REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kalkulacja kosztów działań jako metoda zarządzania kosztami firmy - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Celej
Ekspert Equity Investments S.A., kontroler finansowy
Rachunek kosztów działań (Activity Based Costing)
Rachunek kosztów działań (Activity Based Costing)

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z kluczowych kwestii w zarządzaniu przedsiębiorstwem jest bieżąca kontrola ponoszonych kosztów i ich optymalizacja, która powinna być spójna z przyjętymi celami. Sama świadomość istnienia kosztów bywa często niewystarczająca. Istotne jest posiadanie wiedzy o kosztochłonności procesów biznesowych zachodzących w firmie, by móc je kształtować i przyczyniać się do maksymalizacji zysku.

Czym jest rachunek kosztów działań

Rachunek kosztów działań (Activity Based Costing) jest coraz szerzej stosowany przez managerów do zarządzania procesowego poszczególnymi ośrodkami odpowiedzialności w przedsiębiorstwach. Jego podstawową funkcją jest zidentyfikowanie zróżnicowanej kosztochłonności i rentowności wszystkich procesów, które prowadzą do dostarczenia klientom produktów bądź usług finalnych. Tradycyjny rachunek kosztów oparty na ich układzie rodzajowym staje się często niewystarczający, ponieważ coraz większą rolę w strukturze kosztów odgrywają koszty pośrednie. Kalkulowanie ich za pomocą umownych kluczy podziałowych staje się więc zbyt dużym uogólnieniem prowadzącym do zniekształcenia rzeczywistych wyników danego obszaru działalności. Rachunek kosztów działań sprowadza koszty pośrednie organizacji do czynności, które zużywają zasoby organizacji, a następnie odnosi je do właściwych produktów, klientów bądź kanałów dystrybucji.

REKLAMA

REKLAMA

Koncentracja na procesach

Decyzje w przedsiębiorstwach podejmowane są najczęściej nie w oparciu o całość kosztów, lecz z perspektywy poszczególnych jednostek – klientów, produktów, regionów, kanałów dystrybucji itd. Niezbędne jest posiadanie przez managera dostępu nie tylko do danych o kosztach rodzajowych, lecz przede wszystkim do wielowymiarowej informacji zarządczej o kosztach i źródłach ich powstawania. Dzięki temu możliwa jest realna ocena wysiłków ponoszonych przez organizację i podjęcie działań mających na celu maksymalizację efektywności.

Polecamy: Jak banki traktują MSP?

Moduły rachunku ABC

Podstawowymi wymiarami, z perspektywy których analizowane są przepływy działań i zasobów, są: klient oraz produkt. Przedstawienie kosztów działań związanych z obsługą klienta bądź wytworzeniem produktu lub usługi jest gotową informacją w zakresie silnych i słabych stron oraz potrzeby usprawnień. Jest to rozwiązanie o wiele bardziej nastawione na rozwój niż tradycyjny układ rodzajowy, z którego nie wynikają przyczyny nadmiernych kosztów.

REKLAMA

Rachunek kosztów działań jest wynikiem połączenia trzech modułów: zasobów, działań oraz obiektów kosztowych. Zasoby są składnikami ekonomicznymi, które zostają wykorzystane podczas realizacji działań. Należą do nich pracownicy, środki trwałe, kapitał etc.  Działania natomiast obrazują, w jakim celu i w jaki sposób wykorzystywane są zasoby przedsiębiorstwa. Wykonywanie działań powoduje powstawanie kosztów na poszczególnych obiektach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obiekty kosztowe to elementy (produkty, klienci, dostawcy oraz kanały dystrybucji), na rzecz których działania są realizowane. Kosztem całkowitym klienta są koszty wszystkich działań podejmowanych przez wszystkie ogniwa organizacji na rzecz danego kontrahenta. Przedstawienie kosztu wytworzenia produktu w postaci rachunku kosztów działań umożliwia między innymi optymalizację długości serii produkcyjnych, co może znacznie obniżyć koszty produkcji. Analiza wysiłków produkcyjnych pozwala ocenić realną rentowność wytworzonych produktów.

Zarządzanie kosztami działań

Zarządzanie kosztami działań (ABM) to wykorzystywanie rachunku kosztów działań jako podstawowego źródła informacji. Stosowanie tej koncepcji pozwala na osiąganie pożądanych wyników przy zmniejszonym zapotrzebowaniu na zasoby organizacyjne.

W zależności od poziomu realizowanych celów zarządzanie kosztami działań może odbywać się na szczeblu strategicznym bądź operacyjnym. Celem ABM strategicznego jest określenie struktury i optymalnej liczby obiektów kosztowych oraz działań, natomiast operacyjne zarządzanie dotyczy sposobów wykonywania działań w celu maksymalizacji ich efektywności. Najlepsze efekty można osiągnąć, łącząc ze sobą oba poziomy ABM. Zwiększenie rentowności procesów biznesowych poprzez odpowiednią zmianę ich struktury spowoduje wówczas zmniejszenie zapotrzebowania na generujące koszty zasoby.

Polecamy: Controlling w firmie - porada

Korzyści z wdrożenia ABC

Korzyści z wdrożenia rachunku kosztów działań równe są wynikom decyzji podjętych po analizie informacji z niego uzyskanych. System ten jest bardziej przejrzysty dla managera niż tradycyjna kalkulacja, jest też o wiele bardziej dokładny. Stosowanie metody ABC przyczynia się do wykrycia „wąskich gardeł” organizacji, czyli czynności, które pochłaniają zasoby a nie znajdują uzasadnienia w przychodach. Wyeliminowanie ich lub istotne ograniczenie umożliwi efektywne wykorzystanie tych zasobów. Bieżąca kontrola kosztów w podziale na klientów, produkty oraz dostawców przyczyni się do wzrostu rentowności organizacji w długim okresie. Informacje płynące z rachunku kosztów działań są pomocne również między innymi w zakresie kreowania cen oraz segmentacji kontrahentów, co jest podstawą do kształtowania relacji z odbiorcami oraz dostawcami. Zastosowanie ABC umożliwia także planowanie produkcji w kierunku koncentracji na najbardziej rentownych produktach i minimalizacji wyrobów o niskiej opłacalności.

W porównaniu z możliwymi korzyściami, koszty wdrożenia rachunku kosztów działań są stosunkowo niewielkie – obejmują przede wszystkim zakup oprogramowania oraz zatrudnienia i przeszkolenia zasobów ludzkich.  Wdrożenie ABC jest skomplikowanym procesem wymagającym zaawansowanej wiedzy merytorycznej oraz informatycznej, dlatego coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z usług firm doradczych wyspecjalizowanych w zakresie controllingu. Pozwala to na ograniczenie zarówno czasu jak i kosztów wdrożenia, uzyskując dodatkowo profesjonalne wsparcie merytoryczne w procesach decyzyjnych w okresie po wdrożeniu. Pozwala to wyeliminować ryzyko niepowodzenia.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA