REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie znaczenie ma domena internetowa dla przedsiębiorców?

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Własna domena internetowa firmy.
Własna domena internetowa firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Domena internetowa to nie tylko składnik adresu strony internetowej, którego głównym celem jest jej odróżnienie. Obecnie pozwala ona również, jako znak towarowy, na identyfikację towarów, usług czy przedsiębiorców.

Funkcja identyfikacyjna domeny

REKLAMA

To zdolności do odróżniania towarów i usług oraz wskazywanie na ich pochodzenie.

Powszechną praktyką jest używanie domen internetowych przez przedsiębiorców do wskazywania prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, sprzedawanych towarów lub świadczonych usług.

REKLAMA

Przedsiębiorcy wykorzystują domeny drugiego stopnia, jak i domeny internetowe złożone z powiązanych ze sobą domen pierwszego i drugiego stopnia. Często tak zbudowane domeny internetowe zawierają w sobie nazwy (firmy) przedsiębiorców, prowadzących działalność np. w formie spółek handlowych.

Definicja znaku towarowego została ujęta w przepisie art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (dalej: „Ustawa PWP”). Znakiem towarowym może być każde oznaczenie (także wyraz), które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów (oraz usług) jednego przedsiębiorstwa od towarów (oraz usług) innego przedsiębiorstwa. Zatem gdy przesłanki z ustawy są spełnione, można uznać domenę internetową za znak towarowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Mając na uwadze budowę adresu strony internetowej, charakter odróżniający (zdolność do odróżniania towarów/usług) będzie miała jako zmienny element adresu strony internetowej, nazwa domenowa. Pozostałe elementy (składniki stałe), które występują również w innych adresach, są powtarzalne i nie posiadają charakteru odróżniającego (np. domena „.pl”)

Domena internetowa zbudowana z domeny pierwszego i drugiego stopnia (np. domena „fgfgw.pl”) również pozwala odróżniać towary/usługi danego przedsiębiorcy. Zależy to w pewnym stopniu od systemu rejestracji domen internetowych. Nie pozwala on na funkcjonowanie w tym samym czasie dwóch zarejestrowanych identycznych domen. Rejestracja domeny „fgfgw.pl” przez jeden podmiot uniemożliwia w okresie, gdy jest ona zarejestrowana i utrzymywana, rejestrację tej samej domeny na rzecz innego podmiotu. Tym sposobem, przedsiębiorca, który jest abonentem domeny „fgfgw.pl”, może wykorzystywać ją do oznaczania własnych towarów lub świadczonych usług. 

Polecamy: serwis Reklama

Należy odróżnić użycie w domenie internetowej znaku towarowego, który istnieje już przed rejestracją nazwy domeny internetowej. To zwykle nazwa domenowa, która ma samodzielny byt, czyli może funkcjonować na rynku niezależnie od domeny internetowej.

Oczywiście, nie należy wykluczyć sytuacji, gdy taki znak, użyty jako domena internetowa, stanie się zupełnie nowym znakiem towarowym, na przykład w połączeniu z innymi elementami tworzącymi adres domenowy lub adres strony internetowej)

Ochrona domeny internetowej

Gdy przedsiębiorca uzna domenę internetową za znak towarowy, może wystąpić do Urzędu Patentowego RP o udzielenie prawa ochronnego na ten znak (domenę). Jest to uzależnione od spełnienia przez domenę przesłanek opisanych w Ustawie PWP.

W przypadku wydania przez Urząd pozytywnej decyzji o udzieleniu prawa, przedsiębiorca może skorzystać z dodatkowych środków prawnych służących ochronie domeny internetowej (znaku towarowego) przed naruszeniami ze strony osób trzecich. Katalog środków ochronnych dostępnych dla przedsiębiorcy ulega więc rozszerzeniu (poza chociażby instrumenty służące rozwiązywaniu sporów dotyczących domen internetowych przed sądem polubownym ds. domen internetowych), a ochrona dla domeny ulega wzmocnieniu.

Wyłączne prawo do używania domeny jako znaku towarowego na obszarze RP

Niezależnie od możliwości ochronnych wskazanych w Ustawie PWP, przedsiębiorca nabywa również prawo wyłącznego używania domeny jako znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (art. 153 Ustawy PWP).

Należy tu rozstrzygnąć, jakie zachowania względem domeny internetowej będącej znakiem towarowym, stanowią jej używanie w rozumieniu przepisów cyt. Ustawy. Czy używaniem będzie samo zarejestrowanie nazwy domeny bez powiązania domeny z inną stroną internetową? Czy może używaniem domeny/znaku towarowego należy nazwać posługiwanie się nią w celu identyfikacji strony internetowej uprawnionego do domeny (znaku), na której uprawniony oferuje swoje towary lub usługi?

Treść przepisów Ustawy PWP wywołuje szereg wątpliwości. Przepis art. 154 Ustawy niesie ze sobą przykładowe wyliczenie sytuacji uznawanych za używanie znaku.

Wydaje się jednak, że sam fakt rejestracji domeny internetowej (nazwy domenowej) bez podjęcia jakichkolwiek innych działań związanych z tą domeną, nie jest używaniem znaku towarowego. Znak ten (domena) nie identyfikuje wtedy towarów lub usług pochodzących od danego podmiotu.

W opisanej sytuacji, mimo że domena nie jest używana w charakterze znaku towarowego, nie przestaje być znakiem towarowym (przy spełnieniu przesłanek do uznania jej za takowy).

Reasumując, domena internetowa może być zbudowana na bazie istniejącego wcześniej znaku towarowego i być wyłącznie „nośnikiem” tego znaku. Nie zachodzą jednak przeszkody, aby po spełnieniu warunków z Ustawy PWP, domena internetowa – od momentu utworzenia – stanowiła „samodzielny” znak towarowy.

Marcin Berlak,
aplikant radcowski

Polecamy: serwis Finanse i rozwój

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    Uszkodzony towar i paczki wypełnione powietrzem. Uwaga na zakupy online podczas Black Friday

    Black Friday i okres przedświąteczny to czas kiedy chętnie kupujemy świece, wino, wyroby szklane - często przez internet. Tego typu towary, w porównaniu z innymi produktami, są dwa razy bardziej podatne na stłuczenie w trakcie dostawy. Do tego klienci często dostają produkty w paczkach nieodpowiadających ich wielkości. 

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową, by móc ominąć sądy państwowe?

    Arbitraż online zamiast sądów powszechnych? Duże i małe firmy coraz częściej korzystają z tego sposobu na odzyskanie zaległych płatności. Bo czasem wyrok zapada już 3 tygodnie od złożenia wniosku. W jaki sposób sformułować skuteczną klauzulę arbitrażową? 

    REKLAMA

    W co najczęściej inwestują Polacy? W siebie!

    Polacy już nie tylko odkładają pieniądze, ale i inwestują. W co najczęściej? Jak oceniają swoją wiedzę dotyczącą inwestowania?

    Jak zarejestrować spółkę z o.o., aby uniknąć błędów?

    Rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nawet przez Internet przy pomocy systemu S24 wymaga pewnej wiedzy, gdyż każdy zapis umowy spółki może wywołać skutki w zakresie różnych dziedzin prawa, począwszy od prawa cywilnego, podatkowego, ubezpieczeń społecznych, ochrony konkurencji, rodzinnego, a nawet prawa karnego. W treści niniejszego artykułu wskażemy najczęściej występujące błędy w zakresie rejestracji spółek. Jednak to, że występują one najczęściej nie oznacza, że wywołują najbardziej dolegliwe skutki. 

    REKLAMA