REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest analiza biznesowa (Business Intelligence)?

Czym jest analiza biznesowa (Business Intelligence)? /fot.Shutterstock
Czym jest analiza biznesowa (Business Intelligence)? /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Business Intelligence (BI), zgodnie z definicją „encyklopedyczną”, to proces polegający na przetwarzaniu dostępnych danych w informacje, a tych z kolei w precyzyjną wiedzę. Taka analiza biznesowa pozwala na zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa.

Używając innego określenia, jest to cały system procesów analizy danych skutkujących tworzeniem odpowiednich prezentacji informacji, mających na celu umożliwienie podejmowania przez kadrę kierowniczą firmy korzystającej z BI podejmowanie trafniejszych decyzji.

REKLAMA

Gdyby spróbować jeszcze prościej wyjaśnić rzeczone pojęcie, można by je określić jako proces wykorzystywania dostępnych danych do podejmowania jak najlepszych decyzji biznesowych, w celu zwiększenia skuteczności działalności przedsiębiorstwa.

Dlaczego powstała Analiza Biznesowa?

Analiza biznesowa, czy też jak kto woli BI, powstała jako odpowiedź na zapotrzebowanie wynikłe z faktu gromadzenia przez firmy coraz większych ilości informacji niezbędnych dla ich działania. Częstokroć, owe dane wyszukiwane są przez różne, niezależne od siebie systemy, oraz pochodzą z różnych źródeł, przez co można odnieść wrażenie, że nie ma między nimi żadnych powiązań. Narzędzia Analizy Biznesowej umożliwiają właśnie integrację pozornie nie mających nic ze sobą wspólnego informacji, odrzucanie tych rzeczywiście nieistotnych - a w rezultacie odnajdywane wzajemnych zależności pomiędzy danymi, odkrywanie nowych informacji, czy też wyciąganie odpowiednich wniosków z już uzyskanych.

Docelowo skutkuje to możliwością podjęcia maksymalnie korzystnych dla firmy decyzji biznesowych.

Areny działania

REKLAMA

Rozwiązania Business Intelligence doskonale sprawdzają się na takich obszarach jak np. tworzenie analiz finansowych, poszukiwanie możliwych oszczędności, zwiększenie efektywności produkcji, tworzenie scenariuszy typu „what if?” („co by było gdyby?” - przewidywanie możliwych konsekwencji scenariusza, który dopiero ma być realizowany, bądź też realizowany był inny, a chcemy wiedzieć, jak zakończyłby się ten, który zrealizowany nie został), czy też niezwykle istotne dla firmy określenie kategorii potencjalnych klientów, na podstawie takich danych jak płeć, wiek, miejsce zamieszkania, czy grupa społeczna do której należały osoby odwiedzające konkretne strony internetowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak więc dzięki BI, można np. dowiedzieć się jak potencjalna podwyżka (i w jakiej wysokości) wpłynie na jakość pracy załogi, jak będzie wyglądać zależność między zmianą ceny towaru a poziomem zapotrzebowania na niego, jak wyglądają cykle koniunkturalne firmy itp.

Efekt końcowy

Nawet najlepiej przetworzone i zintegrowane dane muszą zostać przedstawione w sposób możliwy do zrozumienia przez odbiorcę; ostateczny rezultat pracy narzędzi Analizy Biznesowej może przyjąć formę np. infografik, wykresów, tabel, wskaźników wydajności czy różnego typu zestawień.

Dla kogo przeznaczona jest Analiza Biznesowa?

W tym przypadku odpowiedź nie jest prosta; przede wszystkim, wdrożenie rozwiązań BI musi być dla firmy opłacalne, a na ową opłacalność składają się takie czynniki jak ilość analizowanych danych oraz stopień rozbudowania struktur firmy, korzystających z Business Intelligence.

Chcąc oszacować, czy warto jest wprowadzić narzędzia Analizy Biznesowej, możemy za punkt wyjścia przyjąć dwa kryteria:

- Pierwsze z nich, to wysokość rocznych obrotów – jeżeli osiągają one poziom 20 – 30 mln złotych rocznie, jest to wyraźna wskazówka, że systemy Business Intelligence mogą się przydać i to bardzo.

- Kryterium drugie (zwłaszcza, jeżeli przytoczone wyżej obroty są niższe), to wielkość zatrudnienia. Przyjmuje się, że firma zatrudniająca min. 30 pracowników może odnieść znaczące korzyści, wdrażając rozwiązania BI.

Nie bez znaczenia jest także profil działalności przedsiębiorstwa; firma sprzedająca jeden typ towaru stałej klienteli (np. osiedlowa piekarnia lub kwiaciarnia), Analizy Biznesowej raczej potrzebować nie będzie.

Koszt

Czy wdrożenie BI jest drogie? Niekoniecznie, tym bardziej, że wielu operatorów oferuje swoim klientom bezpłatne wersje DEMO, a także produkty obejmujące najważniejsze - niestety niekompletne – funkcje, również bezpłatnie (choć często takie pakiety całkowicie zaspokajają potrzeby niewielkich firm). Całkowite koszta pełnych wersji BI zależą już od konkretnych operatorów.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

A na koniec...

...warto przytoczyć korzyści, jakimi może cieszyć się firma użytkująca systemy Analizy Biznesowej. Bez wątpienia należą do nich zdecydowane przyspieszenie procesu decyzyjnego, uzyskiwanie większych dochodów, przewaga w wyścigu konkurencyjnym nad firmami z tej samej branży, a także możliwość rozpoznania zapotrzebowania na konkretny produkt na rynku, oraz ewentualnych problemów, jakie mogą pojawić się w branży reprezentowanej przez przedsiębiorstwo stosujące metody Analizy Biznesowej.

Autopromocja
S-NET
Główne dziedziny działalności przedsiębiorstwa to dostawa nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu i ISP; integracja rozwiązań IT takich jak: serwery, sprzęt telekomunikacyjny,​ ​sprzęt​ ​sieciowy,​ ​outsorcing​ ​IT.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA