REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie znaczenie ma domena internetowa dla przedsiębiorców?

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Własna domena internetowa firmy.
Własna domena internetowa firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Domena internetowa to nie tylko składnik adresu strony internetowej, którego głównym celem jest jej odróżnienie. Obecnie pozwala ona również, jako znak towarowy, na identyfikację towarów, usług czy przedsiębiorców.

Funkcja identyfikacyjna domeny

REKLAMA

To zdolności do odróżniania towarów i usług oraz wskazywanie na ich pochodzenie.

Powszechną praktyką jest używanie domen internetowych przez przedsiębiorców do wskazywania prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, sprzedawanych towarów lub świadczonych usług.

REKLAMA

Przedsiębiorcy wykorzystują domeny drugiego stopnia, jak i domeny internetowe złożone z powiązanych ze sobą domen pierwszego i drugiego stopnia. Często tak zbudowane domeny internetowe zawierają w sobie nazwy (firmy) przedsiębiorców, prowadzących działalność np. w formie spółek handlowych.

Definicja znaku towarowego została ujęta w przepisie art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (dalej: „Ustawa PWP”). Znakiem towarowym może być każde oznaczenie (także wyraz), które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów (oraz usług) jednego przedsiębiorstwa od towarów (oraz usług) innego przedsiębiorstwa. Zatem gdy przesłanki z ustawy są spełnione, można uznać domenę internetową za znak towarowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Mając na uwadze budowę adresu strony internetowej, charakter odróżniający (zdolność do odróżniania towarów/usług) będzie miała jako zmienny element adresu strony internetowej, nazwa domenowa. Pozostałe elementy (składniki stałe), które występują również w innych adresach, są powtarzalne i nie posiadają charakteru odróżniającego (np. domena „.pl”)

Domena internetowa zbudowana z domeny pierwszego i drugiego stopnia (np. domena „fgfgw.pl”) również pozwala odróżniać towary/usługi danego przedsiębiorcy. Zależy to w pewnym stopniu od systemu rejestracji domen internetowych. Nie pozwala on na funkcjonowanie w tym samym czasie dwóch zarejestrowanych identycznych domen. Rejestracja domeny „fgfgw.pl” przez jeden podmiot uniemożliwia w okresie, gdy jest ona zarejestrowana i utrzymywana, rejestrację tej samej domeny na rzecz innego podmiotu. Tym sposobem, przedsiębiorca, który jest abonentem domeny „fgfgw.pl”, może wykorzystywać ją do oznaczania własnych towarów lub świadczonych usług. 

Polecamy: serwis Reklama

Należy odróżnić użycie w domenie internetowej znaku towarowego, który istnieje już przed rejestracją nazwy domeny internetowej. To zwykle nazwa domenowa, która ma samodzielny byt, czyli może funkcjonować na rynku niezależnie od domeny internetowej.

Oczywiście, nie należy wykluczyć sytuacji, gdy taki znak, użyty jako domena internetowa, stanie się zupełnie nowym znakiem towarowym, na przykład w połączeniu z innymi elementami tworzącymi adres domenowy lub adres strony internetowej)

Ochrona domeny internetowej

Gdy przedsiębiorca uzna domenę internetową za znak towarowy, może wystąpić do Urzędu Patentowego RP o udzielenie prawa ochronnego na ten znak (domenę). Jest to uzależnione od spełnienia przez domenę przesłanek opisanych w Ustawie PWP.

W przypadku wydania przez Urząd pozytywnej decyzji o udzieleniu prawa, przedsiębiorca może skorzystać z dodatkowych środków prawnych służących ochronie domeny internetowej (znaku towarowego) przed naruszeniami ze strony osób trzecich. Katalog środków ochronnych dostępnych dla przedsiębiorcy ulega więc rozszerzeniu (poza chociażby instrumenty służące rozwiązywaniu sporów dotyczących domen internetowych przed sądem polubownym ds. domen internetowych), a ochrona dla domeny ulega wzmocnieniu.

Wyłączne prawo do używania domeny jako znaku towarowego na obszarze RP

Niezależnie od możliwości ochronnych wskazanych w Ustawie PWP, przedsiębiorca nabywa również prawo wyłącznego używania domeny jako znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (art. 153 Ustawy PWP).

Należy tu rozstrzygnąć, jakie zachowania względem domeny internetowej będącej znakiem towarowym, stanowią jej używanie w rozumieniu przepisów cyt. Ustawy. Czy używaniem będzie samo zarejestrowanie nazwy domeny bez powiązania domeny z inną stroną internetową? Czy może używaniem domeny/znaku towarowego należy nazwać posługiwanie się nią w celu identyfikacji strony internetowej uprawnionego do domeny (znaku), na której uprawniony oferuje swoje towary lub usługi?

Treść przepisów Ustawy PWP wywołuje szereg wątpliwości. Przepis art. 154 Ustawy niesie ze sobą przykładowe wyliczenie sytuacji uznawanych za używanie znaku.

Wydaje się jednak, że sam fakt rejestracji domeny internetowej (nazwy domenowej) bez podjęcia jakichkolwiek innych działań związanych z tą domeną, nie jest używaniem znaku towarowego. Znak ten (domena) nie identyfikuje wtedy towarów lub usług pochodzących od danego podmiotu.

W opisanej sytuacji, mimo że domena nie jest używana w charakterze znaku towarowego, nie przestaje być znakiem towarowym (przy spełnieniu przesłanek do uznania jej za takowy).

Reasumując, domena internetowa może być zbudowana na bazie istniejącego wcześniej znaku towarowego i być wyłącznie „nośnikiem” tego znaku. Nie zachodzą jednak przeszkody, aby po spełnieniu warunków z Ustawy PWP, domena internetowa – od momentu utworzenia – stanowiła „samodzielny” znak towarowy.

Marcin Berlak,
aplikant radcowski

Polecamy: serwis Finanse i rozwój

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Walka o przetrwanie. W ciągu dekady zniknie większość sklepów internetowych

Na rynku e-commerce, który jest niezwykle konkurencyjny, już w pierwszym roku działalności zanika 5% firm. Po upływie dziesięciu lat nadal funkcjonuje jedynie 37% z nich - informuje wtorkowe wydanie "Rzeczpospolitej".

Handel w dwie niedziele w każdym miesiącu - jest wniosek o odrzucenia projektu nowelizacji

Polska Izba Handlu wnioskuje o odrzucenie w całości poselskiego projektu przywracającego handel w 2 niedziele w miesiącu - wynika z opinii PIH złożonego w trakcie procesu legislacyjnego.

Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

REKLAMA

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

REKLAMA

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA