REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3 częste błędy w startupach

Marek Jurkiewicz
General Manager infoPraca (Grupo Intercom).
3 częste błędy w startupach
3 częste błędy w startupach

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach powstaje w Polsce bardzo dużo startupów. Sprzyja im dobra sytuacja ekonomiczna i względna łatwość w pozyskaniu środków na inwestycje. Swoich sił próbują w wielu segmentach rynku, odnosząc często spore sukcesy, nie tylko w kraju, ale i za granicą.

Ludziom tworzącym nowe przedsięwzięcia nie można odmówić bardzo ciekawych pomysłów, zaangażowania, pozytywnej energii, wielu godzin pracy i innowacyjnego spojrzenia na rzeczywistość.

REKLAMA

Pracując z nimi jako mentor na różnych etapach rozwoju, zauważam jednak pewne charakterystyczne obszary, w których popełniają błędy, niosące w sobie istotne zagrożenia dla całego przedsięwzięcia.  Chciałbym się nimi podzielić i pokrótce omówić. 

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

1 Brak zdefiniowanych wartości i zasad podejmowania decyzji na starcie

Wraz z pojawieniem  się ciekawego pomysłu, jesteśmy podekscytowani i przystępujemy do jego realizacji. Na początkowym etapie wszystko toczy się świetnie, odnosimy  pierwsze sukcesy, dołączają do nas nowe osoby, tworzymy zespół i mamy tzw. flow. Jednak po pewnym czasie pojawiają się pierwsze trudne sytuacje, nieporozumienia i decyzje do podjęcia. W tym momencie bardzo często dochodzi do zagubienia, właśnie z powodu braku zdefiniowanych zasad i wartości, którymi się kierujemy. Ważne, aby zdawać sobie z tego sprawę. , ponieważ  obserwowałem na tym etapie sytuacje, które mogły doprowadzić do fiaska całego przedsięwzięcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Rozpasanie finansowe

Ten stan udziela się startupom wówczas, kiedy po pierwszych sukcesach uda się pozyskać inwestora.  Mamy wtedy do czynienia z większym lub mniejszym zastrzykiem finansowym, który „uskrzydla” nasze wydatki. Najczęściej jest to nowe biuro, nowy sprzęt IT, rozbudowany zespół, a czasami inne dobra luksusowe, konferencje zagraniczne itp. Przejadamy środki inwestycyjne na zasoby, które nie są bezpośrednio związane z efektywnością naszego przedsięwzięcia. Startup popada w tarapaty finansowe, z którymi nie zawsze jest w stanie sobie poradzić.

3. Brak znajomości otoczenia biznesowego

O tym elemencie warto wspomnieć, biorąc pod uwagę pewną świadomość ryzyka i ewentualnych działań, które można podjąć. Jest kwestią oczywistą, że szczególnie młodzi ludzie tworzący startupy, nie mają doświadczenia w biznesie i mogą mniej sprawnie poruszać się w otoczeniu biznesowym. Funkcjonuje jednak wiele form wsparcia dla nowych przedsięwzięć, chociażby w postaci mentoringu biznesowego, organizacji wymiany wiedzy i doświadczeń, wsparcia prawnego, inwestycyjnego i wielu innych. Często są prowadzone przez doświadczone osoby na zasadzie wolontariatu lub minimalnych stawek i nie są dużym obciążeniem finansowym dla startujących w biznesie. Warto z nich korzystać, aby budować swoje własne doświadczenia i minimalizować ryzyko błędów.

Bez wątpienia, startup ma sens. To dobry sposób na realizację własnych marzeń, na niezależność, na zbudowanie fundamentów przyszłego sukcesu. O tym, że sukces jest możliwy świadczą doświadczenia tych, którzy go osiągnęli. Niezbędne jednakże do tego są cierpliwość, wstrzemięźliwość, konsekwencja w działaniu, racjonalność, a przede wszystkim określenie wartości, w oparciu o które chcemy funkcjonować i na bazie których będziemy podejmowali kluczowe decyzje. Wówczas łatwiej będzie oprzeć się pokusie popełnienia wspomnianych wyżej błędów.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

REKLAMA

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA

Cyfryzacja dwóch prędkości. Jak się digitalizują polskie firmy?

Analizy rynkowe wskazują na istnienie wśród polskich przedsiębiorstw zjawiska „cyfryzacji dwóch prędkości”. Implementacja elementarnych cyfrowych narzędzi, jak podpis elektroniczny czy cyfrowa pieczęć, może stać się pierwszym krokiem w kierunku zniwelowania różnic względem liderów.

Trendy wyborcze w USA a giełda

Tradycyjnie, rok wyborczy uważa się za znaczący dla rynków giełdowych. To dlatego, że rządy często stosują polityki mające na celu poprawę sytuacji gospodarczej przed wyborami, aby zwiększyć szanse na reelekcję. Za kandydatury Joe Bidena w 2024 roku były to obniżki podatków, zwiększenie wydatków publicznych, wprowadzanie programów stymulacyjnych czy inne inicjatywy, które bezpośrednio wpływają na gospodarkę. Takie działania mogą prowadzić do zwiększenia dochodów firm, co z kolei sprzyja wzrostowi cen akcji i funduszy ETF. 

REKLAMA