REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wskaźnik Altmana - wykorzystanie w praktyce przedsiębiorstwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Wskaźnik Altmana
Wskaźnik Altmana

REKLAMA

REKLAMA

Edward Altman, w 1968 roku, zakończył prace nad wskaźnikiem (Z), którego wyliczenie pozwala na wnioskowanie, ze znacznym prawdopodobieństwem, czy firma jest zagrożona bankructwem. Bardzo szybko okazało się, że wskaźnik (Z) jest narzędziem wygodnym, prostym w użyciu i bardzo przydatnym. Niestety, ma też swoje wady, a może raczej powinno się powiedzieć, że ma swoje ograniczenia.

Wskaźnik Altmana stworzony na podstawie analizy kilkudziesięciu firm giełdowych z rynku USA, na dodatek firm produkcyjnych, dobrze opisuje właśnie ten typ przedsiębiorstw. Nie wydaje się jednak równie przydatny w przypadku:
a) firm nie wycenianych publicznie (działających poza giełdą);
b) firm usługowych czy świadczących usługi finansowe lub np. ubezpieczeniowe;
c) nie można też było wykorzystywać go per analogiam, w przypadku firm działających na rynkach mniej stabilnych niż rynek amerykański – choćby na rynkach wschodzących (np. Azja czy Europa środkowa i wschodnia, po transformacji).

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Firma w kryzysie – restrukturyzacja zobowiązań

E. Altman, zdając sobie sprawę z ograniczeń opublikowanego w 1968 roku wskaźnika (Z)

REKLAMA

w roku 1984 opublikował formułę lepiej dopasowaną do firm nienotowanych na giełdach,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a w roku 1990 formułę dla rynków mniej ustabilizowanych niż rynek amerykański


gdzie:

Różnice pomiędzy wskaźnikami sprowadzają się do zmiany wagi przypisywanej poszczególnym zmiennym X; do zastąpienia ostatniej zmiennej wyrazem wolnym (3,25) w formule dla rynków niestabilnych (Z”) oraz określenia interpretacji uzyskanego wyniku.

Polecamy: serwis Leasing

Powstało kolejne narzędzie do całościowej oceny kondycji finansowej firmy, przydatne inwestorom, graczom giełdowym czy analitykom.  Ale też bardzo przydatne właścicielom i kierownikom firm i na to pragnę tutaj zwrócić szczególną uwagę. O ile dla tych pierwszych, duże znaczenie ma w jakich przedziałach znajduje się otrzymany wynik (jeśli poniżej 1,8 dla Z i Z’ lub 5,5 dla Z” prawdopodobieństwo bankructwa jest wysokie; jeśli powyżej 3,0 dla Z i Z’ i 5,5 dla Z” – niskie); czy zastosowany model przystaje do danej firmy czy może fałszywie opisuje jej stan? O tyle wykorzystując go wewnątrz firmy, nie ma to już tak wielkiego znaczenia.

Daleko istotniejsze jest, jaka tendencja zarysowuje się w czasie. Na dalszy plan schodzą rozważania czy powinno się zastosować model Z czy Z’ albo Z”?  Całkowicie bez znaczenia jest czy uzyskano wynik 1,02 czy 8,05. Nie musimy zastanawiać się czy wybrany sposób oceny rynkowej wartości przedsiębiorstwa jest bardzo dokładny czy tylko przybliżony i jak to wpływa na uzyskany wynik, a następnie na jego interpretację? Znaczenie mają tylko dwie rzeczy, czy kolejny pomiar, a jeszcze lepiej kolejne pomiary mają korzystny trend i czy za każdym razem stosowana jest ta sama metodyka liczenia wszystkich zmiennych.

Korzystny trend oznacza, że firma oddala od siebie widmo bankructwa, a działania zarządu podejmowane w celu poprawy kondycji finansowej, przynoszą efekty. Trend odwrotny, nie rokuje dobrze. Jest sygnałem do poszukiwania innych rozwiązań szczególnie, jeśli problemy z płynnością finansową w firmie są już tak znaczne, że i bez specjalistycznych obliczeń zauważalne dla otoczenia.

Polecamy: Konto firmowe: za darmo lub za kilkadziesiąt złotych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA