Jakie nowe obowiązki dla pracodawców wprowadza ustawa o pracowniczych planach kapitałowych
REKLAMA
REKLAMA
Pracownicze plany kapitałowe (PPK) w zamierzeniu ustawodawcy mają być nową formą systematycznego oszczędzania. Jest to system oszczędności powszechnych, chociaż dobrowolnych. Środki gromadzone w ramach PPK mają mieć charakter prywatny - jednak rozporządzanie nimi będzie poddane ścisłym, ustawowym ograniczeniom.
REKLAMA
Nowe obowiązki dla podmiotów zatrudniających
Dla pracodawców nowe przepisy oznaczają konieczność wypełnienia licznych, dodatkowych obowiązków. To na pracodawcach będzie bowiem spoczywać obowiązek m.in. wyboru instytucji finansowej zarządzającej PPK, zawarcia z nią umowy o zarządzanie PPK, a przede wszystkim - zawarcia umów o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych, a następnie - regularnego obliczania, potrącania z wynagrodzeń i opłacania wpłat do PPK.
Obowiązki pracodawców wynikające z ustawy o pracowniczych planach kapitałowych będą wprowadzane stopniowo. Ustawa obejmie kolejno:
- od 1 lipca 2019 r. - podmioty, które zatrudniają co najmniej 250 osób,
- od 1 stycznia 2020 r. - podmioty zatrudniające co najmniej 50 osób,
- od 1 lipca 2020 r. - podmioty zatrudniające co najmniej 20 osób,
- od 1 stycznia 2021 r. - pozostałe podmioty oraz jednostki sektora finansów publicznych.
Kluczowe dla ustanowienia w zakładzie pracy pracowniczego planu kapitałowego jest zawarcie dwóch rodzajów umów. Pierwsza z nich to umowa o zarządzanie PPK, zawierana między podmiotem zatrudniającym a instytucją finansową. Druga to umowa o prowadzenie PPK, również zawierana z instytucją finansową, jednak podmiot zatrudniający zawiera ją w imieniu i na rzecz swoich zatrudnionych.
UWAGA!
Podstawą utworzenia planu kapitałowego w podmiocie zatrudniającym jest zawarcie z tą samą instytucją finansową dwóch umów - o zarządzanie PPK oraz o prowadzenie PPK.
Pod pojęciem "instytucja finansowa" omawiana ustawa rozumie:
- fundusz inwestycyjny zarządzany przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych,
- fundusz emerytalny zarządzany przez PTE (powszechne towarzystw emerytalne) albo pracownicze towarzystwo emerytalne lub
- zakład ubezpieczeń,
- które zostały umieszczone w ewidencji PPK.
Zobacz: Prawo dla firm
Umowa o zarządzanie PPK
Umowę o zarządzanie PPK zawierają podmioty zatrudniające, przez które nowa ustawa rozumie:
- pracodawców w rozumieniu Kodeksu pracy,
- zleceniodawców,
- nakładców,
- rolnicze spółdzielnie produkcyjne i spółdzielnie kółek rolniczych,
- podmioty, w których działają rady nadzorcze, jeżeli ich członkowie są wynagradzani z tytułu pełnienia tych funkcji.
Podmiot zatrudniający ma obowiązek zawrzeć umowę o zarządzanie PPK, jeżeli zatrudnia co najmniej jedną osobę, w imieniu i na rzecz której będzie następnie zobowiązany zawrzeć umowę o prowadzenie PPK. Wyboru instytucji finansowej do zarządzania PPK funkcjonującym u danego pracodawcy podmiot zatrudniający będzie musiał dokonać w porozumieniu z organizacją związkową albo w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych, wyłonioną w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy (jeżeli w firmie nie działają związki zawodowe). W braku porozumienia ze związkami zawodowymi lub przedstawicielstwem pracowników podmiot zatrudniający musi sam dokonać wyboru odpowiedniej instytucji, uwzględniając najlepiej rozumiany interes pracowników. Umowa o zarządzanie PPK będzie zawierana z instytucją finansową w postaci elektronicznej pozwalającej na utrwalenie jej treści na trwałym nośniku.
Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jakie nowe obowiązki dla pracodawców wprowadza ustawa o pracowniczych planach kapitałowych
W artykule przedstawiono również przykłady na temat pracowniczych planów kapitałowych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.