REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Analiza wykorzystania aktywów, czyli jak pracują pieniądze w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Ocena efektywności gospodarowania majątkiem firmy jest niezwykle ważnym weryfikatorem tego jak zarządzamy.
Ocena efektywności gospodarowania majątkiem firmy jest niezwykle ważnym weryfikatorem tego jak zarządzamy.
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Analiza wykorzystania aktywów jest narzędziem pozwalającym na ocenę efektywności gospodarowania majątkiem przedsiębiorstwa. Ekspert wyjaśnia jak ją stosować.

REKLAMA

REKLAMA

Ocena efektywności gospodarowania majątkiem firmy jest niezwykle ważnym weryfikatorem tego jak zarządzamy. Niekiedy daje się słyszeć od zarządzających firmą, że brakuje im środków obrotowych. Mówią: „gdyby udało się wprowadzić do obrotu kolejne tysiące czy miliony złotych, problemy z płynnością finansową, które obecnie piętrzą się w firmie by ustąpiły”. Trudno przesądzać, zapewne w niejednym przypadku rzeczywiście jedynym skutecznym sposobem poprawy sytuacji jest dofinansowanie. Warto zauważyć jednak, że dofinansowanie może być korzystne, ale nie zawsze, i nie zawsze jest konieczne (sic!). Nie zawsze korzystne, bo w przysłowiowych 99 przypadkach na 100, zarząd, w cudzysłowu, roztrwoni te pieniądze topiąc je: w podwyższonym stanie magazynowym, w udzielanym kredycie kupieckim, inwestycjach, w reklamie.

Zastanawiające, dlaczego w swojej praktyce, prawie nigdy nie słyszę w takim przypadku: „a może, w pierwszej kolejności, powinno się popracować nieco nad rotacją środków już zaangażowanych w działalność firmy?”.  Otóż, w moim przekonaniu, powinno się popracować.

Najważniejszym, naprawdę skutecznym, sposobem uzdrawiania finansów w firmie jest analiza, a następnie optymalizacja cyklu majątku obrotowego przedsiębiorstwa.

Dobrze by było, gdyby analizy rotacji zapasów, konwersji gotówki, współczynnika spływu należności, czy właśnie współczynników wykorzystania aktywów, poprzedzały wszystkie decyzje na temat dokapitalizowania firmy, bez względu na to, czy chodzi o kredyt bankowy, pożyczkę, czy podniesienie kapitału zakładowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Wskaźnik Altmana - wykorzystanie w praktyce przedsiębiorstwa

Przechodząc do przedstawienia formuł liczenia wskaźników rotacji aktywów, wskażę tu siedem formuł, jak się wydaje najistotniejszych. Wszystkie oparte są o tę samą zasadę. Jest to stosunek wartości sprzedaży względem poszczególnych aktywów oraz sprzedaży względem aktywów ogółem. Od tego ostatniego wypada zacząć:

  1. Ogólny wskaźnik rotacji = sprzedaż/aktywa ogółem;
  2. Wskaźnik aktywów trwałych = sprzedaż/aktywa trwałe;
  3. Wskaźnik aktywów obrotowych = sprzedaż/aktywa obrotowe;
  4. Wskaźnik rotacji zapasów = sprzedaż/ zapasy;
  5. Wskaźnik rotacji gotówki = sprzedaż/gotówka;
  6. Wskaźnik rotacji należności = sprzedaż/należności;
  7. Wskaźnik rotacji pozostałych aktywów = sprzedaż/pozostałe aktywa.

Polecamy: Składki ZUS 2012

REKLAMA

Jak widać, samo wyliczanie wskaźników rotacji aktywów jest niezwykle proste. Dodatkowo, wiele powie nam, kiedy zechcemy obserwować zmiany, w kształtowaniu się wskaźnika, w czasie. Najlepiej, kiedy zostanie to przedstawione w ujęciu graficznym. Choć tabela tego nie wyklucza, to właśnie wykres pozwala lepiej zaobserwować kształtujący się trend. To trend jest tutaj zdecydowanie istotniejszy od wyliczanej wartości. Trudno przesądzić, czy dany współczynnik np. efektywności wykorzystania zapasów na poziomie 0,63, to współczynnik dla nas korzystny czy nie. Jeśli jednak, w kolejnych okresach obliczeniowych wzrośnie on do 1,25 i trudno znaleźć dla tego wzrostu racjonalne usprawiedliwienie, to może to już niepokoić i być impulsem do działania.

Podstawowa interpretacja uzyskanych wyników liczenia wskaźników rotacji aktywów, również nie powinna nastręczać trudności – otóż, czym wyliczony wskaźnik jest wyższy, tym lepiej (uwaga: ta zasada nie musi obowiązywać przy wyliczaniu innych miar!). Metodyka pracy z wskaźnikami, może polegać na tym, że obserwując niekorzystne trendy w ogólnym wskaźniku rotacji (a) – np. wskaźnik w kolejnych okresach obniżył się z 4,3 do 3,6 - poprzez wyliczanie kolejnych z listy, stosunkowo łatwo ustalimy, w której części naszych aktywów doszło do niekorzystnych zjawisk. Dzięki temu, wiadomo będzie, na jakim polu powinno skoncentrować się nasze zainteresowanie, jeśli mamy zamiar przeciwdziałać niekorzystnemu zjawisku. 

Polecamy: Firma w kryzysie: Formuła Wilcoxa-Gamblera, a zagrożenie bankructwem firmy

Zwracam też uwagę, że ponieważ wskaźniki te są liczone w oparciu o relatywnie łatwo dostępne, podstawowe dane bilansowe – np. podmioty prawa handlowego mają obowiązek składania stosownych informacji z sądach rejestrowych; wiele danych jest dostępnych w sieci Internet czy specjalistycznej prasie branżowej - stosunkowo łatwo jest dokonać podobnych wyliczeń dla branży czy konkurencji, jak kto woli. Można wtedy pokusić się o porównania, pomiędzy przedsiębiorstwami, co dla każdego zarządu jest niezwykle cenne.

Zachęcając do wykorzystywania analizy wskaźnikowej w ocenie sytuacji majątkowej firmy, z uwagi na wysokie walory poznawcze tej metody, jednocześnie trzeba powiedzieć, że same wyniki, bez odpowiedniej analizy niezbyt się przydają. Jeśli analiza jest przeprowadzana przez niedoświadczonego specjalistę, łatwo popełnić błąd interpretacyjny, co z kolei prowadzi do błędnych wniosków i niekorzystnych działań. Może to oznaczać, dla przedsiębiorstwa, naprawdę duże kłopoty i to, niejako, na własną prośbę. Co, na zakończenie, wypada mi zaakcentować.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA