REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Analiza wykorzystania aktywów, czyli jak pracują pieniądze w firmie

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Ocena efektywności gospodarowania majątkiem firmy jest niezwykle ważnym weryfikatorem tego jak zarządzamy.
Ocena efektywności gospodarowania majątkiem firmy jest niezwykle ważnym weryfikatorem tego jak zarządzamy.
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Analiza wykorzystania aktywów jest narzędziem pozwalającym na ocenę efektywności gospodarowania majątkiem przedsiębiorstwa. Ekspert wyjaśnia jak ją stosować.

REKLAMA

REKLAMA

Ocena efektywności gospodarowania majątkiem firmy jest niezwykle ważnym weryfikatorem tego jak zarządzamy. Niekiedy daje się słyszeć od zarządzających firmą, że brakuje im środków obrotowych. Mówią: „gdyby udało się wprowadzić do obrotu kolejne tysiące czy miliony złotych, problemy z płynnością finansową, które obecnie piętrzą się w firmie by ustąpiły”. Trudno przesądzać, zapewne w niejednym przypadku rzeczywiście jedynym skutecznym sposobem poprawy sytuacji jest dofinansowanie. Warto zauważyć jednak, że dofinansowanie może być korzystne, ale nie zawsze, i nie zawsze jest konieczne (sic!). Nie zawsze korzystne, bo w przysłowiowych 99 przypadkach na 100, zarząd, w cudzysłowu, roztrwoni te pieniądze topiąc je: w podwyższonym stanie magazynowym, w udzielanym kredycie kupieckim, inwestycjach, w reklamie.

Zastanawiające, dlaczego w swojej praktyce, prawie nigdy nie słyszę w takim przypadku: „a może, w pierwszej kolejności, powinno się popracować nieco nad rotacją środków już zaangażowanych w działalność firmy?”.  Otóż, w moim przekonaniu, powinno się popracować.

Najważniejszym, naprawdę skutecznym, sposobem uzdrawiania finansów w firmie jest analiza, a następnie optymalizacja cyklu majątku obrotowego przedsiębiorstwa.

Dobrze by było, gdyby analizy rotacji zapasów, konwersji gotówki, współczynnika spływu należności, czy właśnie współczynników wykorzystania aktywów, poprzedzały wszystkie decyzje na temat dokapitalizowania firmy, bez względu na to, czy chodzi o kredyt bankowy, pożyczkę, czy podniesienie kapitału zakładowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Wskaźnik Altmana - wykorzystanie w praktyce przedsiębiorstwa

Przechodząc do przedstawienia formuł liczenia wskaźników rotacji aktywów, wskażę tu siedem formuł, jak się wydaje najistotniejszych. Wszystkie oparte są o tę samą zasadę. Jest to stosunek wartości sprzedaży względem poszczególnych aktywów oraz sprzedaży względem aktywów ogółem. Od tego ostatniego wypada zacząć:

  1. Ogólny wskaźnik rotacji = sprzedaż/aktywa ogółem;
  2. Wskaźnik aktywów trwałych = sprzedaż/aktywa trwałe;
  3. Wskaźnik aktywów obrotowych = sprzedaż/aktywa obrotowe;
  4. Wskaźnik rotacji zapasów = sprzedaż/ zapasy;
  5. Wskaźnik rotacji gotówki = sprzedaż/gotówka;
  6. Wskaźnik rotacji należności = sprzedaż/należności;
  7. Wskaźnik rotacji pozostałych aktywów = sprzedaż/pozostałe aktywa.

Polecamy: Składki ZUS 2012

REKLAMA

Jak widać, samo wyliczanie wskaźników rotacji aktywów jest niezwykle proste. Dodatkowo, wiele powie nam, kiedy zechcemy obserwować zmiany, w kształtowaniu się wskaźnika, w czasie. Najlepiej, kiedy zostanie to przedstawione w ujęciu graficznym. Choć tabela tego nie wyklucza, to właśnie wykres pozwala lepiej zaobserwować kształtujący się trend. To trend jest tutaj zdecydowanie istotniejszy od wyliczanej wartości. Trudno przesądzić, czy dany współczynnik np. efektywności wykorzystania zapasów na poziomie 0,63, to współczynnik dla nas korzystny czy nie. Jeśli jednak, w kolejnych okresach obliczeniowych wzrośnie on do 1,25 i trudno znaleźć dla tego wzrostu racjonalne usprawiedliwienie, to może to już niepokoić i być impulsem do działania.

Podstawowa interpretacja uzyskanych wyników liczenia wskaźników rotacji aktywów, również nie powinna nastręczać trudności – otóż, czym wyliczony wskaźnik jest wyższy, tym lepiej (uwaga: ta zasada nie musi obowiązywać przy wyliczaniu innych miar!). Metodyka pracy z wskaźnikami, może polegać na tym, że obserwując niekorzystne trendy w ogólnym wskaźniku rotacji (a) – np. wskaźnik w kolejnych okresach obniżył się z 4,3 do 3,6 - poprzez wyliczanie kolejnych z listy, stosunkowo łatwo ustalimy, w której części naszych aktywów doszło do niekorzystnych zjawisk. Dzięki temu, wiadomo będzie, na jakim polu powinno skoncentrować się nasze zainteresowanie, jeśli mamy zamiar przeciwdziałać niekorzystnemu zjawisku. 

Polecamy: Firma w kryzysie: Formuła Wilcoxa-Gamblera, a zagrożenie bankructwem firmy

Zwracam też uwagę, że ponieważ wskaźniki te są liczone w oparciu o relatywnie łatwo dostępne, podstawowe dane bilansowe – np. podmioty prawa handlowego mają obowiązek składania stosownych informacji z sądach rejestrowych; wiele danych jest dostępnych w sieci Internet czy specjalistycznej prasie branżowej - stosunkowo łatwo jest dokonać podobnych wyliczeń dla branży czy konkurencji, jak kto woli. Można wtedy pokusić się o porównania, pomiędzy przedsiębiorstwami, co dla każdego zarządu jest niezwykle cenne.

Zachęcając do wykorzystywania analizy wskaźnikowej w ocenie sytuacji majątkowej firmy, z uwagi na wysokie walory poznawcze tej metody, jednocześnie trzeba powiedzieć, że same wyniki, bez odpowiedniej analizy niezbyt się przydają. Jeśli analiza jest przeprowadzana przez niedoświadczonego specjalistę, łatwo popełnić błąd interpretacyjny, co z kolei prowadzi do błędnych wniosków i niekorzystnych działań. Może to oznaczać, dla przedsiębiorstwa, naprawdę duże kłopoty i to, niejako, na własną prośbę. Co, na zakończenie, wypada mi zaakcentować.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA