REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT przy najmie nieruchomości dla pracowników firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rozliczyć VAT przy najmie nieruchomości dla pracowników firmy /fot. Shutterstock
Jak rozliczyć VAT przy najmie nieruchomości dla pracowników firmy /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nieodpłatne udostępnienie pracownikom nieruchomości mieszkalnych nie podlega VAT. Ich odpłatne udostępnienie podlega zwolnieniu od podatku. W przypadku udostępniania pracownikom cudzej (wynajmowanej) nieruchomości mieszkalnej kwestią problematyczną jest stawka na fakturze. Pojawia się pytanie, czy faktura otrzymana przez pracodawcę (najemcę) powinna zawierać VAT według stawki 23% czy zwolnienie od podatku. Organy podatkowe przychylają się do możliwości zastosowania zwolnienia. Sądy administracyjne wręcz przeciwnie.

Z praktyki wynika, że pracodawcy często wynajmują swoim pracownikom nieruchomości na cele mieszkalne. Towarzyszy temu także najem miejsc parkingowych. Wynika to z tego, że pracownicy są oddelegowywani do pracy poza miejscem zamieszkania.

REKLAMA

REKLAMA

  1. Czy należy opodatkować udostępnienie nieruchomości mieszkalnych swoim pracownikom

Udostępnianie nieruchomości mieszkalnych pracownikom może odbywać się zupełnie bezpłatnie. Wówczas cały koszt najmu pokrywa pracodawca. Zdarza się jednak, że pracownik ponosi z tego tytułu odpłatność.

1.1 Czy podlega VAT nieodpłatne udostępnienie oddelegowanym pracownikom nieruchomości mieszkalnych?

Pytanie

REKLAMA

Podatnik (pracodawca) wynajmuje dwa mieszkania w kamienicy. Kamienica znajduje się w bliskiej odległości od miejsca pracy oddelegowanych pracowników. Pracownicy nie pokrywają kosztów najmu. Czy takie nieodpłatne udostępnienie pracownikom nieruchomości mieszkalnych podlega opodatkowaniu VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedź

Nie. Nieodpłatne udostępnienie pracownikom nieruchomości mieszkalnych nie podlega opodatkowaniu VAT. Opodatkowaniu VAT podlega nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników podatnika, jeśli następuje ono w celach innych niż działalność gospodarcza (art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT). Z pytania wynika, że celem nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości nie jest zaspokajanie potrzeb osobistych pracowników. Celem najmu jest realizacja celów gospodarczych podatnika. A zatem czynność ta nie spełnia warunków do opodatkowania na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Stanowisko to podzielają także organy podatkowe. Przykładowo można tutaj wskazać interpretację indywidualną Dyrektora KIS z 16 maja 2017 r. (sygn. 0461-ITPP1.4512.136.2017.2.IK). Organ podatkowy przyznał, że nieodpłatne zapewnienie pracownikom zakwaterowania w pobliżu miejsca świadczenia przez nich pracy nie podlega opodatkowaniu. Organ podatkowy wyjaśnił, że:

W takich specyficznych okolicznościach służy to działalności gospodarczej podatnika, a korzyść osobista uzyskiwana przez pracowników z takiego bezpłatnego użyczenia ma drugorzędne znaczenie w stosunku do potrzeb prowadzonego przedsiębiorstwa. Zatem, jeśli z obiektywnych okoliczności wynika, że korzyść przedsiębiorstwa wynikająca z danej czynności ma charakter dominujący nad korzyścią osobistą danego pracownika, to do tej czynności nie znajdzie zastosowania obowiązek jej opodatkowania na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak rozliczyć VAT przy najmie nieruchomości dla pracowników firmy

W artykule przedstawiono również w jaki sposób rozliczyć VAT naliczony przy udostępnieniu pracownikom własnej nieruchomości mieszkalnej oraz w jaki sposób rozliczyć VAT naliczony przy udostępnieniu pracownikom cudzej nieruchomości mieszkalnej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA