REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo opisać przedmiot zamówienia

Małgorzata Paluch

REKLAMA

REKLAMA

Przez zamówienia publiczne należy rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Na udzielenie zamówienia składa się szereg warunków do spełnienia nie tylko po stronie wykonawcy, ale również zamawiającego, zwłaszcza odpowiedni opis przedmiotu zamówienia.

Jego formuła bezapelacyjnie wpływa na przebieg postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a także decyduje o istotnych postanowieniach późniejszej umowy.

REKLAMA

Jeżeli chcesz, by przedmiot zamówienia był prawidłowy, a co za tym idzie przyniósł oczekiwany efekt, to musisz wziąć pod uwagę, że opis powinien zawierać różne elementy. I tak – mamy 2 rodzaje opisu:

  • Standardowy opis przedmiotu zamówienia:

1) Cechy konstrukcyjne opisu – wyliczenie pozytywne;
2) Cechy konstrukcyjne opisu - wyliczenie a contrario (przez negację).

  • Specyficzny opis przedmiot zamówienia.

Jakie cechy powinien posiadać standardowy opis przedmiotu

Aby standardowy opis przedmiotu zamówienia spełnił swoją funkcję, musisz go sformułować:

REKLAMA

1) w sposób obiektywny, czyli pozbawiony własnych opinii i wartościujących określeń zamawiającego;
2) w sposób jednoznaczny, czyli uwzględniający konkretne, istotne i typowe dla tego przedmiotu informacje;
3) w sposób wyczerpujący, czyli zawierający wszystkie informacje dotyczącego tego przedmiotu (maksimum treści);
4) z zachowaniem zasad ustawowych, czyli zgodnie z zasadą uczciwej konkurencji i równego dostępu do zamówienia;
5) z uwzględnieniem wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty;
6) tak, aby przedmiot spełniał wymagania zamawiającego i zaspokajał jego potrzeby;
7) jasno i precyzyjnie, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń;
8) za pomocą standardowych określeń jakościowych i technicznych, które są zwykle używane w danej dziedzinie, zrozumiałych dla wszystkich osób trudniących się działalnością w danej branży;
9) opis może zawierać określenie, że przedmiot zamówienia ma być zrealizowany w jakości wyższej niż standardowa, lub o podwyższonych parametrach, ale zamawiający musi usprawiedliwić swoje wymagania obiektywnymi okolicznościami;
10) w opisie mogą się również znaleźć wymagania zamawiającego związane z realizacją zamówienia, dotyczące: zatrudnienia osób, utworzenia funduszu szkoleniowego, zwiększenia wpłat pracodawców na rzecz funduszu szkoleniowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezwykle ważne są też wytyczne, według których nie powinien być formułowany opis przedmiotu zamówienia:
1) przedmiotu nie można opisywać w taki sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję (np. przez zastosowanie nieodpowiednich zapisów w specyfikacji),
2) trzeba unikać wszelkich sformułowań lub parametrów, które by wskazywały na konkretny wyrób albo na konkretnego wykonawcę, i nie chodzi tu tylko o nazwanie wprost przedmiotu przez zamawiającego, wystarczy, że wymogi i parametry dla przedmiotu zamówienia określone są tak, że aby je spełnić, oferent musi dostarczyć jeden konkretny produkt.

Jakie cechy powinien posiadać opis specyficznego przedmiotu zamówienia

W wyjątkowych sytuacjach, czyli gdy przedmiot zamówienia jest specyficzny lub zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, dopuszczalny jest odmienny opis, a mianowicie wskazanie w opisie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia.

REKLAMA

Dodatkowo niezbędne jest dodanie określenia „lub równoważne” albo innych podobnych wyrazów, co nadaje wymienionym konkretnym produktom charakter przykładowy. W takim przypadku powinny znaleźć się też określenia precyzujące wymogi zamawiającego w odniesieniu do dopuszczanego przez niego zakresu „równoważności” oferty.

Jeżeli zamawiający nie wskaże, iż zamawiany produkt musi być: „nie cięższy niż ...”, „do wysokości ...”, „o wymiarach nie mniejszych niż... i nie większych niż ....” itp. nie będzie w stanie ocenić, czy oferty przedstawiające produkty różniące się między sobą mają charakter ofert równoważnych.

Jeśli zastosujesz się do powyższych zasad, to Twój opis pozwoli na rychłą finalizację przedsięwzięcia. Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z pewnością Ci nie grozi.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 i Nr 161, poz. 1078)

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA