REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne - nowa ewidencja korekt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Hugiel Lazarowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kasy fiskalne. Sprzedaż towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powinna być - z pewnymi wyjątkami - ewidencjonowana przy wykorzystaniu kasy fiskalnej. Jak ewidencjonować korekty? 

Jednakże urządzenia rejestrujące, przystosowane wyłącznie do dokumentowania klasycznej sprzedaży, nie uwzględniają typowo ludzkich przywar - jakimi są np. zmienność decyzji oraz omylność. Dlatego też wszelkie korekty, zwroty czy omyłki przedsiębiorca musi ewidencjonować poza kasą.

REKLAMA

 Dotychczas sposoby rejestrowania zwrotów i korekt wynikały z przyjętej praktyki i wskazań organów skarbowych - podatnicy prowadzili w osobnych zeszytach tzw. ewidencje korekt. Jednakże tego typu dokumenty nie były w żaden sposób uregulowane przez przepisy - ani w zakresie konieczności ich stosowania, ani formy, w jakiej powinny być prowadzone.

Dowolność w tej kwestii dobiegła jednak końca - od 1 kwietnia 2013 r. przedsiębiorcy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji zwrotów, reklamacji czy pomyłek zgodnie z przepisami, zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących.

Zobacz: Ułatwienia dla przedsiębiorców - czwarta ustawa deregulacyjna

 Korygowanie zwrotów i reklamacji

Zgodnie z §3 ust. 4 rozporządzenia w przypadku zwrotu towarów oraz uznanych reklamacji towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części zapłaty, przedsiębiorca powinien wprowadzić zwróconą kwotę do odrębnej ewidencji. W tym samym przepisie zostały dokładnie określone wymogi formalne takiego dokumentu, który powinien zawierać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

●     datę sprzedaży,

●     nazwę towaru lub usługi, pozwalającą na jednoznaczną identyfikację, i ewentualnie opis towaru lub usługi, stanowiący rozwinięcie tej nazwy,

●     termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi,

●     wartość brutto zwracanego towaru lub reklamowanego towaru bądź usługi, oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności,

●     zwracaną kwotę brutto oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,

●     dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,

●     protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

 Jak widać, przedsiębiorca będzie musiał zwrócić szczególną uwagę na zgromadzenie niezbędnych dowodów, za pomocą których będzie mógł udokumentować zwrot lub reklamację. Fakt, iż każdy zwrot będzie musiał być udokumentowany zarówno dowodem sprzedaży (w praktyce paragonem lub fakturą) oraz protokołem zwrotu/reklamacji, może stanowić pewne utrudnienie. Dotychczas bowiem organy skarbowe dopuszczały możliwość skorygowania sprzedaży bez posiadania dokumentu nabycia - wtedy sprzedawca najczęściej sporządzał właśnie protokół zwrotu. Obecnie takie rozwiązanie będzie niedozwolone.

 Zobacz: Faktura elektroniczna - czy skan faktury jest fakturą elektroniczną?

 Ewidencja pomyłek

Zgodnie z nowymi przepisami także oczywiste błędy, popełniane podczas ewidencjonowania sprzedaży, będą musiały być ujęte w ewidencji. Co ważne, nie będzie to ten sam dokument, w którym przedsiębiorca uwzględnia zwroty i reklamacje - zgodnie z §3 ust. 5 do tego celu podatnik powinien posiadać odrębną ewidencję. W takim dowodzie należy ujmować:

●     błędnie zaewidencjonowaną sprzedaż - wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego, oraz

●     krótki opis przyczyny i okoliczności popełnienia omyłki, wraz z dołączonym oryginałem paragonu fiskalnego, dokumentującego omawianą sprzedaż.

 W sytuacji oczywistej pomyłki na kasie powinna zostać zaewidencjonowana poprawna sprzedaż, natomiast na podstawie ewidencji podatnik będzie zobowiązany obniżyć podatek VAT, wyliczony w raporcie kasowym za dany okres.

REKLAMA

 Problematyczny w przypadku ewidencji pomyłek może być fakt, iż podatnik jest zobowiązany do umieszczenia w niej oryginału paragonu fiskalnego. Jak natomiast wiadomo, oryginał taki otrzymuje przy nabyciu kupujący. Oznacza to, że jeśli pomyłka zostanie dostrzeżona w momencie, gdy klient oddalił się już z punktu sprzedaży, nie jest możliwe skorygowanie błędu. W nowych przepisach nie ma natomiast wskazania, co należałoby w takiej sytuacji zrobić. Prawdopodobnie właściwe rozwiązanie zostanie w końcu wypracowane w praktyce.

 Przedsiębiorcy lubiący dowolność mogą nie być zadowoleni z nowo obowiązujących przepisów. Natomiast tym sprzedawcom, którzy wolą jasno określone wytyczne, nowe rozporządzenie powinno przypaść do gustu. Jednakże już teraz można w nowych przepisach zauważyć pewne niedociągnięcia, w związku z czym obiektywnie ich efektywność będzie można ocenić dopiero, gdy przedsiębiorcy zaczną stosować je w praktyce. A na to trzeba będzie jeszcze poczekać - mimo, iż rozporządzenie zaczęło obowiązywać już od 1 kwietnia 2013 r., podatnicy mają czas na wprowadzenie jego zapisów do końca września 2013 r.

 Zobacz: Zwolnienie z VAT a kasa fiskalna

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA