REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kalkulować koszty i zyski dla spółki spin off?

POKL
Aby oszacować zyski bądź straty należy przeprowadzić analizę zgodnie z zasadą SMART.
Aby oszacować zyski bądź straty należy przeprowadzić analizę zgodnie z zasadą SMART.

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie spółki spin off jest działaniem różniącym się od zarządzania innymi typami firm. Zanim przedsiębiorca rozpocznie działalność technologiczną powinien zastanowić się w jaki sposób wejść na rynek oraz jak rozpocząć działalność, aby zyskać najwięcej. Jak to zrobić?

Nim dojdzie do utworzenia spółki spin off, należy przeprowadzić kalkulacje dotyczącą opłacalności takiego przedsięwzięcia. W przypadku przedsiębiorczości technologicznej, ponoszenie strat w początkowym okresie jest bardzo prawdopodobne, dlatego przeprowadzenie skrupulatnej kalkulacji w oparciu o realistyczne założenia i dane jest kluczowym zagadnieniem.

REKLAMA

Przedsiębiorca powinien przeprowadzić obiektywną analizę biznesową. Jej podstawą jest rzetelny biznes plan, który musi zawierać zamierzenia osadzone w konkretnym czasie, cele przedsiębiorstwa, sposób działania oraz niezbędne zasoby.

Polecamy: Konstrukcja biznesplanu

Aby oszacować zyski bądź straty należy przeprowadzić analizę zgodnie z zasadą SMART: konkretne, mierzalne, osiągalne, skierowane na wyniki oraz umieszczone w czasie. Uwzględniając oczywiste zalecenia dotyczące podjęcia decyzji o założeniu przedsiębiorstwa technologicznego, trzeba początkowo:

  •  sformułować model biznesowy, określić sposób zarabiania pieniędzy przez planowaną firmę;
  •  skalkulować koszty i korzyści, przy czym należy położyć nacisk na znalezienie miejsc tworzenia kosztów i osiągania korzyści;
  •  zinwentaryzować kategorie rodzajowe kosztów;
  •  wypracować krótkookresową optymalizację;
  •  uwzględnić koncentrację na bieżącej kontroli kosztów i przychodów oraz wzmacnianiu efektywności;
  •  założyć, że czas pracy właściciela przedsiębiorstwa czy innych osób zaangażowanych w rozwój przedsięwzięcia będzie znacznie dłuższy niż przeciętny czas pracy, co poprawi efektywność, ponieważ z reguły rynek nie jest w stanie płacić tyle, ile firma chciałaby zarabiać – przynajmniej na początku;
  •  rozpatrywać powyżej wskazane aspekty w okresie krótszym, niż 3 lata.

REKLAMA

Może się okazać, że w krótkim czasie planowania działalność nie będzie rentowna, szczególnie na początku. Możliwe są starty, jednak powinny one być corocznie pokryte. Większość spółek spin off przynosi początkowo straty, ponieważ nastawione są na długookresowa działalność a co za tym idzie, zyski również przychodzą po pewnym okresie. Planując działalność tego typu trzeba wziąć pod uwagę ewentualne środki (i ich źródła), które pozwolą te straty pokryć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analizując koszty i korzyści uruchomienia przedsiębiorstwa technologicznego,
koniecznie trzeba pamiętać, aby:
• przyjmować realistyczne założenia, oparte na fachowych opracowaniach
• konsultować przyjmowane założenia czy wyciągane wnioski z doradcą dla zmniejszenia subiektywizmu
• rozpatrywać wszystkie aspekty planowanego przedsięwzięcia
• zadbać o spójność istotnych dla planowanego przedsięwzięcia informacji i zależności
przyczynowo-skutkowych oraz uzupełnienie ich o niezbędne komentarze i wnioski
• na bieżąco wychwytywać wszelkie wątpliwości i wyjaśniać je

Czas poświęcony na przeprowadzenie tego typu dogłębnych analiz jest bardzo istotny dla pomyślnej realizacji pomysłu.

Polecamy: serwis ABC małej firmy

Artykuł jest fragmentem publikacji „Modele biznesowe budowy i rozwojufirm spin off na podbudowie szkoły wyższej” powstałej w ramach projektu „Przedsiębiorczy Uniwersytet" POKL i współfinansowanej przez UE w ramach EFS.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA