REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT przy najmie nieruchomości dla pracowników firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rozliczyć VAT przy najmie nieruchomości dla pracowników firmy /fot. Shutterstock
Jak rozliczyć VAT przy najmie nieruchomości dla pracowników firmy /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nieodpłatne udostępnienie pracownikom nieruchomości mieszkalnych nie podlega VAT. Ich odpłatne udostępnienie podlega zwolnieniu od podatku. W przypadku udostępniania pracownikom cudzej (wynajmowanej) nieruchomości mieszkalnej kwestią problematyczną jest stawka na fakturze. Pojawia się pytanie, czy faktura otrzymana przez pracodawcę (najemcę) powinna zawierać VAT według stawki 23% czy zwolnienie od podatku. Organy podatkowe przychylają się do możliwości zastosowania zwolnienia. Sądy administracyjne wręcz przeciwnie.

Z praktyki wynika, że pracodawcy często wynajmują swoim pracownikom nieruchomości na cele mieszkalne. Towarzyszy temu także najem miejsc parkingowych. Wynika to z tego, że pracownicy są oddelegowywani do pracy poza miejscem zamieszkania.

REKLAMA

  1. Czy należy opodatkować udostępnienie nieruchomości mieszkalnych swoim pracownikom

Udostępnianie nieruchomości mieszkalnych pracownikom może odbywać się zupełnie bezpłatnie. Wówczas cały koszt najmu pokrywa pracodawca. Zdarza się jednak, że pracownik ponosi z tego tytułu odpłatność.

1.1 Czy podlega VAT nieodpłatne udostępnienie oddelegowanym pracownikom nieruchomości mieszkalnych?

Pytanie

Podatnik (pracodawca) wynajmuje dwa mieszkania w kamienicy. Kamienica znajduje się w bliskiej odległości od miejsca pracy oddelegowanych pracowników. Pracownicy nie pokrywają kosztów najmu. Czy takie nieodpłatne udostępnienie pracownikom nieruchomości mieszkalnych podlega opodatkowaniu VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedź

REKLAMA

Nie. Nieodpłatne udostępnienie pracownikom nieruchomości mieszkalnych nie podlega opodatkowaniu VAT. Opodatkowaniu VAT podlega nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników podatnika, jeśli następuje ono w celach innych niż działalność gospodarcza (art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT). Z pytania wynika, że celem nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości nie jest zaspokajanie potrzeb osobistych pracowników. Celem najmu jest realizacja celów gospodarczych podatnika. A zatem czynność ta nie spełnia warunków do opodatkowania na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Stanowisko to podzielają także organy podatkowe. Przykładowo można tutaj wskazać interpretację indywidualną Dyrektora KIS z 16 maja 2017 r. (sygn. 0461-ITPP1.4512.136.2017.2.IK). Organ podatkowy przyznał, że nieodpłatne zapewnienie pracownikom zakwaterowania w pobliżu miejsca świadczenia przez nich pracy nie podlega opodatkowaniu. Organ podatkowy wyjaśnił, że:

W takich specyficznych okolicznościach służy to działalności gospodarczej podatnika, a korzyść osobista uzyskiwana przez pracowników z takiego bezpłatnego użyczenia ma drugorzędne znaczenie w stosunku do potrzeb prowadzonego przedsiębiorstwa. Zatem, jeśli z obiektywnych okoliczności wynika, że korzyść przedsiębiorstwa wynikająca z danej czynności ma charakter dominujący nad korzyścią osobistą danego pracownika, to do tej czynności nie znajdzie zastosowania obowiązek jej opodatkowania na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak rozliczyć VAT przy najmie nieruchomości dla pracowników firmy

W artykule przedstawiono również w jaki sposób rozliczyć VAT naliczony przy udostępnieniu pracownikom własnej nieruchomości mieszkalnej oraz w jaki sposób rozliczyć VAT naliczony przy udostępnieniu pracownikom cudzej nieruchomości mieszkalnej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA