REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega segmentacja rynku?

Segmentami są duże grupy konsumentów mających podobne potrzeby, podobne zachowania, a także podobne cechy.
Segmentami są duże grupy konsumentów mających podobne potrzeby, podobne zachowania, a także podobne cechy.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca zamierza wprowadzić firmę na rynek globalny, powinien położyć nacisk na dokonanie segmentacji rynku. Jaki jest cel tego działania i czemu ono służy? Przeczytaj.

Mając zebrane informacje o potencjalnych rynkach możemy przystąpić do segmentacji rynku i wybrania tych segmentów, które stwarzają największe szanse na odniesienie sukcesu. Segmentacja rynku związana jest z podziałem rynku na grupy konsumentów, różniące się między sobą określonymi kryteriami, najczęściej takimi jak: oczekiwania wobec produktu, wiek, poziom dochodów, wykształcenie, zawód, narodowość czy płeć.

REKLAMA

Możliwa jest także segmentacja geograficzna, a więc podział rynku na kraje, regiony i aglomeracje. Segmentacja może być również prowadzona w oparciu o sposób spędzania wolnego czasu, stan cywilny czy przynależność do określonej grupy społecznej.

REKLAMA

Przeprowadzenie segmentacji umożliwia podział rynku na jednorodne grupy klientów, do których możemy dobrać zarówno cechy produktu, jak i elementy promocji. W wyniku segmentacji powstaje podział rynku na grupy, mające podobne potrzeby i w sposób zbliżony odbierające działania marketingowe.

Taki podział pozwala nam na lepszą ocenę potencjalnych klientów i na dopasowanie działań marketingowych do wybranej grupy. Dzięki temu możemy oszczędzać zasoby firmy, unikając zaangażowania ich w działania, które odniosą minimalny efekt. Możemy również określić skalę działań na danym rynku i wybrać segmenty, które chcemy obsługiwać, koncentrując się na tych, w których mamy największe szanse przekształcenia potencjalnych odbiorców w klientów naszej firmy.

Polecamy: Na czym polega zasada jednego okienka?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Segmentami są duże grupy konsumentów mających podobne potrzeby, podobne zachowania, a także podobne cechy.

REKLAMA

Segmentem może być np. grupa poszukująca komputerów o najwyższych parametrach czy też aparatów fotograficznych o wysokiej rozdzielczości. Segmentem może też być grupa konsumentów o dochodach w przedziale od 2000 do 3000 zł. Należy liczyć się z tym, że segment przyciąga zazwyczaj kilkunastu konkurentów, co utrudnia wejście na rynek.

Alternatywą może być adresowanie produktu lub usługi do niszy rynkowej. Nisza, w przeciwieństwie do segmentu, jest wąsko zdefiniowaną grupą, szukającą ściśle określonych korzyści. Określenie niszy wymaga wprowadzenia dużej liczby cech charakteryzujących odbiorców, co powoduje, że segmenty są zawężane do coraz mniej licznych grup klientów. P. Kotler charakteryzuje niszę jako grupę klientów, którzy mają „(…) wyraźnie wyodrębniony i dosyć złożony zbiór potrzeb i gotowi są zapłacić wyższą cenę za produkt najlepiej zaspokajający ich potrzeby.

Przedsiębiorstwa działające w niszach muszą dokonać specjalizacji, aby odnieść w nich sukces. Lider niszy nie jest narażony na ostre ataki ze strony innych konkurentów. Znalezienie niszy jest więc szczególnie ważne dla nowych firm technologicznych.

Sukces jest bardziej prawdopodobny w przypadku firmy, która potrafi zidentyfikować niszę i wyspecjalizować się w zaspokajaniu potrzeb klientów do niej należących.

Nisze mogą być identyfikowane poprzez wprowadzanie dużej liczby cech i osiąganiu coraz głębszego podziału rynku. Podziału dokonujemy w oparciu o wybrane kryteria. Kryteria segmentacji możemy podzielić na odnoszące się do produktu i do konsumenta. Kryteria odnoszące się do konsumenta mogą opierać się na cechach demograficznych takich jak płeć, wiek, miejsce zamieszkania, religia, narodowość czy faza cyklu życia rodziny.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Artykuł jest fragmentem publikacji „Modele biznesowe budowy i rozwoju firm spin off na podbudowie szkoły wyższej” powstałej w ramach projektu „Przedsiębiorczy Uniwersytet" POKL i współfinansowanej przez UE w ramach EFS.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy jest odpowiedni czas na windykację należności? Nie czekaj zbyt długo

Płynność finansowa to podstawa skutecznego zarządzania firmą. Kiedy zatem rozpocząć windykację należności? Okazuje się, że nie można czekać zbyt długo. Co trzeba wziąć pod uwagę? Kiedy powinna zapalić się czerwona lampka? Podpowiadamy.

Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

REKLAMA

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

REKLAMA