REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest analiza biznesowa (Business Intelligence)?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czym jest analiza biznesowa (Business Intelligence)? /fot.Shutterstock
Czym jest analiza biznesowa (Business Intelligence)? /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Business Intelligence (BI), zgodnie z definicją „encyklopedyczną”, to proces polegający na przetwarzaniu dostępnych danych w informacje, a tych z kolei w precyzyjną wiedzę. Taka analiza biznesowa pozwala na zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa.

Używając innego określenia, jest to cały system procesów analizy danych skutkujących tworzeniem odpowiednich prezentacji informacji, mających na celu umożliwienie podejmowania przez kadrę kierowniczą firmy korzystającej z BI podejmowanie trafniejszych decyzji.

REKLAMA

Gdyby spróbować jeszcze prościej wyjaśnić rzeczone pojęcie, można by je określić jako proces wykorzystywania dostępnych danych do podejmowania jak najlepszych decyzji biznesowych, w celu zwiększenia skuteczności działalności przedsiębiorstwa.

Dlaczego powstała Analiza Biznesowa?

Analiza biznesowa, czy też jak kto woli BI, powstała jako odpowiedź na zapotrzebowanie wynikłe z faktu gromadzenia przez firmy coraz większych ilości informacji niezbędnych dla ich działania. Częstokroć, owe dane wyszukiwane są przez różne, niezależne od siebie systemy, oraz pochodzą z różnych źródeł, przez co można odnieść wrażenie, że nie ma między nimi żadnych powiązań. Narzędzia Analizy Biznesowej umożliwiają właśnie integrację pozornie nie mających nic ze sobą wspólnego informacji, odrzucanie tych rzeczywiście nieistotnych - a w rezultacie odnajdywane wzajemnych zależności pomiędzy danymi, odkrywanie nowych informacji, czy też wyciąganie odpowiednich wniosków z już uzyskanych.

Docelowo skutkuje to możliwością podjęcia maksymalnie korzystnych dla firmy decyzji biznesowych.

Areny działania

REKLAMA

Rozwiązania Business Intelligence doskonale sprawdzają się na takich obszarach jak np. tworzenie analiz finansowych, poszukiwanie możliwych oszczędności, zwiększenie efektywności produkcji, tworzenie scenariuszy typu „what if?” („co by było gdyby?” - przewidywanie możliwych konsekwencji scenariusza, który dopiero ma być realizowany, bądź też realizowany był inny, a chcemy wiedzieć, jak zakończyłby się ten, który zrealizowany nie został), czy też niezwykle istotne dla firmy określenie kategorii potencjalnych klientów, na podstawie takich danych jak płeć, wiek, miejsce zamieszkania, czy grupa społeczna do której należały osoby odwiedzające konkretne strony internetowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak więc dzięki BI, można np. dowiedzieć się jak potencjalna podwyżka (i w jakiej wysokości) wpłynie na jakość pracy załogi, jak będzie wyglądać zależność między zmianą ceny towaru a poziomem zapotrzebowania na niego, jak wyglądają cykle koniunkturalne firmy itp.

Efekt końcowy

Nawet najlepiej przetworzone i zintegrowane dane muszą zostać przedstawione w sposób możliwy do zrozumienia przez odbiorcę; ostateczny rezultat pracy narzędzi Analizy Biznesowej może przyjąć formę np. infografik, wykresów, tabel, wskaźników wydajności czy różnego typu zestawień.

Dla kogo przeznaczona jest Analiza Biznesowa?

W tym przypadku odpowiedź nie jest prosta; przede wszystkim, wdrożenie rozwiązań BI musi być dla firmy opłacalne, a na ową opłacalność składają się takie czynniki jak ilość analizowanych danych oraz stopień rozbudowania struktur firmy, korzystających z Business Intelligence.

Chcąc oszacować, czy warto jest wprowadzić narzędzia Analizy Biznesowej, możemy za punkt wyjścia przyjąć dwa kryteria:

- Pierwsze z nich, to wysokość rocznych obrotów – jeżeli osiągają one poziom 20 – 30 mln złotych rocznie, jest to wyraźna wskazówka, że systemy Business Intelligence mogą się przydać i to bardzo.

- Kryterium drugie (zwłaszcza, jeżeli przytoczone wyżej obroty są niższe), to wielkość zatrudnienia. Przyjmuje się, że firma zatrudniająca min. 30 pracowników może odnieść znaczące korzyści, wdrażając rozwiązania BI.

Nie bez znaczenia jest także profil działalności przedsiębiorstwa; firma sprzedająca jeden typ towaru stałej klienteli (np. osiedlowa piekarnia lub kwiaciarnia), Analizy Biznesowej raczej potrzebować nie będzie.

Koszt

Czy wdrożenie BI jest drogie? Niekoniecznie, tym bardziej, że wielu operatorów oferuje swoim klientom bezpłatne wersje DEMO, a także produkty obejmujące najważniejsze - niestety niekompletne – funkcje, również bezpłatnie (choć często takie pakiety całkowicie zaspokajają potrzeby niewielkich firm). Całkowite koszta pełnych wersji BI zależą już od konkretnych operatorów.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

A na koniec...

...warto przytoczyć korzyści, jakimi może cieszyć się firma użytkująca systemy Analizy Biznesowej. Bez wątpienia należą do nich zdecydowane przyspieszenie procesu decyzyjnego, uzyskiwanie większych dochodów, przewaga w wyścigu konkurencyjnym nad firmami z tej samej branży, a także możliwość rozpoznania zapotrzebowania na konkretny produkt na rynku, oraz ewentualnych problemów, jakie mogą pojawić się w branży reprezentowanej przez przedsiębiorstwo stosujące metody Analizy Biznesowej.

S-NET
Główne dziedziny działalności przedsiębiorstwa to dostawa nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu i ISP; integracja rozwiązań IT takich jak: serwery, sprzęt telekomunikacyjny,​ ​sprzęt​ ​sieciowy,​ ​outsorcing​ ​IT.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA