REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Mediacja w biznesie
Mediacja w biznesie

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje wiele sposobów rozwiązywania konfliktów. Rozwiązywanie sporów przed sądem często związane jest z dużymi wydatkami oraz upływem czasu od wniesienia pozwu do uprawomocnienia się wyroku. Z tego właśnie powodu szczególnie w biznesie warto docenić rolę negocjacji i mediacji.

Mediacja w biznesie

Prawomocny wyrok uzyskany często po kilku latach od wytoczenia powództwa to w istocie dopiero częściowy sukces, wyrok bowiem niestety nie stanowi gwarancji na zaspokojenie wierzyciela, a przez okres, kiedy spieraliśmy się przed sądem, dłużnik może stać się niewypłacalnym. Elementy takie jak finanse czy oszczędność czasu są zatem szczególnie istotne w sytuacji, gdy dochodzi do konfliktu między przedsiębiorcami. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na mediację w biznesie.

REKLAMA

REKLAMA

Negocjacje to proces dochodzenia do porozumienia, który prowadzony jest przy wyłącznym  udziale stron zaangażowanych w konflikt i ich ewentualnych pełnomocników. Strony same muszą dojść do kompromisu, co często z wielu przyczyn okazuje się  niemożliwe, a spór kończy się impasem. Mediacje natomiast, w odróżnieniu od negocjacji, związane są z obecnością osoby trzeciej (mediatora), osoby bezstronnej w stosunku do konfliktu, nie angażującej się emocjonalnie w spór tak jak czynią to strony (jak się bowiem okazuje, większość konfliktów nawet w biznesie odbywa się na poziomie emocji), co pozwala na szybsze i sprawniejsze osiągnięcie rozwiązania.

Jak rozwiązywać konflikty w zespole

Mediacje można prowadzić przed wniesieniem pozwu oraz w trakcie postępowania sądowego. Mediacje są dobrowolne i prowadzi się je na podstawie umowy o mediację albo postanowienia sądu  kierującego strony do mediacji. Jedną z ważnych zasad mediacji jest to, że strony, które nie dojdą do porozumienia w drodze mediacji, nie mogą później w postępowaniu sądowym powoływać się na treść ich rozmów w trakcie mediacji. 

REKLAMA

W mediacjach ważny jest wybór mediatora. Mediatorem może być osoba fizyczna mająca pełna zdolność do czynności prawnych, korzystająca z pełni praw publicznych. Mediator musi być autorytetem dla stron, wzbudzać zaufanie i cechować się empatią. Ważne jest także, aby mediator posiadał wiedzę na temat obowiązujących przepisów prawnych oraz specyfiki danej branży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie koszty występują w mediacji?

Jakie są zalety mediacji?

W mediacjach żadna ze stron nie przegrywa. Dzięki mediacji strony niejako same mogą decydować o rozstrzygnięciu konfliktu, nie są uzależnione od decyzji organu czy też wyroku sądu. Mediacje pozwalają utrzymać kontakty biznesowe, strony rozwiązują konflikt pokojowo, dzięki czemu mają szanse na kontynuowanie współpracy w przyszłości. Mediacje w biznesie pomogą szczególnie wtedy, gdy konflikt pojawia się podczas współpracy ze stałymi kontrahentami, menagerami, pracownikami itp. Ponadto, podkreślić należy, że postępowanie mediacyjne jest dużo krótsze i tańsze od postępowania sądowego. 


Jeżeli strony w toku procesu sądowego rozpoczną mediację, na skutek której zawrą ugodę, sąd zwróci 3/4 uiszczonej opłaty sądowej od pozwu. Koszt nadania klauzuli wykonalności ugodzie zawartej przed mediatorem w wyniku prowadzenia mediacji na podstawie umowy stron to tylko 50 zł, czyli może się okazać, że koszt uzyskania tytułu wykonawczego uprawniającego do wszczęcia egzekucji w sprawie o dużej wartości przedmiotu sporu będzie wynosił jedynie 50 zł (poza kosztami mediatora), co zważywszy na to, że opłata od pozwu wynosi 5 % wartości przedmiotu sporu, a sprawa w sądzie może trwać latami, wydaje się rozwiązaniem niezwykle korzystnym. Nie należy się też obawiać, że wszczęcie mediacji spowoduje, że nie będziemy mogli dochodzić naszego roszczenia przed sądem, z powodu np. przedawnienia. Wszczęcie mediacji podobnie jak wniesienie pozwu przerywa bowiem bieg terminu przedawnienia (po przerwaniu termin przedawnienia biegnie na nowo). Z uwagi na korzyści płynące z wszczęcia postępowania mediacyjnego warto w  zawieranych w toku działalności umowach dodać tzw. klauzulę mediacyjną, zgodnie z którą spory powstałe na tle wykonywanych umów w pierwszej kolejności kierowane będę do mediacji. Z pewnością pozwoli to na uniknięcie postępowania sądowego i samodzielne rozwiązanie konfliktu.

Jakie zasady obowiązują podczas mediacji?

Prowadzenie mediacji w biznesie jest więc szczególnie opłacalne i korzystne. Mediacje gospodarcze pozwalają na sprawne, tańsze i znacznie szybsze niż sądowe rozwiązywanie konfliktów w wielu branżach (szczególnie konfliktów skomplikowanych, w przypadku których w postępowaniu sądowym  konieczne byłoby np. powoływanie biegłych). Mediacje są narzędziem szeroko docenianym w krajach Europy Zachodniej, cieszą się też dużą popularnością w USA. Korzyści płynące z poddawania sporów mediacjom powinny zostać docenione również przez polskich przedsiębiorców.

Jak dokonać zapisu na sąd polubowny?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

REKLAMA

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA