REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wskaźnik Altmana - wykorzystanie w praktyce przedsiębiorstwa

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Wskaźnik Altmana
Wskaźnik Altmana

REKLAMA

REKLAMA

Edward Altman, w 1968 roku, zakończył prace nad wskaźnikiem (Z), którego wyliczenie pozwala na wnioskowanie, ze znacznym prawdopodobieństwem, czy firma jest zagrożona bankructwem. Bardzo szybko okazało się, że wskaźnik (Z) jest narzędziem wygodnym, prostym w użyciu i bardzo przydatnym. Niestety, ma też swoje wady, a może raczej powinno się powiedzieć, że ma swoje ograniczenia.

Wskaźnik Altmana stworzony na podstawie analizy kilkudziesięciu firm giełdowych z rynku USA, na dodatek firm produkcyjnych, dobrze opisuje właśnie ten typ przedsiębiorstw. Nie wydaje się jednak równie przydatny w przypadku:
a) firm nie wycenianych publicznie (działających poza giełdą);
b) firm usługowych czy świadczących usługi finansowe lub np. ubezpieczeniowe;
c) nie można też było wykorzystywać go per analogiam, w przypadku firm działających na rynkach mniej stabilnych niż rynek amerykański – choćby na rynkach wschodzących (np. Azja czy Europa środkowa i wschodnia, po transformacji).

REKLAMA

Polecamy: Firma w kryzysie – restrukturyzacja zobowiązań

E. Altman, zdając sobie sprawę z ograniczeń opublikowanego w 1968 roku wskaźnika (Z)

w roku 1984 opublikował formułę lepiej dopasowaną do firm nienotowanych na giełdach,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a w roku 1990 formułę dla rynków mniej ustabilizowanych niż rynek amerykański


gdzie:

Różnice pomiędzy wskaźnikami sprowadzają się do zmiany wagi przypisywanej poszczególnym zmiennym X; do zastąpienia ostatniej zmiennej wyrazem wolnym (3,25) w formule dla rynków niestabilnych (Z”) oraz określenia interpretacji uzyskanego wyniku.

Polecamy: serwis Leasing

REKLAMA

Powstało kolejne narzędzie do całościowej oceny kondycji finansowej firmy, przydatne inwestorom, graczom giełdowym czy analitykom.  Ale też bardzo przydatne właścicielom i kierownikom firm i na to pragnę tutaj zwrócić szczególną uwagę. O ile dla tych pierwszych, duże znaczenie ma w jakich przedziałach znajduje się otrzymany wynik (jeśli poniżej 1,8 dla Z i Z’ lub 5,5 dla Z” prawdopodobieństwo bankructwa jest wysokie; jeśli powyżej 3,0 dla Z i Z’ i 5,5 dla Z” – niskie); czy zastosowany model przystaje do danej firmy czy może fałszywie opisuje jej stan? O tyle wykorzystując go wewnątrz firmy, nie ma to już tak wielkiego znaczenia.

Daleko istotniejsze jest, jaka tendencja zarysowuje się w czasie. Na dalszy plan schodzą rozważania czy powinno się zastosować model Z czy Z’ albo Z”?  Całkowicie bez znaczenia jest czy uzyskano wynik 1,02 czy 8,05. Nie musimy zastanawiać się czy wybrany sposób oceny rynkowej wartości przedsiębiorstwa jest bardzo dokładny czy tylko przybliżony i jak to wpływa na uzyskany wynik, a następnie na jego interpretację? Znaczenie mają tylko dwie rzeczy, czy kolejny pomiar, a jeszcze lepiej kolejne pomiary mają korzystny trend i czy za każdym razem stosowana jest ta sama metodyka liczenia wszystkich zmiennych.

Korzystny trend oznacza, że firma oddala od siebie widmo bankructwa, a działania zarządu podejmowane w celu poprawy kondycji finansowej, przynoszą efekty. Trend odwrotny, nie rokuje dobrze. Jest sygnałem do poszukiwania innych rozwiązań szczególnie, jeśli problemy z płynnością finansową w firmie są już tak znaczne, że i bez specjalistycznych obliczeń zauważalne dla otoczenia.

Polecamy: Konto firmowe: za darmo lub za kilkadziesiąt złotych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA