REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunek bankowy w innym kraju UE - nowa dyrektywa

Subskrybuj nas na Youtube
dyrektywa UE w sprawie przejrzystości i porównywalności opłat związanych z prowadzeniem rachunku płatniczego, w sprawie zmiany rachunku płatniczego oraz dostępu do podstawowego rachunku płatniczego
dyrektywa UE w sprawie przejrzystości i porównywalności opłat związanych z prowadzeniem rachunku płatniczego, w sprawie zmiany rachunku płatniczego oraz dostępu do podstawowego rachunku płatniczego

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska przedstawiła 8 maja 2013 r. wniosek (z projektem przepisów) dotyczący dyrektywy w sprawie przejrzystości i porównywalności opłat związanych z prowadzeniem rachunku płatniczego, w sprawie zmiany rachunku płatniczego oraz dostępu do podstawowego rachunku płatniczego.

Obecnie unijne przepisy dotyczące jednolitego rynku gwarantują bankom możliwość prowadzenia działalności w całej UE i oferowania swoich usług ponad granicami krajowymi, ale obywatele cieszą się nieporównywalnie mniejszym stopniem swobody – otwarcie konta w innym państwie członkowskim jest często niemożliwe, a zmiana banku wiąże się z uciążliwymi formalnościami. Ponadto konsumenci często przepłacają za usługi świadczone przez ich bank i mają problemy ze zrozumieniem struktury i charakteru pobieranych opłat.

REKLAMA

Przepisy zaproponowane przez Komisję koncentrują się na trzech obszarach:

  1. przejrzystość i porównywalność opłat za prowadzenie rachunku płatniczego: ułatwienie konsumentom porównywania opłat pobieranych przez banki i innych dostawców usług płatniczych w UE;

  2. zmiana rachunku płatniczego: ustanowienie prostej i szybkiej procedury dla konsumentów pragnących zmienić podmiot, który ma prowadzić ich rachunek płatniczy;

  3. dostęp do rachunku płatniczego: stworzenie konsumentom unijnym możliwości otwarcia rachunku płatniczego w państwie członkowskim innym niż to, w którym mieszkają. Ponadto przepisy te umożliwią każdemu obywatelowi, niezależnie od jego sytuacji finansowej, otwarcie rachunku umożliwiającego dokonywanie podstawowych operacji, jak np. otrzymywanie wynagrodzenia, emerytury lub świadczeń socjalnych bądź opłacanie rachunków za media.

Przejrzystość opłat za prowadzenie rachunku płatniczego

Proponowana dyrektywa stanowi, że każdy dostawca usług płatniczych musi udostępnić konsumentom następujące dokumenty:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. wykaz najbardziej powszechnych usług oraz opłat pobieranych za każdą z nich;

  2. zestawienie opłat pobranych w ciągu poprzednich 12 miesięcy za usługi świadczone w ramach danego rachunku płatniczego;

  3. na żądanie klienta – słowniczek pojęć stosowanych w kontekście prowadzenie rachunku.

Dokumenty te muszą być sporządzone przy użyciu standardowych formatów i ujednoliconej terminologii, tak by ułatwić porównywanie różnych ofert.

Dyrektywa zawiera również wymóg, by w każdym państwie członkowskim istniała przynajmniej jedna niezależna strona internetowa zestawiająca informacje o opłatach pobieranych przez różnych dostawców usług płatniczych. Umożliwi to konsumentom łatwe porównywanie cen i warunków dostępnych na rynku rachunków płatniczych.

Mieszkanie dla Młodych - rząd przyjął projekt ustawy

Kredyty mieszkaniowe w złotych – coraz niższe raty

Wspólne rozliczenie z dzieckiem to korzyść podatkowa

Zmiana rachunku płatniczego

REKLAMA

Proponowana dyrektywa ułatwi również czynności związane ze zmianą konta. Gdy klient wystąpi o przeniesienie na inny rachunek wszystkich lub niektórych stałych zleceń płatniczych (poleceń przelewu lub zapłaty) ustanowionych dla jego rachunku, dostawca usług płatniczych musi zająć się wszystkimi czynnościami, które są związane z takim przeniesieniem. Klienci mogą również zażądać przelewu reszty środków pozostałych na dotychczasowym rachunku i jego zamknięcia.

Dostawca usług płatniczych musi zakończyć całą procedurę w ciągu 15 dni (lub 30 dni, jeżeli w zmianę rachunku zaangażowane są podmioty z różnych krajów UE) i usługa ta musi być świadczona bezpłatnie.

Dostawcy usług płatniczych będą też zobowiązani do udostępnienia klientom stosownych informacji o prawach przysługujących im w związku ze zmianą banku i o właściwej procedurze.

Dostęp do rachunku płatniczego

Proponowana dyrektywa umożliwi europejskim konsumentom otwarcie rachunku płatniczego u dowolnego dostawcy usług płatniczych w UE, nawet jeśli nie mieszkają w kraju, w którym działa ten dostawca.

REKLAMA

Ponadto konsumenci będą uprawnieni do otwarcia rachunku płatniczego umożliwiającego podstawowe operacje niezależnie od ich miejsca zamieszkania w UE lub osobistej sytuacji finansowej. Państwa członkowskie muszą dopilnować, by na ich terytorium co najmniej jeden dostawca usług płatniczych oferował tego rodzaju rachunki płatnicze, oraz powinny informować obywateli o możliwości korzystania z takich rachunków. Dostawca usług płatniczych nie będzie mógł odmówić otwarcia takiego rachunku ze względu na sytuację finansową potencjalnego klienta.

W dyrektywie wymieniono podstawowe usługi, które muszą być dostępne w ramach takiego rachunku, w tym możliwość wypłaty gotówki i dokonywania przelewów bankowych oraz kartę debetową. W przypadku tych podstawowych rachunków płatniczych nie będzie dopuszczalne saldo debetowe (overdraft) ani inne możliwości zaciągnięcia kredytu.


Michel Barnier, komisarz ds. rynku wewnętrznego i usług, stwierdził: W dzisiejszym świecie brak dostępu do podstawowego rachunku bankowego sprawia, że nasze codzienne życie staje się droższe i bardziej skomplikowane. Zaproponowana dziś dyrektywa zapewni wreszcie wszystkim obywatelom dostęp do podstawowego rachunku bankowego i umożliwi im pełne uczestniczenie w życiu społecznym oraz czerpanie korzyści z jednolitego rynku. Ułatwienie porównywania opłat i zmiany banku powinno również sprawić, że banki będą oferować lepsze warunki i niższe opłaty. Dyrektywa przyniesie korzyści także branży finansowej, stanowiąc dodatkową zachętę do oferowania produktów w skali transgranicznej i zdobywania nowych rynków.

Tonio Borg, komisarz ds. zdrowia i polityki konsumenckiej, dodał: Proponowane przepisy zapewniają konsumentom w całej UE dostęp do usług związanych z rachunkiem bankowym, możliwość porównywania ich warunków oraz – jeżeli nie będą z nich zadowoleni – łatwiejszą zmianę banku. Chcemy, by konsumenci byli lepiej informowani o opłatach zarówno przed otwarciem, jak i po otwarciu rachunku, a także by w razie potrzeby mogli łatwo i szybko zmienić bank. Przepisy te będą również sprzyjały konkurencji w branży detalicznych usług finansowych, otwierając szanse przed bankami oferującymi klientom lepsze warunki i niższe ceny.

Kontekst:

Dostęp do rachunku bankowego stał się dziś nieodzownym warunkiem pełnego uczestnictwa w życiu gospodarczym i społecznym, gdyż płatności gotówkowe są coraz rzadziej stosowane. Mimo to w Unii Europejskiej – według przeprowadzonych ostatnio badań – około 58 mln konsumentów w wieku powyżej 15 lat nie posiada rachunku płatniczego.

Badania pokazują również, że konsumenci nadal mają problemy z porównywaniem ofert różnych dostawców usług płatniczych i pobieranych przez nich opłat. Nawet jeśli takie porównanie jest możliwe, procedura zmiany rachunku jest złożona i może prowadzić do nieprzyjemnych niespodzianek. Ponadto ciągle zdarzają się sytuacje, kiedy konsumenci w UE nie mogą otworzyć rachunku poza krajem zamieszkania.

W przeszłości czyniono wprawdzie starania o zaradzenie tym problemom, w tym przez zachęcanie branży finansowej do samoregulacji oraz w drodze przyjęcia przez Komisję w lipcu 2011 r. zalecenia w sprawie dostępu do podstawowego rachunku płatniczego (zob. IP/11/897). Osiągnięto jednak tylko nieznaczną poprawę, w związku z czym konieczne są bardziej kompleksowe i wiążące prawnie środki dotyczące rachunków płatniczych, tak by zapewnić skuteczne funkcjonowanie jednolitego rynku z korzyścią dla wszystkich obywateli (zob. IP/12/164). Środki te zapisano w postaci dyrektywy, dlatego też nie są one nadmiernie szczegółowe i nakazowe, tak by uwzględnić odmienne uwarunkowania w poszczególnych państwach członkowskich.

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

REKLAMA