REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne - nowa ewidencja korekt

Anna Hugiel Lazarowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kasy fiskalne. Sprzedaż towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powinna być - z pewnymi wyjątkami - ewidencjonowana przy wykorzystaniu kasy fiskalnej. Jak ewidencjonować korekty? 

Jednakże urządzenia rejestrujące, przystosowane wyłącznie do dokumentowania klasycznej sprzedaży, nie uwzględniają typowo ludzkich przywar - jakimi są np. zmienność decyzji oraz omylność. Dlatego też wszelkie korekty, zwroty czy omyłki przedsiębiorca musi ewidencjonować poza kasą.

REKLAMA

 Dotychczas sposoby rejestrowania zwrotów i korekt wynikały z przyjętej praktyki i wskazań organów skarbowych - podatnicy prowadzili w osobnych zeszytach tzw. ewidencje korekt. Jednakże tego typu dokumenty nie były w żaden sposób uregulowane przez przepisy - ani w zakresie konieczności ich stosowania, ani formy, w jakiej powinny być prowadzone.

Dowolność w tej kwestii dobiegła jednak końca - od 1 kwietnia 2013 r. przedsiębiorcy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji zwrotów, reklamacji czy pomyłek zgodnie z przepisami, zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących.

Zobacz: Ułatwienia dla przedsiębiorców - czwarta ustawa deregulacyjna

 Korygowanie zwrotów i reklamacji

Zgodnie z §3 ust. 4 rozporządzenia w przypadku zwrotu towarów oraz uznanych reklamacji towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części zapłaty, przedsiębiorca powinien wprowadzić zwróconą kwotę do odrębnej ewidencji. W tym samym przepisie zostały dokładnie określone wymogi formalne takiego dokumentu, który powinien zawierać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

●     datę sprzedaży,

●     nazwę towaru lub usługi, pozwalającą na jednoznaczną identyfikację, i ewentualnie opis towaru lub usługi, stanowiący rozwinięcie tej nazwy,

●     termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi,

●     wartość brutto zwracanego towaru lub reklamowanego towaru bądź usługi, oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności,

●     zwracaną kwotę brutto oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,

●     dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,

●     protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

 Jak widać, przedsiębiorca będzie musiał zwrócić szczególną uwagę na zgromadzenie niezbędnych dowodów, za pomocą których będzie mógł udokumentować zwrot lub reklamację. Fakt, iż każdy zwrot będzie musiał być udokumentowany zarówno dowodem sprzedaży (w praktyce paragonem lub fakturą) oraz protokołem zwrotu/reklamacji, może stanowić pewne utrudnienie. Dotychczas bowiem organy skarbowe dopuszczały możliwość skorygowania sprzedaży bez posiadania dokumentu nabycia - wtedy sprzedawca najczęściej sporządzał właśnie protokół zwrotu. Obecnie takie rozwiązanie będzie niedozwolone.

 Zobacz: Faktura elektroniczna - czy skan faktury jest fakturą elektroniczną?

 Ewidencja pomyłek

Zgodnie z nowymi przepisami także oczywiste błędy, popełniane podczas ewidencjonowania sprzedaży, będą musiały być ujęte w ewidencji. Co ważne, nie będzie to ten sam dokument, w którym przedsiębiorca uwzględnia zwroty i reklamacje - zgodnie z §3 ust. 5 do tego celu podatnik powinien posiadać odrębną ewidencję. W takim dowodzie należy ujmować:

●     błędnie zaewidencjonowaną sprzedaż - wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego, oraz

●     krótki opis przyczyny i okoliczności popełnienia omyłki, wraz z dołączonym oryginałem paragonu fiskalnego, dokumentującego omawianą sprzedaż.

 W sytuacji oczywistej pomyłki na kasie powinna zostać zaewidencjonowana poprawna sprzedaż, natomiast na podstawie ewidencji podatnik będzie zobowiązany obniżyć podatek VAT, wyliczony w raporcie kasowym za dany okres.

REKLAMA

 Problematyczny w przypadku ewidencji pomyłek może być fakt, iż podatnik jest zobowiązany do umieszczenia w niej oryginału paragonu fiskalnego. Jak natomiast wiadomo, oryginał taki otrzymuje przy nabyciu kupujący. Oznacza to, że jeśli pomyłka zostanie dostrzeżona w momencie, gdy klient oddalił się już z punktu sprzedaży, nie jest możliwe skorygowanie błędu. W nowych przepisach nie ma natomiast wskazania, co należałoby w takiej sytuacji zrobić. Prawdopodobnie właściwe rozwiązanie zostanie w końcu wypracowane w praktyce.

 Przedsiębiorcy lubiący dowolność mogą nie być zadowoleni z nowo obowiązujących przepisów. Natomiast tym sprzedawcom, którzy wolą jasno określone wytyczne, nowe rozporządzenie powinno przypaść do gustu. Jednakże już teraz można w nowych przepisach zauważyć pewne niedociągnięcia, w związku z czym obiektywnie ich efektywność będzie można ocenić dopiero, gdy przedsiębiorcy zaczną stosować je w praktyce. A na to trzeba będzie jeszcze poczekać - mimo, iż rozporządzenie zaczęło obowiązywać już od 1 kwietnia 2013 r., podatnicy mają czas na wprowadzenie jego zapisów do końca września 2013 r.

 Zobacz: Zwolnienie z VAT a kasa fiskalna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA