REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Odbudowanie zaufania po zwolnieniach grupowych

Subskrybuj nas na Youtube
Zwróćmy uwagę na to, że przytoczone odczucia i emocje są silnie związane z poczuciem niepewności, braku informacji, odpowiedniego wyjaśnienia czy też sensownego wytłumaczenia całej sytuacji.
Zwróćmy uwagę na to, że przytoczone odczucia i emocje są silnie związane z poczuciem niepewności, braku informacji, odpowiedniego wyjaśnienia czy też sensownego wytłumaczenia całej sytuacji.

REKLAMA

REKLAMA

W czasie kryzysu zwolnienia grupowe nie wzbudzają sensacji. Firmom zależy na cięciu kosztów, a jednocześnie na wydajnej pracy pozostałych pracowników. Jak to pogodzić?

Z uwagi jednak na to, że po każdej fali zwolnień grupowych nadchodzi fala wzrostu popytu na pracowników (choć biorąc pod uwagę dawno zapomniany i mocno krytykowany cykl koniunkturalny Kondratiewa może to nastąpić nawet w perspektywie kilkunastoletniej), dzisiaj chciałbym poświęcić uwagę na tym, na czym organizacja, a szczególnie przedstawiciele działów HR powinni skupić się po przeprowadzeniu procesu zwolnień grupowych.

REKLAMA

Odbyliśmy już konsultacje i określiliśmy porozumienia ze związkami zawodowymi, powiadomiliśmy urzędy pracy, wręczyliśmy wypowiedzenia, wypłaciliśmy już odprawy i wręczyliśmy świadectwa pracy.

Krok 1

„Teraz Panie Kowalski, gdy zwolniliśmy już ponad 50 pracowników, reszta będzie już wystarczająco zmotywowana do tego, aby dać z siebie wszystko! Dlatego nie zawracajcie mi głowy i każcie zabrać się ludziom do pracy!”

I tu pojawia się pierwsze pytanie (spróbujcie Państwo nie patrząc w dalszą część tekstu samodzielnie na nie odpowiedzieć) - czy autor wypowiedzianych powyżej słów ma rację czy nie?

Polecamy: Gdy pracownik wyznaje inne wartości niż organizacja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Czy rzeczywiście, przerażeni wizją dopiero co zakończonego procesu zwolnień pracownicy, będą bardziej zwracali uwagę na jakość i efektywność swojej pracy (przykładem jest nasza prawidłowa reakcja na znaki ograniczenia prędkości w pierwszych kilkunastu minutach po zatrzymaniu nas przez policyjny patrol za przekroczenie prędkości – większość osób odjeżdżając po takim zatrzymaniu respektuje przez najbliższych kilkanaście minut przepisy drogowe), czy też może wprost przeciwnie – mając świadomość utraty pracy, nie będą się w nią już tak silnie angażowali (czego przykładem może być zwalnianie biegaczy, w momencie gdy jeden z nich przecina wstęgę mety – pozostali już wiedzą, że nie mają szans na zwycięstwo).

Jak pewnie cześć z Państwa zauważyła – aby odpowiedzieć na to pytanie, powinniśmy posiadać jeszcze co najmniej jedną dodatkową informację – jak trudne jest zadanie wykonywane przez tych pracowników, których to „zmotywowanie” ma dotyczyć.

REKLAMA

Zgodnie z prawem Yerkesa-Dodsona, związek pomiędzy poziomem pobudzenia (takim pobudzeniem może być proces przeprowadzonego w organizacji zwolnienia grupowego) jest ściśle skorelowany z trudnością zadań, przed jakimi stoją pobudzani pracownicy. Jeśli zadanie jest proste to wtedy zwiększanie poziomu pobudzenia wpływa pozytywnie na efekt wykonywanej pracy – jeśli jednak zadania są trudniejsze – wzrastające pobudzenie będzie działało negatywnie na efekt tej pracy.

Mamy więc pierwszą odpowiedź – jeśli pracownicy owi, wykonują proste dla nich prace, powtarzalne i dobrze opanowane czynności – to prawdopodobnie świadomość, że właśnie przeszła pierwsza fala zwolnień grupowych – może mieć pozytywny wpływ na efekty tej pracy. Celowo używam zwrotu „może mieć” ponieważ istotna w tej sytuacji byłaby również analiza popytu i podaży na tę konkretną pracę (jeśli wykonuję prostą pracę, ale jestem jedynym fachowcem w jakiejś okolicy, a na dodatek akurat teraz występuje silne zapotrzebowanie na moje usługi – to wcale proces zwolnień grupowych nie musi mnie motywować do wytężonej pracy).

Ale jednocześnie musimy pamiętać, że dla pracowników wykonujących bardziej skomplikowane zadania, tam gdzie poziom „trudności” danej pracy jest wyższy, dodatkowe (w tym przypadku negatywne) pobudzenie w postaci świadomości procesu zwolnień grupowych nie tylko nie przyniesie spodziewanej motywacji, lecz dodatkowo zdemotywuje i zniechęci do wysiłku pracowników.

To demotywowanie będzie związane z jednej strony z procesem tzw. samoutrudniania (self handicapping strategy) czy też autoprezentacyjną strategią harvardzką (szerzej o tej strategii opowiemy na naszym dzisiejszym czacie internetowym). A więc – w pierwszym kroku – określ poziom trudności wykonywanej przez swoich pozostałych podwładnych pracy, a dowiesz się, czy prowadzone w firmie zwolnienia będą ich motywowały czy też raczej demotywowały.

Krok 2

W styczniu na stronach internetowych jednego z kościołów europy zachodniej pojawiła się modlitwa za pracowników, którzy uniknęli zwolnień („Prayer for those remaining in the workplace”). Uderzająca w tej modlitwie jest precyzja odczuć i obaw pracowników, których ominął proces zwolnień grupowych. Mieszanina smutku (colleques have gone) w połączeniu z winą (at still having a job to go to) a także niepewnością i stresem (who will be next?).

Zwróćmy uwagę (pomijając wszystkie inne powody), że takie samopoczucie, nie wpływa na prawidłową atmosferę w pracy czy raczej nie buduje wewnętrznie motywujących się zespołów.

Polecamy: Pozyskaj sojuszników w pracy

Co jako organizacja powinniśmy więc zrobić, aby przeciwdziałać negatywnym odczuciom i emocjom, które będą (bo muszą) się pojawiać?

Zwróćmy uwagę na to, że przytoczone odczucia i emocje są silnie związane z poczuciem niepewności, braku informacji, odpowiedniego wyjaśnienia czy też sensownego wytłumaczenia całej sytuacji.

Dlatego też, jednym z najistotniejszych elementów po zakończeniu wręczania wypowiedzeń zwalnianym pracownikom, jest prawidłowe poinformowanie pozostałych pracowników.

I to nie tylko w zakresie wytłumaczenia (lub co gorsza poinformowania) tego co się wydarzyło, ale również przedstawienia planów dalszego postępowania (od prostego przesunięcia obowiązków i dokonania niezbędnych zmian w procesie pracy, po wskazanie aktualnych na dzień dzisiejszy dalszych zamierzeń i planów działania). W kroku drugim, pamiętaj – informuj, informuj, informuj.

Krok 3

Na zakończenie – jeszcze jeden bardzo ważny aspekt – odbudowanie zaufania. Dwa lata temu odbyła się na łamach Harvard Business Review (wrzesień 2007) redakcyjna debata poświęcona tematowi „czy zaufanie naprawdę jest dobre dla biznesu?”

Większość biorących w niej udział doświadczonych managerów zgodnie stwierdziła, że z jednej strony poziom wzajemnego zaufania (również w relacji przełożony-pracownik czy też organizacja-pracownicy) jest bardzo ważny, ponieważ jego wzrost wpływa na efektywność pracy i przyczynia się do wzrostu generowanych zysków. Ale co dzieje się z tym zaufaniem pracownika do pracodawcy w sytuacji zwolnień grupowych?

Zwróćmy uwagę na to, że w sytuacji gdy zwalniany jest pracownik z uwagi na jakość jego pracy, popełniane błędy, czy wreszcie wyraźnie ujawnianą niechęć do pracy – sprawa jest jasna – pozostali pracownicy widzą zachowanie swojego kolegi i widzą również jego skutek (zwolnienie). W głowach obserwujących to zdarzenie pracowników tworzy się dość logiczne dla nich powiązanie – określone zachowanie, czy też działanie, doprowadziło do zwolnienia. Co jednak dzieje się w momencie, gdy przeprowadzany jest proces zwolnień grupowych?

Gdy procentowa machina oszczędności każe znaleźć 5 czy 10% kosztów osobowych w każdym dziale? Tu już nie ma wyraźnych powiązań pomiędzy kompetencjami danego pracownika a jego zwolnieniem. Taka sytuacja nie tylko powoduje przełamywanie stereotypowych przekonań, ale również powoduje znalezienie się w sytuacji, której nie możemy opisać znanymi nam modelami powiązania zdarzeń w rzeczywistości. Zdarzenie jakim jest zwolnienie grupowe często nie ma wyraźnej przyczyny w kompetencjach czy jakości pracy pracownika.

Dlatego też, każdy manager musi mieć świadomość tego, że po przeprowadzeniu procesu zwolnień grupowych jego kolejnym zadaniem powinno być budowanie zaufania.

A więc, w ostatnim kroku – od nowa buduj zaufanie.

Mam nadzieję, że dzięki tym podpowiedziom, łatwiej będzie po chwilowych trudnościach dalej „budować i rozwijać” a co najważniejsze – wspierać i chronić najcenniejszy kapitał każdej organizacji – każdego z pracowników.

Proces zwolnień grupowych już za Tobą? W takim razie powinieneś teraz:

  • ocenić poziom trudności zadań, które wykonują Twoi podopieczni – dzięki temu dowiesz się, czy fakt zwolnień będzie dla nich motywatorem negatywnym czy też będzie ich demotywował;
  • wytłumacz pracownikom co się stało i przedstaw plany dalszego postępowania;
  • zacznij pracę nad odbudowaniem zaufania.

Adam Stolarzewicz, ekspert Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu , artykuł ukazał się DZIENNIK-u, Dodatek Praca

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA