REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

2019 będzie rokiem przedsiębiorczości i mobilnej księgowości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
2019 będzie rokiem przedsiębiorczości i mobilnej księgowości /fot. Shutterstock
2019 będzie rokiem przedsiębiorczości i mobilnej księgowości /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczął się rok 2019, czyli rok rekordowej liczby działalności gospodarczych w Polsce, rozwoju mobilnej księgowości i zmian w przepisach podatkowych – tak przynajmniej wynika z opinii ekspertów. W świecie zdominowanym przez nowoczesne technologie nadal o lojalności klientów biur rachunkowych będą decydować relacje.
  • Dalszy wzrost liczby firm
  • Młodzi właściciele firm będą napędzać rozwój narzędzi online
  • Po małych firmach cyfryzacja księgowości przyspieszy w tych średnich

REKLAMA

REKLAMA

Boom na przedsiębiorczość

Adam Głos, prezes zarządu Tax Care

Stale rośnie liczba chętnych do pracy na własny rachunek. W listopadzie 2018 roku działało rekordowe 3 mln 105 tys. firm jednoosobowych. Mijający rok jest też niezwykły pod kątem historycznie najniższej liczby wyrejestrowań – średnio co miesiąc w 2016 r. zamykało się 23 tys. firm, w 2017 r. 21 tys., a w 2018 r. (licząc od stycznia do listopada) tylko 17 tysięcy. W samym listopadzie ubyło jedynie 12,1 tys. firm. Trend rosnącej popularności prowadzenia własnej firmy powinien się utrzymać. Jest atrakcyjna dla millenialsów, odpowiada też giggersom, czyli osobom, które nie chcą się wiązać długoterminowymi umowami z żadnym pracodawcą. Jeśli wierzyć deklaracjom z Indeksu Przedsiębiorczości Tax Care, co czwarty etatowiec w ciągu dwóch lat odejdzie od pracodawcy i założy własną działalność ­– mówimy o odpływie ok. 3 mln etatów. W 2019 r. planujemy kolejną turę badania.

Zobacz artykuł: Polska stworzyła system opresji dla najsłabszych obywateli

REKLAMA

Zarówno fiskus, jak i firmy prywatne wprowadzą od nowego roku kolejne zmiany przyspieszające digitalizację dokumentów i ich obieg. To np. kasy online czy rozwój takich platform jak Chmura Faktur. Przedsiębiorcy powinni korzystać ze zmian, bo idea jest dobra – przenieść jak najwięcej formalności, dokumentacji i kontaktu z administracją do świata cyfrowego. Cyfryzacja jest nieunikniona, to następstwo trendów wyznaczanych w gospodarce – automatyzacji i robotyzacji przemysłu, dostępu do danych i ich przetwarzania, wzrostu znaczenia mobilności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektórzy przedsiębiorcy będą mogli od 2019 r. naliczać i opłacać składki ZUS w nowy sposób – proporcjonalnie do zarobku. Właściciele firmowych aut odliczą mniej od podatku. Zmienią się przyzwyczajenia przedsiębiorców. W księgowości będziemy mierzyć się ze skalą oraz ilością dokonanych i planowanych zmian w przepisach. Z badań Tax Care wynika, że aż 65% właścicieli jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce korzysta z usług biura rachunkowego. W dużej mierze wynika to z zaufania do zawodu księgowego. Ten odsetek w 2019 r. powinien się jeszcze zwiększyć.

Rozwój narzędzi online bez zapominania o relacjach

Rafał Obarzanek, dyrektor departamentu programu partnerskiego Tax Care

Przyszły rok powinien przynieść intensywny rozwój księgowości online, zarówno jeśli chodzi o narzędzia do mobilnego prowadzenia księgowości firmy, jak i liczbę klientów, którzy z niej korzystają. Ponad 60% obecnych klientów Tax Care to osoby poniżej 40. roku życia, z czego prawie 40% stanowią przedsiębiorcy przed 30-tką. To oni będą fundamentem biznesu biur rachunkowych za kilka czy kilkanaście lat. Dwie trzecie klientów pozyskanych ostatnio przez Tax Care stanowią osoby, które dopiero co uruchomiły własną działalność gospodarczą. Potrzebują one narzędzi i wsparcia online. Tradycyjne biura nie zawsze dają im takie rozwiązania. Tradycyjne biura raczej optymalizują swoją pracę – i to dobrze - ale powinny też robić krok dalej i myśleć w kategoriach klienta: jakie narzędzia mogą zaoferować jemu. Klienci z ery Facebooka i Pokolenia Y potrzebują przede wszystkim połączenia online z biznesem. Z ich punktu widzenia jest to kluczowe. Ważne jest, aby dać im narzędzia umożliwiające dostęp do księgowości i rozwiązań, własnych systemów księgowych, możliwości zapłacenia ZUS itp.

Samo księgowanie i merytoryczna praca księgowego też się oczywiście liczy. Tak samo jaki i relacje między klientem, a księgowym, choć w przypadku nowym młodych klientów wystarcza kontakt online. Relacje są za to ważne z punktu widzenia właścicieli biur rachunkowych. Około połowy nowych klientów deklaruje, że nawiązuje współpracę z biurem księgowym z polecenia innej osoby. Świadczy to o znaczeniu budowania relacji w czasach mobilnej księgowości.

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Cyfrowe rozwiązania zaczną wdrażać średnie firmy

Anna Moskwiak-Karaszewska, dyrektor departamentu IT Tax Care

Małe firmy szybciej niż pozostali przedsiębiorcy wprowadzają nowoczesne rozwiązania technologiczne w księgowości. Ułatwia im to mniejsza ilość dokumentów księgowych, ale i krótszy proces podejmowania decyzji i księgowania – zwykle stoi za nim tylko właściciel. Gorzej jest z dużymi firmami, w których dokumentów jest dużo więcej – w procesy księgowe jest zaangażowanych wielu pracowników.

Rośnie zainteresowanie outsourcingiem usług księgowych. Ten wzrost wynika z postępu technicznego i został przyspieszony przez wprowadzenie JPK, który wymusił jeden standard zapisu i ujednolicił sczytywanie danych. Równolegle trwa proces digitalizacji księgowości na poziomie OCR, czyli elektronicznego wynajdywania i przenoszenia metadanych potrzebnych do księgowania poszczególnych dokumentów. Dzięki niemu księgowa nie musi przepisywać np. numeru i daty faktury, ponieważ system sam eksportuje potrzebne dane.

Digitalizacja usług wpisuje się w dążenie przedsiębiorców do zmniejszania kosztów prowadzenia firm i oszczędzania czasu. W Stanach Zjednoczonych na popularności zyskuje QuickBooks. Inne rozwiązania coraz częściej stosowane globalnie to Sage i Xero. Hamulcem był i jest strach przed zmianą. Przedsiębiorcy są jednak pod presją, bo widzą, że rynek się zmienia. Digitalizację w Polsce spowalniają częste zmiany przepisów.

Zobacz: Podatki 2019

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA