Kategorie

Co się liczy dla pracownika? O świadomym kształtowaniu przyjaznego miejsca pracy

Magdalena Szpak
trenerka i założycielka organizacji szkoleniowej Laboratorium Współpracy: www.laboratoriumwspolpracy.pl
Co się liczy dla pracownika? O świadomym kształtowaniu przyjaznego miejsca pracy /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock
Ponad połowa ankietowanych w najnowszym badaniu Deloitte „2018 Deloitte Millennial Survey” na pytanie o ważne aspekty pracy wskazała, zaraz po wynagrodzeniu, przyjazną kulturę pracy. To oznacza, że wszystko, co kryje się pod hasłem “Employee experience”, a więc czego doświadczamy jako pracownicy na co dzień w miejscu zatrudnienia, ma coraz większy wpływ na wybory rekrutacyjne młodych ludzi, decydujących się na pracę w konkretnej firmie.

Elementy kultury pracy firmy

Co składa się na kulturę pracy firmy? Wiele elementów, od tych najbardziej zewnętrznych, widocznych na pierwszy rzut oka, takich jak na przykład aranżacja przestrzeni w firmie poprzez te mniej namacalne, takie jak normy panujące w miejscu pracy, sposoby komunikacji czy szeroko rozumiana atmosfera miejsca pracy. Przyjrzyjmy się tym czynnikom i zastanówmy, co można zrobić, żeby z perspektywy pracodawcy kształtować przyjazne miejsce pracy - czyli takie, w którym ludzie chcą efektywnie pracować, osiągając osobistą satysfakcję i wypracowując zyski dla firmy.

Czasoprzestrzeń

Podstawowymi warunkami pracy są organizacja czasu i przestrzeni. Zdecydowana większość millenialsów i reprezentantów pokolenia Z (czyli osób urodzonych dekadę po millenialsach) upatruje zaletę w elastyczności czasu pracy i form zatrudnienia. Wspieranie takiej kultury organizacyjnej w miejsce sztywnych ram godzinowych może być jedną z cegiełek budujących przyjazne miejsce pracy. Ważnym elementem z punktu widzenia osób zatrudnionych jest również aranżacja przestrzeni biurowej z uwzględnieniem komfortu i zachowań pracowników. Ma to znaczenie nie tylko w momencie pierwszego wrażenia, ale przede wszystkim w ocenie jakości codziennego funkcjonowania w miejscu pracy. Coraz częściej odchodzi się od klasycznych formatów openspace w stronę różnorodności przestrzeni, w zgodzie z rozmaitymi potrzebami pracowników. W firmie zwykle potrzebne są miejsca do różnej aktywności: wygodne i ciche pokoje do pracy, duża przestrzeń na spotkania, jeszcze większa sala do pracy kreatywnej, miejsca odpoczynku, wygodna i pojemna kuchnia.

Polecamy: Kodeks pracy 2019 - komentarz

Inkluzywność i kultura dyskusji

Zarządzanie czasem i przestrzenią jako zewnętrznymi uwarunkowaniami jest bardzo istotne w procesie budowania przyjaznego miejsca pracy. Kluczowe okazuje się również zarządzanie relacjami w pracy. Badania Google’a w zakresie efektywności zespołów pokazały, że bardzo wspierające dla pracowników jest ustalenie takich norm współpracy, które pozwalają im poczuć szacunek szefa i współpracowników oraz pozbyć się lęku przed nimi. Dla młodych pracowników liczą się przede wszystkim normy współpracy wspierające inkluzywność i różnorodność. W ogromnym stopniu dotyczy to obszaru komunikacji, na przykład kultury dyskusji. Warto wprowadzić zasadę równego dostępu do głosu dla wszystkich członków zespołu. Ludzie, którzy mają przestrzeń dla ujawnienia własnych pomysłów i myśli, mają szansę na poczucie współodpowiedzialności za pracę, ale też dostają do ręki narzędzie do bycia sprawczym, co może działać motywująco. Mogę coś powiedzieć, mogę coś zrobić, mogę mieć wpływ na rozwiązanie tej konkretnej sytuacji - takie przekonanie oddziałuje wprost proporcjonalnie na zaangażowanie ludzi. Stworzenie przestrzeni, w której każdy może się wypowiedzieć i zgłosić swój pomysł na rozwiązanie omawianej przez zespół sytuacji, jest związane z wspieraniem poczucia sprawczości i odpowiedzialności za wspólną pracę wśród pracowników. Jednak to, żeby pracownicy chcieli i nie bali się wypowiadać mówić, oraz żeby widzieli w tym sens, zależy w ogromnym stopniu od lidera zespołu i jego sposobu zarządzania czasem spotkań i dyskusji.

Otwartość komunikacji

Kwestie relacji i komunikacji interpersonalnej w firmie to kluczowe czynniki wpływające na atmosferę w miejscu pracy. W utrzymywaniu przyjaznego środowiska pracy bardzo pomaga otwarta komunikacja. Pozwala na zachowanie wzajemnego szacunku nawet przy różnicy zdań lub konflikcie, który przy otwartości stron umożliwia zamiast konfliktu interpersonalnego podjęcie merytorycznego sporu. Taki sposób wewnętrznej komunikacji zadziałał również musi być wspierany przez lidera. To szef zespołu nadaje ton współpracy i komunikacji, toruje drogę zasadom. W tym przypadku mówi otwarcie, na czym mu zależy i z czym ma problem, ale również wysłuchuje wszystkich, nie lekceważąc opinii mniejszości. Wspiera ludzi w wyrażaniu ich własnego zdania, nawet jeśli różni się ono od perspektywy większości osób. Istotnym aspektem otwartej komunikacji jest umiejętność aktywnego słuchania, czyli dawanie czasu i uwagi osobom wypowiadającym się.

Zobacz: Zarządzanie

Rozwój

Pracownicy chcą się rozwijać - zdobywać wiedzę, nabywać nowe kompetencje, przyswajać narzędzia. Nie chcą jednak tego robić w ramach wielogodzinnych szkoleń, ale w sposób praktyczny, który pozwoli im zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązania ich problemów tu i teraz. Dlatego warto przemyśleć przebudowanie systemu szkolenia pracowników w kierunku warsztatowym, pozwalającym na praktyczne działanie zamiast teoretycznych rozważań lub łykania pigułek wiedzy na szkoleniach. Obserwując rewolucję związaną z Industry 4.0, czyli z rozwojem sztucznej inteligencji i coraz intensywniejszą obecnością nowych technologii w naszej rzeczywistości, młodzi pracownicy uważają, że coraz bardziej będą się liczyć kompetencje miękkie, takie jak kreatywność czy krytyczne myślenie. Nadal zbyt mało organizacji inwestuje w rozwój swoich pracowników w tym zakresie.

Podjęcie wyzwania

Świadome kształtowanie przyjaznego miejsca pracy to z jednej strony złożony proces, w którym trzeba uwzględnić wiele czynników wpływających na doświadczenia ludzi w pracy. Z drugiej jednak strony, nawet proste działanie związane z przestawieniem biurka w takie miejsce, które bardziej sprzyja pracownikowi albo przeprowadzenie dyskusji, w której zadbamy o prawo głosu każdej osoby uczestniczącej w spotkaniu, jest już pierwszym konkretnym krokiem na tej drodze. Warto podjąć to wyzwanie, bo najlepsi pracownicy wybierają najlepsze firmy - takie, w których środowisko pracy jest dla nich przyjazne.

Źródła:

2018 Deloitte Millennial Survey, https://documents.deloitte.com/insights/2018DeloitteMillennialSurvey, dostęp z dn. 11.01.2019 r.

Google, re:Work, Guide: Understand team effectiveness, https://rework.withgoogle.com/guides/understanding-team-effectiveness/steps/introduction/, dostęp z dn. 11.01.2019 r.

Autor: Magdalena Szpak, trenerka w Laboratorium Współpracy

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    23 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Globalne podatki dla firm przyniosłyby 695 mld USD rocznie

    Wprowadzenie globalnego podatku majątkowego zapewniłoby 289 mld USD rocznie, globalnego podatku klimatycznego – 279 mld USD rocznie, a globalnej minimalnej stawki CIT – 127 mld USD rocznie. Na co można by przeznaczyć taką kwotę?

    Rafał Pikuła: Na fake newsach można dobrze zarobić [PODCAST]

    Fake newsy to nie jest nowość w świecie informacji. Istnieją od zawsze, tylko teraz zwiększyła się skala tego zjawiska – wyjaśnia Rafał Pikuła. Zapraszamy do słuchania podcastu.

    "Ugryzienie" przez osę, pszczołę, komary, gzy i inne owady - co robić?

    Ukąszenia owadów - co robić? Pszczoły, osy, pająki, komary, meszki, kleszcze, gzy, szerszenie…. Warto być przygotowanym na ich ewentualne ugryzienia, zwłaszcza u najmłodszych, szczególnie, że w ich przypadku nie możemy być pewni, czy nie wystąpi silna reakcja alergiczna.

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego: jak załatwić formalności? Warto dobrze przygotować się do wizyty w wydziale komunikacji.

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy?

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy? Na drodze do tzw. "L-ki" kierowcy stoi przede wszystkim kurs organizowany głównie w WORD-ach.

    Wyniki budownictwa w maju 2021 r.

    Budownictwo. Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o wynikach budownictwa w maju 2021. Produkcja budowlano-montażowa okazała się o 10,2% wyższa niż w kwietniu i jednocześnie wyższa niż przed rokiem o 4,7%. Miesiąc wcześniej roczna dynamika produkcji była ujemna i wyniosła -4,2%.

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem. Co musisz o nim wiedzieć?

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem to tak naprawdę prawo jazdy na tramwaj. Jak się je zdobywa i jakie warunki należy spełnić?

    Internet i pandemia przyczyną zwiększonego obrotu podróbkami

    Komenda Główna Policji podaje, że w I kwartale br. stwierdzono prawie 7 tys. przestępstw naruszających prawa własności przemysłowej i intelektualnej. Co głównie kupują nabywcy podróbek?

    Nowy Peugeot 308 SW - jest po prostu piękny!

    Nowy Peugeot 308 SW został oficjalnie zaprezentowany. Powabne kombi ma 600-litrowy bagażnik i paletę pięciu silników.

    Maksymalna opłata za śmieci przy metodzie "od wody"

    Ustawa śmieciowa. Przy zastosowaniu metody "od wody" opłata za odpady nie będzie mogła być wyższa niż 7,8 proc. przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na jedną osobę ogółem za gospodarstwo domowe, tj. około 150 zł. Jakie jeszcze zmiany zawiera nowela ustawy śmieciowej?

    ARiMR: ostatnie dni na złożenie wniosków m.in. ws. premii dla młodych rolników

    Jeszcze do 28 czerwca można składać wnioski na inwestycje w ekosystemy leśne, z kolei do końca czerwca jest czas, aby starać się o premie dla młodych rolników i dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej - przypomina ARiMR.

    Jak branża handlowa może wykorzystać analitykę danych?

    Ponad połowa wiodących producentów oraz dystrybutorów już wykorzystuje analitykę danych i sztuczną inteligencję, a trzy czwarte z nich osiąga dzięki tym działaniom wymierne korzyści. Po co analizować dane w handlu?

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Co może zrobić pracodawca, kiedy pracownik jest dłużnikiem?

    Biorąc pod uwagę statystyki, co dziesiąty Polak ma długi, a większość z nich to osoby w wieku produkcyjnym, które na co dzień pracują. Pracownik dłużnik może być dla firmy dużym problemem. Jak sobie z nim poradzić?

    Niezapłacone faktury wpływają na kondycję firmy

    60 proc. firm w pandemii skarży się, że ich kontrahenci nie płacą w terminie faktur. Dodatkowo 44 proc. wskazuje, że odbiorcy w ostatnich trzech miesiącach w ogóle nie uregulowali należności za otrzymane towary czy wykonane usługi.

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Jak zgłosić informację o porzuconych odpadach?

    Informację o porzuconych odpadach, niebezpiecznych czy komunalnych może zgłosić przez stronę Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska - poinformował wiceminister klimatu i środowiska Jacek Ozdoba. Zgłoszenia można dokonać anonimowo.

    Jakich pracowników poszukuje branża logistyczna?

    Polski sektor e-commerce należy obecnie do najbardziej dynamicznie rosnących rynków europejskich. Wraz z rozwojem branży widać rosnące zapotrzebowanie na konkretne zawody. Kto jest potrzebny najbardziej?

    Pandemia oszczędziła rynek fundacji

    Fundacje w Polsce wciąż nieźle się trzymają. Rocznie sądy rejestrują ponad 2 tys. nowych organizacji. Eksperci zwracają też uwagę na to, że rynek ten jest u nas dobrze wyważony i nawet pandemia nie zmieniła tego stanu rzeczy.

    280 tys. zł dotacji dla firm na przygotowanie dokumentacji

    Od początku czerwca przyjmowane są wnioski o wsparcie w II rundzie konkursu Granty na Eurogranty. Firmy, które planują realizację projektu z dofinansowaniem mogą otrzymać nawet 280 tys. zł na przygotowanie niezbędnej dokumentacji. Kiedy upływa termin składania wniosków?

    Nawet 100 tys. zł dla rolników poszkodowanych w pożarze

    Minister Grzegorz Puda podjął decyzję o udzieleniu pomocy rolnikom poszkodowanym w pożarze we wsi Nowa Biała w Małopolsce. Jaka pomoc zostanie przyznana? Kto otrzyma wsparcie?

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Deweloperski Fundusz Gwarancyjny - jak wpłynie na ceny mieszkań?

    Deweloperski Fundusz Gwarancyjny (DFG). Czy ceny mieszkań będą nadal rosły? Czy wprowadzenie Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego, postępująca inflacja, rosnące koszty budowy i zakupu gruntów, czy opóźnienia w wydawaniu decyzji administracyjnych przełożą się na dalszy wzrost cen na rynku mieszkaniowym? O ile w tym roku mogą zdrożeć mieszkania?

    Szkody spowodowane przez najemcę - za co odpowiada właściciel mieszkania?

    Szkody spowodowane przez najemcę. Najemcy dość często powodują szkody wykraczające poza lokal. Ucierpieć może mieszkanie sąsiada albo część wspólna budynku. Kto odpowiada za te szkody?