REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak monitorować realizację strategii marketingowej

Subskrybuj nas na Youtube
Jak monitorować realizację strategii marketingowej
Jak monitorować realizację strategii marketingowej

REKLAMA

REKLAMA

Podjęcie kampanii marketingowej w odniesieniu do prowadzonej firmy nie może być pozostawione bez opieki. Monitorowanie strategii to jeden z kluczowych elementów prowadzących do odniesienia sukcesu.

Celem monitorowania realizowanej strategii jest ustalenie czy założone cele marketingowe zostały osiągnięte. Proces kontroli wymaga wcześniejszego określenia celów, monitorowania działania firmy. na rynku, ustalenia przyczyn ewentualnych odstępstw od zakładanych celów i wprowadzenia działań naprawczych. Najczęściej stosuje się pięć narzędzi badania skuteczności realizacji strategii: analizę sprzedaży, analizę udziału w rynku, analizę wpływu wydatków marketingowych na wielkość sprzedaży, analizę finansową i analizę zadowolenia klienta.

REKLAMA

Analiza sprzedaży umożliwia ustalenie poziomu przychodów ze sprzedaży w stosunku do zakładanych wartości. Wielkość sprzedaży może być niższa od zakładanej zarówno w wyniku spadku wielkości obrotów, jak i spadku cen. Ustalenie rozbieżności powinno prowadzić do określenia przyczyn. Spadek wyników może wynikać z gorszej.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

REKLAMA

Analiza udziału w rynku umożliwia ustalenia jak działa przedsiębiorstwo w porównaniu do konkurencji. Możemy badać udział w całym rynku danych towarów lub usług, jak również w rynku obsługiwanym. Można także badać udział relatywny, w odniesieniu np. do wielkości połączonej sprzedaży trzech największych konkurentów lub tylko w odniesieniu do jednego głównego konkurenta. Do wyliczenia udziału niezbędne są dane o wielkości sprzedaży. Dla potrzeb małej firmy technologicznej najłatwiej będzie uzyskać dane o całym rynku, dostępne w publikacjach statystycznych lub w prasie specjalistycznej.

Analiza wpływu wydatków marketingowych na wielkość sprzedaży umożliwia ustalenie czy marketing nie kosztuje nas zbyt drogo w stosunku do osiąganej wartości sprzedaży. W naszych działaniach zakładamy określoną wielkość nakładów na działania marketingowe. Jeżeli zaobserwujemy systematyczny wzrost współczynnika kosztów marketingu w stosunku do sprzedaży może to oznaczać, że koszty te zaczynają wymykać się spod kontroli. Wówczas powinniśmy ustalić przyczynę zbyt szybkiego wzrostu kosztów. Wymaga to analizy poszczególnych składników kosztów w podziale na działania, regiony i personel sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustalenie przyczyn może prowadzić do stwierdzenia zbyt dużych kosztów np. administracji sprzedaży, co wymaga przeorganizowania tego działu. Może się również okazać, że źródłem wzrostu kosztów jest szybki wzrost nakładów na reklamę. Trzeba wówczas przeanalizować efektywność tych nakładów i zastanowić się nad rezygnacją z niektórych form reklamy.

REKLAMA

Analiza finansowa pomaga ustalić, na jakich działaniach uzyskujemy największy zysk, badając współczynnik kosztów do wielkości sprzedaży. Możemy poprawiać wyniki firmy zwiększając marżę zysku poprzez zwiększenie wielkości sprzedaży lub redukcję wydatków, albo zwiększając wielkość obrotu aktywami poprzez zwiększenie wielkości sprzedaży lub redukcję poziomu aktywów, np. zapasów.

Obok monitorowania przedstawionych powyżej wskaźników ilościowych realizacja strategii wymaga także monitorowania zadowolenia klientów. Możemy je badać monitorując skargi i problemy z klientami sygnalizowane przez dział sprzedaży. Możemy również wprowadzać okresowe ankiety, badające opinie klientów. Warto także analizować, dlaczego klienci zrezygnowali ze współpracy z naszym przedsiębiorstwem.

Monitoring realizacji działań marketingowych przedsiębiorstwa, poza badaniem wymienionych powyżej parametrów wymaga stałego obserwowania rynku, pojawiania się nowych produktów, nowych technologii i oceny, w jakim stopniu zachodzące zmiany wpłyną na realizację zakładanych celów. Szybkie dostrzeżenie zagrożeń ułatwi wprowadzenie działań naprawczych i wprowadzenie firmy na ścieżkę wzrostu.

Artykuł jest fragmentem publikacji „Modele biznesowe budowy i rozwoju firm spin off na podbudowie szkoły wyższej” powstałej w ramach projektu „Przedsiębiorczy Uniwersytet" POKL i współfinansowanej przez UE w ramach EFS.

Polecamy: Na czym polega zasada jednego okienka

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA