REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie znaczenie dla małych firm mają odnawialne źródła energii?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
epieniadz.blox.pl
Od jakiegoś czasu możemy zauważyć znaczny wzrost zainteresowania zieloną energią wśród przedsiębiorstw.
Od jakiegoś czasu możemy zauważyć znaczny wzrost zainteresowania zieloną energią wśród przedsiębiorstw.

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnimi czasy mamy możliwość dostrzeżenia silnie kreującego się ogólnoświatowego trendu proekologicznego. I nie mam tu na myśli lobby wielu organizacji stojących na straży środowiska naturalnego np. Greenpeace, ale globalny trend zmierzający do propagowania poprawy stanu przyrody poprzez stosowanie alternatywnych źródeł energii.

XXI wiek to nie tylko okres wielu rewolucyjnych odkryć naukowych, ale także coraz częściej moment spojrzenia sobie prosto w oczy i wypowiedzenia gorzkiej prawdy: przez stulecia z zapałem degradowaliśmy naszą planetę Ziemię.

REKLAMA

REKLAMA

Z punktu widzenia przedsiębiorcy nie można powiedzieć, że Polska w dużym stopniu odbiega od ogólnoświatowych zabiegów za rzecz środowiska, ale z drugiej strony sytuacja tu panująca jest wyraźnie odmienna niż ma się to w innych krajach. Nie ma tu wyraźnego nacisku ze strony państwa (oprócz elektrociepłowni) w postaci np. dodatkowych podatków od zatruwania środowiska. Przedsiębiorca ma więc swobodę wyboru. A jakich wyborów dokonuje? Od jakiegoś czasu możemy zauważyć znaczny wzrost zainteresowania zieloną energią wśród przedsiębiorstw. Czynników wpływających na taki stan rzeczy jest wiele.

Po pierwsze koszt zakupu i montażu instalacji jest stanowczo niższy niż przed laty, a to za sprawą wielu dofinansowań ze strony państwa, czy Unii Europejskiej. Wpływ na podjęcie decyzji o zakupie np. kolektorów ma również chęć bycia postrzeganym jako przedsiębiorstwo idące z duchem czasu, nie bojące się nowych wyzwań. Jednakże najważniejszy czynnik decydujący o stosowaniu alternatywnych źródeł energii w naszej firmie opiera się o zwykłą kalkulację. Mówi się, że jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. I tak w rzeczywistości jest.

Polecamy: Jak oszczędnie prowadzić biuro?

Decydując się na produkcję energii elektrycznej, czy cieplnej na potrzeby naszego przedsiębiorstwa w oparciu o wykorzystanie alternatywnych źródeł energii musimy pamiętać, że koszt ponoszony przez nas na montaż instalacji jest w zasadzie jednorazowy. Jednocześnie pragnę zaznaczyć, że pomijam tu kwestię farm wiatrowych, które są zdecydowanie najdroższą formą uzyskiwania zielonej energii, przez co dla wielu przedsiębiorców nie będzie ona miała większego znaczenia w procesie modyfikacji przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wracając do mniejszych i zdecydowanie tańszych instalacji (kolektory słoneczne, pompy ciepła) używając sformułowania koszt jednorazowy miałem na myśli, to że wydając z uwzględnieniem dofinansowania relatywnie nieduże pieniądze uzyskujemy dostęp do energii, której źródło jest niewyczerpalne.

Dodatkowo ogromnym plusem takich instalacji jest ich marginalny koszt użytkowania oraz żywotność sięgająca nawet 25 lat. Całą sprawę potęguje także fakt realnego zagrożenia podniesienia cen energii elektrycznej, która i tak nie należy do najtańszych. Wszystko za sprawą braku pieniędzy na wdrożenie kosztownych programów inwestycyjnych mających dostosować polskie firmy energetyczne do standardów europejskich.

Już w tej chwili wiadomo, że w przyszłym roku cena prądu może wzrosnąć o średnio 18 procent, a jeśli przewidywania polskich ekonomistów się sprawdzą, to w ciągu dekady może nawet się podwoić!

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Nietrudno się domyślić, że taki stan rzeczy byłby dla większości przedsiębiorstw nie do przyjęcia, dlatego też osobiście uważam, że wdrażanie instalacji wykorzystujących alternatywne źródła energii staje się nie tyle atrakcyjną usługą, co w kilkuletnim horyzoncie czasowym niezbędnym zabiegiem umożliwiającym przetrwanie na rynku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA