REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wykorzystać wizerunek pracownika w działalności zakładu pracy?

Karolina Kołakowska
adwokat w Kancelarii Brzezińska Narolski Adwokaci (http://bnadwokaci.pl/), ekspert z zakresu indywidualnego i zbiorowego prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, trener i szkoleniowiec
Kancelaria Brzezińska Narolski Adwokaci
Wykorzystywanie wizerunku
Wykorzystywanie wizerunku

REKLAMA

REKLAMA

W działalności zakładów pracy coraz częściej wykorzystywane są wizerunki pracowników. Każdy zakład pracy bowiem tworzą ludzie, którzy w nim pracują – jest to wartość chętnie eksponowana w różnych formach promocji przedsiębiorstw: na stronach internetowych, w broszurach informacyjnych, nagraniach czy na plakatach. Pytanie, które rodzi się na tym tle brzmi: jak wykorzystać wizerunek pracownika zgodnie z prawem, by nie narazić się na zarzut naruszenia jego dóbr osobistych?

Przez pojęcie „wizerunku” rozumiemy takie plastyczne wykorzystanie podobizny danej osoby, które umożliwia jej identyfikację. Środki przetworzenia podobizny mogą być różne – do utrwalenia może dojść poprzez portret, fotografię, rysunek, komiks i tym podobne.

REKLAMA

Co ważne, orzecznictwo sądowe, podkreśla, że prawo do wizerunku przysługuje wyłącznie osobie fizycznej. Ponadto, wizerunek jest jednym z dóbr osobistych, które w art. 23 wymienia Kodeks cywilny.

Oznacza to, że wizerunek pozostaje pod ochroną prawa cywilnego, niezależnie od tego, jak tą ochronę regulują odrębne przepisy. W konsekwencji, ten, czyjego wizerunek jest zagrożony cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne.

Polecamy:  Wykorzystywanie zdjęć na stronach internetowych\

Polecamy: Zdjęcia podczas eventów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zagrożenie, o którym mowa, może polegać na przykład na bezprawnym wykorzystywaniu podobizny pracownika, która umożliwia jego identyfikację, a pośrednio również powiązanie go z działalnością tego, kto tą podobiznę wykorzystał.

Ochrona wizerunku została szerzej uregulowana w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych w rozdziale 10, przewidując w nim także przesłanki wyłączające bezprawność wykorzystania wizerunku osoby.

REKLAMA

Zasadą jest, że rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. Zezwolenie to wyłącza bezprawność wykorzystania wizerunku. Pojęcie „rozpowszechniania” na gruncie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych należy rozpatrzyć w szerszym kontekście, poprzez odwołanie do definicji utworu rozpowszechnionego, którym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został w jakikolwiek sposób udostępniony publicznie. Oznacza to, że na skutek rozpowszechnienia, wizerunek osoby na nim przedstawionej trafia do bliżej nieokreślonego, niezamkniętego kręgu osób, niezależnie od tego, czy stanie się to jednokrotnie czy kilka bądź kilkaset razy.

W konsekwencji rozwoju technologii środki rozpowszechniania wizerunku nieustannie się zmieniają. Przykładowo, orzecznictwo uznało za rozpowszechnianie wizerunku zamieszczenie linku na stronie internetowej do innej strony, na której znajduje się podobizna osoby.

Zagadnieniem, które budzi wiele wątpliwości jest kwestia zgody osoby przedstawianej na rozpowszechnianie jej wizerunku. Problemy rodzi zakwalifikowanie „zezwolenia” do odpowiedniej grupy oświadczeń: czy jest oświadczenie woli, czy może też oświadczenie wiedzy.

Polecamy: Bezprawne wykorzystywanie wizerunku?

Niezależnie od tej doktrynalnej wątpliwości, orzecznictwo określiło, czym powinna charakteryzować się wspomniana zgoda. Można wskazać na jej trzy zasadnicze cechy:

1. osoba udzielająca zgodę na wykorzystanie wizerunku musi mieć pełną świadomość nie tylko co do formy przedstawienia jej wizerunku, ale także miejsca i czasu publikacji, zestawienia z innymi wizerunkami i towarzyszącego komentarza;

2. zgoda nie powinna być co do zasady zgodą abstrakcyjną; oznacza to, że przed rozpowszechnieniem wizerunku pracownika, pracodawca powinien poinformować go o celu wykorzystania jego np.: zdjęć

3. nie można domniemywać zakresu zgody pracownika – pracownik powinien wyrazić zgodę na rozpowszechnienie jego wizerunku w konkretnych warunkach.

REKLAMA

Ustawa nie przesądza w jakiej formie ma być wyrażona zgoda. W praktyce oznacza to, że możemy mieć nawet do czynienia z tzw. zgodą dorozumianą, wynikającą z konkretnych okoliczności, zachowania pracownika i pracodawcy. Niemniej jednak, z ostrożności warto zawsze zadbać o zgodę wyrażoną przez pracownika na piśmie. W razie ewentualnego sporu sądowego, to na pracodawcy będzie ciążył obowiązek dowiedzenia, że nie wykorzystał wizerunku pracownika bezprawnie, dlatego każdy dowód w postaci dokumentu prywatnego (a takim byłaby podpisana przez pracownika zgoda) może mieć istotne znaczenie.

Ustawa przesądza także, że w braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku nie jest wymagane, jeżeli osoba, która jest przedstawiona, otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.

Oznacza to, że przyjęcie przez pracownika dodatkowego wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pozowania równoznaczne jest z zezwoleniem na rozpowszechnienie wizerunku, chyba że pracownik zastrzegł inaczej.

Polecamy: Na czym polega merchandising?

Polecamy: Czy stalking jest przestępstwem?

Ponadto, zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:

1. osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych;

2. osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.

Gdyby zatem pracodawca umieścił na swojej stronie internetowej takie zdjęcie, na którym pracownik stanowiłby jedynie jeden z wielu elementów krajobrazu, był jedną z wielu osób, których wizerunek utrwalono na fotografii, pracodawca nie ma obowiązku ubiegania się o zezwolenie na rozpowszechnienie wizerunków poszczególnych pracowników.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA