REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3 częste błędy w startupach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Jurkiewicz
General Manager infoPraca (Grupo Intercom).
3 częste błędy w startupach
3 częste błędy w startupach

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach powstaje w Polsce bardzo dużo startupów. Sprzyja im dobra sytuacja ekonomiczna i względna łatwość w pozyskaniu środków na inwestycje. Swoich sił próbują w wielu segmentach rynku, odnosząc często spore sukcesy, nie tylko w kraju, ale i za granicą.

Ludziom tworzącym nowe przedsięwzięcia nie można odmówić bardzo ciekawych pomysłów, zaangażowania, pozytywnej energii, wielu godzin pracy i innowacyjnego spojrzenia na rzeczywistość.

REKLAMA

Pracując z nimi jako mentor na różnych etapach rozwoju, zauważam jednak pewne charakterystyczne obszary, w których popełniają błędy, niosące w sobie istotne zagrożenia dla całego przedsięwzięcia.  Chciałbym się nimi podzielić i pokrótce omówić. 

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

1 Brak zdefiniowanych wartości i zasad podejmowania decyzji na starcie

Wraz z pojawieniem  się ciekawego pomysłu, jesteśmy podekscytowani i przystępujemy do jego realizacji. Na początkowym etapie wszystko toczy się świetnie, odnosimy  pierwsze sukcesy, dołączają do nas nowe osoby, tworzymy zespół i mamy tzw. flow. Jednak po pewnym czasie pojawiają się pierwsze trudne sytuacje, nieporozumienia i decyzje do podjęcia. W tym momencie bardzo często dochodzi do zagubienia, właśnie z powodu braku zdefiniowanych zasad i wartości, którymi się kierujemy. Ważne, aby zdawać sobie z tego sprawę. , ponieważ  obserwowałem na tym etapie sytuacje, które mogły doprowadzić do fiaska całego przedsięwzięcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Rozpasanie finansowe

Ten stan udziela się startupom wówczas, kiedy po pierwszych sukcesach uda się pozyskać inwestora.  Mamy wtedy do czynienia z większym lub mniejszym zastrzykiem finansowym, który „uskrzydla” nasze wydatki. Najczęściej jest to nowe biuro, nowy sprzęt IT, rozbudowany zespół, a czasami inne dobra luksusowe, konferencje zagraniczne itp. Przejadamy środki inwestycyjne na zasoby, które nie są bezpośrednio związane z efektywnością naszego przedsięwzięcia. Startup popada w tarapaty finansowe, z którymi nie zawsze jest w stanie sobie poradzić.

3. Brak znajomości otoczenia biznesowego

O tym elemencie warto wspomnieć, biorąc pod uwagę pewną świadomość ryzyka i ewentualnych działań, które można podjąć. Jest kwestią oczywistą, że szczególnie młodzi ludzie tworzący startupy, nie mają doświadczenia w biznesie i mogą mniej sprawnie poruszać się w otoczeniu biznesowym. Funkcjonuje jednak wiele form wsparcia dla nowych przedsięwzięć, chociażby w postaci mentoringu biznesowego, organizacji wymiany wiedzy i doświadczeń, wsparcia prawnego, inwestycyjnego i wielu innych. Często są prowadzone przez doświadczone osoby na zasadzie wolontariatu lub minimalnych stawek i nie są dużym obciążeniem finansowym dla startujących w biznesie. Warto z nich korzystać, aby budować swoje własne doświadczenia i minimalizować ryzyko błędów.

Bez wątpienia, startup ma sens. To dobry sposób na realizację własnych marzeń, na niezależność, na zbudowanie fundamentów przyszłego sukcesu. O tym, że sukces jest możliwy świadczą doświadczenia tych, którzy go osiągnęli. Niezbędne jednakże do tego są cierpliwość, wstrzemięźliwość, konsekwencja w działaniu, racjonalność, a przede wszystkim określenie wartości, w oparciu o które chcemy funkcjonować i na bazie których będziemy podejmowali kluczowe decyzje. Wówczas łatwiej będzie oprzeć się pokusie popełnienia wspomnianych wyżej błędów.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA