REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega segmentacja rynku?

Segmentami są duże grupy konsumentów mających podobne potrzeby, podobne zachowania, a także podobne cechy.
Segmentami są duże grupy konsumentów mających podobne potrzeby, podobne zachowania, a także podobne cechy.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca zamierza wprowadzić firmę na rynek globalny, powinien położyć nacisk na dokonanie segmentacji rynku. Jaki jest cel tego działania i czemu ono służy? Przeczytaj.

Mając zebrane informacje o potencjalnych rynkach możemy przystąpić do segmentacji rynku i wybrania tych segmentów, które stwarzają największe szanse na odniesienie sukcesu. Segmentacja rynku związana jest z podziałem rynku na grupy konsumentów, różniące się między sobą określonymi kryteriami, najczęściej takimi jak: oczekiwania wobec produktu, wiek, poziom dochodów, wykształcenie, zawód, narodowość czy płeć.

REKLAMA

Możliwa jest także segmentacja geograficzna, a więc podział rynku na kraje, regiony i aglomeracje. Segmentacja może być również prowadzona w oparciu o sposób spędzania wolnego czasu, stan cywilny czy przynależność do określonej grupy społecznej.

REKLAMA

Przeprowadzenie segmentacji umożliwia podział rynku na jednorodne grupy klientów, do których możemy dobrać zarówno cechy produktu, jak i elementy promocji. W wyniku segmentacji powstaje podział rynku na grupy, mające podobne potrzeby i w sposób zbliżony odbierające działania marketingowe.

Taki podział pozwala nam na lepszą ocenę potencjalnych klientów i na dopasowanie działań marketingowych do wybranej grupy. Dzięki temu możemy oszczędzać zasoby firmy, unikając zaangażowania ich w działania, które odniosą minimalny efekt. Możemy również określić skalę działań na danym rynku i wybrać segmenty, które chcemy obsługiwać, koncentrując się na tych, w których mamy największe szanse przekształcenia potencjalnych odbiorców w klientów naszej firmy.

Polecamy: Na czym polega zasada jednego okienka?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Segmentami są duże grupy konsumentów mających podobne potrzeby, podobne zachowania, a także podobne cechy.

REKLAMA

Segmentem może być np. grupa poszukująca komputerów o najwyższych parametrach czy też aparatów fotograficznych o wysokiej rozdzielczości. Segmentem może też być grupa konsumentów o dochodach w przedziale od 2000 do 3000 zł. Należy liczyć się z tym, że segment przyciąga zazwyczaj kilkunastu konkurentów, co utrudnia wejście na rynek.

Alternatywą może być adresowanie produktu lub usługi do niszy rynkowej. Nisza, w przeciwieństwie do segmentu, jest wąsko zdefiniowaną grupą, szukającą ściśle określonych korzyści. Określenie niszy wymaga wprowadzenia dużej liczby cech charakteryzujących odbiorców, co powoduje, że segmenty są zawężane do coraz mniej licznych grup klientów. P. Kotler charakteryzuje niszę jako grupę klientów, którzy mają „(…) wyraźnie wyodrębniony i dosyć złożony zbiór potrzeb i gotowi są zapłacić wyższą cenę za produkt najlepiej zaspokajający ich potrzeby.

Przedsiębiorstwa działające w niszach muszą dokonać specjalizacji, aby odnieść w nich sukces. Lider niszy nie jest narażony na ostre ataki ze strony innych konkurentów. Znalezienie niszy jest więc szczególnie ważne dla nowych firm technologicznych.

Sukces jest bardziej prawdopodobny w przypadku firmy, która potrafi zidentyfikować niszę i wyspecjalizować się w zaspokajaniu potrzeb klientów do niej należących.

Nisze mogą być identyfikowane poprzez wprowadzanie dużej liczby cech i osiąganiu coraz głębszego podziału rynku. Podziału dokonujemy w oparciu o wybrane kryteria. Kryteria segmentacji możemy podzielić na odnoszące się do produktu i do konsumenta. Kryteria odnoszące się do konsumenta mogą opierać się na cechach demograficznych takich jak płeć, wiek, miejsce zamieszkania, religia, narodowość czy faza cyklu życia rodziny.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Artykuł jest fragmentem publikacji „Modele biznesowe budowy i rozwoju firm spin off na podbudowie szkoły wyższej” powstałej w ramach projektu „Przedsiębiorczy Uniwersytet" POKL i współfinansowanej przez UE w ramach EFS.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA