REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sytuacja finansowa małych firm w 2013 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Diana Borowiecka
Specjalista ds. PR
Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.
finanse małych firm w 2013 roku; windykacja wierzytelności
finanse małych firm w 2013 roku; windykacja wierzytelności

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej firm z sektora MŚP ma problemy z płynnością finansową wynikające stąd, że więksi kontrahenci płacą im po terminie, a zdarza się też, że nie płacą w ogóle. Małe firmy często skarżą się, że przy współpracy z dużymi firmami wyegzekwowanie zapłaty za wykonane usługi trwa długo i jest bardzo trudne. Wynika to przede wszystkim z tego, że dużym firmom o dużych obrotach często zdarza się pomijać faktury na „drobne” kwoty, które dla tych małych stanowią podstawę do funkcjonowania oraz dalszego rozwoju.

Według wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska, małe firmy są bardziej wrażliwe  i narażone na kryzys. Blisko 48% firm działających w Polsce znajduje się w bardzo złej i słabej kondycji finansowej, w tym 19% w bardzo złej.

REKLAMA

W najgorszej sytuacji finansowej znajdują się przedsiębiorstwa małe – zatrudniające od 10 do 50 osób. Na koniec 2012 r. aż 55,6% z nich cechowało się bardzo złą i słabą kondycją, w tym 20,4% bardzo złą. W ostatnich dwunastu miesiącach najbardziej pogorszyła się kondycja finansowa firm mikro – zatrudniający do 9 pracowników.

REKLAMA

Również z badań przeprowadzonych przez BIG InfoMonitor wspólnie z TNS Polska na temat sytuacji finansowej polskich firm, zarówno w obszarze przewidywań dotyczących zmian ich sytuacji finansowej w 2013 roku oraz w obszarze wydatków na rozwój, wynagrodzenia i produkcję, nie wygląda to optymistycznie.

Z publikowanego w marcu 2013 roku Raportu BIG można wyczytać, że  nadal zdecydowana większość firm (83%) uważa, że nieterminowe płatności są poważnym utrudnieniem w prowadzeniu działalności. Najgorzej sytuację oceniają przedstawiciele branży budowlanej (87%) i sektora MŚP (81%).

W przekroju całego badania przedsiębiorcy prowadzący małe firmy oceniają sytuację bardzo negatywnie. Mają problemy z odzyskiwaniem należności, ich partnerzy biznesowi należą do najmniej solidnych. Co czwarty przedsiębiorca deklaruje, że na czas otrzymuje mniej niż 25% płatności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatory płatnicze – bariera rozwoju małych firm

Co ciekawe ten ostatni problem w dużej mierze zaczyna dotyczyć, dość bezpiecznej do tej pory, branży e-commerce. Ponadto nieterminowe płatności są częstym problemem w przypadku 59% przedsiębiorców.

Jak zatem uchronić się przed ryzykiem i zapobiec tego typu działaniom? Gdzie przedsiębiorcy mogą odnaleźć informacje o nieuczciwych kontrahentach? 

REKLAMA

Większość badanych wskazała Biura Informacji Gospodarczej jako źródło uzyskiwania wiarygodnej informacji o swoich partnerach biznesowych. Niewiele więcej wskazań uzyskał Internet oraz rozmowy z innymi kontrahentami. Jednak dwa ostatnie czynniki nie gwarantują, że uchronimy się przed zatorami płatniczymi.

Eksperci z BIG InfoMonitor radzą, że niezwykle istotne jest poszerzanie wiedzy na temat podmiotów, z którymi współpracujemy, głównie poprzez dokonywanie oceny ryzyka finansowego poprzez sprawdzanie i dopisywanie dłużników do Rejestru BIG. Takie działanie pozwala uniknąć transakcji z dłużnikiem i problemów z płatnościami za faktury.

Tego typu narzędzia dostarczają Biura Informacji Gospodarczej. Są to bowiem instytucje, które nie tylko prowadzą Rejestry Dłużników, ale również udostępniają informacje na temat zadłużenia konsumentów i przedsiębiorców, uprzednio zebrane z rynku.


Wiele danych o zadłużeniu posiada sektor bankowy. Nie każdy może jednak bezpośrednio skorzystać z raportów Biura Informacji Kredytowej oraz Związku Banków Polskich. Taką wiedzę z sektora bankowego można uzyskać za pośrednictwem jednego z BIG-ów.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor współpracuje bowiem z BIK i ZBP, dzięki czemu jego raporty mogą być uzupełniane o dane pochodzące z baz dwóch powyższych instytucji bankowych. Dzięki tej współpracy BIG  InfoMonitor posiada dostęp do 6,1 mln informacji i danych gospodarczych o zadłużeniu różnych podmiotów, a wszystkie banki poprzez BIK w łatwy sposób mogą pobierać dane z jego zasobów.

Ponadto budowanie wizerunku firmy wiarygodnej finansowo w trudnych czasach, z jakimi mamy teraz do czynienia, ma coraz większe znaczenie w skutecznym pozyskiwaniu klientów i partnerów biznesowych

Co myślą przedsiębiorcy o narzędziach, które udostępniają BIGi?

- Wiarygodność jest dla nas, jako firmy działającej w branży finansowej, szczególnie istotna. Zależy nam aby nasi klienci, zarówno indywidualni, jaki i przedsiębiorcy, którzy wymieniają u nas walutę, mieli świadomość, że rzetelne działanie jest dla nas priorytetem. Certyfikat jest potwierdzeniem tej rzetelności i wraz z pozytywnymi opiniami klientów jest naszą najlepszą rekomendacją – mówi Paweł Kyć, dyrektor marketingu InternetowyKantor.pl

Firma w kryzysie – restrukturyzacja zobowiązań

Analiza wykorzystania aktywów, czyli jak pracują pieniądze w firmie

Pesymistyczne przewidywania firm, wg ekspertów z BIG InfoMonitor, stanowią pewnego rodzaju strategię na przeczekanie. Trudno się więc dziwić mniejszym podmiotom, że podchodzą z dystansem zarówno do pesymistycznych jak i optymistycznych scenariuszy.

Priorytetem staje się więc wykorzystywanie do tego odpowiednich narzędzi i pilnowanie kosztów. Weryfikowanie partnerów biznesowych szczególnie zyskuje na znaczeniu, gdy występuje wzrastająca obawa na rynku przed nieterminowymi płatnościami. Takie działanie powinno być standardem dla wszystkich przedsiębiorców. Zmniejszyłoby bowiem problem zatorów płatniczych oraz liczbę dłużników.  Więcej informacji na www.big.pl.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA