REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nowości prawne 2019, Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Rejestracja podmiotów w systemie śledzenia produktów tytoniowych Track&Trace

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) udostępniła system elektronicznej rejestracji podmiotów zajmujących się obrotem wyrobów tytoniowych na polskim rynku. Sieci handlowe, sklepy i punkty zajmujące się handlem wyrobami tytoniowymi, już od 10 maja 2019 r., na dziesięć dni przed rozpoczęciem obowiązywania unijnej dyrektywy dotyczącej systemu Track&Trace, mogą swobodnie dokonać procesu rejestracji swojej działalności.

Crowdinvesting - inwestowanie społecznościowe

Crowdinvesting ułatwia spółkom pozyskanie środków na rozwój. Chętnie korzystają z niego przede wszystkim początkujące przedsięwzięcia, np. start-upy. Dla emitentów crowdinvesting to szansa na pozyskanie większego grona inwestorów, a dla nich z kolei oznacza to większą ofertę inwestycyjną. To również opcja dla niedoświadczonych inwestorów, którzy boją się angażować duże środki.

Zwiększony nadzór nad zawodem doradcy restrukturyzacyjnego

Nowelizacja ustawy o licencji doradcy restrukturyzacyjnego, którą 23 kwietnia 2019 r. podpisał prezydent Andrzej Duda wprowadza nowe zasady kontroli wykonywania zawodu doradcy restrukturyzacyjnego. Ustawa ta przekazuje ponadto dodatkowe uprawnienia nadzoru nad doradcami ministrowi sprawiedliwości. Większość przepisów tej nowelizacji wejdzie w życie od 1 stycznia 2020 roku.

CEIDG 2019 - zdublowane wpisy będą usunięte

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przypomina, że po 30 kwietnia 2019 r. z CEIDG wykreślone zostaną "zdublowane" wpisy przedsiębiorców, które nie zawierają takich danych, jak m.in. numer NIP, REGON, kod PKD działalności, adres do doręczeń. Działanie to ma celu poprawę przejrzystości obrotu gospodarczego i uniknięcie problemów w kontaktach z urzędami (Urząd Skarbowy, ZUS) lub kontrahentami. Problem dotyczy ok. 2 tys. przedsiębiorców, co stanowi poniżej 0,1% wszystkich zarejestrowanych w CEIDG.

REKLAMA

Przedsiębiorstwa korzystające z Internetu Rzeczy jako pierwsze staną się inteligentnymi firmami

W dzisiejszym cyfrowym świecie ludzie oraz systemy informatyczne współpracują ze sobą w coraz bardziej zintegrowany i inteligentny sposób. Przedsiębiorstwa, które chcą sprostać rosnącym wymaganiom klientów, powinny nieustannie wprowadzać innowacje do swojego biznesu. Nowe technologie pomagają usprawnić serie procesów oraz poprawić obsługę użytkowników, a także stale dostosowywać sposób wykorzystywania. Firmy, które nie doceniają znaczenia rozwiązań IT, muszą liczyć się z tym, że zostaną w tyle za konkurencją, a w najgorszych przypadkach w ogóle znikną z rynku.

Postęp technologiczny wymusił nowelizację przepisów dotyczących znaków towarowych

16 marca 2019 r. weszła w życie nowelizacja ustawy prawo własności przemysłowej. Zmiany dotyczą głównie znaków towarowych. Zdaniem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii nowe przepisy pozytywnie wpłyną na możliwość kreowania marki, zdobycia przez nią przewagi konkurencyjnej i konkurowania na rynkach zagranicznych, a także spowodują zmniejszenie biurokracji przed Urzędem Patentowym.

Prosta Spółka Akcyjna od 1 marca 2020 r.

Sejm pracuje nad projektem ustawy o Prostej Spółce Akcyjnej (PSA). Rząd planuje wejście w życie nowej spółki na 1 marca 2020 r.

Jak zabezpieczać dane swoich klientów?

Jako przedsiębiorca przechowujesz dane klientów i chcesz, żeby były bezpieczne? Prezentujemy dobre praktyki proponowane przez Amazon, w celu zmaksymalizowania bezpieczeństwa poufnych informacji.

REKLAMA

Leasing po nowemu 2019

Od początku nowego roku obowiązują zmienione przepisy dotyczące sposobu rozliczania przez firmy kosztów podatkowych samochodów osobowych. Zmiany obejmują zarówno kwestie zakupu, używania jak i leasingu. Nowe przepisy budziły wiele kontrowersji, dlatego poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany oraz konkretne wyliczenia.

Kierunki rozwoju cyberbezpieczeństwa w przedsiębiorstwach i sektorze publicznym

Coraz bardziej zaawansowana analiza cyberzagrożeń oraz tworzenie planów zakładających działania o najwyższym zwrocie z inwestycji. To trendy, którymi już teraz podąża większość świadomych technologicznie przedsiębiorstw. Z cyberbezpieczeństwem mierzy się także sektor publiczny.

Czym jest analiza biznesowa (Business Intelligence)?

Business Intelligence (BI), zgodnie z definicją „encyklopedyczną”, to proces polegający na przetwarzaniu dostępnych danych w informacje, a tych z kolei w precyzyjną wiedzę. Taka analiza biznesowa pozwala na zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa.

Chińskie smartfony, których bez obaw używa amerykański rząd? BlackBerry

Biorąc pod uwagę aferę, z jednym z chińskich gigantów telekomunikacyjnych w tle, zaskakuje, że najbezpieczniejsze smartfony z systemem Android również produkowane są w Chinach. Urządzenia BlackBerry wciąż imponują poziomem bezpieczeństwa. Na tyle, że mogą z nich korzystać amerykańscy urzędnicy.

Jak założyć własny mini browar i skorzystać z unijnego dofinansowania?

Zakładając mini browar warto postarać się o dofinansowanie z Unii Europejskiej - rozmowa z Andrzejem Najdą, szefem Najda Consulting, ekspertem w dziedzinie funduszy unijnych.

Jak zabezpieczać dane (prywatne, firmowe) w internecie?

W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa zamieszczanych na stronach internetowych dany użytkownik sieci musi przestrzegać kilku podstawowych zasad. Oto 5 skutecznych sposobów na zabezpieczenie danych w sieci.

Jak określić podstawę przetwarzania danych osobowych?

Określanie przesłanek legalizujących przetwarzanie danych to punkt wyjścia do działania zgodnie z przepisami prawa o ochronie danych osobowych. Jak krok po kroku określić podstawę przetwarzania danych osobowych?

Informacje i oświadczenia marketingowe na opakowaniach kosmetyków - zmiany 2019

W 2019 roku branża kosmetyczna ma do czynienia z ważnymi nowymi przepisami. Od 1 stycznia obowiązuje nowa ustawa z 4 października 2018 r.o produktach kosmetycznych, zaś od 1 lipca stosują się załączniki III i IV Dokumentu Technicznego Komisji Europejskiej w sprawie oświadczeń dotyczących produktów kosmetycznych dotyczące nowych zasad w ocenie poprawności stosowania deklaracji „free from” („nie zawiera”/”wolny od”) i „hipoalergiczny”.

Fundusze unijne dla firm w 2019 r.

Program Polska Wschodnia, dofinansowanie na rozwój firmy za granicą - przedstawiamy możliwości pozyskiwania funduszy dla firm w 2019 r. Dużo pieniędzy mogą uzyskać małe i średnie przedsiębiorstwa.

Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2019 r.

Od 1 stycznia 2019 r. wzrosło minimalne wynagrodzenia za pracę, a także minimalna stawka godzinowa. To ważna informacja dla przedsiębiorców, ponieważ oznacza również podwyżkę składek ZUS.

Informacja dla pracownika o wypłacie wynagrodzenia na rachunek płatniczy do 22 stycznia 2019 r.

1 stycznia 2019 r. weszły w życie przepisy, które wprowadziły zmianę w zasadach wypłacania wynagrodzenia. Od tej pory regułą jest wypłata wynagrodzenia na rachunek bankowy. Pracodawca musi poinformować pracownika o zmianie formy wypłaty wynagrodzenia do 22 stycznia 2019 r.

Mały ZUS 2019 - nowelizacja ustawy

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw Adam Abramowicz zapowiedział przedstawienie propozycji nowelizacji ustawy o Małym ZUS. W tym celu przeprowadza konsultacje z przedsiębiorcami.

Jak polskie firmy poradziły sobie z wdrożeniem RODO?

Nowy Rok to dla wielu czas podsumowań i rozliczeń. Koniec 2018 roku przyniósł porażające statystyki, zgodnie z którymi aż połowa polskich organizacji przyznaje, że nie poradziła sobie z wdrożeniem RODO w swoich strukturach. Przy tak przytłaczającej liczbie tych, którzy ponieśli porażkę przy implementowaniu nowych przepisów unijnych lub w ogóle nie podjęli działań mających zapewnić im zgodność z Rozporządzeniem, mało kto poświęca uwagę drugiej połowie, która – rzekomo – sprostała temu wyzwaniu i wdrożyła rozwiązania przez RODO ustanowione. Właśnie… wdrożyła czy tylko przypudrowała?

Co się liczy dla pracownika? O świadomym kształtowaniu przyjaznego miejsca pracy

Ponad połowa ankietowanych w najnowszym badaniu Deloitte „2018 Deloitte Millennial Survey” na pytanie o ważne aspekty pracy wskazała, zaraz po wynagrodzeniu, przyjazną kulturę pracy. To oznacza, że wszystko, co kryje się pod hasłem “Employee experience”, a więc czego doświadczamy jako pracownicy na co dzień w miejscu zatrudnienia, ma coraz większy wpływ na wybory rekrutacyjne młodych ludzi, decydujących się na pracę w konkretnej firmie.

Inteligentne zarządzanie danymi w 2019 roku

Jak inteligentnie zarządzać danymi w firmie w 2019 r.? Prezentujemy najważniejsze trendy i innowacje.

Najważniejsze zmiany w przepisach dla przedsiębiorców od 2019 r.

Co zmieniło się w przepisach od 1 stycznia 2019 r.? Prezentujemy najważniejsze z punktu widzenia przedsiębiorców zmiany.

2019 będzie rokiem przedsiębiorczości i mobilnej księgowości

Rozpoczął się rok 2019, czyli rok rekordowej liczby działalności gospodarczych w Polsce, rozwoju mobilnej księgowości i zmian w przepisach podatkowych – tak przynajmniej wynika z opinii ekspertów. W świecie zdominowanym przez nowoczesne technologie nadal o lojalności klientów biur rachunkowych będą decydować relacje.

Wyjaśnienie na temat krótkiego terminu zgłoszeń do Małego ZUS-u

Z czego wynika tak krótki termin na zgłoszenie do tzw. Małego ZUS-u? Przedstawiamy wyjaśnienie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

Zarządzanie w firmie

Małe, duże, jednoosobowe, kapitałowe, prywatne czy państwowe - każda firma musi być zarządzana. Bez odpowiedniego kierownictwa oraz zgranego zespołu pracowników ciężko jest osiągać cele postawione przed przedsiębiorstwem. Dobrze wykształcona i doświadczona kadra menadżerska może dodać firmie skrzydeł i poprowadzić ją we właściwym kierunku. Czym jest zarządzanie w firmie? Jakie są elementy strategiczne zarządzania? Na co zwracać uwagę prowadząc firmę?

Jak zgłosić się do małego ZUS-u 2019 - instrukcja

Od 1 stycznia 2019 r. wchodzi w życie tzw. Mały ZUS. Jak się do niego zgłosić? Przedstawiamy instrukcję krok po kroku.

Jak obliczyć wysokość składek na mały ZUS - współczynnik 2019

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podał kwotę współczynnika potrzebnego do ustalenia najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Wynosi on w 2019 roku 0,5083.

Jak zgłosić się do Małego ZUSu od 2019 r?

Do 8 stycznia 2019 r. przedsiębiorcy mogą zgłosić się do Małego ZUS-u. Sprawdź jak to zrobić.

Zgłoszenie do Małego ZUS-u do 8 stycznia 2019 r.

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą na mniejszą skalę mogą od 1 stycznia 2019 r. zgłosić się do "Małego ZUS-u". Zostało już mało czasu.

Mały ZUS od 1 stycznia 2019 r. - wszystko co musisz wiedzieć

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje Mały ZUS. Przedstawiamy poradnik pokazujący na przykładach zasady opłacania niższych składek.

Pracownicze Plany Kapitałowe - nowe obowiązki pracodawców

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) są nową formą oszczędzania. Będą tworzone w celu systematycznego gromadzenia oszczędności przez uczestnika PPK z przeznaczeniem na wypłatę po osiągnięciu przez niego 60. roku życia. Dla podmiotów zatrudniających - wdrożenie i obsługa PPK to nowe obowiązki. W pierwszej kolejności obowiązek utworzenia PPK spoczywa na pracodawcach zatrudniających co najmniej 250 osób.

Jak rozliczyć VAT przy najmie nieruchomości dla pracowników firmy

Nieodpłatne udostępnienie pracownikom nieruchomości mieszkalnych nie podlega VAT. Ich odpłatne udostępnienie podlega zwolnieniu od podatku. W przypadku udostępniania pracownikom cudzej (wynajmowanej) nieruchomości mieszkalnej kwestią problematyczną jest stawka na fakturze. Pojawia się pytanie, czy faktura otrzymana przez pracodawcę (najemcę) powinna zawierać VAT według stawki 23% czy zwolnienie od podatku. Organy podatkowe przychylają się do możliwości zastosowania zwolnienia. Sądy administracyjne wręcz przeciwnie.

Jak przygotować się do zmian 2019 w prawie pracy i ZUS

W 2019 r. wejdą w życie duże nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowych zasad prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej oraz pracowniczych planów kapitałowych.

Przedsiębiorcy o warunkach dla biznesu w 2018 r.

Z badań zrealizowanych przez Konfederację Lewiatan wynika, że aż połowa firm uważa, że w 2018 r. warunki do prowadzenia biznesu były gorsze niż w latach poprzednich. Najgorsze opinie wyrażają przedsiębiorstwa średnie i małe.

Stawka CIT 9% dla przedsiębiorców od 2019 r.

Z początkiem przyszłego roku mocą nowelizacji ustawy o CIT stawka 15% zostanie obniżona do 9%. Nowa stawka co prawda będzie miała zastosowanie do dochodów osiągniętych w 2018 r., lecz z obniżonej stawki nie skorzystają wszyscy, a część firm nawet straci ulgę.

Czyje dane trafią do Krajowego Rejestru Zadłużonych od 2019 r.

Od 1 lipca 2019 r. ma powstać Krajowy Rejestr Zadłużonych. Jego powstanie uderzy w nieuczciwych przedsiębiorców oraz dłużników alimentacyjnych.

Dokumentacja pracownicza po zmianach od 1 stycznia 2019 r.

Krótszy okres przechowywania akt, możliwość prowadzenia dokumentacji pracowniczej także w wersji elektronicznej - m.in. te zmiany wejdą w życie już od 1 stycznia 2019 r. Co jeszcze się zmieni?

Pracownicze Plany Kapitałowe - nowe obowiązki pracodawców od 2019 r.

Ustawa o pracowniczych planach kapitałowych - dalej PPK wchodzi w życie od 1.01.2019 r., a już od 1.07.2019 r. największe firmy, zatrudniające co najmniej 250 osób, będą objęte obowiązkiem otworzenia PPK. Następnie co pół roku obowiązkiem tym będą obejmowane także mniejsze podmioty. Docelowo wszystkie przedsiębiorstwa będą musiały założyć i prowadzić PPK, chyba że obejmie je ustawowe zwolnienie z tego wymogu. W związku z objęciem podmiotów zatrudniających wymogiem założenia i prowadzenia PPK nałożone zostaną na nie nowe, nieznane wcześniej obowiązki, w szczególności w zakresie zawierania umów: o zarządzanie PPK i o prowadzenie PPK, obliczania i dokonywania należnych wpłat do PPK, jak również obowiązki informacyjne i obowiązki związane z samą obsługą administracyjną programu.

Jakie nowe obowiązki dla pracodawców wprowadza ustawa o pracowniczych planach kapitałowych

Pracownicze plany kapitałowe to nowa forma oszczędzania współfinansowana przez osoby zatrudnione i pracodawców, z dodatkowym, niewielkim udziałem środków dotowanych przez państwo. Gromadzone w ten sposób oszczędności będzie można wykorzystać po osiągnięciu wieku 60 lat. Zasadniczo będą one wypłacane w ratach, przez okres 10 lat. Utworzenie i prowadzenie PPK będzie nowym obowiązkiem podmiotów zatrudniających.

Dlaczego firmy powinny korzystać z chmury obliczeniowej?

Pewne cechy chmur obliczeniowych sprawiają, że są one szczególnie atrakcyjne dla biznesu. Jakie są najważniejsze powody, dla których firmy powinny zaufać technologii chmur i wykorzystywać je w swojej pracy?

Przedsiębiorcy obawiają się Pracowniczych Planów Kapitałowych od 2019 r.

Z badania Randstad „Plany Pracodawców" wynika iż więcej niż połowa przedsiębiorców źle postrzega pomysł PPK. Komentarz ekspertki Konfederacji Lewiatan Moniki Fedorczuk.

Wyzwania dla firm w 2019 roku

Konfederacja Lewiatan przygotowała raport Nowe przepisy ważne dla firm 2019. W nadchodzącym roku na przedsiębiorców czeka wiele wyzwań.

Będą kolejne ułatwienia dla przedsiębiorców w 2019 r.

Prezydent podpisał już pakiet dla MŚP, wejdzie on w życie od 1 stycznia 2019 r. Minister Przedsiębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz zapowiedziała jednak, że to nie koniec ułatwień dla przedsiębiorców.

Ułatwienia dla MŚP od 2019 r. - Prezydent podpisał ustawę

Ustawa, która zawiera pakiet ułatwień, oszczędności i przywilejów dla MŚP została podpisana przez Prezydenta. Jakie nowe rozwiązania czekają przedsiębiorców od 2019 r.?

Firmy mają problem ze znalezieniem specjalistów IT

W Polsce zaczyna brakować programistów, mimo że, jak podaje Komisja Europejska, liczba specjalistów IT w ciągu ostatnich czterech lat wzrosła u nas aż o 15 proc. Znaczy odsetek firm deklaruje, że ma problem ze znalezieniem takich pracowników. Szacuje się, że boom na programistów potrwa do 2030 r.

Zmiany w dozorze technicznym od 2019 r.

1 stycznia 2019 r. wejdą w życie zmiany w dozorze technicznym. Zakładają one m.in. e-protokół z przeprowadzanych czynności dozoru technicznego.

Korzystanie z chmury i urządzeń mobilnych a ochrona danych w firmach

Wiele firm staje dziś przed problemem cyberataków. Przedstawiamy jak korzystać z chmury i urządzeń mobilnych aby zapewnić ochronę danych w firmie.

Ważne pytania, gdy wdrażasz system IT do zarządzania majątkiem

Po pierwsze: jaki system wybrać? Po drugie: jak go wdrożyć? Oba na pierwszy rzut oka proste, potrafią sprawić kłopot nawet doświadczonym menadżerom zarządzania. Z wielu powodów najczęściej używane są moduły środków trwałych w systemie ERP, a w sytuacjach mniejszej ilości składników tabele arkusza kalkulacyjnego np. MS Excel. Czy takie rozwiązania to dobry wybór?

REKLAMA