REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest analiza biznesowa (Business Intelligence)?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czym jest analiza biznesowa (Business Intelligence)? /fot.Shutterstock
Czym jest analiza biznesowa (Business Intelligence)? /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Business Intelligence (BI), zgodnie z definicją „encyklopedyczną”, to proces polegający na przetwarzaniu dostępnych danych w informacje, a tych z kolei w precyzyjną wiedzę. Taka analiza biznesowa pozwala na zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa.

Używając innego określenia, jest to cały system procesów analizy danych skutkujących tworzeniem odpowiednich prezentacji informacji, mających na celu umożliwienie podejmowania przez kadrę kierowniczą firmy korzystającej z BI podejmowanie trafniejszych decyzji.

REKLAMA

REKLAMA

Gdyby spróbować jeszcze prościej wyjaśnić rzeczone pojęcie, można by je określić jako proces wykorzystywania dostępnych danych do podejmowania jak najlepszych decyzji biznesowych, w celu zwiększenia skuteczności działalności przedsiębiorstwa.

Dlaczego powstała Analiza Biznesowa?

Analiza biznesowa, czy też jak kto woli BI, powstała jako odpowiedź na zapotrzebowanie wynikłe z faktu gromadzenia przez firmy coraz większych ilości informacji niezbędnych dla ich działania. Częstokroć, owe dane wyszukiwane są przez różne, niezależne od siebie systemy, oraz pochodzą z różnych źródeł, przez co można odnieść wrażenie, że nie ma między nimi żadnych powiązań. Narzędzia Analizy Biznesowej umożliwiają właśnie integrację pozornie nie mających nic ze sobą wspólnego informacji, odrzucanie tych rzeczywiście nieistotnych - a w rezultacie odnajdywane wzajemnych zależności pomiędzy danymi, odkrywanie nowych informacji, czy też wyciąganie odpowiednich wniosków z już uzyskanych.

Docelowo skutkuje to możliwością podjęcia maksymalnie korzystnych dla firmy decyzji biznesowych.

REKLAMA

Areny działania

Rozwiązania Business Intelligence doskonale sprawdzają się na takich obszarach jak np. tworzenie analiz finansowych, poszukiwanie możliwych oszczędności, zwiększenie efektywności produkcji, tworzenie scenariuszy typu „what if?” („co by było gdyby?” - przewidywanie możliwych konsekwencji scenariusza, który dopiero ma być realizowany, bądź też realizowany był inny, a chcemy wiedzieć, jak zakończyłby się ten, który zrealizowany nie został), czy też niezwykle istotne dla firmy określenie kategorii potencjalnych klientów, na podstawie takich danych jak płeć, wiek, miejsce zamieszkania, czy grupa społeczna do której należały osoby odwiedzające konkretne strony internetowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak więc dzięki BI, można np. dowiedzieć się jak potencjalna podwyżka (i w jakiej wysokości) wpłynie na jakość pracy załogi, jak będzie wyglądać zależność między zmianą ceny towaru a poziomem zapotrzebowania na niego, jak wyglądają cykle koniunkturalne firmy itp.

Efekt końcowy

Nawet najlepiej przetworzone i zintegrowane dane muszą zostać przedstawione w sposób możliwy do zrozumienia przez odbiorcę; ostateczny rezultat pracy narzędzi Analizy Biznesowej może przyjąć formę np. infografik, wykresów, tabel, wskaźników wydajności czy różnego typu zestawień.

Dla kogo przeznaczona jest Analiza Biznesowa?

W tym przypadku odpowiedź nie jest prosta; przede wszystkim, wdrożenie rozwiązań BI musi być dla firmy opłacalne, a na ową opłacalność składają się takie czynniki jak ilość analizowanych danych oraz stopień rozbudowania struktur firmy, korzystających z Business Intelligence.

Chcąc oszacować, czy warto jest wprowadzić narzędzia Analizy Biznesowej, możemy za punkt wyjścia przyjąć dwa kryteria:

- Pierwsze z nich, to wysokość rocznych obrotów – jeżeli osiągają one poziom 20 – 30 mln złotych rocznie, jest to wyraźna wskazówka, że systemy Business Intelligence mogą się przydać i to bardzo.

- Kryterium drugie (zwłaszcza, jeżeli przytoczone wyżej obroty są niższe), to wielkość zatrudnienia. Przyjmuje się, że firma zatrudniająca min. 30 pracowników może odnieść znaczące korzyści, wdrażając rozwiązania BI.

Nie bez znaczenia jest także profil działalności przedsiębiorstwa; firma sprzedająca jeden typ towaru stałej klienteli (np. osiedlowa piekarnia lub kwiaciarnia), Analizy Biznesowej raczej potrzebować nie będzie.

Koszt

Czy wdrożenie BI jest drogie? Niekoniecznie, tym bardziej, że wielu operatorów oferuje swoim klientom bezpłatne wersje DEMO, a także produkty obejmujące najważniejsze - niestety niekompletne – funkcje, również bezpłatnie (choć często takie pakiety całkowicie zaspokajają potrzeby niewielkich firm). Całkowite koszta pełnych wersji BI zależą już od konkretnych operatorów.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

A na koniec...

...warto przytoczyć korzyści, jakimi może cieszyć się firma użytkująca systemy Analizy Biznesowej. Bez wątpienia należą do nich zdecydowane przyspieszenie procesu decyzyjnego, uzyskiwanie większych dochodów, przewaga w wyścigu konkurencyjnym nad firmami z tej samej branży, a także możliwość rozpoznania zapotrzebowania na konkretny produkt na rynku, oraz ewentualnych problemów, jakie mogą pojawić się w branży reprezentowanej przez przedsiębiorstwo stosujące metody Analizy Biznesowej.

S-NET
Główne dziedziny działalności przedsiębiorstwa to dostawa nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu i ISP; integracja rozwiązań IT takich jak: serwery, sprzęt telekomunikacyjny,​ ​sprzęt​ ​sieciowy,​ ​outsorcing​ ​IT.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA