REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa pracownika, Czas pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Doba pracownicza utrudnia organizację czasu pracy

Definicja doby pracowniczej w negatywny sposób wpływa na organizację czasu pracy. Efektem tego jest podnoszenie kosztów pracy oraz niechęć do ustalania ruchomego czasu pracy.

Obniżenie stawek za nadgodziny - recepta na bezrobocie?

Obniżenie stawek za nadgodziny, które są w naszym kraju zbyt wysokie w porównaniu z innymi państwami, powinno zmniejszyć koszty pracy i zwiększyć liczbę nowo tworzonych miejsc pracy - uważa PKPP Lewiatan.

W styczniu rekordowe bezrobocie

W styczniu 2013 roku w Polsce bezrobocie przekroczyło 14 proc. Jest to najwyższe bezrobocie w Polsce od 6 lat.

Wpływ elastycznego czasu pracy na zwolnienia pracowników

Rząd przyjął projekt ustawy zmieniającej Kodeks pracy poprzez wprowadzenie elastycznego czasu pracy. Jak wprowadzenie elastycznego czasu pracy wpłynie na skalę zwolnień?

REKLAMA

Sytuacja w branży motoryzacyjnej

Wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński przedstawił w Sejmie informację w sprawie kondycji branży motoryzacyjnej w Polsce. Szczególną uwagę zwrócił na sytuację zakładów Fiat Auto Poland w Tychach.

W 2013 roku wzrost gospodarczy spadnie do 1.7 - 1.8 proc.

W 2013 roku wzrost gospodarczy nie będzie wyższy niż 1,7-1,8 proc. Przychody ze sprzedaży przedsiębiorstw wzrosną o 4-5 proc.

Koniec 2012 roku z większym bezrobociem

W listopadzie br. stopa bezrobocia nie przekroczy 13,0 proc., zaś na koniec 2012 roku może wynieść 13,2-13,3 proc. - poinformował resort pracy.

Elastyczne rozliczanie czasu pracy juz w 2013 roku?

Minister Pracy i Polityki Społecznej zapowiedział zmiany w Kodeksie pracy, które miałyby wejść w życie jeszcze w 2013 roku. Wśród planowanych zmian jest również elastyczne rozliczanie czasu pracy.

REKLAMA

Czas pracy kierowców a obowiązki pracodawcy

Pracodawca zatrudniający w swojej firmie kierowców musi dokładnie przestrzegać przepisów o czasie pracy. Kontrola czasu pracy kierowców jest obowiązkowa i pozwala uniknąć wielu wypadków spowodowanych zmęczeniem.

Stres w pracy - plusy i minusy

Czy wiesz, czym jest stres w pracy? Jakie objawy i choroby powoduje stres? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz w dzisiejszym artykule.

Rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron

Każdą umowę o pracę można rozwiązać za porozumieniem stron stosunku pracy. Porozumienie pracownika i pracodawcy jest czynnością prawną mającą na celu rozwiązanie umowy o pracę. Jak rozwiązać umowę o pracę za porozumieniem stron?

Doradca na ratunek

Co zrobić, kiedy wybór odpowiedniej firmy szkoleniowej bądź Trenera przyprawia nas o zawrót głowy? Jak podjąć decyzję, która przyniesie nam same korzyści, a nasi pracownicy będą w stanie zastosować wiedzę wyniesioną ze szkolenia w praktyce?

Szkolenia na rauszu

Dla niektórych kilkudniowe szkolenia to niepowtarzalna okazja do wychylenia paru głębszych. Po upojnym wieczorze, pijani lub na kacu, pojawiają się na zajęciach, by wpisać się na obowiązkową listę obecności. Swoim zachowaniem i postawą potrafią zepsuć nawet najlepiej przygotowane szkolenie. Nie bardzo wiadomo, co z nimi robić: wyrzucić, upomnieć czy ignorować?

Sezonowy spadek formy – jak podwyższyć zaangażowanie pracowników

Spadek zaangażowania pracowników, w powierzone obowiązki, może zdarzyć się zawsze, nawet w najlepiej prosperującej firmie. Nie ma zatem jednej, właściwej recepty, jak temu zaradzić. Wiadomo jednak, jak w łatwy sposób je zwalczyć. Czasami rozwiązanie jest tak proste, że aż trudne do zauważenia.

Induction Day – jak dobrze wprowadzić nowego pracownika

Pierwsze dni w nowej pracy to zawsze spore przeżycie zarówno dla pracownika, który musi dopiero odnaleźć się w strukturach firmy, jak i dla pracodawcy, który przez pewien czas musi pogodzić się z pewnymi zaburzeniami w sprawnie działającym przedsiębiorstwie.

Szkolenia prywatn(i)e i po godzinach

Rozjazdy, kilkudniowe szkolenia - to dla szkoleniowców pokusa sama w sobie. A jeśli doda się do tego obecność pięknych pań lub przystojnych mężczyzn - zarówno po stronie „tych z branży”, jak i uczestników - oraz wieczorno-nocną rzeczywistość „hotelową”, może się okazać, że to zbyt dużo naraz do przezwyciężenia. Bo przecież wszyscy jesteśmy tylko ludźmi, prawda?

Podwyżki dla nauczycieli od 1 września 2012 roku. Dla firm bez zmian

Rośnie wynagrodzenie dla nauczycieli. Od 1 września 2012 minimalne pensje zasadnicze nauczycieli wzrosną o niecałe 4 proc. Dowiedz się jakie podwyżki dostaną nauczyciele w 2012 roku.

Dieta za podróż służbową w 2013 r.

Dieta za podróż służbową w 2013 r. Dowiedz się jakie diety przysługują z tytułu podróży służbowych od 1 stycznia 2013 roku. Informujemy, jakie są stawki diety dla podróży służbowych krajowych i zagranicznych.

Nowe uprawnienia inspektorów pracy

Do Sejmu trafił projekt nowej ustawy przydzielającej inspektorom pracy uprawnienia do wydawania nakazów zmiany umowy zlecenie na umowę o pracę. Kto na tym straci, a kto zyska?

Obowiązki pracodawcy w trakcie upałów

Praca podczas upałów to nie lada wyzwanie dla każdego z nas. Czy wiesz, czego możesz w takiej sytuacji wymagać do swojego szefa?

Więcej, szybciej, lepiej

„Wszystko wymaga czasu. Jest to jedyny prawdziwie uniwersalny warunek. Każda praca odbywa się w określonym czasie i pochłania czas. Jednakże większość ludzi bierze za pewnik to wyjątkowe, niewymienne i niezbędne bogactwo. I być może nic innego nie powinno wyróżniać skutecznego menedżera tak jak jego troska o czas”.

Nuda w pracy – kto się nudzi, dlaczego i jakie są tego skutki

O pracy monotonnej, o zmęczeniu i wypaleniu zawodowym oraz o tym jak sobie z tym radzić i jak zapobiegać. Jeżeli jesteś pracownikiem lub pracodawcą powinieneś to przeczytać.

Odpowiedzialność za słowo, czyli czym różni się informacja od dezinformacji

Niemal każda praca wymaga przekazywania informacji klientom lub dzielenia się nimi ze współpracownikami. Doświadczenie pokazuje, że błędna informacja czasem może spowodować więcej szkód niż niewiedza, dlatego zanim puścimy jakąś wiadomość w obieg, zastosujmy się do kilku zasad.

Przepływ informacji w firmie

Zarówno pracodawcom, jak i pracownikom zależy, aby każdy członek załogi wiedział, co i jak ma robić w pracy. Od jakości i skuteczności przepływu informacji zależy poprawne funkcjonowanie każdej firmy.

Jak oceniać pracowników?

Ostatnie lata przyniosły znaczny wzrost popularności systemu ocen pracowniczych, powszechnie nazywanego systemem ocen okresowych (SOP). Jednak jak pokazuje praktyka, jest on wciąż narzędziem nie do końca zrozumianym i odpowiednio używanym. Co zrobić, aby system ten działał poprawnie, przynosząc korzyści zarówno pracodawcom, jak i pracownikom, a docelowo całej firmie?

Szykany w miejscu pracy - mobbing

Przeważająca większość pracodawców zapytana o to, czy w środowisku ich firmy dochodzi do przypadków mobbingu, zdecydowanie zaprzeczy. Naturalnie, przyznanie się do zgody na tego typu zjawiska mogłoby doprowadzić do postawienia przełożonemu zarzutów – 1 stycznia 2004 roku pojęcie mobbingu zostało wprowadzone do polskiego kodeksu pracy. Co za tym idzie, przełożony ma obowiązek zwalczania mobbingu, natomiast dręczony pracownik może dochodzić swoich praw przed sądem.

Czy za pracę w nadgodzinach przysługuje dodatkowe wynagrodzenie lub czas wolny?

Praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych.

Metody zarządzania czasem

Metody zarządzania czasem, w myśl słów Petera Druckera (którego uznaje się za ojca technik zarządzania) powinny wspomagać osiąganie celów zawodowych i osobistych pracowników przedsiębiorstwa a tym samym wpływać na wzrost skuteczności działania całej firmy.

Czy potrafisz zarządzać swoim czasem w pracy?

Efektywne zarządzanie czasem w pracy odgrywa jedną z kluczowych ról na gruncie zawodowym. Dowiedz czy potrafisz zarządzać swoim czasem w pracy.

Jak opatentować wynalazek w Polsce? (cz. 2)

Uzyskanie ochrony patentowej wynalazku wiąże się w koniecznością dokonania zgłoszenia patentowego. Źle dokonane zgłoszenie przekreśli szanse na uzyskanie patentu.

Czy można wykorzystać wizerunek pracownika w działalności zakładu pracy?

W działalności zakładów pracy coraz częściej wykorzystywane są wizerunki pracowników. Każdy zakład pracy bowiem tworzą ludzie, którzy w nim pracują – jest to wartość chętnie eksponowana w różnych formach promocji przedsiębiorstw: na stronach internetowych, w broszurach informacyjnych, nagraniach czy na plakatach. Pytanie, które rodzi się na tym tle brzmi: jak wykorzystać wizerunek pracownika zgodnie z prawem, by nie narazić się na zarzut naruszenia jego dóbr osobistych?

Kto ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez podwładnego?

Podmiot prawa cywilnego, który wyrządza szkodę innemu podmiotowi jest obowiązany do jej naprawienia. Jest to podstawowa zasada odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną swoim własnym działaniem. Polski Kodeks Cywilny jasno formułuję tą regułę w art. 415. Ale czasem szkoda nie jest powodowana bezpośrednio przez podmiot odnoszący z niej korzyść majątkową. W takich przypadkach zasady współżycia społecznego wymagają, ażeby odnoszący korzyść ponosił odpowiedzialność za szkody wyrządzone czynnościami wykonywanymi na jego rachunek.

W jakich sytuacjach pracodawcom przysługują autorskie prawa majątkowe?

Pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, co do zasady nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe.

Jakie świadczenia przysługują za podróż służbową

Podróże służbowe stanowią coraz bardziej popularny element pracy. Warto zatem wiedzieć co Kodeks Pracy nazywa podróżą służbową, a także jakie świadczenia przysługują nam po powrocie.

Rozwiązanie umowy w drodze porozumienia stron

Jednym ze sposobów rozwiązania umowy o pracę jest porozumienie. Ustawodawca wymienia go w art. 30 kodeksu pracy na pierwszym miejscu, co oznacza, że traktuje ten sposób rozwiązania umowy za najlepszy. Jest on bowiem odzwierciedleniem zgodnej woli stron.

Czas na odkrywanie potencjału zespołu?

Skuteczne zarządzanie zespołem przekłada się nie tylko na jakość towarów czy świadczonych usług oferowanych klientom firmy. Dobrze zorganizowany czas pracy daje menedżerowi możliwość zastanowić się nad organizacją własnego sukcesu, komunikowaniem się i motywowaniem.

Fizyczne objawy stresu

W sytuacji niepokoju zachowujemy się zupełnie inaczej. Warto jest zatem zwrócić uwagę na to, w jaki sposób prowadzimy rozmowy w pracy w momencie gdy sytuacja wymyka się spod kontroli.

Systematyczne sortowanie dokumentacji

System zarządzania dokumentacją jest sam w sobie cudownym wynalazkiem, ponieważ w jednej teczce umieścić można różnoraką dokumentację projektową, ale łatwo może się stać „mogiłą zbiorową” pojedynczych karteczek. I nie pomoże nawet najlepszy system, jeżeli nie utrzymujesz w nim porządku.

Kiedy dzwoniący telefon zakłóca pracę?

Do najczęstszych zakłóceń w codziennej pracy biurowej należą rozmowy telefoniczne. Również globalna sieć telekomunikacyjna, osiągalna o każdej porze, ma swoją drugą stronę medalu.

Co wpływa na stratę czasu w godzinach służbowych?

Dobra organizacja czasu pracy ma umożliwić efektywne wykorzystanie czasu w godzinach służbowych. Ta umiejętność jest szczególnie ważna dla osób zatrudnionych w sekretariacie.

Obowiązki sekretarki

Właściwa organizacja pracy sekretariatu i firmy jest możliwa wtedy, gdy prezes firmy ma dobrą sekretarkę. Sprawnie funkcjonujący sekretariat przyczynia się do budowania mocnej pozycji firmy.

Rozmowy telefoniczne

Rozmowa telefoniczna różni się od rozmowy bezpośredniej przede wszystkim brakiem kontaktu wizualnego, osoba rozmawiająca nie widzi reakcji mimicznych, zwłaszcza oczu i ust swojego rozmówcy. W związku z tym coraz większą wagę przywiązuje się do tego aby pracownik był uprzejmy w rozmowie przez telefon. Ma to istotne znaczenie przy tworzeniu wizerunku firmy.

Czy można umorzyć składki ZUS

Zapłata składek na ubezpieczenia społeczne jest obowiązkowa. Ustawodawca przewidział jednak pewne przypadki, gdy należności te mogą być umarzane w całości lub w części.

Pamiętaj, szef wszystko widzi


Postęp technologiczny spowodował, że dzięki wykorzystaniu skanera tęczówki oka czy czytnika linii papilarnych, pracodawca może pozyskiwać coraz bardziej szczegółowe dane. Pracownicy są poddawani testom psychologicznym oraz badani wykrywaczem kłamstw, a sposób wykonywania przez nich obowiązków zawodowych kontrolowany jest przez kamery. Czy i w jakich przypadkach pracodawca ma prawo kontrolować swojego pracownika?

ZUS wypełni druki i formularze za przedsiębiorców

Począwszy od 1 marca 2010 r. płatnicy opłacający składki na własne ubezpieczenia, którzy przekazują do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe w formie papierowej, nie będą musieli samodzielnie wypełniać formularzy ubezpieczeniowych. Dokumenty utworzą za nich pracownicy sal obsługi klientów oddziałów ZUS na podstawie informacji uzyskanych prze płatników oraz przy wspomaganiu oprogramowania KSI ZUS.

Czas Pracy (testowa)

Program wspomaga zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie, ułatwia rozliczenia finansowe z pracownikami, których wynagrodzenie zależne jest od czasu spędzonego w pracy.

Czas pracy kierowców Skan (testowa)

Czas pracy kierowców SKAN to aplikacja, która umożliwia kompleksowe zarządzanie kierowcami, np. w firmie transportowej.

Jak skorzystać z funduszu socjalnego

Pracuję w niedużej firmie. W tym roku szef poinformował nas, że został utworzony Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Zastanawiam się jak mogę z niego korzystać?

Kogo nie możesz zwolnić

W dobie kryzysu przedsiębiorcy często redukują zatrudnienie. Niektórzy pracownicy są jednak chronieni przez zwolnieniami. Sprawdź którzy.

Pracownicy mogą zaszkodzić wizerunkowi firmy w sieci

Aktywność pracowników w serwisach społecznościowych staje się coraz większym zagrożeniem dla wizerunku firm – wynika z badań firmy doradczej Deloitte.

REKLAMA