REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w dozorze technicznym od 2019 r.

Zmiany w dozorze technicznym od 2019 r. /Fot. Fotolia
Zmiany w dozorze technicznym od 2019 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2019 r. wejdą w życie zmiany w dozorze technicznym. Zakładają one m.in. e-protokół z przeprowadzanych czynności dozoru technicznego.

Wzajemne uznawanie zaświadczeń, e-protokół z przeprowadzanych czynności dozoru technicznego, szybszy przepływ informacji o uszkodzeniu urządzenia lub wypadku związanym z jego obsługą – to tylko niektóre zmiany, które wprowadzi nowela ustawy o dozorze technicznym.

REKLAMA

REKLAMA

"Nowe przepisy projektowaliśmy z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwa funkcjonowania urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu. W centrum działań Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii jest przede wszystkim wprowadzanie ułatwień dla przedsiębiorców, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa w objętych ustawą obszarach. Nowelizacja zmniejszy obciążenia administracyjne dla podmiotów, działających w oparciu o przepisy ustawy– powiedział wiceminister przedsiębiorczości i technologii Marcin Ociepa.

Termin wejścia w życie to 1 stycznia 2019 r. z wyjątkiem przepisów dotyczących wydawania i obowiązywania zaświadczeń kwalifikacyjnych, które wejdą w życie z dniem 1 czerwca 2019 r. Sejm ustawę zaakceptował 9 listopada, Senat natomiast 23 listopada.

Polecamy: Firma w spadku - zarząd sukcesyjny

Uznawanie zaświadczeń

Obecnie trzeba uzyskiwać oddzielne uprawnienia na urządzenia techniczne. W zależności od miejsca jego instalacji oraz miejsca korzystania z niego, wydaje je albo Urząd Dozoru Technicznego, albo Transportowy Dozór Techniczny lub Wojskowy Dozór Techniczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki nowelizacji zaświadczenia kwalifikacyjne wydawane przez wspomniane instytucje będą wzajemnie uznawane. To oszczędność czasu i pieniędzy dla przedsiębiorców.

Rozwiązanie to dotyczy osób wykonujących przeróbkę plastyczną, obróbkę cieplną podczas wytwarzania, naprawy i modernizacji urządzeń technicznych, jak i ich elementów. Będzie stosowane też w przypadku osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne. Ponadto możliwe będzie wzajemne uznawanie uprawnień wydawanych przez wspomnienie instytucje na postawie decyzji administracyjnych, a które dotyczą wytwarzania, naprawy lub modernizacji urządzeń technicznych.

Zobacz: Prawo dla firm

Zaświadczenia na określony czas

REKLAMA

Celem zwiększenia bezpieczeństwa przy eksploatowaniu urządzeń technicznych zaświadczenia kwalifikacyjne dla obsługujących i konserwujących te urządzenia będą miały wyznaczone okresy ważności: minimalny – 5 lat i maksymalny – 10 lat (okres ważności będzie zależeć od rodzaju urządzenia). Obecnie takie zaświadczenia wydawane są praktycznie bezterminowo.

Będzie można bezpłatnie przedłużyć ważności takiego zaświadczenia na kolejny okres (na wniosek). Jednym z warunków będzie wykonywanie czynności w nim określonych, przez co najmniej 3 lata w okresie ostatnich 5 lat jego ważności.

Protokoły w formie elektronicznej

Wprowadzona zostanie także możliwość sporządzania protokołów z przeprowadzonych czynności dozoru technicznego w postaci elektronicznej, co ułatwi i przyspieszy współpracę z przedsiębiorcami (np. po zalogowaniu się na specjalnej platformie internetowej przedsiębiorca będzie mógł pobrać protokół oraz potwierdzić jego odbiór, i w rezultacie sporządzić zbiór elektroniczny takich protokołów). Rozwiązanie to przyniesie ograniczenie kosztów w firmie i usprawni obieg dokumentów.

Wymiana informacji

Z analiz Urzędu Dozoru Technicznego i sprawozdań Państwowej Inspekcji Pracy z 2016 r. wynika, że przyczyną ponad 90 proc. nieszczęśliwych wypadków i niebezpiecznych uszkodzeń przy obsłudze/eksploatacji urządzeń technicznych były błędy przy korzystaniu z nich.  

Dzięki proponowanym zmianom obsługujący urządzenie techniczne, będzie miał obowiązek jak najszybszego powiadomienia właściwą jednostkę dozoru technicznego, o każdym niebezpiecznym uszkodzeniu lub nieszczęśliwym wypadku związanym z używaniem urządzenia.Jednocześnie organy administracji publicznej będą przekazywać tą informacje jednostce dozoru technicznego. Z kolei Urząd Dozoru Technicznego – na wniosek organów administracji publicznej – będzie udostępniał informacje z prowadzonej ewidencji wykorzystywanych urządzeń technicznych, w szczególności dotyczące ich danych. Oznacza to ścisłą współpracę jednostek dozoru technicznego z organami administracji publicznej.

Zobacz: Mała firma

Nowe przepisy zakładają też wzmocnienie nadzoru ministra od spraw gospodarki nad Urzędem Dozoru Technicznego. Ministrowi będzie przysługiwało m.in. prawo do zatwierdzania sprawozdania finansowego z działalności UDT. To samo rozwiązanie wprowadzono dla ministra właściwego do spraw transportu względem Transportowego Dozoru Technicznego.  

Z projektem ustawy o dozorze technicznym można zapoznać się na stronie RCL

Źródło: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA