REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo opisać przedmiot zamówienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Paluch

REKLAMA

REKLAMA

Przez zamówienia publiczne należy rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Na udzielenie zamówienia składa się szereg warunków do spełnienia nie tylko po stronie wykonawcy, ale również zamawiającego, zwłaszcza odpowiedni opis przedmiotu zamówienia.

Jego formuła bezapelacyjnie wpływa na przebieg postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a także decyduje o istotnych postanowieniach późniejszej umowy.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli chcesz, by przedmiot zamówienia był prawidłowy, a co za tym idzie przyniósł oczekiwany efekt, to musisz wziąć pod uwagę, że opis powinien zawierać różne elementy. I tak – mamy 2 rodzaje opisu:

  • Standardowy opis przedmiotu zamówienia:

1) Cechy konstrukcyjne opisu – wyliczenie pozytywne;
2) Cechy konstrukcyjne opisu - wyliczenie a contrario (przez negację).

  • Specyficzny opis przedmiot zamówienia.

Jakie cechy powinien posiadać standardowy opis przedmiotu

Aby standardowy opis przedmiotu zamówienia spełnił swoją funkcję, musisz go sformułować:

REKLAMA

1) w sposób obiektywny, czyli pozbawiony własnych opinii i wartościujących określeń zamawiającego;
2) w sposób jednoznaczny, czyli uwzględniający konkretne, istotne i typowe dla tego przedmiotu informacje;
3) w sposób wyczerpujący, czyli zawierający wszystkie informacje dotyczącego tego przedmiotu (maksimum treści);
4) z zachowaniem zasad ustawowych, czyli zgodnie z zasadą uczciwej konkurencji i równego dostępu do zamówienia;
5) z uwzględnieniem wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty;
6) tak, aby przedmiot spełniał wymagania zamawiającego i zaspokajał jego potrzeby;
7) jasno i precyzyjnie, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń;
8) za pomocą standardowych określeń jakościowych i technicznych, które są zwykle używane w danej dziedzinie, zrozumiałych dla wszystkich osób trudniących się działalnością w danej branży;
9) opis może zawierać określenie, że przedmiot zamówienia ma być zrealizowany w jakości wyższej niż standardowa, lub o podwyższonych parametrach, ale zamawiający musi usprawiedliwić swoje wymagania obiektywnymi okolicznościami;
10) w opisie mogą się również znaleźć wymagania zamawiającego związane z realizacją zamówienia, dotyczące: zatrudnienia osób, utworzenia funduszu szkoleniowego, zwiększenia wpłat pracodawców na rzecz funduszu szkoleniowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezwykle ważne są też wytyczne, według których nie powinien być formułowany opis przedmiotu zamówienia:
1) przedmiotu nie można opisywać w taki sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję (np. przez zastosowanie nieodpowiednich zapisów w specyfikacji),
2) trzeba unikać wszelkich sformułowań lub parametrów, które by wskazywały na konkretny wyrób albo na konkretnego wykonawcę, i nie chodzi tu tylko o nazwanie wprost przedmiotu przez zamawiającego, wystarczy, że wymogi i parametry dla przedmiotu zamówienia określone są tak, że aby je spełnić, oferent musi dostarczyć jeden konkretny produkt.

Jakie cechy powinien posiadać opis specyficznego przedmiotu zamówienia

W wyjątkowych sytuacjach, czyli gdy przedmiot zamówienia jest specyficzny lub zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, dopuszczalny jest odmienny opis, a mianowicie wskazanie w opisie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia.

Dodatkowo niezbędne jest dodanie określenia „lub równoważne” albo innych podobnych wyrazów, co nadaje wymienionym konkretnym produktom charakter przykładowy. W takim przypadku powinny znaleźć się też określenia precyzujące wymogi zamawiającego w odniesieniu do dopuszczanego przez niego zakresu „równoważności” oferty.

Jeżeli zamawiający nie wskaże, iż zamawiany produkt musi być: „nie cięższy niż ...”, „do wysokości ...”, „o wymiarach nie mniejszych niż... i nie większych niż ....” itp. nie będzie w stanie ocenić, czy oferty przedstawiające produkty różniące się między sobą mają charakter ofert równoważnych.

Jeśli zastosujesz się do powyższych zasad, to Twój opis pozwoli na rychłą finalizację przedsięwzięcia. Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z pewnością Ci nie grozi.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 i Nr 161, poz. 1078)

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA