REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

2019 będzie rokiem przedsiębiorczości i mobilnej księgowości

2019 będzie rokiem przedsiębiorczości i mobilnej księgowości /fot. Shutterstock
2019 będzie rokiem przedsiębiorczości i mobilnej księgowości /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczął się rok 2019, czyli rok rekordowej liczby działalności gospodarczych w Polsce, rozwoju mobilnej księgowości i zmian w przepisach podatkowych – tak przynajmniej wynika z opinii ekspertów. W świecie zdominowanym przez nowoczesne technologie nadal o lojalności klientów biur rachunkowych będą decydować relacje.
  • Dalszy wzrost liczby firm
  • Młodzi właściciele firm będą napędzać rozwój narzędzi online
  • Po małych firmach cyfryzacja księgowości przyspieszy w tych średnich

REKLAMA

REKLAMA

Boom na przedsiębiorczość

Adam Głos, prezes zarządu Tax Care

Stale rośnie liczba chętnych do pracy na własny rachunek. W listopadzie 2018 roku działało rekordowe 3 mln 105 tys. firm jednoosobowych. Mijający rok jest też niezwykły pod kątem historycznie najniższej liczby wyrejestrowań – średnio co miesiąc w 2016 r. zamykało się 23 tys. firm, w 2017 r. 21 tys., a w 2018 r. (licząc od stycznia do listopada) tylko 17 tysięcy. W samym listopadzie ubyło jedynie 12,1 tys. firm. Trend rosnącej popularności prowadzenia własnej firmy powinien się utrzymać. Jest atrakcyjna dla millenialsów, odpowiada też giggersom, czyli osobom, które nie chcą się wiązać długoterminowymi umowami z żadnym pracodawcą. Jeśli wierzyć deklaracjom z Indeksu Przedsiębiorczości Tax Care, co czwarty etatowiec w ciągu dwóch lat odejdzie od pracodawcy i założy własną działalność ­– mówimy o odpływie ok. 3 mln etatów. W 2019 r. planujemy kolejną turę badania.

Zobacz artykuł: Polska stworzyła system opresji dla najsłabszych obywateli

REKLAMA

Zarówno fiskus, jak i firmy prywatne wprowadzą od nowego roku kolejne zmiany przyspieszające digitalizację dokumentów i ich obieg. To np. kasy online czy rozwój takich platform jak Chmura Faktur. Przedsiębiorcy powinni korzystać ze zmian, bo idea jest dobra – przenieść jak najwięcej formalności, dokumentacji i kontaktu z administracją do świata cyfrowego. Cyfryzacja jest nieunikniona, to następstwo trendów wyznaczanych w gospodarce – automatyzacji i robotyzacji przemysłu, dostępu do danych i ich przetwarzania, wzrostu znaczenia mobilności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektórzy przedsiębiorcy będą mogli od 2019 r. naliczać i opłacać składki ZUS w nowy sposób – proporcjonalnie do zarobku. Właściciele firmowych aut odliczą mniej od podatku. Zmienią się przyzwyczajenia przedsiębiorców. W księgowości będziemy mierzyć się ze skalą oraz ilością dokonanych i planowanych zmian w przepisach. Z badań Tax Care wynika, że aż 65% właścicieli jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce korzysta z usług biura rachunkowego. W dużej mierze wynika to z zaufania do zawodu księgowego. Ten odsetek w 2019 r. powinien się jeszcze zwiększyć.

Rozwój narzędzi online bez zapominania o relacjach

Rafał Obarzanek, dyrektor departamentu programu partnerskiego Tax Care

Przyszły rok powinien przynieść intensywny rozwój księgowości online, zarówno jeśli chodzi o narzędzia do mobilnego prowadzenia księgowości firmy, jak i liczbę klientów, którzy z niej korzystają. Ponad 60% obecnych klientów Tax Care to osoby poniżej 40. roku życia, z czego prawie 40% stanowią przedsiębiorcy przed 30-tką. To oni będą fundamentem biznesu biur rachunkowych za kilka czy kilkanaście lat. Dwie trzecie klientów pozyskanych ostatnio przez Tax Care stanowią osoby, które dopiero co uruchomiły własną działalność gospodarczą. Potrzebują one narzędzi i wsparcia online. Tradycyjne biura nie zawsze dają im takie rozwiązania. Tradycyjne biura raczej optymalizują swoją pracę – i to dobrze - ale powinny też robić krok dalej i myśleć w kategoriach klienta: jakie narzędzia mogą zaoferować jemu. Klienci z ery Facebooka i Pokolenia Y potrzebują przede wszystkim połączenia online z biznesem. Z ich punktu widzenia jest to kluczowe. Ważne jest, aby dać im narzędzia umożliwiające dostęp do księgowości i rozwiązań, własnych systemów księgowych, możliwości zapłacenia ZUS itp.

Samo księgowanie i merytoryczna praca księgowego też się oczywiście liczy. Tak samo jaki i relacje między klientem, a księgowym, choć w przypadku nowym młodych klientów wystarcza kontakt online. Relacje są za to ważne z punktu widzenia właścicieli biur rachunkowych. Około połowy nowych klientów deklaruje, że nawiązuje współpracę z biurem księgowym z polecenia innej osoby. Świadczy to o znaczeniu budowania relacji w czasach mobilnej księgowości.

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Cyfrowe rozwiązania zaczną wdrażać średnie firmy

Anna Moskwiak-Karaszewska, dyrektor departamentu IT Tax Care

Małe firmy szybciej niż pozostali przedsiębiorcy wprowadzają nowoczesne rozwiązania technologiczne w księgowości. Ułatwia im to mniejsza ilość dokumentów księgowych, ale i krótszy proces podejmowania decyzji i księgowania – zwykle stoi za nim tylko właściciel. Gorzej jest z dużymi firmami, w których dokumentów jest dużo więcej – w procesy księgowe jest zaangażowanych wielu pracowników.

Rośnie zainteresowanie outsourcingiem usług księgowych. Ten wzrost wynika z postępu technicznego i został przyspieszony przez wprowadzenie JPK, który wymusił jeden standard zapisu i ujednolicił sczytywanie danych. Równolegle trwa proces digitalizacji księgowości na poziomie OCR, czyli elektronicznego wynajdywania i przenoszenia metadanych potrzebnych do księgowania poszczególnych dokumentów. Dzięki niemu księgowa nie musi przepisywać np. numeru i daty faktury, ponieważ system sam eksportuje potrzebne dane.

Digitalizacja usług wpisuje się w dążenie przedsiębiorców do zmniejszania kosztów prowadzenia firm i oszczędzania czasu. W Stanach Zjednoczonych na popularności zyskuje QuickBooks. Inne rozwiązania coraz częściej stosowane globalnie to Sage i Xero. Hamulcem był i jest strach przed zmianą. Przedsiębiorcy są jednak pod presją, bo widzą, że rynek się zmienia. Digitalizację w Polsce spowalniają częste zmiany przepisów.

Zobacz: Podatki 2019

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA