REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co się liczy dla pracownika? O świadomym kształtowaniu przyjaznego miejsca pracy

Magdalena Szpak
trenerka i założycielka organizacji szkoleniowej Laboratorium Współpracy: www.laboratoriumwspolpracy.pl
Co się liczy dla pracownika? O świadomym kształtowaniu przyjaznego miejsca pracy /fot. Shutterstock
Co się liczy dla pracownika? O świadomym kształtowaniu przyjaznego miejsca pracy /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ponad połowa ankietowanych w najnowszym badaniu Deloitte „2018 Deloitte Millennial Survey” na pytanie o ważne aspekty pracy wskazała, zaraz po wynagrodzeniu, przyjazną kulturę pracy. To oznacza, że wszystko, co kryje się pod hasłem “Employee experience”, a więc czego doświadczamy jako pracownicy na co dzień w miejscu zatrudnienia, ma coraz większy wpływ na wybory rekrutacyjne młodych ludzi, decydujących się na pracę w konkretnej firmie.

Elementy kultury pracy firmy

Co składa się na kulturę pracy firmy? Wiele elementów, od tych najbardziej zewnętrznych, widocznych na pierwszy rzut oka, takich jak na przykład aranżacja przestrzeni w firmie poprzez te mniej namacalne, takie jak normy panujące w miejscu pracy, sposoby komunikacji czy szeroko rozumiana atmosfera miejsca pracy. Przyjrzyjmy się tym czynnikom i zastanówmy, co można zrobić, żeby z perspektywy pracodawcy kształtować przyjazne miejsce pracy - czyli takie, w którym ludzie chcą efektywnie pracować, osiągając osobistą satysfakcję i wypracowując zyski dla firmy.

REKLAMA

Czasoprzestrzeń

Podstawowymi warunkami pracy są organizacja czasu i przestrzeni. Zdecydowana większość millenialsów i reprezentantów pokolenia Z (czyli osób urodzonych dekadę po millenialsach) upatruje zaletę w elastyczności czasu pracy i form zatrudnienia. Wspieranie takiej kultury organizacyjnej w miejsce sztywnych ram godzinowych może być jedną z cegiełek budujących przyjazne miejsce pracy. Ważnym elementem z punktu widzenia osób zatrudnionych jest również aranżacja przestrzeni biurowej z uwzględnieniem komfortu i zachowań pracowników. Ma to znaczenie nie tylko w momencie pierwszego wrażenia, ale przede wszystkim w ocenie jakości codziennego funkcjonowania w miejscu pracy. Coraz częściej odchodzi się od klasycznych formatów openspace w stronę różnorodności przestrzeni, w zgodzie z rozmaitymi potrzebami pracowników. W firmie zwykle potrzebne są miejsca do różnej aktywności: wygodne i ciche pokoje do pracy, duża przestrzeń na spotkania, jeszcze większa sala do pracy kreatywnej, miejsca odpoczynku, wygodna i pojemna kuchnia.

Polecamy: Kodeks pracy 2019 - komentarz

Inkluzywność i kultura dyskusji

Zarządzanie czasem i przestrzenią jako zewnętrznymi uwarunkowaniami jest bardzo istotne w procesie budowania przyjaznego miejsca pracy. Kluczowe okazuje się również zarządzanie relacjami w pracy. Badania Google’a w zakresie efektywności zespołów pokazały, że bardzo wspierające dla pracowników jest ustalenie takich norm współpracy, które pozwalają im poczuć szacunek szefa i współpracowników oraz pozbyć się lęku przed nimi. Dla młodych pracowników liczą się przede wszystkim normy współpracy wspierające inkluzywność i różnorodność. W ogromnym stopniu dotyczy to obszaru komunikacji, na przykład kultury dyskusji. Warto wprowadzić zasadę równego dostępu do głosu dla wszystkich członków zespołu. Ludzie, którzy mają przestrzeń dla ujawnienia własnych pomysłów i myśli, mają szansę na poczucie współodpowiedzialności za pracę, ale też dostają do ręki narzędzie do bycia sprawczym, co może działać motywująco. Mogę coś powiedzieć, mogę coś zrobić, mogę mieć wpływ na rozwiązanie tej konkretnej sytuacji - takie przekonanie oddziałuje wprost proporcjonalnie na zaangażowanie ludzi. Stworzenie przestrzeni, w której każdy może się wypowiedzieć i zgłosić swój pomysł na rozwiązanie omawianej przez zespół sytuacji, jest związane z wspieraniem poczucia sprawczości i odpowiedzialności za wspólną pracę wśród pracowników. Jednak to, żeby pracownicy chcieli i nie bali się wypowiadać mówić, oraz żeby widzieli w tym sens, zależy w ogromnym stopniu od lidera zespołu i jego sposobu zarządzania czasem spotkań i dyskusji.

Otwartość komunikacji

Kwestie relacji i komunikacji interpersonalnej w firmie to kluczowe czynniki wpływające na atmosferę w miejscu pracy. W utrzymywaniu przyjaznego środowiska pracy bardzo pomaga otwarta komunikacja. Pozwala na zachowanie wzajemnego szacunku nawet przy różnicy zdań lub konflikcie, który przy otwartości stron umożliwia zamiast konfliktu interpersonalnego podjęcie merytorycznego sporu. Taki sposób wewnętrznej komunikacji zadziałał również musi być wspierany przez lidera. To szef zespołu nadaje ton współpracy i komunikacji, toruje drogę zasadom. W tym przypadku mówi otwarcie, na czym mu zależy i z czym ma problem, ale również wysłuchuje wszystkich, nie lekceważąc opinii mniejszości. Wspiera ludzi w wyrażaniu ich własnego zdania, nawet jeśli różni się ono od perspektywy większości osób. Istotnym aspektem otwartej komunikacji jest umiejętność aktywnego słuchania, czyli dawanie czasu i uwagi osobom wypowiadającym się.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Zarządzanie

Rozwój

Pracownicy chcą się rozwijać - zdobywać wiedzę, nabywać nowe kompetencje, przyswajać narzędzia. Nie chcą jednak tego robić w ramach wielogodzinnych szkoleń, ale w sposób praktyczny, który pozwoli im zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązania ich problemów tu i teraz. Dlatego warto przemyśleć przebudowanie systemu szkolenia pracowników w kierunku warsztatowym, pozwalającym na praktyczne działanie zamiast teoretycznych rozważań lub łykania pigułek wiedzy na szkoleniach. Obserwując rewolucję związaną z Industry 4.0, czyli z rozwojem sztucznej inteligencji i coraz intensywniejszą obecnością nowych technologii w naszej rzeczywistości, młodzi pracownicy uważają, że coraz bardziej będą się liczyć kompetencje miękkie, takie jak kreatywność czy krytyczne myślenie. Nadal zbyt mało organizacji inwestuje w rozwój swoich pracowników w tym zakresie.

Podjęcie wyzwania

Świadome kształtowanie przyjaznego miejsca pracy to z jednej strony złożony proces, w którym trzeba uwzględnić wiele czynników wpływających na doświadczenia ludzi w pracy. Z drugiej jednak strony, nawet proste działanie związane z przestawieniem biurka w takie miejsce, które bardziej sprzyja pracownikowi albo przeprowadzenie dyskusji, w której zadbamy o prawo głosu każdej osoby uczestniczącej w spotkaniu, jest już pierwszym konkretnym krokiem na tej drodze. Warto podjąć to wyzwanie, bo najlepsi pracownicy wybierają najlepsze firmy - takie, w których środowisko pracy jest dla nich przyjazne.

Źródła:

2018 Deloitte Millennial Survey, https://documents.deloitte.com/insights/2018DeloitteMillennialSurvey, dostęp z dn. 11.01.2019 r.

Google, re:Work, Guide: Understand team effectiveness, https://rework.withgoogle.com/guides/understanding-team-effectiveness/steps/introduction/, dostęp z dn. 11.01.2019 r.

Autor: Magdalena Szpak, trenerka w Laboratorium Współpracy

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA