REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sytuacja finansowa małych firm w 2013 roku

Diana Borowiecka
Specjalista ds. PR
Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.
finanse małych firm w 2013 roku; windykacja wierzytelności
finanse małych firm w 2013 roku; windykacja wierzytelności

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej firm z sektora MŚP ma problemy z płynnością finansową wynikające stąd, że więksi kontrahenci płacą im po terminie, a zdarza się też, że nie płacą w ogóle. Małe firmy często skarżą się, że przy współpracy z dużymi firmami wyegzekwowanie zapłaty za wykonane usługi trwa długo i jest bardzo trudne. Wynika to przede wszystkim z tego, że dużym firmom o dużych obrotach często zdarza się pomijać faktury na „drobne” kwoty, które dla tych małych stanowią podstawę do funkcjonowania oraz dalszego rozwoju.

Według wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska, małe firmy są bardziej wrażliwe  i narażone na kryzys. Blisko 48% firm działających w Polsce znajduje się w bardzo złej i słabej kondycji finansowej, w tym 19% w bardzo złej.

REKLAMA

W najgorszej sytuacji finansowej znajdują się przedsiębiorstwa małe – zatrudniające od 10 do 50 osób. Na koniec 2012 r. aż 55,6% z nich cechowało się bardzo złą i słabą kondycją, w tym 20,4% bardzo złą. W ostatnich dwunastu miesiącach najbardziej pogorszyła się kondycja finansowa firm mikro – zatrudniający do 9 pracowników.

REKLAMA

Również z badań przeprowadzonych przez BIG InfoMonitor wspólnie z TNS Polska na temat sytuacji finansowej polskich firm, zarówno w obszarze przewidywań dotyczących zmian ich sytuacji finansowej w 2013 roku oraz w obszarze wydatków na rozwój, wynagrodzenia i produkcję, nie wygląda to optymistycznie.

Z publikowanego w marcu 2013 roku Raportu BIG można wyczytać, że  nadal zdecydowana większość firm (83%) uważa, że nieterminowe płatności są poważnym utrudnieniem w prowadzeniu działalności. Najgorzej sytuację oceniają przedstawiciele branży budowlanej (87%) i sektora MŚP (81%).

W przekroju całego badania przedsiębiorcy prowadzący małe firmy oceniają sytuację bardzo negatywnie. Mają problemy z odzyskiwaniem należności, ich partnerzy biznesowi należą do najmniej solidnych. Co czwarty przedsiębiorca deklaruje, że na czas otrzymuje mniej niż 25% płatności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatory płatnicze – bariera rozwoju małych firm

Co ciekawe ten ostatni problem w dużej mierze zaczyna dotyczyć, dość bezpiecznej do tej pory, branży e-commerce. Ponadto nieterminowe płatności są częstym problemem w przypadku 59% przedsiębiorców.

Jak zatem uchronić się przed ryzykiem i zapobiec tego typu działaniom? Gdzie przedsiębiorcy mogą odnaleźć informacje o nieuczciwych kontrahentach? 

REKLAMA

Większość badanych wskazała Biura Informacji Gospodarczej jako źródło uzyskiwania wiarygodnej informacji o swoich partnerach biznesowych. Niewiele więcej wskazań uzyskał Internet oraz rozmowy z innymi kontrahentami. Jednak dwa ostatnie czynniki nie gwarantują, że uchronimy się przed zatorami płatniczymi.

Eksperci z BIG InfoMonitor radzą, że niezwykle istotne jest poszerzanie wiedzy na temat podmiotów, z którymi współpracujemy, głównie poprzez dokonywanie oceny ryzyka finansowego poprzez sprawdzanie i dopisywanie dłużników do Rejestru BIG. Takie działanie pozwala uniknąć transakcji z dłużnikiem i problemów z płatnościami za faktury.

Tego typu narzędzia dostarczają Biura Informacji Gospodarczej. Są to bowiem instytucje, które nie tylko prowadzą Rejestry Dłużników, ale również udostępniają informacje na temat zadłużenia konsumentów i przedsiębiorców, uprzednio zebrane z rynku.


Wiele danych o zadłużeniu posiada sektor bankowy. Nie każdy może jednak bezpośrednio skorzystać z raportów Biura Informacji Kredytowej oraz Związku Banków Polskich. Taką wiedzę z sektora bankowego można uzyskać za pośrednictwem jednego z BIG-ów.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor współpracuje bowiem z BIK i ZBP, dzięki czemu jego raporty mogą być uzupełniane o dane pochodzące z baz dwóch powyższych instytucji bankowych. Dzięki tej współpracy BIG  InfoMonitor posiada dostęp do 6,1 mln informacji i danych gospodarczych o zadłużeniu różnych podmiotów, a wszystkie banki poprzez BIK w łatwy sposób mogą pobierać dane z jego zasobów.

Ponadto budowanie wizerunku firmy wiarygodnej finansowo w trudnych czasach, z jakimi mamy teraz do czynienia, ma coraz większe znaczenie w skutecznym pozyskiwaniu klientów i partnerów biznesowych

Co myślą przedsiębiorcy o narzędziach, które udostępniają BIGi?

- Wiarygodność jest dla nas, jako firmy działającej w branży finansowej, szczególnie istotna. Zależy nam aby nasi klienci, zarówno indywidualni, jaki i przedsiębiorcy, którzy wymieniają u nas walutę, mieli świadomość, że rzetelne działanie jest dla nas priorytetem. Certyfikat jest potwierdzeniem tej rzetelności i wraz z pozytywnymi opiniami klientów jest naszą najlepszą rekomendacją – mówi Paweł Kyć, dyrektor marketingu InternetowyKantor.pl

Firma w kryzysie – restrukturyzacja zobowiązań

Analiza wykorzystania aktywów, czyli jak pracują pieniądze w firmie

Pesymistyczne przewidywania firm, wg ekspertów z BIG InfoMonitor, stanowią pewnego rodzaju strategię na przeczekanie. Trudno się więc dziwić mniejszym podmiotom, że podchodzą z dystansem zarówno do pesymistycznych jak i optymistycznych scenariuszy.

Priorytetem staje się więc wykorzystywanie do tego odpowiednich narzędzi i pilnowanie kosztów. Weryfikowanie partnerów biznesowych szczególnie zyskuje na znaczeniu, gdy występuje wzrastająca obawa na rynku przed nieterminowymi płatnościami. Takie działanie powinno być standardem dla wszystkich przedsiębiorców. Zmniejszyłoby bowiem problem zatorów płatniczych oraz liczbę dłużników.  Więcej informacji na www.big.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA