REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie w firmie

Elżbieta Jachymczak
Dziennikarka ekonomiczna, szkoleniowiec z pasją
Zarządzanie w firmie /Fot. shutterstock.com
Zarządzanie w firmie /Fot. shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Małe, duże, jednoosobowe, kapitałowe, prywatne czy państwowe - każda firma musi być zarządzana. Bez odpowiedniego kierownictwa oraz zgranego zespołu pracowników ciężko jest osiągać cele postawione przed przedsiębiorstwem. Dobrze wykształcona i doświadczona kadra menadżerska może dodać firmie skrzydeł i poprowadzić ją we właściwym kierunku. Czym jest zarządzanie w firmie? Jakie są elementy strategiczne zarządzania? Na co zwracać uwagę prowadząc firmę?

Według podręczników do zarządzania, zarządzanie można określić jako zbiór działań takich jak planowanie, organizowanie, kierowanie ludźmi i kontrolowanie, skierowanych na zasoby organizacji jakimi są ludzie, finanse, rzeczy materialne czy posiadane informacje, wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów firmy w sposób sprawny i skuteczny. Zarządzaniem możemy nazwać każde działanie mające na celu zrealizowanie zamierzonych planów czy strategii. Aby skutecznie zarządzać firmą potrzebni są odpowiedni ludzie, którzy swym przywództwem wyznaczą cel i poprowadzą zespół tak, aby możliwie szybko i sprawnie można było go osiągnąć. Sprawne zarządzanie firmą to również zarządzanie zmianą, zarządzanie projektami, budżetowanie czy zarządzanie strategiczne. Każdy z tych etapów jest związany z działalnością firmy i ma bardzo ważny wpływ na wynik finalny działalności. Dzisiejsze firmy to zarówno małe przedsiębiorstwa jednoosobowe, które należy wspierać aby mogły się prawidłowo rozwijać jak również duże korporacje, których struktury organizacyjne są mocno rozbudowane a zarządzanie spoczywa na najwyżej postawionych osobach w firmie. Bez względu na to warto zaznaczyć, że bez planowania, organizowania, przywództwa i kontroli nie ma skutecznego zarządzania firmą.

REKLAMA

Polecamy: Kodeks pracy 2019 - komentarz

Jakie są elementy strategiczne zarządzania?

REKLAMA

Planowanie to działanie polegające na wyznaczaniu celów i określaniu strategii w jakim kierunku ma podążać polityka firmy. Planowanie obejmuje zarówno cele długo- i krótkoterminowe. Krótkoterminowe czyli te do 1 roku czasu mogą dotyczyć np. wielkości planowanej sprzedaży w danym roku, wysokości przychodów jakie firma powinna osiągnąć, jakimi metodami będziemy osiągać te cele czy ile ludzi będzie potrzebnych do zrealizowania zaplanowanych celów. Długoterminowe zazwyczaj określają strategię firmy oraz kierunek działania.

Organizując pracę w firmie, przy ogólnych założeniach i celach wyznaczonych przez osoby zarządzające, należy pamiętać, aby zwrócić uwagę, jakimi metodami będzie możliwe osiągnięcie celów. Dobra organizacja pracy to taka, gdzie każdy wie co ma robić i to robi. Przyjęte procedury oraz procesy pozwalają pracownikom sprawnie funkcjonować przybliżając ich każdego dnia do realizacji celu. Aby cel mógł zostać osiągnięty warto zastosować metodę małych kroków a tym samym zorganizować pracę w firmie na każdym etapie realizacji.

Zobacz: Zarządzanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji to bardzo wymagająca rola. Nie każdy może być menadżerem, za którym pójdą ludzie. Kierowanie to nie to samo co przewodzenie. Najistotniejszą cechą menadżera powinna być umiejętność motywowania ludzi, z którym współpracuje. Menadżer, który potrafi zainspirować pracowników do działania, który swoimi działaniami daje przykład jak dbać o rozwój, który cieszy się kiedy jego pracownicy dają więcej od siebie niż jest to wymagane to bardzo cenny skarb w firmie.

W trakcie realizowania celów w firmie należy podejmować również działania kontrolne. Pokazując one na jakim etapie realizacji celów jesteśmy, co jeszcze zostało do zrobienia oraz czy nie jest wymaga korekta jakiegoś elementu czy etapu działania.

Na co zwracać uwagę prowadząc firmę?

Określając strategię w firmie oraz wyznaczając cele jakie powinny zostać zrealizowane pamiętajmy aby nie oczekiwać zbyt szybkich i zbyt wysokich zysków. Każde działanie wymaga czasu oraz precyzji wykonania. Jak mówi niemieckie przysłowie „Eile mit Weile” co oznacza „spiesz się powoli”. Prowadząc firmę warto posiadać przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu zarządzania, a jeśli nie czujemy się wystarczająco mocno w tej roli pamiętajmy, że warto oddelegować takie zadania, tym, którzy zrobią to za nas lepiej. Nie zapominajmy, że nawet jeśli firma osiągnie swój sukces potrzebuje ona ciągłego rozwoju i motywacji. Jedną z możliwości doskonalenia się przez pracowników jest uczestnictwo w szkoleniach.

http://elzbietajachymczak.ro-partners.pl/events/546,show,Szkolenie+LIFE+BALANCE+SEMINAR.htm

Działajmy poprzez doświadczenie.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA