Rzecznik Praw Przedsiębiorcy od 2014 roku może pojawić się w polskim porządku prawnym. Jest on instytucją proponowaną w projekcie ustawy o Rzeczniku Praw Przedsiębiorcy, wniesionym przez grupę posłów do Sejmu, dnia 16 kwietnia tego roku, a która miałaby zacząć funkcjonować z początkiem 2014 r. Projekt w pełni dotyczy określenia kompetencji i uprawnień nowej instytucji, której zadaniem byłaby obrona interesów przedsiębiorców w sytuacjach konfliktowych, w których stroną przeciwną jest Państwo.
Wybór nazwy dla firmy to bardzo ważna decyzja. Nie jest to bowiem jednorazowe nadanie imienia - wybrana nazwa będzie funkcjonowała na fakturach, wizytówkach, pieczątkach, a także w mediach. Co więcej, mimo iż decyzja w tej kwestii w praktyce należy wyłącznie do przedsiębiorcy, to jednak firma musi spełniać także pewne przepisowe kryteria. Jak wybrać nazwę dla firmy?
Wydawać by się mogło, że polityka tak wielkich instytucji finansowych jak banki, jest rozsądna i zdecydowana, a stawiane przez nie wymogi i sposób postępowania, zawsze przejrzyste i uporządkowane. Nic bardziej mylnego! Często wewnętrzne przepisy bankowe i warunki analityków są chaotyczne, nielogiczne, a wręcz ze sobą sprzeczne. Taki stan rzeczy wprowadza w osłupienie nie tylko potencjalnych kredytobiorców, ale i nierzadko samych doradców bankowych.
Coraz więcej firm z sektora MŚP ma problemy z płynnością finansową wynikające stąd, że więksi kontrahenci płacą im po terminie, a zdarza się też, że nie płacą w ogóle. Małe firmy często skarżą się, że przy współpracy z dużymi firmami wyegzekwowanie zapłaty za wykonane usługi trwa długo i jest bardzo trudne. Wynika to przede wszystkim z tego, że dużym firmom o dużych obrotach często zdarza się pomijać faktury na „drobne” kwoty, które dla tych małych stanowią podstawę do funkcjonowania oraz dalszego rozwoju.
Umiejętnie prowadzony dialog z otoczeniem biznesowym jest ważnym narzędziem budowania wartości firmy i skutecznego zarządzania ryzykiem. W dzisiejszym niestabilnym i zmiennym świecie, w którym różne grupy przedsiębiorców mają odmienne, często przeciwstawne interesy, coraz większego znaczenia nabierają narzędzia wspierające, potwierdzające jakość oferowanych usług oraz stabilność finansową. Umożliwiają one firmom z jednej strony ograniczanie ryzyka prowadzonych działań biznesowych, a w wypadku jego zaistnienia pozwalają zmniejszyć ewentualne straty i zapobiec utracie płynności finansowej. Z drugiej zaś, umożliwiają im odkrycie obszarów znaczącej przewagi konkurencyjnej i wizerunkowej.
Wartość produkcji budowlanej na rynku hotelarskim szacuje się na 358 zł za m/m. Udział rynku horeca w sektorze przedsiębiorstw to około 3,2%. W ciągu roku wzrost obrotów na rynku hotelarskim i gastronomicznych ocenia się na 3,6%, wzrost rynku na 14,9% rocznie. Na tym rynku widać znaczny wzrost zapotrzebowania na projekty architektoniczne, w ciągu roku wzrost utrzymuje się na poziomie 20,0%.
Kontrolowanie, obok organizowania i planowania zadań oraz motywowania podwładnych jest jedną z czterech funkcji kierowniczych. Na tym tle, kontrola może wydawać się czynnością stosunkowo prostą. Czy tak jest w istocie? Pewnie wiele zależy od predyspozycji własnych oraz od tego w jaki sposób jest ona przeprowadzana. Na pewno, na szczeblu organizacji, kontrolowanie jest funkcją równie ważną jak pozostałe i tu stopniowanie, chyba, nie ma zastosowania. Załóżmy również, że kontrolowania nie będziemy kojarzyć wyłączenie z reakcją na zaobserwowane nieprawidłowości. To zbyt wąskie ujęcie. Lepiej jest przyjąć, że kontrola to funkcja ciągła, występująca niezależnie od tego czy dochodzi do nieprawidłowości w procesie realizowania celu, czy też nie.
Wspólną cechą Romana Kluski, Jan Kulczyka, Bernarda Arnault, Armancio Ortegi, Carlosa Slim Helú, czy też braci Albrecht, jest nie tylko ogromny majątek. Wszyscy są również osobami wierzącymi. – Wiara pomaga w życiu, a biznes to życie. Tym, którzy czują, że nie są sami, łatwiej osiągnąć sukces – mówi Dariusz Sikorski, mówca motywacyjny i doradca biznesu.