REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo opisać przedmiot zamówienia

Małgorzata Paluch

REKLAMA

REKLAMA

Przez zamówienia publiczne należy rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Na udzielenie zamówienia składa się szereg warunków do spełnienia nie tylko po stronie wykonawcy, ale również zamawiającego, zwłaszcza odpowiedni opis przedmiotu zamówienia.

Jego formuła bezapelacyjnie wpływa na przebieg postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a także decyduje o istotnych postanowieniach późniejszej umowy.

REKLAMA

Jeżeli chcesz, by przedmiot zamówienia był prawidłowy, a co za tym idzie przyniósł oczekiwany efekt, to musisz wziąć pod uwagę, że opis powinien zawierać różne elementy. I tak – mamy 2 rodzaje opisu:

  • Standardowy opis przedmiotu zamówienia:

1) Cechy konstrukcyjne opisu – wyliczenie pozytywne;
2) Cechy konstrukcyjne opisu - wyliczenie a contrario (przez negację).

  • Specyficzny opis przedmiot zamówienia.

Jakie cechy powinien posiadać standardowy opis przedmiotu

Aby standardowy opis przedmiotu zamówienia spełnił swoją funkcję, musisz go sformułować:

REKLAMA

1) w sposób obiektywny, czyli pozbawiony własnych opinii i wartościujących określeń zamawiającego;
2) w sposób jednoznaczny, czyli uwzględniający konkretne, istotne i typowe dla tego przedmiotu informacje;
3) w sposób wyczerpujący, czyli zawierający wszystkie informacje dotyczącego tego przedmiotu (maksimum treści);
4) z zachowaniem zasad ustawowych, czyli zgodnie z zasadą uczciwej konkurencji i równego dostępu do zamówienia;
5) z uwzględnieniem wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty;
6) tak, aby przedmiot spełniał wymagania zamawiającego i zaspokajał jego potrzeby;
7) jasno i precyzyjnie, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń;
8) za pomocą standardowych określeń jakościowych i technicznych, które są zwykle używane w danej dziedzinie, zrozumiałych dla wszystkich osób trudniących się działalnością w danej branży;
9) opis może zawierać określenie, że przedmiot zamówienia ma być zrealizowany w jakości wyższej niż standardowa, lub o podwyższonych parametrach, ale zamawiający musi usprawiedliwić swoje wymagania obiektywnymi okolicznościami;
10) w opisie mogą się również znaleźć wymagania zamawiającego związane z realizacją zamówienia, dotyczące: zatrudnienia osób, utworzenia funduszu szkoleniowego, zwiększenia wpłat pracodawców na rzecz funduszu szkoleniowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezwykle ważne są też wytyczne, według których nie powinien być formułowany opis przedmiotu zamówienia:
1) przedmiotu nie można opisywać w taki sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję (np. przez zastosowanie nieodpowiednich zapisów w specyfikacji),
2) trzeba unikać wszelkich sformułowań lub parametrów, które by wskazywały na konkretny wyrób albo na konkretnego wykonawcę, i nie chodzi tu tylko o nazwanie wprost przedmiotu przez zamawiającego, wystarczy, że wymogi i parametry dla przedmiotu zamówienia określone są tak, że aby je spełnić, oferent musi dostarczyć jeden konkretny produkt.

Jakie cechy powinien posiadać opis specyficznego przedmiotu zamówienia

W wyjątkowych sytuacjach, czyli gdy przedmiot zamówienia jest specyficzny lub zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, dopuszczalny jest odmienny opis, a mianowicie wskazanie w opisie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia.

REKLAMA

Dodatkowo niezbędne jest dodanie określenia „lub równoważne” albo innych podobnych wyrazów, co nadaje wymienionym konkretnym produktom charakter przykładowy. W takim przypadku powinny znaleźć się też określenia precyzujące wymogi zamawiającego w odniesieniu do dopuszczanego przez niego zakresu „równoważności” oferty.

Jeżeli zamawiający nie wskaże, iż zamawiany produkt musi być: „nie cięższy niż ...”, „do wysokości ...”, „o wymiarach nie mniejszych niż... i nie większych niż ....” itp. nie będzie w stanie ocenić, czy oferty przedstawiające produkty różniące się między sobą mają charakter ofert równoważnych.

Jeśli zastosujesz się do powyższych zasad, to Twój opis pozwoli na rychłą finalizację przedsięwzięcia. Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z pewnością Ci nie grozi.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 i Nr 161, poz. 1078)

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA