REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kalkulacja kosztów działań jako metoda zarządzania kosztami firmy - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Celej
Ekspert Equity Investments S.A., kontroler finansowy
Rachunek kosztów działań (Activity Based Costing)
Rachunek kosztów działań (Activity Based Costing)

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z kluczowych kwestii w zarządzaniu przedsiębiorstwem jest bieżąca kontrola ponoszonych kosztów i ich optymalizacja, która powinna być spójna z przyjętymi celami. Sama świadomość istnienia kosztów bywa często niewystarczająca. Istotne jest posiadanie wiedzy o kosztochłonności procesów biznesowych zachodzących w firmie, by móc je kształtować i przyczyniać się do maksymalizacji zysku.

Czym jest rachunek kosztów działań

Rachunek kosztów działań (Activity Based Costing) jest coraz szerzej stosowany przez managerów do zarządzania procesowego poszczególnymi ośrodkami odpowiedzialności w przedsiębiorstwach. Jego podstawową funkcją jest zidentyfikowanie zróżnicowanej kosztochłonności i rentowności wszystkich procesów, które prowadzą do dostarczenia klientom produktów bądź usług finalnych. Tradycyjny rachunek kosztów oparty na ich układzie rodzajowym staje się często niewystarczający, ponieważ coraz większą rolę w strukturze kosztów odgrywają koszty pośrednie. Kalkulowanie ich za pomocą umownych kluczy podziałowych staje się więc zbyt dużym uogólnieniem prowadzącym do zniekształcenia rzeczywistych wyników danego obszaru działalności. Rachunek kosztów działań sprowadza koszty pośrednie organizacji do czynności, które zużywają zasoby organizacji, a następnie odnosi je do właściwych produktów, klientów bądź kanałów dystrybucji.

REKLAMA

REKLAMA

Koncentracja na procesach

Decyzje w przedsiębiorstwach podejmowane są najczęściej nie w oparciu o całość kosztów, lecz z perspektywy poszczególnych jednostek – klientów, produktów, regionów, kanałów dystrybucji itd. Niezbędne jest posiadanie przez managera dostępu nie tylko do danych o kosztach rodzajowych, lecz przede wszystkim do wielowymiarowej informacji zarządczej o kosztach i źródłach ich powstawania. Dzięki temu możliwa jest realna ocena wysiłków ponoszonych przez organizację i podjęcie działań mających na celu maksymalizację efektywności.

Polecamy: Jak banki traktują MSP?

Moduły rachunku ABC

Podstawowymi wymiarami, z perspektywy których analizowane są przepływy działań i zasobów, są: klient oraz produkt. Przedstawienie kosztów działań związanych z obsługą klienta bądź wytworzeniem produktu lub usługi jest gotową informacją w zakresie silnych i słabych stron oraz potrzeby usprawnień. Jest to rozwiązanie o wiele bardziej nastawione na rozwój niż tradycyjny układ rodzajowy, z którego nie wynikają przyczyny nadmiernych kosztów.

REKLAMA

Rachunek kosztów działań jest wynikiem połączenia trzech modułów: zasobów, działań oraz obiektów kosztowych. Zasoby są składnikami ekonomicznymi, które zostają wykorzystane podczas realizacji działań. Należą do nich pracownicy, środki trwałe, kapitał etc.  Działania natomiast obrazują, w jakim celu i w jaki sposób wykorzystywane są zasoby przedsiębiorstwa. Wykonywanie działań powoduje powstawanie kosztów na poszczególnych obiektach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obiekty kosztowe to elementy (produkty, klienci, dostawcy oraz kanały dystrybucji), na rzecz których działania są realizowane. Kosztem całkowitym klienta są koszty wszystkich działań podejmowanych przez wszystkie ogniwa organizacji na rzecz danego kontrahenta. Przedstawienie kosztu wytworzenia produktu w postaci rachunku kosztów działań umożliwia między innymi optymalizację długości serii produkcyjnych, co może znacznie obniżyć koszty produkcji. Analiza wysiłków produkcyjnych pozwala ocenić realną rentowność wytworzonych produktów.

Zarządzanie kosztami działań

Zarządzanie kosztami działań (ABM) to wykorzystywanie rachunku kosztów działań jako podstawowego źródła informacji. Stosowanie tej koncepcji pozwala na osiąganie pożądanych wyników przy zmniejszonym zapotrzebowaniu na zasoby organizacyjne.

W zależności od poziomu realizowanych celów zarządzanie kosztami działań może odbywać się na szczeblu strategicznym bądź operacyjnym. Celem ABM strategicznego jest określenie struktury i optymalnej liczby obiektów kosztowych oraz działań, natomiast operacyjne zarządzanie dotyczy sposobów wykonywania działań w celu maksymalizacji ich efektywności. Najlepsze efekty można osiągnąć, łącząc ze sobą oba poziomy ABM. Zwiększenie rentowności procesów biznesowych poprzez odpowiednią zmianę ich struktury spowoduje wówczas zmniejszenie zapotrzebowania na generujące koszty zasoby.

Polecamy: Controlling w firmie - porada

Korzyści z wdrożenia ABC

Korzyści z wdrożenia rachunku kosztów działań równe są wynikom decyzji podjętych po analizie informacji z niego uzyskanych. System ten jest bardziej przejrzysty dla managera niż tradycyjna kalkulacja, jest też o wiele bardziej dokładny. Stosowanie metody ABC przyczynia się do wykrycia „wąskich gardeł” organizacji, czyli czynności, które pochłaniają zasoby a nie znajdują uzasadnienia w przychodach. Wyeliminowanie ich lub istotne ograniczenie umożliwi efektywne wykorzystanie tych zasobów. Bieżąca kontrola kosztów w podziale na klientów, produkty oraz dostawców przyczyni się do wzrostu rentowności organizacji w długim okresie. Informacje płynące z rachunku kosztów działań są pomocne również między innymi w zakresie kreowania cen oraz segmentacji kontrahentów, co jest podstawą do kształtowania relacji z odbiorcami oraz dostawcami. Zastosowanie ABC umożliwia także planowanie produkcji w kierunku koncentracji na najbardziej rentownych produktach i minimalizacji wyrobów o niskiej opłacalności.

W porównaniu z możliwymi korzyściami, koszty wdrożenia rachunku kosztów działań są stosunkowo niewielkie – obejmują przede wszystkim zakup oprogramowania oraz zatrudnienia i przeszkolenia zasobów ludzkich.  Wdrożenie ABC jest skomplikowanym procesem wymagającym zaawansowanej wiedzy merytorycznej oraz informatycznej, dlatego coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z usług firm doradczych wyspecjalizowanych w zakresie controllingu. Pozwala to na ograniczenie zarówno czasu jak i kosztów wdrożenia, uzyskując dodatkowo profesjonalne wsparcie merytoryczne w procesach decyzyjnych w okresie po wdrożeniu. Pozwala to wyeliminować ryzyko niepowodzenia.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA