REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto może uzyskać status wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Sanner
Doradca prawny z zakresu Prawa Zamówień Publicznych
Iuridico
Doradztwo Prawne & Tłumaczenia

REKLAMA

REKLAMA

Status Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego może uzyskać podmiot, który zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. 2010 r., Nr 114, poz. 759) – ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożył ofertę lub zawarł umowę w sprawie zamówienia publicznego.

Podmiotem tym mogą być osoby fizyczne, pełnoletnie i nieubezwłasnowolnione, a zatem posiadające zdolność do czynności prawnych. Zgodnie z opinią prawną Urzędu Zamówień Publicznych dotyczącą Oddziału Zagranicznego Zakładu Ubezpieczeń - o zdolności określonego podmiotu do występowania w roli wykonawcy rozstrzyga posiadanie przez niego podmiotowości prawnej i związanej z nią zdolności do składania oświadczeń woli oraz nabywania praw i zaciągania zobowiązań.

REKLAMA

Tylko taki podmiot może samodzielnie występować w obrocie prawnym, a więc i w postępowaniu o udzielenie zamówienia, oraz składać oświadczenia woli i zaciągać zobowiązania w swoim imieniu i na swoją rzecz. Mogą to być zarówno osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej jak i przedsiębiorcy (osoby fizyczne prowadzące we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową).

Polecamy: Jak prawidłowo opisać przedmiot zamówienia

Status wykonawcy mogą uzyskać także osoby prawne, tj. zgodnie z art. 33 Kodeksu cywilnego Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną, a w szczególności:

  • spółki kapitałowe uregulowane w Kodeksie spółek handlowych (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna);
  • spółdzielnie (utworzone na podstawie przepisów ustawy Prawo spółdzielcze);
  • kościoły (którym odpowiednie ustawy przyznają osobowość prawną);
  • wyższe uczelnie (na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym);
  • stowarzyszenia rejestrowe (podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego);
  • samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (na podstawie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej);

Status wykonawcy uzyskać mogą także jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym przepisy ustaw przyznają zdolność prawną i związaną z nią zdolność do występowania w obrocie prawnym, składania oświadczeń woli oraz do nabywania praw i zaciągania zobowiązań w swoim imieniu i na swoją rzecz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takimi jednostkami są m.in.:

- spółki osobowe (uregulowane w kodeksie spółek handlowych), tj.: spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna;
- spółka z ograniczona odpowiedzialnością w organizacji, tj. od zwarcia umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością do chwili wpisania spółki do rejestru;
- spóła akcyjna w organizacji, tj. od zawiązania spółki do chwili wpisania spółki do rejestru;
- stowarzyszenia zwykłe (utworzone na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

Zatem jak wynika z powyższego status Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego może przysługiwać bardzo szerokiej grupie podmiotów.

Uzyskanie statusu Wykonawcy umożliwia podmiotowi ubiegającemu się o udzielenie zamówienia publicznego nabycie i skuteczne egzekwowanie uprawnień przewidzianych przez przepisy Prawa zamówień publicznych.

Wykonawca ma prawo w szczególności do:

  • uzyskania pełnego zakresu informacji, które powinny być zawarte w ogłoszeniu o zamówieniu;
  • nieodpłatnego otrzymania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dotyczy trybów: przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny, negocjacje bez ogłoszenia, zapytanie o cenę);
  • zwrócenia się do zamawiającego o wyjaśnienie treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia;
  • w zależności od trybu udzielania zamówienia, do złożenia oferty, wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (przetargu/negocjacjach);
  • uzyskania informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty, o wykonawcach wykluczonych z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, o wykonawcach, których oferty zostały odrzucone, o terminie, po którego upływie może zostać zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego;
  • niezwłocznego uzyskania informacji o unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
  • wnoszenia środków ochrony prawnej, o których mowa w Dziale VI ustawy Pzp.

Zgodnie z art. 179 ust. 1 ustawy Pzp -  Środki ochrony prawnej określone w Dziale VI przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp.

Polecamy: serwis Zakładam firmę


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA