Często można się spotkać z opinią, iż osoby prowadzące własną działalność gospodarczą mają znacznie łatwiejsze życie niż zwykli pracownicy etatowi. Powodów tego przekonania jest wiele np. brak osoby pełniącej nadzór nad nami, stosunkowo elastyczne godziny pracy, czy znacznie większe zarobki z racji bycia szefem. Jednak , dla tych, którzy prowadzą własną firmę, bądź mieli okazję tego doświadczyć rzeczywistość niejednokrotnie bywa całkowicie odmienna, a powyższe hasła stają się jedynie zwykłymi mitami.
Kontrola. To słowo niejednemu przedsiębiorcy spędza sen z powiek. Jak wiadomo, kontrola nie jest niczym przyjemnym, nawet jeżeli wiemy, że w naszej firmie wszystko jest jak należy. Jednak sama obecność osób kontrolujących jest stresująca i powoduje dezorganizację pracy księgowych. Kontrola nie może być „samowolką” organu kontroli, przedsiębiorca też ma swoje prawa, ale jakie?
Zasady kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorców określone są w Ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w ustawach szczególnych a także mogą one wynikać bezpośrednio z prawa wspólnotowego albo z ratyfikowanych umów międzynarodowych. Organów, które mogą kontrolować przedsiębiorcę jest wiele. Należą do nich m. in. Urzędy Skarbowe, Urzędy Kontroli Skarbowej, Państwowa Inspekcja Pracy, Państwowa Inspekcja Handlowa i wiele innych. Stąd też, konieczność poznania pewnych ogólnych standardów przeprowadzania kontroli u przedsiębiorcy i skutków ich nieprzestrzegania.