REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne - nowa ewidencja korekt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Hugiel Lazarowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kasy fiskalne. Sprzedaż towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powinna być - z pewnymi wyjątkami - ewidencjonowana przy wykorzystaniu kasy fiskalnej. Jak ewidencjonować korekty? 

Jednakże urządzenia rejestrujące, przystosowane wyłącznie do dokumentowania klasycznej sprzedaży, nie uwzględniają typowo ludzkich przywar - jakimi są np. zmienność decyzji oraz omylność. Dlatego też wszelkie korekty, zwroty czy omyłki przedsiębiorca musi ewidencjonować poza kasą.

REKLAMA

REKLAMA

 Dotychczas sposoby rejestrowania zwrotów i korekt wynikały z przyjętej praktyki i wskazań organów skarbowych - podatnicy prowadzili w osobnych zeszytach tzw. ewidencje korekt. Jednakże tego typu dokumenty nie były w żaden sposób uregulowane przez przepisy - ani w zakresie konieczności ich stosowania, ani formy, w jakiej powinny być prowadzone.

Dowolność w tej kwestii dobiegła jednak końca - od 1 kwietnia 2013 r. przedsiębiorcy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji zwrotów, reklamacji czy pomyłek zgodnie z przepisami, zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących.

Zobacz: Ułatwienia dla przedsiębiorców - czwarta ustawa deregulacyjna

REKLAMA

 Korygowanie zwrotów i reklamacji

Zgodnie z §3 ust. 4 rozporządzenia w przypadku zwrotu towarów oraz uznanych reklamacji towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części zapłaty, przedsiębiorca powinien wprowadzić zwróconą kwotę do odrębnej ewidencji. W tym samym przepisie zostały dokładnie określone wymogi formalne takiego dokumentu, który powinien zawierać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

●     datę sprzedaży,

●     nazwę towaru lub usługi, pozwalającą na jednoznaczną identyfikację, i ewentualnie opis towaru lub usługi, stanowiący rozwinięcie tej nazwy,

●     termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi,

●     wartość brutto zwracanego towaru lub reklamowanego towaru bądź usługi, oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności,

●     zwracaną kwotę brutto oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,

●     dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,

●     protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

 Jak widać, przedsiębiorca będzie musiał zwrócić szczególną uwagę na zgromadzenie niezbędnych dowodów, za pomocą których będzie mógł udokumentować zwrot lub reklamację. Fakt, iż każdy zwrot będzie musiał być udokumentowany zarówno dowodem sprzedaży (w praktyce paragonem lub fakturą) oraz protokołem zwrotu/reklamacji, może stanowić pewne utrudnienie. Dotychczas bowiem organy skarbowe dopuszczały możliwość skorygowania sprzedaży bez posiadania dokumentu nabycia - wtedy sprzedawca najczęściej sporządzał właśnie protokół zwrotu. Obecnie takie rozwiązanie będzie niedozwolone.

 Zobacz: Faktura elektroniczna - czy skan faktury jest fakturą elektroniczną?

 Ewidencja pomyłek

Zgodnie z nowymi przepisami także oczywiste błędy, popełniane podczas ewidencjonowania sprzedaży, będą musiały być ujęte w ewidencji. Co ważne, nie będzie to ten sam dokument, w którym przedsiębiorca uwzględnia zwroty i reklamacje - zgodnie z §3 ust. 5 do tego celu podatnik powinien posiadać odrębną ewidencję. W takim dowodzie należy ujmować:

●     błędnie zaewidencjonowaną sprzedaż - wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego, oraz

●     krótki opis przyczyny i okoliczności popełnienia omyłki, wraz z dołączonym oryginałem paragonu fiskalnego, dokumentującego omawianą sprzedaż.

 W sytuacji oczywistej pomyłki na kasie powinna zostać zaewidencjonowana poprawna sprzedaż, natomiast na podstawie ewidencji podatnik będzie zobowiązany obniżyć podatek VAT, wyliczony w raporcie kasowym za dany okres.

 Problematyczny w przypadku ewidencji pomyłek może być fakt, iż podatnik jest zobowiązany do umieszczenia w niej oryginału paragonu fiskalnego. Jak natomiast wiadomo, oryginał taki otrzymuje przy nabyciu kupujący. Oznacza to, że jeśli pomyłka zostanie dostrzeżona w momencie, gdy klient oddalił się już z punktu sprzedaży, nie jest możliwe skorygowanie błędu. W nowych przepisach nie ma natomiast wskazania, co należałoby w takiej sytuacji zrobić. Prawdopodobnie właściwe rozwiązanie zostanie w końcu wypracowane w praktyce.

 Przedsiębiorcy lubiący dowolność mogą nie być zadowoleni z nowo obowiązujących przepisów. Natomiast tym sprzedawcom, którzy wolą jasno określone wytyczne, nowe rozporządzenie powinno przypaść do gustu. Jednakże już teraz można w nowych przepisach zauważyć pewne niedociągnięcia, w związku z czym obiektywnie ich efektywność będzie można ocenić dopiero, gdy przedsiębiorcy zaczną stosować je w praktyce. A na to trzeba będzie jeszcze poczekać - mimo, iż rozporządzenie zaczęło obowiązywać już od 1 kwietnia 2013 r., podatnicy mają czas na wprowadzenie jego zapisów do końca września 2013 r.

 Zobacz: Zwolnienie z VAT a kasa fiskalna

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA