REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sytuacja finansowa małych firm w 2013 roku

Diana Borowiecka
Specjalista ds. PR
Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.
finanse małych firm w 2013 roku; windykacja wierzytelności
finanse małych firm w 2013 roku; windykacja wierzytelności

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej firm z sektora MŚP ma problemy z płynnością finansową wynikające stąd, że więksi kontrahenci płacą im po terminie, a zdarza się też, że nie płacą w ogóle. Małe firmy często skarżą się, że przy współpracy z dużymi firmami wyegzekwowanie zapłaty za wykonane usługi trwa długo i jest bardzo trudne. Wynika to przede wszystkim z tego, że dużym firmom o dużych obrotach często zdarza się pomijać faktury na „drobne” kwoty, które dla tych małych stanowią podstawę do funkcjonowania oraz dalszego rozwoju.

Według wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska, małe firmy są bardziej wrażliwe  i narażone na kryzys. Blisko 48% firm działających w Polsce znajduje się w bardzo złej i słabej kondycji finansowej, w tym 19% w bardzo złej.

REKLAMA

W najgorszej sytuacji finansowej znajdują się przedsiębiorstwa małe – zatrudniające od 10 do 50 osób. Na koniec 2012 r. aż 55,6% z nich cechowało się bardzo złą i słabą kondycją, w tym 20,4% bardzo złą. W ostatnich dwunastu miesiącach najbardziej pogorszyła się kondycja finansowa firm mikro – zatrudniający do 9 pracowników.

REKLAMA

Również z badań przeprowadzonych przez BIG InfoMonitor wspólnie z TNS Polska na temat sytuacji finansowej polskich firm, zarówno w obszarze przewidywań dotyczących zmian ich sytuacji finansowej w 2013 roku oraz w obszarze wydatków na rozwój, wynagrodzenia i produkcję, nie wygląda to optymistycznie.

Z publikowanego w marcu 2013 roku Raportu BIG można wyczytać, że  nadal zdecydowana większość firm (83%) uważa, że nieterminowe płatności są poważnym utrudnieniem w prowadzeniu działalności. Najgorzej sytuację oceniają przedstawiciele branży budowlanej (87%) i sektora MŚP (81%).

W przekroju całego badania przedsiębiorcy prowadzący małe firmy oceniają sytuację bardzo negatywnie. Mają problemy z odzyskiwaniem należności, ich partnerzy biznesowi należą do najmniej solidnych. Co czwarty przedsiębiorca deklaruje, że na czas otrzymuje mniej niż 25% płatności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatory płatnicze – bariera rozwoju małych firm

Co ciekawe ten ostatni problem w dużej mierze zaczyna dotyczyć, dość bezpiecznej do tej pory, branży e-commerce. Ponadto nieterminowe płatności są częstym problemem w przypadku 59% przedsiębiorców.

Jak zatem uchronić się przed ryzykiem i zapobiec tego typu działaniom? Gdzie przedsiębiorcy mogą odnaleźć informacje o nieuczciwych kontrahentach? 

REKLAMA

Większość badanych wskazała Biura Informacji Gospodarczej jako źródło uzyskiwania wiarygodnej informacji o swoich partnerach biznesowych. Niewiele więcej wskazań uzyskał Internet oraz rozmowy z innymi kontrahentami. Jednak dwa ostatnie czynniki nie gwarantują, że uchronimy się przed zatorami płatniczymi.

Eksperci z BIG InfoMonitor radzą, że niezwykle istotne jest poszerzanie wiedzy na temat podmiotów, z którymi współpracujemy, głównie poprzez dokonywanie oceny ryzyka finansowego poprzez sprawdzanie i dopisywanie dłużników do Rejestru BIG. Takie działanie pozwala uniknąć transakcji z dłużnikiem i problemów z płatnościami za faktury.

Tego typu narzędzia dostarczają Biura Informacji Gospodarczej. Są to bowiem instytucje, które nie tylko prowadzą Rejestry Dłużników, ale również udostępniają informacje na temat zadłużenia konsumentów i przedsiębiorców, uprzednio zebrane z rynku.


Wiele danych o zadłużeniu posiada sektor bankowy. Nie każdy może jednak bezpośrednio skorzystać z raportów Biura Informacji Kredytowej oraz Związku Banków Polskich. Taką wiedzę z sektora bankowego można uzyskać za pośrednictwem jednego z BIG-ów.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor współpracuje bowiem z BIK i ZBP, dzięki czemu jego raporty mogą być uzupełniane o dane pochodzące z baz dwóch powyższych instytucji bankowych. Dzięki tej współpracy BIG  InfoMonitor posiada dostęp do 6,1 mln informacji i danych gospodarczych o zadłużeniu różnych podmiotów, a wszystkie banki poprzez BIK w łatwy sposób mogą pobierać dane z jego zasobów.

Ponadto budowanie wizerunku firmy wiarygodnej finansowo w trudnych czasach, z jakimi mamy teraz do czynienia, ma coraz większe znaczenie w skutecznym pozyskiwaniu klientów i partnerów biznesowych

Co myślą przedsiębiorcy o narzędziach, które udostępniają BIGi?

- Wiarygodność jest dla nas, jako firmy działającej w branży finansowej, szczególnie istotna. Zależy nam aby nasi klienci, zarówno indywidualni, jaki i przedsiębiorcy, którzy wymieniają u nas walutę, mieli świadomość, że rzetelne działanie jest dla nas priorytetem. Certyfikat jest potwierdzeniem tej rzetelności i wraz z pozytywnymi opiniami klientów jest naszą najlepszą rekomendacją – mówi Paweł Kyć, dyrektor marketingu InternetowyKantor.pl

Firma w kryzysie – restrukturyzacja zobowiązań

Analiza wykorzystania aktywów, czyli jak pracują pieniądze w firmie

Pesymistyczne przewidywania firm, wg ekspertów z BIG InfoMonitor, stanowią pewnego rodzaju strategię na przeczekanie. Trudno się więc dziwić mniejszym podmiotom, że podchodzą z dystansem zarówno do pesymistycznych jak i optymistycznych scenariuszy.

Priorytetem staje się więc wykorzystywanie do tego odpowiednich narzędzi i pilnowanie kosztów. Weryfikowanie partnerów biznesowych szczególnie zyskuje na znaczeniu, gdy występuje wzrastająca obawa na rynku przed nieterminowymi płatnościami. Takie działanie powinno być standardem dla wszystkich przedsiębiorców. Zmniejszyłoby bowiem problem zatorów płatniczych oraz liczbę dłużników.  Więcej informacji na www.big.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA