REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sytuacja finansowa małych firm w 2013 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Diana Borowiecka
Specjalista ds. PR
Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.
finanse małych firm w 2013 roku; windykacja wierzytelności
finanse małych firm w 2013 roku; windykacja wierzytelności

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej firm z sektora MŚP ma problemy z płynnością finansową wynikające stąd, że więksi kontrahenci płacą im po terminie, a zdarza się też, że nie płacą w ogóle. Małe firmy często skarżą się, że przy współpracy z dużymi firmami wyegzekwowanie zapłaty za wykonane usługi trwa długo i jest bardzo trudne. Wynika to przede wszystkim z tego, że dużym firmom o dużych obrotach często zdarza się pomijać faktury na „drobne” kwoty, które dla tych małych stanowią podstawę do funkcjonowania oraz dalszego rozwoju.

Według wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska, małe firmy są bardziej wrażliwe  i narażone na kryzys. Blisko 48% firm działających w Polsce znajduje się w bardzo złej i słabej kondycji finansowej, w tym 19% w bardzo złej.

REKLAMA

W najgorszej sytuacji finansowej znajdują się przedsiębiorstwa małe – zatrudniające od 10 do 50 osób. Na koniec 2012 r. aż 55,6% z nich cechowało się bardzo złą i słabą kondycją, w tym 20,4% bardzo złą. W ostatnich dwunastu miesiącach najbardziej pogorszyła się kondycja finansowa firm mikro – zatrudniający do 9 pracowników.

REKLAMA

Również z badań przeprowadzonych przez BIG InfoMonitor wspólnie z TNS Polska na temat sytuacji finansowej polskich firm, zarówno w obszarze przewidywań dotyczących zmian ich sytuacji finansowej w 2013 roku oraz w obszarze wydatków na rozwój, wynagrodzenia i produkcję, nie wygląda to optymistycznie.

Z publikowanego w marcu 2013 roku Raportu BIG można wyczytać, że  nadal zdecydowana większość firm (83%) uważa, że nieterminowe płatności są poważnym utrudnieniem w prowadzeniu działalności. Najgorzej sytuację oceniają przedstawiciele branży budowlanej (87%) i sektora MŚP (81%).

W przekroju całego badania przedsiębiorcy prowadzący małe firmy oceniają sytuację bardzo negatywnie. Mają problemy z odzyskiwaniem należności, ich partnerzy biznesowi należą do najmniej solidnych. Co czwarty przedsiębiorca deklaruje, że na czas otrzymuje mniej niż 25% płatności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatory płatnicze – bariera rozwoju małych firm

Co ciekawe ten ostatni problem w dużej mierze zaczyna dotyczyć, dość bezpiecznej do tej pory, branży e-commerce. Ponadto nieterminowe płatności są częstym problemem w przypadku 59% przedsiębiorców.

Jak zatem uchronić się przed ryzykiem i zapobiec tego typu działaniom? Gdzie przedsiębiorcy mogą odnaleźć informacje o nieuczciwych kontrahentach? 

REKLAMA

Większość badanych wskazała Biura Informacji Gospodarczej jako źródło uzyskiwania wiarygodnej informacji o swoich partnerach biznesowych. Niewiele więcej wskazań uzyskał Internet oraz rozmowy z innymi kontrahentami. Jednak dwa ostatnie czynniki nie gwarantują, że uchronimy się przed zatorami płatniczymi.

Eksperci z BIG InfoMonitor radzą, że niezwykle istotne jest poszerzanie wiedzy na temat podmiotów, z którymi współpracujemy, głównie poprzez dokonywanie oceny ryzyka finansowego poprzez sprawdzanie i dopisywanie dłużników do Rejestru BIG. Takie działanie pozwala uniknąć transakcji z dłużnikiem i problemów z płatnościami za faktury.

Tego typu narzędzia dostarczają Biura Informacji Gospodarczej. Są to bowiem instytucje, które nie tylko prowadzą Rejestry Dłużników, ale również udostępniają informacje na temat zadłużenia konsumentów i przedsiębiorców, uprzednio zebrane z rynku.


Wiele danych o zadłużeniu posiada sektor bankowy. Nie każdy może jednak bezpośrednio skorzystać z raportów Biura Informacji Kredytowej oraz Związku Banków Polskich. Taką wiedzę z sektora bankowego można uzyskać za pośrednictwem jednego z BIG-ów.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor współpracuje bowiem z BIK i ZBP, dzięki czemu jego raporty mogą być uzupełniane o dane pochodzące z baz dwóch powyższych instytucji bankowych. Dzięki tej współpracy BIG  InfoMonitor posiada dostęp do 6,1 mln informacji i danych gospodarczych o zadłużeniu różnych podmiotów, a wszystkie banki poprzez BIK w łatwy sposób mogą pobierać dane z jego zasobów.

Ponadto budowanie wizerunku firmy wiarygodnej finansowo w trudnych czasach, z jakimi mamy teraz do czynienia, ma coraz większe znaczenie w skutecznym pozyskiwaniu klientów i partnerów biznesowych

Co myślą przedsiębiorcy o narzędziach, które udostępniają BIGi?

- Wiarygodność jest dla nas, jako firmy działającej w branży finansowej, szczególnie istotna. Zależy nam aby nasi klienci, zarówno indywidualni, jaki i przedsiębiorcy, którzy wymieniają u nas walutę, mieli świadomość, że rzetelne działanie jest dla nas priorytetem. Certyfikat jest potwierdzeniem tej rzetelności i wraz z pozytywnymi opiniami klientów jest naszą najlepszą rekomendacją – mówi Paweł Kyć, dyrektor marketingu InternetowyKantor.pl

Firma w kryzysie – restrukturyzacja zobowiązań

Analiza wykorzystania aktywów, czyli jak pracują pieniądze w firmie

Pesymistyczne przewidywania firm, wg ekspertów z BIG InfoMonitor, stanowią pewnego rodzaju strategię na przeczekanie. Trudno się więc dziwić mniejszym podmiotom, że podchodzą z dystansem zarówno do pesymistycznych jak i optymistycznych scenariuszy.

Priorytetem staje się więc wykorzystywanie do tego odpowiednich narzędzi i pilnowanie kosztów. Weryfikowanie partnerów biznesowych szczególnie zyskuje na znaczeniu, gdy występuje wzrastająca obawa na rynku przed nieterminowymi płatnościami. Takie działanie powinno być standardem dla wszystkich przedsiębiorców. Zmniejszyłoby bowiem problem zatorów płatniczych oraz liczbę dłużników.  Więcej informacji na www.big.pl.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA