REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć własny mini browar i skorzystać z unijnego dofinansowania?

Andrzej Najda
Andrzej Najda
Dyrektor ds. Inwestycji i Funduszy z UE w firmie Najda Consulting (www.najdaconsulting.pl). Ekspert w dziedzinie funduszy unijnych i dużych projektów inwestycyjnych dla przedsiębiorstw oraz samorządów gminnych. Funduszami unijnymi zajmuje się od 2002 roku. Według ogólnopolskiego dwumiesięcznika Fundusze Europejskie, Najda Consulting zajmuje wysokie miejsca w rankingu najskuteczniejszych firm doradczych w Polsce.
Jak założyć własny mini browar i skorzystać z unijnego dofinansowania? /Fot. Fotolia
Jak założyć własny mini browar i skorzystać z unijnego dofinansowania? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakładając mini browar warto postarać się o dofinansowanie z Unii Europejskiej - rozmowa z Andrzejem Najdą, szefem Najda Consulting, ekspertem w dziedzinie funduszy unijnych.

Dla wielu Polaków warzenie piwa przestało być pasją uprawianą w domowym zaciszu, a stało się pomysłem na życie. Otwarcie mini browaru to dobry pomysł na biznes. Nasi rodacy niezmiennie lubią sięgać po piwo, o czym świadczą słupki i wykresy. Obliczono, że w ubiegłym roku statystyczny Polak wypił około 100 litrów tego trunku. Co więcej, chętnie spożywamy go w towarzystwie przyjaciół, w czasie wspólnego wyjścia. Interesują nas też coraz to nowe smaki i produkcja zgodna z naturalnymi recepturami, a to wszystko oferują właśnie browary kraftowe. Otwarcie małego piwnego interesu to jednak spory wydatek. Na szczęście, można liczyć na unijne dofinansowanie. Jak to zrobić - pytamy Andrzeja Najdę z firmy Najda Consulting, który ma za sobą pomoc w uzyskaniu dofinansowania na uruchomienie działalności aż 6 mini browarów.

REKLAMA

Redakcja: Czy uważa Pan, że w Polsce opłaca się założyć mini browar?

Andrzej Najda: Sądzę, że może to być wciąż dobry biznes, biorąc pod uwagę tak statystyki, jak i zachowania naszych rodaków. Polacy lubią pić piwo - wypijają rocznie aż 4 miliardy litrów. Poza tym interesują ich piwne trendy, odkrywanie nowych smaków i jakości. Lubimy poczuć, że produkt został wybrany specjalnie dla nas, spośród setek innych, dlatego zamiast masowej produkcji interesują nas bardziej biznesy rodzinne. Coraz większą uwagę przykładamy też do zdrowego trybu życia i upewniamy się, że również piwo wyprodukowano w sposób naturalny, bez sztucznych dodatków. Bardzo ważnym elementem (oprócz dobrego piwa) przy prowadzeniu tego typu biznesu jest smaczne jedzenie oraz klimat, jaki stworzymy w lokalu. W niewielkim browarze z tradycjami możemy to wszystko dostać. W Polsce funkcjonuje ok. 200 warzelni, których najwięcej przybyło w ostatnich 3 latach. Jeżeli dobrze wszystko poprowadzimy, będzie to opłacalny biznes, który przyniesie miesięcznie nawet 150 tys. zł czystego zysku.

Polecamy: Kodeks pracy 2019 - komentarz

Redakcja: Czym warzenie piwa w domowych warunkach różni się od tego w mini browarze?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Andrzej Najda: Sam proces jest bardzo podobny i nie należy do skomplikowanych. Na początku przygotowujemy zacier i oddzielamy pozostałości nierozpuszczonego słodu od reszty syropu. Następnie przychodzi kolej warzenia i chmielenia, a po dodaniu drożdży rozpoczyna się proces fermentacji. By wyprodukować piwo dla własnego użytku w domu, wystarczy zestaw, który zakupimy już za niecałe 200 zł, w skład którego wchodzą: miernik cukru, pojemnik fermentacyjny, kranik czy koncentrat słodu. W przypadku produkcji w browarze będziemy potrzebować jednak zdecydowanie większej instalacji. Tam proces warzenia piwa jest w pełni zautomatyzowany. Instalowane jest specjalne oprogramowanie, w których wprowadzane są wybrane receptury piwa.

Redakcja: Czy wobec tego nad całym procesem w mini browarze musi czuwać wykwalifikowana osoba?

Andrzej Najda: Do warzenia piwa w mini browarze potrzebny jest przeszkolony browarnik, który uzyskał odpowiednie kwalifikacje uprawniające go do pracy w takim charakterze. Sprawuje on pieczę nad całym procesem, który musi być zgodny z instrukcjami producenta określonej linii browarniczej.

Redakcja: Nietrudno domyślić się, że samo znalezienie wykwalifikowanego browarnika nie wystarczy. Co musimy jeszcze wziąć pod uwagę decydując się na założenie mini browaru?

Andrzej Najda: Trzeba też m.in. znaleźć odpowiednie miejsce. Najlepiej, jeśli już wcześniej działało ono jako lokal gastronomiczny. Łatwiej będzie je przystosować. Jeśli chodzi o powierzchnię potrzebujemy nie mniej niż 300 m kw. Potrzebujemy bowiem części restauracyjnej, a także magazynu, warzelni czy leżakowni. Ponadto musimy mieć sprawnie działającą sieć kanalizacyjną i elektryczną, taką która udźwignie cały proces produkcji, a także uchroni środowisko przed jakimikolwiek zanieczyszczeniami. A jeśli chodzi o samą lokalizację, browar nie może być skonfliktowany nie tylko z naturą, ale też z sąsiadami.

Redakcja: Mamy pomysł, wybraną lokalizację i na oku wykwalifikowaną ekipę. Zanim jednak będziemy mogli działać, trzeba załatwić formalności. Jakie?

Andrzej Najda: Na samym początku musimy złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wszystko można załatwić w urzędzie gminy lub elektronicznie. Wyjątkiem będzie spółka kapitałowa, której założenie wiąże się już z podpisaniem dokumentów u notariusza. Kolejne formalności to wizyta w wydziale architektury (złożenie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na zmianę użytkowania budynku), wydziale środowiska (musimy wykazać, że nasza działalność nie stanowi zagrożenia dla środowiska), wizyta w Głównym Urzędzie Miar, który musi zatwierdzić rodzaj warzelni i zbiorników fermentacyjnych, urzędzie celnym (pobór akcyzy), urzędzie marszałkowskim (koncesja na sprzedaż piwa) czy sanepidzie (zdecyduje o dopuszczeniu do użytku pomieszczeń w browarze).

Redakcja: Ile to wszystko będzie nas kosztowało?

Andrzej Najda: Musimy liczyć się z tym, że inwestycja nie będzie kosztowała nas mniej niż milion złotych. Popularne są browary restauracyjne o pojemności 1200 hl i warzelni 10 hl, których założenie, wraz z niezbędnymi pracami budowlanymi i sprzętem może nas kosztować między 1 a 2 mln zł. W takim browarze wyprodukujemy ok. 5-8 tys. litrów piwa w miesiącu, którego wyprodukowanie kosztuje nas ok. 3 zł, a sprzedaż jest nawet 5-krotnie droższa. Łatwo oszacować, że pieniądze, jakie wydaliśmy na samą linię browarniczą zwrócą się w 3 do 5 lat. Do tych kosztów, należy niestety doliczyć koszt robót budowlanych w zakresie dostosowania obiektu. W związku z tym okres zwrotu wydłuży się, ale wciąż pozostanie atrakcyjny. Warto pamiętać, że zaoszczędzamy również na akcyzie, która w ostatnim czasie zmniejszyła się o połowę.

Redakcja: Gdy jednak nie dysponujemy milionowymi kwotami i nie chcemy brać tak gigantycznego kredytu w banku – czy możemy zwrócić się o dofinansowanie?

Andrzej Najda: Polecałbym sprawdzenie, czy w Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2014-2020 dla danego województwa, gdzie chcemy otwierać browar - są środki na taki cel. Jeśli tak, wówczas możemy liczyć na wsparcie rozpoczynające się od pokrycia 35% kosztów inwestycji, nawet po 70%.

Zobacz: Fundusze unijne

Redakcja: Czy wobec tego pomoc eksperta przy załatwianiu formalności, takich jak choćby składanie wniosku jest większą gwarancją otrzymania dofinansowania?

Andrzej Najda: Bez wątpienia tak. Ekspert pomoże nam przede wszystkim przeanalizować wszelkie za i przeciw, zanim podejmiemy decyzję o zainwestowaniu w biznes. Wyjaśni wszelkie kwestie, których z pewnością wcześniej nie braliśmy pod uwagę i oceni nasze szanse w biznesie. Kolejnym i najważniejszym krokiem jest złożenie wniosku. Wystarczy kilka nieścisłości w jego wypełnieniu, aby został odrzucony. Specjalista który na co dzień jest w temacie i wypełnił setki podobnych dokumentów, wie jak to zrobić, aby przekonać do zainwestowania pieniędzy w konkretną działalność – w tym przypadku w browar.

Redakcja: Dziękujemy za rozmowę.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA