REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest przypozwanie?

Monika Pązik
Czym jest przypozwanie?
Czym jest przypozwanie?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przypozwanie służy zabezpieczeniu interesów osób trzecich, które nie biorą udziału w toczącym się procesie, a którego wynik może mieć dla nich bezpośrednie bądź pośrednie skutki. W takim celu należy wnieść pismo procesowe, które doręcza się niezwłocznie osobie trzeciej, a która występuje wówczas w charakterze interwenienta ubocznego.

Przypozwanie stanowi zawiadomienie osoby trzeciej o toczącym się już postępowaniu i wezwanie jej do stawiennictwa w charakterze interwenienta ubocznego. Co ważne, samo wezwanie nie powoduje powstania interwencji ubocznej, bowiem osoba trzecia, aby móc wziąć udział w procesie zobowiązana jest do zgłoszenia takiej interwencji. W takiej sytuacji osobę przystępującą do procesu obowiązują przepisy dotyczące interwencji, wobec czego nie jest ona uprawniona do podnoszenia zarzutów wadliwości postępowania prowadzonego przez stronę, do której przystąpiła. W takiej sytuacji to strona zobowiązana jest do wniesienia odpowiedniego środka odwoławczego. Ponadto naruszenie art. 84 § 2 k.p.c. w związku z niedoręczeniem przez sąd osobie wskazanej pisma o przypozwaniu może stanowić podstawę apelacji, jeżeli nie zostały wyjaśnione istotne okoliczności faktyczne sprawy, a okazało się, że osoba przypozwana dysponuje dowodami nieznanymi stronom i sądowi (wyr. SA we Wrocławiu, I ACa 67/13).

REKLAMA

Zobacz również: Roszczenia pieniężne w sprawach gospodarczych

Wniesienie pisma

REKLAMA

Przypozwanie może być dokonane przez każdą ze stron postępowania. Strony dokonują tego w formie pisma procesowego, które wnoszą do toczącej się już sprawy z przedstawieniem przedmiotu sprawy, przyczyny wezwania osoby trzeciej wraz z samym wezwaniem do udziału w sprawie. Wskazane pismo nie wymaga dodatkowych opłat sądowych, bowiem zazwyczaj ma to na celu przedłużenie całego postępowanie przez jedną ze stron. Co do zasady przypozwania można dokonać do momentu zamknięcia rozprawy w drugiej instancji (analogicznie do postępowanie w przypadku interwencji ubocznej). Art. 84 § 2 k.p.c. wskazuje, iż pismo zawierające przypozwanie należy złożyć osobie trzeciej niezwłocznie. Chodzi bowiem o jak najszybsze działanie w tym zakresie, aby dokonać tego właśnie przed zamknięciem rozprawy w drugiej instancji.

Przepisy kodeksu cywilnego mogą wskazywać na obowiązek złożenia pisma zawierającego przypozwanie. Ponadto Naruszenie art. 84 § 2 k.p.c. wskutek niedoręczenia przez sąd osobie wskazanej pisma o przypozwaniu może stanowić podstawę rewizji (wyr. SN, II CR 259/65).

Sąd nie może wydać postanowienia odmownego uznania przypozwania, jak również nie może zaniechać dokonania przypozwania. Niewykonanie jednakże przez sąd obowiązku przypozwania może być podstawą skutecznego zarzutu apelacyjnego jedynie w razie niewyjaśnienia przez sąd wszystkich istotnych okoliczności faktycznych sprawy, gdyby okazało się, że interwenient uboczny dysponuje dowodami nieznanymi stronom i sądowi (wyr. SA w Poznaniu, I ACa 201/07).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA