REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie znaczenie ma domena internetowa dla przedsiębiorców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Własna domena internetowa firmy.
Własna domena internetowa firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Domena internetowa to nie tylko składnik adresu strony internetowej, którego głównym celem jest jej odróżnienie. Obecnie pozwala ona również, jako znak towarowy, na identyfikację towarów, usług czy przedsiębiorców.

Funkcja identyfikacyjna domeny

REKLAMA

To zdolności do odróżniania towarów i usług oraz wskazywanie na ich pochodzenie.

Powszechną praktyką jest używanie domen internetowych przez przedsiębiorców do wskazywania prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, sprzedawanych towarów lub świadczonych usług.

REKLAMA

Przedsiębiorcy wykorzystują domeny drugiego stopnia, jak i domeny internetowe złożone z powiązanych ze sobą domen pierwszego i drugiego stopnia. Często tak zbudowane domeny internetowe zawierają w sobie nazwy (firmy) przedsiębiorców, prowadzących działalność np. w formie spółek handlowych.

Definicja znaku towarowego została ujęta w przepisie art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (dalej: „Ustawa PWP”). Znakiem towarowym może być każde oznaczenie (także wyraz), które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów (oraz usług) jednego przedsiębiorstwa od towarów (oraz usług) innego przedsiębiorstwa. Zatem gdy przesłanki z ustawy są spełnione, można uznać domenę internetową za znak towarowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Mając na uwadze budowę adresu strony internetowej, charakter odróżniający (zdolność do odróżniania towarów/usług) będzie miała jako zmienny element adresu strony internetowej, nazwa domenowa. Pozostałe elementy (składniki stałe), które występują również w innych adresach, są powtarzalne i nie posiadają charakteru odróżniającego (np. domena „.pl”)

Domena internetowa zbudowana z domeny pierwszego i drugiego stopnia (np. domena „fgfgw.pl”) również pozwala odróżniać towary/usługi danego przedsiębiorcy. Zależy to w pewnym stopniu od systemu rejestracji domen internetowych. Nie pozwala on na funkcjonowanie w tym samym czasie dwóch zarejestrowanych identycznych domen. Rejestracja domeny „fgfgw.pl” przez jeden podmiot uniemożliwia w okresie, gdy jest ona zarejestrowana i utrzymywana, rejestrację tej samej domeny na rzecz innego podmiotu. Tym sposobem, przedsiębiorca, który jest abonentem domeny „fgfgw.pl”, może wykorzystywać ją do oznaczania własnych towarów lub świadczonych usług. 

Polecamy: serwis Reklama

Należy odróżnić użycie w domenie internetowej znaku towarowego, który istnieje już przed rejestracją nazwy domeny internetowej. To zwykle nazwa domenowa, która ma samodzielny byt, czyli może funkcjonować na rynku niezależnie od domeny internetowej.

Oczywiście, nie należy wykluczyć sytuacji, gdy taki znak, użyty jako domena internetowa, stanie się zupełnie nowym znakiem towarowym, na przykład w połączeniu z innymi elementami tworzącymi adres domenowy lub adres strony internetowej)

Ochrona domeny internetowej

Gdy przedsiębiorca uzna domenę internetową za znak towarowy, może wystąpić do Urzędu Patentowego RP o udzielenie prawa ochronnego na ten znak (domenę). Jest to uzależnione od spełnienia przez domenę przesłanek opisanych w Ustawie PWP.

W przypadku wydania przez Urząd pozytywnej decyzji o udzieleniu prawa, przedsiębiorca może skorzystać z dodatkowych środków prawnych służących ochronie domeny internetowej (znaku towarowego) przed naruszeniami ze strony osób trzecich. Katalog środków ochronnych dostępnych dla przedsiębiorcy ulega więc rozszerzeniu (poza chociażby instrumenty służące rozwiązywaniu sporów dotyczących domen internetowych przed sądem polubownym ds. domen internetowych), a ochrona dla domeny ulega wzmocnieniu.

Wyłączne prawo do używania domeny jako znaku towarowego na obszarze RP

Niezależnie od możliwości ochronnych wskazanych w Ustawie PWP, przedsiębiorca nabywa również prawo wyłącznego używania domeny jako znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (art. 153 Ustawy PWP).

Należy tu rozstrzygnąć, jakie zachowania względem domeny internetowej będącej znakiem towarowym, stanowią jej używanie w rozumieniu przepisów cyt. Ustawy. Czy używaniem będzie samo zarejestrowanie nazwy domeny bez powiązania domeny z inną stroną internetową? Czy może używaniem domeny/znaku towarowego należy nazwać posługiwanie się nią w celu identyfikacji strony internetowej uprawnionego do domeny (znaku), na której uprawniony oferuje swoje towary lub usługi?

Treść przepisów Ustawy PWP wywołuje szereg wątpliwości. Przepis art. 154 Ustawy niesie ze sobą przykładowe wyliczenie sytuacji uznawanych za używanie znaku.

Wydaje się jednak, że sam fakt rejestracji domeny internetowej (nazwy domenowej) bez podjęcia jakichkolwiek innych działań związanych z tą domeną, nie jest używaniem znaku towarowego. Znak ten (domena) nie identyfikuje wtedy towarów lub usług pochodzących od danego podmiotu.

W opisanej sytuacji, mimo że domena nie jest używana w charakterze znaku towarowego, nie przestaje być znakiem towarowym (przy spełnieniu przesłanek do uznania jej za takowy).

Reasumując, domena internetowa może być zbudowana na bazie istniejącego wcześniej znaku towarowego i być wyłącznie „nośnikiem” tego znaku. Nie zachodzą jednak przeszkody, aby po spełnieniu warunków z Ustawy PWP, domena internetowa – od momentu utworzenia – stanowiła „samodzielny” znak towarowy.

Marcin Berlak,
aplikant radcowski

Polecamy: serwis Finanse i rozwój

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA