REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wskaźnik Altmana - wykorzystanie w praktyce przedsiębiorstwa

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Wskaźnik Altmana
Wskaźnik Altmana

REKLAMA

REKLAMA

Edward Altman, w 1968 roku, zakończył prace nad wskaźnikiem (Z), którego wyliczenie pozwala na wnioskowanie, ze znacznym prawdopodobieństwem, czy firma jest zagrożona bankructwem. Bardzo szybko okazało się, że wskaźnik (Z) jest narzędziem wygodnym, prostym w użyciu i bardzo przydatnym. Niestety, ma też swoje wady, a może raczej powinno się powiedzieć, że ma swoje ograniczenia.

Wskaźnik Altmana stworzony na podstawie analizy kilkudziesięciu firm giełdowych z rynku USA, na dodatek firm produkcyjnych, dobrze opisuje właśnie ten typ przedsiębiorstw. Nie wydaje się jednak równie przydatny w przypadku:
a) firm nie wycenianych publicznie (działających poza giełdą);
b) firm usługowych czy świadczących usługi finansowe lub np. ubezpieczeniowe;
c) nie można też było wykorzystywać go per analogiam, w przypadku firm działających na rynkach mniej stabilnych niż rynek amerykański – choćby na rynkach wschodzących (np. Azja czy Europa środkowa i wschodnia, po transformacji).

REKLAMA

Polecamy: Firma w kryzysie – restrukturyzacja zobowiązań

E. Altman, zdając sobie sprawę z ograniczeń opublikowanego w 1968 roku wskaźnika (Z)

w roku 1984 opublikował formułę lepiej dopasowaną do firm nienotowanych na giełdach,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a w roku 1990 formułę dla rynków mniej ustabilizowanych niż rynek amerykański


gdzie:

Różnice pomiędzy wskaźnikami sprowadzają się do zmiany wagi przypisywanej poszczególnym zmiennym X; do zastąpienia ostatniej zmiennej wyrazem wolnym (3,25) w formule dla rynków niestabilnych (Z”) oraz określenia interpretacji uzyskanego wyniku.

Polecamy: serwis Leasing

REKLAMA

Powstało kolejne narzędzie do całościowej oceny kondycji finansowej firmy, przydatne inwestorom, graczom giełdowym czy analitykom.  Ale też bardzo przydatne właścicielom i kierownikom firm i na to pragnę tutaj zwrócić szczególną uwagę. O ile dla tych pierwszych, duże znaczenie ma w jakich przedziałach znajduje się otrzymany wynik (jeśli poniżej 1,8 dla Z i Z’ lub 5,5 dla Z” prawdopodobieństwo bankructwa jest wysokie; jeśli powyżej 3,0 dla Z i Z’ i 5,5 dla Z” – niskie); czy zastosowany model przystaje do danej firmy czy może fałszywie opisuje jej stan? O tyle wykorzystując go wewnątrz firmy, nie ma to już tak wielkiego znaczenia.

Daleko istotniejsze jest, jaka tendencja zarysowuje się w czasie. Na dalszy plan schodzą rozważania czy powinno się zastosować model Z czy Z’ albo Z”?  Całkowicie bez znaczenia jest czy uzyskano wynik 1,02 czy 8,05. Nie musimy zastanawiać się czy wybrany sposób oceny rynkowej wartości przedsiębiorstwa jest bardzo dokładny czy tylko przybliżony i jak to wpływa na uzyskany wynik, a następnie na jego interpretację? Znaczenie mają tylko dwie rzeczy, czy kolejny pomiar, a jeszcze lepiej kolejne pomiary mają korzystny trend i czy za każdym razem stosowana jest ta sama metodyka liczenia wszystkich zmiennych.

Korzystny trend oznacza, że firma oddala od siebie widmo bankructwa, a działania zarządu podejmowane w celu poprawy kondycji finansowej, przynoszą efekty. Trend odwrotny, nie rokuje dobrze. Jest sygnałem do poszukiwania innych rozwiązań szczególnie, jeśli problemy z płynnością finansową w firmie są już tak znaczne, że i bez specjalistycznych obliczeń zauważalne dla otoczenia.

Polecamy: Konto firmowe: za darmo lub za kilkadziesiąt złotych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA