REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Jak zbudować dobre candidate experience
Jak zbudować dobre candidate experience
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

Candidate experience - co to jest

Pracownik ubiegający się o stanowisko w danej firmie często w pierwszej kolejności sprawdza jej stronę w Internecie, czyta opinie. Następnie składa ofertę pracy i po telefonie bądź mailu umawia się na rozmowę rekrutacyjną - czasem to tylko jeden etap, często nawet kilka. W tym czasie może mieć do czynienia z pośrednikami, pracownikami, produktami firmy. Na koniec otrzymuje (albo i nie) informację o tym, czy firma chce z nim współpracować i podejmuje decyzję. Wszystkie wrażenia i doświadczenia kandydata podczas procesu rekrutacyjnego w danej firmie to właśnie candidate experience.  

REKLAMA

Jakie elementy składają się na candidate experience

Na candidate experience składa się kilka elementów. Od nich zależy, jak pracownik będzie postrzegał firmę i czy zdecyduje się na współpracę. Warto pamiętać, że candidate experience to nie tylko zadanie działu HR. Tak naprawdę wszyscy pracownicy, którzy mają kontakt z kandydatem powinni dbać o jego pozytywne wrażenie na temat firmy. 

Co zatem składa się na candidate experience?

Sposób aplikacji na stanowisko

Oferta pracy to zazwyczaj pierwszy pierwszy moment, gdy kandydat ma do czynienia z firmą, już od tej chwili liczy się pierwsze wrażenie. Dlaczego? Bo wystarczy, że sposób przesłania dokumentów jest skomplikowany albo wieloetapowy i to już może zniechęcić kandydata do podjęcia wysiłku. Gdy firma piętrzy przeszkody już na wstępie, to co może czekać na dalszych etapach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komunikacja z firmą

Dobra komunikacja to podstawa, powinien wiedzieć o tym każdy przedsiębiorca rozpoczynający rekrutację. W dzisiejszych czasach liczy się także szybkość informacji zwrotnej. W pierwszej kolejności warto potwierdzić złożenie przez kandydata dokumentów aplikacyjnych (może być to automatyczna odpowiedź), a następnie informować o dalszych etapach rekrutacji. Bardzo ważna jest również informacja zwrotna po całym procesie, nawet, gdy jest ona negatywna dla kandydata. 

Rozmowa kwalifikacyjna

Sam proces przeprowadzania rozmowy kwalifikacyjnej i wcześniejszego umawiania się na nią jest szalenie istotny. Tu wszystko ma znaczenie - miejsce spotkania, czas i możliwość ewentualnej zmiany, liczba rekrutrów i ich zachowanie, zadania do wykonania, liczba etapów. Tu nie tylko kandydat powinien być dobrze przygotowany, ale również pracodawca. 

Tempo

Czas od aplikacji, przez rozmowę kwalifikacyjną, do feedbacku powinien być możliwie jak najkrótszy. W niektórych przypadkach losowe sytuacje mogą go wydłużyć, ale co do zasady najlepiej rekrutację przeprowadzać sprawnie. 

Onboarding/offboarding 

Wprowadzenie nowego pracownika w szeregi firmy, jak również rozstanie się pracownika z zakładem to także część candidate experience. 

Jak zmierzyć candidate experience

Czy można zmierzyć candidate experience? Jak pracodawca może wyciągnąć wnioski z doświadczeń kandydata z procesu rekrutacyjnego? Są pewne narzędzia, które mogą w tym pomóc. 

Ankiety 

Dobrym pomysłem na zmierzenie candidate experience są ankiety, w których kandydaci mogą ocenić swoje doświadczenie. Pytania mogą dotyczyć właśnie komunikacji, szybkości procesu, jakości rozmów, elastyczności. Ważne, żeby ankiety nie były zbyt długie. 

Wskaźniki Key Performance Indicators (KPI)

Własne narzędzia firmy mogą pomóc śledzić np. czas odpowiedzi na e-mail, liczbę odrzuconych aplikacji, czas trwania całego procesu. Taka baza danych pomoże w późniejszej analizie całego procwsu. 

Analiza porównawcza

Firma mogą porównywać swoje wyniki z danymi benchmarkowymi z branży. Można także skorzystać z doswiadczeń firm, które specjalizują się w badaniach rynku pracy. 

Dobrą praktyką jest regularna analiza candidate experience, która pozwala na poprawę niezbyt dobrze funkcjonujących obszarów. 

Jak poprawić candidate experience

Dlaczego candidate experience to tak istotna kwestia? Przede wszystkim wpływa na wizerunek firmy. Kandydaci, którzy doświadczają negatywnego procesu rekrutacyjnego, mogą podzielić się swoimi doświadczeniami z innymi, a jeśli branża, w której działa firma jest niszowa - może to powodować problemy ze znalezieniem odpowiedniego pracownika. Nawet dobre warunki współpracy zaproponowane kandydatowi mogą go zniechęcić do przyjęcia oferty, gdy miał nie najlepsze doświadczenia rekrutacyjne. A z drugiej strony pozytywne doświadczenie kandydata może zachęcić go do ponownego aplikowania w przyszłości, nawet jeśli nie otrzymał oferty pracy w tym momencie. 

Jak pracodawca może zadbać o dobre wrażenia kandydata dotyczące firmy? Oto kilka czynników: 

  • transparentna i konkretna oferta pracy 
  • prosty proces składania aplikacji przez pracownika, jasne informacje dotyczące procesu rekrutacji
  • bieżąca komunikacja dotycząca postępów w procesie rekrutacji 
  • szybkie odpowiedzi na pytania i wątpliwości kandydata
  • sprawna i szybka organizacja rozmowy kwalifikacyjnej i profesjonalni rekruterzy
  • informacja zwrotna do kandydatów, którzy nie przeszli do dalszych etapów rekrutacji
  • przemyślany onboarding

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W tych bankomatach wypłacisz jedynie 200 zł

We wtorek Euronet przeprowadza akcję protestacyjną mającą na celu zwrócenie uwagi na sytuację operatorów bankomatów. Tego dnia z bankomatów będzie można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł.

Hotele podnoszą ceny, ale to nie odstrasza Polaków. Ich obłożenie rośnie

Według informacji przekazanych przez "Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego", obłożenie hoteli w Polsce systematycznie rośnie z miesiąca na miesiąc. Wyniki majowe okazały się lepsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W Polsce pije się coraz mniej piwa i coraz więcej browarów ma kłopoty finansowe

Browary w Polsce mając oraz więcej problemów, a zwłaszcza kłopotów finansowych. W ciągu ostatnich pięciu lat spożycie piwa spadło o jedną czwartą a długi branży są 23 razy wyższe (!) niż w 2018 roku. Rynek kurczy się choć piwo to wciąż najchętniej kupowany alkohol w Polsce.

 

Od dziś ważna zmiana w prawie transportowym: taksówkarz i kurier muszą mieć polskie prawo jazdy. Będzie paraliż tych usług

Taksówkarz i kurier od dziś tylko z polskim prawem jazdy. Dziś, w poniedziałek 17 czerwca weszła w życie nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, w myśl której wszyscy kierowcy oferujący odpłatny przejazd w ramach wszystkich dostępnych aplikacji będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Jak wpłynie to na branżę i naszą codzienną rzeczywistość?

REKLAMA

Branża handlowa w letargu. Co czwarta firma obawia się mniejszych zamówień, a co druga wysokich cen

Branża handlowa w Polsce jest jedyną, która nie wyszła nawet na krótko z kryzysu w ciągu minionych dwóch lat. Menadżerowie nie widzą wciąż sprzyjających okoliczności do prowadzenia biznesu w handlu – ani teraz, ani w najbliższej przyszłości.

Budownictwo narzeka na brak kredytów i sięga po faktoring, to za sprawą coraz wyższych nieregulowanych na czas wzajemnych zobowiązań

Wskaźniki koniunktury poprawiają się i coraz więcej firm prognozuje poprawę płynności. Ale szukające finansowego wsparcia przedsiębiorstwa z budownictwa nie zawsze mogą liczyć na przychylność banków w staraniach o kredyt. Stały się za to klientem numer jeden dla firm faktoringowych. Dotyczy to zwłaszcza mikrofirm.

Pieniądze z KPO. Kto zyska, a kto może stracić?

W ramach KPO do Polski trafiło już 7 mld euro. Czy optymizm inwestycyjny sprawi, że w Polsce na każdym kroku będzie plac budowy, a inflacja znów poszybuje w górę? Które firmy mogą rekordowo zyskać? A kto straci?

Finansowanie ze środków UE. Z jakich programów mogą korzystać przedsiębiorcy z MŚP?

Z jakich programów finansowania może skorzystać przedsiębiorca w 2024 roku? Unia Europejska kontynuuje swoje zaangażowanie we wsparcie przedsiębiorców z MŚP. Stawia na różnorodne programy i ułatwienia, które mają na celu stymulowanie innowacyjności, wzrostu gospodarczego oraz konkurencyjności firm w UE.

REKLAMA

Od 12 czerwca zapłacisz okiem za zakupy. W których sklepach?

12 czerwca w pięciu salonach Empik w całej Polsce rozpoczyna się pilotażowy program płatności biometrycznych. To innowacyjne rozwiązanie opiera się na fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy. Dostawcą tej technologii jest polski fintech PayEye, we współpracy z Planet Pay. Program jest pierwszym tego rodzaju w Europie i działa w ramach programu Mastercard Biometric Checkout.

Będzie zakaz nowych licencji na transport międzynarodowy, zablokuje zakładanie jednoosobowych firm

Planowany przez Ministerstwo Infrastruktury pomysł zakazu wydawania licencji dla transportu międzynarodowego może okazać się dużym problemem dla polskich przewoźników. To praktycznie zakaz zakładanie nowych jednoosobowych firm. Ponadto blokada zakupu nowych ciężarówek.

REKLAMA