Jakie znaczenie ma domena internetowa dla przedsiębiorców?
REKLAMA
REKLAMA
Funkcja identyfikacyjna domeny
REKLAMA
To zdolności do odróżniania towarów i usług oraz wskazywanie na ich pochodzenie.
Powszechną praktyką jest używanie domen internetowych przez przedsiębiorców do wskazywania prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, sprzedawanych towarów lub świadczonych usług.
REKLAMA
Przedsiębiorcy wykorzystują domeny drugiego stopnia, jak i domeny internetowe złożone z powiązanych ze sobą domen pierwszego i drugiego stopnia. Często tak zbudowane domeny internetowe zawierają w sobie nazwy (firmy) przedsiębiorców, prowadzących działalność np. w formie spółek handlowych.
Definicja znaku towarowego została ujęta w przepisie art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (dalej: „Ustawa PWP”). Znakiem towarowym może być każde oznaczenie (także wyraz), które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów (oraz usług) jednego przedsiębiorstwa od towarów (oraz usług) innego przedsiębiorstwa. Zatem gdy przesłanki z ustawy są spełnione, można uznać domenę internetową za znak towarowy.
REKLAMA
Mając na uwadze budowę adresu strony internetowej, charakter odróżniający (zdolność do odróżniania towarów/usług) będzie miała jako zmienny element adresu strony internetowej, nazwa domenowa. Pozostałe elementy (składniki stałe), które występują również w innych adresach, są powtarzalne i nie posiadają charakteru odróżniającego (np. domena „.pl”)
Domena internetowa zbudowana z domeny pierwszego i drugiego stopnia (np. domena „fgfgw.pl”) również pozwala odróżniać towary/usługi danego przedsiębiorcy. Zależy to w pewnym stopniu od systemu rejestracji domen internetowych. Nie pozwala on na funkcjonowanie w tym samym czasie dwóch zarejestrowanych identycznych domen. Rejestracja domeny „fgfgw.pl” przez jeden podmiot uniemożliwia w okresie, gdy jest ona zarejestrowana i utrzymywana, rejestrację tej samej domeny na rzecz innego podmiotu. Tym sposobem, przedsiębiorca, który jest abonentem domeny „fgfgw.pl”, może wykorzystywać ją do oznaczania własnych towarów lub świadczonych usług.
Polecamy: serwis Reklama
Należy odróżnić użycie w domenie internetowej znaku towarowego, który istnieje już przed rejestracją nazwy domeny internetowej. To zwykle nazwa domenowa, która ma samodzielny byt, czyli może funkcjonować na rynku niezależnie od domeny internetowej.
Oczywiście, nie należy wykluczyć sytuacji, gdy taki znak, użyty jako domena internetowa, stanie się zupełnie nowym znakiem towarowym, na przykład w połączeniu z innymi elementami tworzącymi adres domenowy lub adres strony internetowej)
Ochrona domeny internetowej
Gdy przedsiębiorca uzna domenę internetową za znak towarowy, może wystąpić do Urzędu Patentowego RP o udzielenie prawa ochronnego na ten znak (domenę). Jest to uzależnione od spełnienia przez domenę przesłanek opisanych w Ustawie PWP.
W przypadku wydania przez Urząd pozytywnej decyzji o udzieleniu prawa, przedsiębiorca może skorzystać z dodatkowych środków prawnych służących ochronie domeny internetowej (znaku towarowego) przed naruszeniami ze strony osób trzecich. Katalog środków ochronnych dostępnych dla przedsiębiorcy ulega więc rozszerzeniu (poza chociażby instrumenty służące rozwiązywaniu sporów dotyczących domen internetowych przed sądem polubownym ds. domen internetowych), a ochrona dla domeny ulega wzmocnieniu.
Wyłączne prawo do używania domeny jako znaku towarowego na obszarze RP
Niezależnie od możliwości ochronnych wskazanych w Ustawie PWP, przedsiębiorca nabywa również prawo wyłącznego używania domeny jako znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (art. 153 Ustawy PWP).
Należy tu rozstrzygnąć, jakie zachowania względem domeny internetowej będącej znakiem towarowym, stanowią jej używanie w rozumieniu przepisów cyt. Ustawy. Czy używaniem będzie samo zarejestrowanie nazwy domeny bez powiązania domeny z inną stroną internetową? Czy może używaniem domeny/znaku towarowego należy nazwać posługiwanie się nią w celu identyfikacji strony internetowej uprawnionego do domeny (znaku), na której uprawniony oferuje swoje towary lub usługi?
Treść przepisów Ustawy PWP wywołuje szereg wątpliwości. Przepis art. 154 Ustawy niesie ze sobą przykładowe wyliczenie sytuacji uznawanych za używanie znaku.
Wydaje się jednak, że sam fakt rejestracji domeny internetowej (nazwy domenowej) bez podjęcia jakichkolwiek innych działań związanych z tą domeną, nie jest używaniem znaku towarowego. Znak ten (domena) nie identyfikuje wtedy towarów lub usług pochodzących od danego podmiotu.
W opisanej sytuacji, mimo że domena nie jest używana w charakterze znaku towarowego, nie przestaje być znakiem towarowym (przy spełnieniu przesłanek do uznania jej za takowy).
Reasumując, domena internetowa może być zbudowana na bazie istniejącego wcześniej znaku towarowego i być wyłącznie „nośnikiem” tego znaku. Nie zachodzą jednak przeszkody, aby po spełnieniu warunków z Ustawy PWP, domena internetowa – od momentu utworzenia – stanowiła „samodzielny” znak towarowy.
Marcin Berlak,
aplikant radcowski
Polecamy: serwis Finanse i rozwój
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.