REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kalkulacja kosztów działań jako metoda zarządzania kosztami firmy - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Celej
Ekspert Equity Investments S.A., kontroler finansowy
Rachunek kosztów działań (Activity Based Costing)
Rachunek kosztów działań (Activity Based Costing)

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z kluczowych kwestii w zarządzaniu przedsiębiorstwem jest bieżąca kontrola ponoszonych kosztów i ich optymalizacja, która powinna być spójna z przyjętymi celami. Sama świadomość istnienia kosztów bywa często niewystarczająca. Istotne jest posiadanie wiedzy o kosztochłonności procesów biznesowych zachodzących w firmie, by móc je kształtować i przyczyniać się do maksymalizacji zysku.

Czym jest rachunek kosztów działań

Rachunek kosztów działań (Activity Based Costing) jest coraz szerzej stosowany przez managerów do zarządzania procesowego poszczególnymi ośrodkami odpowiedzialności w przedsiębiorstwach. Jego podstawową funkcją jest zidentyfikowanie zróżnicowanej kosztochłonności i rentowności wszystkich procesów, które prowadzą do dostarczenia klientom produktów bądź usług finalnych. Tradycyjny rachunek kosztów oparty na ich układzie rodzajowym staje się często niewystarczający, ponieważ coraz większą rolę w strukturze kosztów odgrywają koszty pośrednie. Kalkulowanie ich za pomocą umownych kluczy podziałowych staje się więc zbyt dużym uogólnieniem prowadzącym do zniekształcenia rzeczywistych wyników danego obszaru działalności. Rachunek kosztów działań sprowadza koszty pośrednie organizacji do czynności, które zużywają zasoby organizacji, a następnie odnosi je do właściwych produktów, klientów bądź kanałów dystrybucji.

REKLAMA

Koncentracja na procesach

Decyzje w przedsiębiorstwach podejmowane są najczęściej nie w oparciu o całość kosztów, lecz z perspektywy poszczególnych jednostek – klientów, produktów, regionów, kanałów dystrybucji itd. Niezbędne jest posiadanie przez managera dostępu nie tylko do danych o kosztach rodzajowych, lecz przede wszystkim do wielowymiarowej informacji zarządczej o kosztach i źródłach ich powstawania. Dzięki temu możliwa jest realna ocena wysiłków ponoszonych przez organizację i podjęcie działań mających na celu maksymalizację efektywności.

Polecamy: Jak banki traktują MSP?

Moduły rachunku ABC

REKLAMA

Podstawowymi wymiarami, z perspektywy których analizowane są przepływy działań i zasobów, są: klient oraz produkt. Przedstawienie kosztów działań związanych z obsługą klienta bądź wytworzeniem produktu lub usługi jest gotową informacją w zakresie silnych i słabych stron oraz potrzeby usprawnień. Jest to rozwiązanie o wiele bardziej nastawione na rozwój niż tradycyjny układ rodzajowy, z którego nie wynikają przyczyny nadmiernych kosztów.

Rachunek kosztów działań jest wynikiem połączenia trzech modułów: zasobów, działań oraz obiektów kosztowych. Zasoby są składnikami ekonomicznymi, które zostają wykorzystane podczas realizacji działań. Należą do nich pracownicy, środki trwałe, kapitał etc.  Działania natomiast obrazują, w jakim celu i w jaki sposób wykorzystywane są zasoby przedsiębiorstwa. Wykonywanie działań powoduje powstawanie kosztów na poszczególnych obiektach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obiekty kosztowe to elementy (produkty, klienci, dostawcy oraz kanały dystrybucji), na rzecz których działania są realizowane. Kosztem całkowitym klienta są koszty wszystkich działań podejmowanych przez wszystkie ogniwa organizacji na rzecz danego kontrahenta. Przedstawienie kosztu wytworzenia produktu w postaci rachunku kosztów działań umożliwia między innymi optymalizację długości serii produkcyjnych, co może znacznie obniżyć koszty produkcji. Analiza wysiłków produkcyjnych pozwala ocenić realną rentowność wytworzonych produktów.

Zarządzanie kosztami działań

REKLAMA

Zarządzanie kosztami działań (ABM) to wykorzystywanie rachunku kosztów działań jako podstawowego źródła informacji. Stosowanie tej koncepcji pozwala na osiąganie pożądanych wyników przy zmniejszonym zapotrzebowaniu na zasoby organizacyjne.

W zależności od poziomu realizowanych celów zarządzanie kosztami działań może odbywać się na szczeblu strategicznym bądź operacyjnym. Celem ABM strategicznego jest określenie struktury i optymalnej liczby obiektów kosztowych oraz działań, natomiast operacyjne zarządzanie dotyczy sposobów wykonywania działań w celu maksymalizacji ich efektywności. Najlepsze efekty można osiągnąć, łącząc ze sobą oba poziomy ABM. Zwiększenie rentowności procesów biznesowych poprzez odpowiednią zmianę ich struktury spowoduje wówczas zmniejszenie zapotrzebowania na generujące koszty zasoby.

Polecamy: Controlling w firmie - porada

Korzyści z wdrożenia ABC

Korzyści z wdrożenia rachunku kosztów działań równe są wynikom decyzji podjętych po analizie informacji z niego uzyskanych. System ten jest bardziej przejrzysty dla managera niż tradycyjna kalkulacja, jest też o wiele bardziej dokładny. Stosowanie metody ABC przyczynia się do wykrycia „wąskich gardeł” organizacji, czyli czynności, które pochłaniają zasoby a nie znajdują uzasadnienia w przychodach. Wyeliminowanie ich lub istotne ograniczenie umożliwi efektywne wykorzystanie tych zasobów. Bieżąca kontrola kosztów w podziale na klientów, produkty oraz dostawców przyczyni się do wzrostu rentowności organizacji w długim okresie. Informacje płynące z rachunku kosztów działań są pomocne również między innymi w zakresie kreowania cen oraz segmentacji kontrahentów, co jest podstawą do kształtowania relacji z odbiorcami oraz dostawcami. Zastosowanie ABC umożliwia także planowanie produkcji w kierunku koncentracji na najbardziej rentownych produktach i minimalizacji wyrobów o niskiej opłacalności.

W porównaniu z możliwymi korzyściami, koszty wdrożenia rachunku kosztów działań są stosunkowo niewielkie – obejmują przede wszystkim zakup oprogramowania oraz zatrudnienia i przeszkolenia zasobów ludzkich.  Wdrożenie ABC jest skomplikowanym procesem wymagającym zaawansowanej wiedzy merytorycznej oraz informatycznej, dlatego coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z usług firm doradczych wyspecjalizowanych w zakresie controllingu. Pozwala to na ograniczenie zarówno czasu jak i kosztów wdrożenia, uzyskując dodatkowo profesjonalne wsparcie merytoryczne w procesach decyzyjnych w okresie po wdrożeniu. Pozwala to wyeliminować ryzyko niepowodzenia.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA