Firma – wszystko co warto wiedzieć o elemencie identyfikującym przedsiębiorcę
REKLAMA
REKLAMA
Warto odróżnić przy tym firmę od nazwy. Tak więc nazwa, jak już zostało powiedziane, jest elementem identyfikującym podmiot, natomiast firma jest określeniem pod jakim dany podmiot prowadzi działalność gospodarczą.
REKLAMA
Podstawą firmy osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Nie wyklucza to włączenia do firmy pseudonimu lub określeń wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy, czy miejsca jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych.
Firmą osoby prawnej jest jej nazwa. Firma zawiera określenie formy prawnej osoby prawnej, które może być podane w skrócie, a ponadto może wskazywać inne określenia identyfikujące podmiot oraz dowolnie obrane. Firma osoby prawnej może zawierać nazwisko lub pseudonim osoby fizycznej, jeżeli służy to ukazaniu związków tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorcy.
Dowiedz się Jak założyć własną firmę?
REKLAMA
Firma jest więc określeniem identyfikującym przedsiębiorcę. Konieczne jest zgłoszenie jej do właściwego rejestru. Korzysta z ochrony prawnej, co oznacza, że przedsiębiorca, którego prawo do firmy zostało zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania. W razie, gdy naruszenie już nastąpiło może on także żądać usunięcia jego skutków, złożenia oświadczenia w odpowiedniej treści i formie, naprawienia na zasadach ogólnych szkody majątkowej lub wydania korzyści uzyskanej przez osobę, która dopuściła się naruszenia.
Przedsiębiorca nie może zbyć firmy, co oznacza, że niemożliwa jest np. jej sprzedaż. Możliwe natomiast jest upoważnienie innego przedsiębiorcy do korzystania z firmy, jeżeli nie wprowadza to w błąd.
Polecamy ABC małej firmy
Kwestia wprowadzania w błąd jest w przypadku firmy bardzo istotna. Firma nie może wprowadzać w błąd, w szczególności co do samego przedsiębiorcy, przedmiotu jego działalności, miejsca w którym prowadzi działalność oraz źródeł zaopatrzenia. Kwestie te nie powinny budzić u potencjalnych kontrahentów wątpliwości, co do przedsiębiorcy. Konieczne jest więc, aby firma odróżniała się dostatecznie od firm innych przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.