego się od tej samej litery. Tego typu icebreaker, ze względu na humorystyczny charakter, ułatwi zapamiętanie imion uczestników. Pozwala również odreagować napięcie i stres w pierwszej fazie procesu szkoleniowego.

Wywiad - uczestnicy w parach prowadzą ze sobą wzajemnie wywiad na swój temat, by następnie przedstawić swojego rozmówcę grupie.

REKLAMA

Poszukiwanie podobieństw - trener zaznacza na podłodze umownie granice i większe miasta Polski. Następnie, zadając pytania (np. gdzie mieszkasz, gdzie się urodziłeś, gdzie lubisz spędzać wakacje itp.), skłania uczestników do przemieszczania. Osoby zgrupowane w pobliżu określonego miasta mają za zadanie wymienić się informacjami, które świadczą o ich podobieństwie.

Krąg - uczestnicy stają w dwóch kręgach: zewnętrznym i wewnętrznym - tak, aby każdy miał przed sobą jedną osobę. Trener kolejno podaje tematy, na które uczestnicy stojący na przeciwko siebie mają porozmawiać: (np. ulubiona potrawa, co lubisz najbardziej robić, w czym czujesz się najlepiej itp.). Po zadaniu pytania i przeprowadzeniu rozmów, krąg zewnętrzny przesuwa się o 1 osobę, tak by każda osoba z kręgu zewnętrznego, spotkała się z osobą z kręgu wewnętrznego.

Kwestionariusz - z przedstawianiem się bywa różnie. Niektórzy lubią i mają dużo do powiedzenia o sobie, inni powiedzą tylko imię i nazwisko. Niektórzy będą koloryzować, inni natomiast skromnie powiedzą jedno zdanie. Prostym rozwiązaniem jest przygotowanie kilkunastu jednakowych pytań do uczestników. Każdy z nich otrzymuje je na kartce papieru. Po kilku minutach, na podstawie odpowiedzi, prezentuje swoją osobę. Oto zestaw przykładowych pytań przygotowany przez Tomasza Urbana, właściciela serwisu dla przedsiębiorców:

  1. Jak masz na imię, czy Twoje imię Ci się podoba?
  2. Czy masz gdzieś znamię, tatuaż na ciele?
  3. Naszkicuj na drugiej stronie kartki swoją flagę / herb.
  4. Jaki kolor lubisz najbardziej, dlaczego?
  5. Jakbyś był książką, jaki nosiłbyś tytuł?
  6. Najbardziej oryginalny błąd, bzdura, jaka Ci się w życiu przytrafiła?
  7. Gdybyś był Kubusiem Puchatkiem, jaką przygodę byś dziś przeżywał?
  8. Jaki masz znak zodiaku, jakie swoje cechy identyfikujesz z ogólną charakterystyką tego znaku?
  9. Twoje ulubione utwory muzyczne / filmy?
  10.  Przypomnij sobie książki / filmy (ich bohaterowie?), które wywarły na Tobie ogromne wrażenie, wręcz wpłynęły na Twoje postępowanie.
  11. Gdybyś miał smak, to jaki?
  12. Co lubiłeś robić najbardziej, będąc dzieckiem, w co się bawić?
  13. Twoje 3 życzenia do złotej rybki?
  14. Twoje 5 minut na scenie, jako kto? gdzie?
  15. Teraz szybko dokończ poniższe zdania:
  • Zawsze chciałem...
  • Lubię...
  • Umiem...
  • Gdybym mógł kierować innymi ludźmi...
  • Ideałem mężczyzny / kobiety jest dla mnie...
  • Najlepiej pracuje mi się z...
  • W szkole moi nauczyciele...
  • Lubię pracować z ludźmi, którzy...
  • Życie to dla mnie...
  1. Jakbyś chciał, aby reszta członków grupy się do Ciebie zwracała?

Bądź kreatywny

Stali bywalcy szkoleń narzekają, że trenerzy ciągle wykorzystują te same zestawy ćwiczeń na rozpoczęcie sesji. Standardem jest zadanie polegające na przechadzaniu się po sali i wyszukiwaniu osób o tym samym znaku zodiaku, wykształceniu czy hobby. Podobnie popularne jest budowanie swojej wizytówki z klocków lub rysowanie swojego portretu i potem tłumaczenie, co on wyraża.

Icebreakery nie muszą być przeprowadzane na początku szkolenia. Pamiętajmy, że ich celem jest nie tylko zapoznanie uczestników, ale także stworzenie odpowiedniego klimatu oraz pomoc w zrelaksowaniu. Dzięki nim energia grupy stale jest na wysokim poziomie. Bardzo często służą też jako narzędzie do zainspirowania danym tematem w taki sposób, aby zaangażować uczestników w dyskusję i wpłynąć na ich efektywne słuchanie. Przeprowadzane są również po trudnych i wymagających sesjach, by przywrócić entuzjazm i dobre samopoczucie uczestników.

Icebreakery nie powinny być zbyt długie, gdyż ich główną cechą jest zaskoczenie poprzez wygenerowanie krótkich, ale intensywnych emocji wśród uczestników. Należy również pamiętać, że powinny być one dobierane stosownie do danej okoliczności, uczestników, jak i tematu danego szkolenia, które staje się bardziej interesujące i wartościowe.

Zobacz: Aby szkolenia były udane

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA