REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co się liczy dla pracownika? O świadomym kształtowaniu przyjaznego miejsca pracy

Magdalena Szpak
trenerka i założycielka organizacji szkoleniowej Laboratorium Współpracy: www.laboratoriumwspolpracy.pl
Co się liczy dla pracownika? O świadomym kształtowaniu przyjaznego miejsca pracy /fot. Shutterstock
Co się liczy dla pracownika? O świadomym kształtowaniu przyjaznego miejsca pracy /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ponad połowa ankietowanych w najnowszym badaniu Deloitte „2018 Deloitte Millennial Survey” na pytanie o ważne aspekty pracy wskazała, zaraz po wynagrodzeniu, przyjazną kulturę pracy. To oznacza, że wszystko, co kryje się pod hasłem “Employee experience”, a więc czego doświadczamy jako pracownicy na co dzień w miejscu zatrudnienia, ma coraz większy wpływ na wybory rekrutacyjne młodych ludzi, decydujących się na pracę w konkretnej firmie.

Elementy kultury pracy firmy

Co składa się na kulturę pracy firmy? Wiele elementów, od tych najbardziej zewnętrznych, widocznych na pierwszy rzut oka, takich jak na przykład aranżacja przestrzeni w firmie poprzez te mniej namacalne, takie jak normy panujące w miejscu pracy, sposoby komunikacji czy szeroko rozumiana atmosfera miejsca pracy. Przyjrzyjmy się tym czynnikom i zastanówmy, co można zrobić, żeby z perspektywy pracodawcy kształtować przyjazne miejsce pracy - czyli takie, w którym ludzie chcą efektywnie pracować, osiągając osobistą satysfakcję i wypracowując zyski dla firmy.

REKLAMA

Czasoprzestrzeń

Podstawowymi warunkami pracy są organizacja czasu i przestrzeni. Zdecydowana większość millenialsów i reprezentantów pokolenia Z (czyli osób urodzonych dekadę po millenialsach) upatruje zaletę w elastyczności czasu pracy i form zatrudnienia. Wspieranie takiej kultury organizacyjnej w miejsce sztywnych ram godzinowych może być jedną z cegiełek budujących przyjazne miejsce pracy. Ważnym elementem z punktu widzenia osób zatrudnionych jest również aranżacja przestrzeni biurowej z uwzględnieniem komfortu i zachowań pracowników. Ma to znaczenie nie tylko w momencie pierwszego wrażenia, ale przede wszystkim w ocenie jakości codziennego funkcjonowania w miejscu pracy. Coraz częściej odchodzi się od klasycznych formatów openspace w stronę różnorodności przestrzeni, w zgodzie z rozmaitymi potrzebami pracowników. W firmie zwykle potrzebne są miejsca do różnej aktywności: wygodne i ciche pokoje do pracy, duża przestrzeń na spotkania, jeszcze większa sala do pracy kreatywnej, miejsca odpoczynku, wygodna i pojemna kuchnia.

Polecamy: Kodeks pracy 2019 - komentarz

Inkluzywność i kultura dyskusji

Zarządzanie czasem i przestrzenią jako zewnętrznymi uwarunkowaniami jest bardzo istotne w procesie budowania przyjaznego miejsca pracy. Kluczowe okazuje się również zarządzanie relacjami w pracy. Badania Google’a w zakresie efektywności zespołów pokazały, że bardzo wspierające dla pracowników jest ustalenie takich norm współpracy, które pozwalają im poczuć szacunek szefa i współpracowników oraz pozbyć się lęku przed nimi. Dla młodych pracowników liczą się przede wszystkim normy współpracy wspierające inkluzywność i różnorodność. W ogromnym stopniu dotyczy to obszaru komunikacji, na przykład kultury dyskusji. Warto wprowadzić zasadę równego dostępu do głosu dla wszystkich członków zespołu. Ludzie, którzy mają przestrzeń dla ujawnienia własnych pomysłów i myśli, mają szansę na poczucie współodpowiedzialności za pracę, ale też dostają do ręki narzędzie do bycia sprawczym, co może działać motywująco. Mogę coś powiedzieć, mogę coś zrobić, mogę mieć wpływ na rozwiązanie tej konkretnej sytuacji - takie przekonanie oddziałuje wprost proporcjonalnie na zaangażowanie ludzi. Stworzenie przestrzeni, w której każdy może się wypowiedzieć i zgłosić swój pomysł na rozwiązanie omawianej przez zespół sytuacji, jest związane z wspieraniem poczucia sprawczości i odpowiedzialności za wspólną pracę wśród pracowników. Jednak to, żeby pracownicy chcieli i nie bali się wypowiadać mówić, oraz żeby widzieli w tym sens, zależy w ogromnym stopniu od lidera zespołu i jego sposobu zarządzania czasem spotkań i dyskusji.

Otwartość komunikacji

Kwestie relacji i komunikacji interpersonalnej w firmie to kluczowe czynniki wpływające na atmosferę w miejscu pracy. W utrzymywaniu przyjaznego środowiska pracy bardzo pomaga otwarta komunikacja. Pozwala na zachowanie wzajemnego szacunku nawet przy różnicy zdań lub konflikcie, który przy otwartości stron umożliwia zamiast konfliktu interpersonalnego podjęcie merytorycznego sporu. Taki sposób wewnętrznej komunikacji zadziałał również musi być wspierany przez lidera. To szef zespołu nadaje ton współpracy i komunikacji, toruje drogę zasadom. W tym przypadku mówi otwarcie, na czym mu zależy i z czym ma problem, ale również wysłuchuje wszystkich, nie lekceważąc opinii mniejszości. Wspiera ludzi w wyrażaniu ich własnego zdania, nawet jeśli różni się ono od perspektywy większości osób. Istotnym aspektem otwartej komunikacji jest umiejętność aktywnego słuchania, czyli dawanie czasu i uwagi osobom wypowiadającym się.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Zarządzanie

Rozwój

Pracownicy chcą się rozwijać - zdobywać wiedzę, nabywać nowe kompetencje, przyswajać narzędzia. Nie chcą jednak tego robić w ramach wielogodzinnych szkoleń, ale w sposób praktyczny, który pozwoli im zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązania ich problemów tu i teraz. Dlatego warto przemyśleć przebudowanie systemu szkolenia pracowników w kierunku warsztatowym, pozwalającym na praktyczne działanie zamiast teoretycznych rozważań lub łykania pigułek wiedzy na szkoleniach. Obserwując rewolucję związaną z Industry 4.0, czyli z rozwojem sztucznej inteligencji i coraz intensywniejszą obecnością nowych technologii w naszej rzeczywistości, młodzi pracownicy uważają, że coraz bardziej będą się liczyć kompetencje miękkie, takie jak kreatywność czy krytyczne myślenie. Nadal zbyt mało organizacji inwestuje w rozwój swoich pracowników w tym zakresie.

Podjęcie wyzwania

Świadome kształtowanie przyjaznego miejsca pracy to z jednej strony złożony proces, w którym trzeba uwzględnić wiele czynników wpływających na doświadczenia ludzi w pracy. Z drugiej jednak strony, nawet proste działanie związane z przestawieniem biurka w takie miejsce, które bardziej sprzyja pracownikowi albo przeprowadzenie dyskusji, w której zadbamy o prawo głosu każdej osoby uczestniczącej w spotkaniu, jest już pierwszym konkretnym krokiem na tej drodze. Warto podjąć to wyzwanie, bo najlepsi pracownicy wybierają najlepsze firmy - takie, w których środowisko pracy jest dla nich przyjazne.

Źródła:

2018 Deloitte Millennial Survey, https://documents.deloitte.com/insights/2018DeloitteMillennialSurvey, dostęp z dn. 11.01.2019 r.

Google, re:Work, Guide: Understand team effectiveness, https://rework.withgoogle.com/guides/understanding-team-effectiveness/steps/introduction/, dostęp z dn. 11.01.2019 r.

Autor: Magdalena Szpak, trenerka w Laboratorium Współpracy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA