REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunek bankowy w innym kraju UE - nowa dyrektywa

dyrektywa UE w sprawie przejrzystości i porównywalności opłat związanych z prowadzeniem rachunku płatniczego, w sprawie zmiany rachunku płatniczego oraz dostępu do podstawowego rachunku płatniczego
dyrektywa UE w sprawie przejrzystości i porównywalności opłat związanych z prowadzeniem rachunku płatniczego, w sprawie zmiany rachunku płatniczego oraz dostępu do podstawowego rachunku płatniczego

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska przedstawiła 8 maja 2013 r. wniosek (z projektem przepisów) dotyczący dyrektywy w sprawie przejrzystości i porównywalności opłat związanych z prowadzeniem rachunku płatniczego, w sprawie zmiany rachunku płatniczego oraz dostępu do podstawowego rachunku płatniczego.

Obecnie unijne przepisy dotyczące jednolitego rynku gwarantują bankom możliwość prowadzenia działalności w całej UE i oferowania swoich usług ponad granicami krajowymi, ale obywatele cieszą się nieporównywalnie mniejszym stopniem swobody – otwarcie konta w innym państwie członkowskim jest często niemożliwe, a zmiana banku wiąże się z uciążliwymi formalnościami. Ponadto konsumenci często przepłacają za usługi świadczone przez ich bank i mają problemy ze zrozumieniem struktury i charakteru pobieranych opłat.

REKLAMA

Przepisy zaproponowane przez Komisję koncentrują się na trzech obszarach:

  1. przejrzystość i porównywalność opłat za prowadzenie rachunku płatniczego: ułatwienie konsumentom porównywania opłat pobieranych przez banki i innych dostawców usług płatniczych w UE;

  2. zmiana rachunku płatniczego: ustanowienie prostej i szybkiej procedury dla konsumentów pragnących zmienić podmiot, który ma prowadzić ich rachunek płatniczy;

  3. dostęp do rachunku płatniczego: stworzenie konsumentom unijnym możliwości otwarcia rachunku płatniczego w państwie członkowskim innym niż to, w którym mieszkają. Ponadto przepisy te umożliwią każdemu obywatelowi, niezależnie od jego sytuacji finansowej, otwarcie rachunku umożliwiającego dokonywanie podstawowych operacji, jak np. otrzymywanie wynagrodzenia, emerytury lub świadczeń socjalnych bądź opłacanie rachunków za media.

Przejrzystość opłat za prowadzenie rachunku płatniczego

Proponowana dyrektywa stanowi, że każdy dostawca usług płatniczych musi udostępnić konsumentom następujące dokumenty:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. wykaz najbardziej powszechnych usług oraz opłat pobieranych za każdą z nich;

  2. zestawienie opłat pobranych w ciągu poprzednich 12 miesięcy za usługi świadczone w ramach danego rachunku płatniczego;

  3. na żądanie klienta – słowniczek pojęć stosowanych w kontekście prowadzenie rachunku.

Dokumenty te muszą być sporządzone przy użyciu standardowych formatów i ujednoliconej terminologii, tak by ułatwić porównywanie różnych ofert.

Dyrektywa zawiera również wymóg, by w każdym państwie członkowskim istniała przynajmniej jedna niezależna strona internetowa zestawiająca informacje o opłatach pobieranych przez różnych dostawców usług płatniczych. Umożliwi to konsumentom łatwe porównywanie cen i warunków dostępnych na rynku rachunków płatniczych.

Mieszkanie dla Młodych - rząd przyjął projekt ustawy

Kredyty mieszkaniowe w złotych – coraz niższe raty

Wspólne rozliczenie z dzieckiem to korzyść podatkowa

Zmiana rachunku płatniczego

REKLAMA

Proponowana dyrektywa ułatwi również czynności związane ze zmianą konta. Gdy klient wystąpi o przeniesienie na inny rachunek wszystkich lub niektórych stałych zleceń płatniczych (poleceń przelewu lub zapłaty) ustanowionych dla jego rachunku, dostawca usług płatniczych musi zająć się wszystkimi czynnościami, które są związane z takim przeniesieniem. Klienci mogą również zażądać przelewu reszty środków pozostałych na dotychczasowym rachunku i jego zamknięcia.

Dostawca usług płatniczych musi zakończyć całą procedurę w ciągu 15 dni (lub 30 dni, jeżeli w zmianę rachunku zaangażowane są podmioty z różnych krajów UE) i usługa ta musi być świadczona bezpłatnie.

Dostawcy usług płatniczych będą też zobowiązani do udostępnienia klientom stosownych informacji o prawach przysługujących im w związku ze zmianą banku i o właściwej procedurze.

Dostęp do rachunku płatniczego

Proponowana dyrektywa umożliwi europejskim konsumentom otwarcie rachunku płatniczego u dowolnego dostawcy usług płatniczych w UE, nawet jeśli nie mieszkają w kraju, w którym działa ten dostawca.

REKLAMA

Ponadto konsumenci będą uprawnieni do otwarcia rachunku płatniczego umożliwiającego podstawowe operacje niezależnie od ich miejsca zamieszkania w UE lub osobistej sytuacji finansowej. Państwa członkowskie muszą dopilnować, by na ich terytorium co najmniej jeden dostawca usług płatniczych oferował tego rodzaju rachunki płatnicze, oraz powinny informować obywateli o możliwości korzystania z takich rachunków. Dostawca usług płatniczych nie będzie mógł odmówić otwarcia takiego rachunku ze względu na sytuację finansową potencjalnego klienta.

W dyrektywie wymieniono podstawowe usługi, które muszą być dostępne w ramach takiego rachunku, w tym możliwość wypłaty gotówki i dokonywania przelewów bankowych oraz kartę debetową. W przypadku tych podstawowych rachunków płatniczych nie będzie dopuszczalne saldo debetowe (overdraft) ani inne możliwości zaciągnięcia kredytu.


Michel Barnier, komisarz ds. rynku wewnętrznego i usług, stwierdził: W dzisiejszym świecie brak dostępu do podstawowego rachunku bankowego sprawia, że nasze codzienne życie staje się droższe i bardziej skomplikowane. Zaproponowana dziś dyrektywa zapewni wreszcie wszystkim obywatelom dostęp do podstawowego rachunku bankowego i umożliwi im pełne uczestniczenie w życiu społecznym oraz czerpanie korzyści z jednolitego rynku. Ułatwienie porównywania opłat i zmiany banku powinno również sprawić, że banki będą oferować lepsze warunki i niższe opłaty. Dyrektywa przyniesie korzyści także branży finansowej, stanowiąc dodatkową zachętę do oferowania produktów w skali transgranicznej i zdobywania nowych rynków.

Tonio Borg, komisarz ds. zdrowia i polityki konsumenckiej, dodał: Proponowane przepisy zapewniają konsumentom w całej UE dostęp do usług związanych z rachunkiem bankowym, możliwość porównywania ich warunków oraz – jeżeli nie będą z nich zadowoleni – łatwiejszą zmianę banku. Chcemy, by konsumenci byli lepiej informowani o opłatach zarówno przed otwarciem, jak i po otwarciu rachunku, a także by w razie potrzeby mogli łatwo i szybko zmienić bank. Przepisy te będą również sprzyjały konkurencji w branży detalicznych usług finansowych, otwierając szanse przed bankami oferującymi klientom lepsze warunki i niższe ceny.

Kontekst:

Dostęp do rachunku bankowego stał się dziś nieodzownym warunkiem pełnego uczestnictwa w życiu gospodarczym i społecznym, gdyż płatności gotówkowe są coraz rzadziej stosowane. Mimo to w Unii Europejskiej – według przeprowadzonych ostatnio badań – około 58 mln konsumentów w wieku powyżej 15 lat nie posiada rachunku płatniczego.

Badania pokazują również, że konsumenci nadal mają problemy z porównywaniem ofert różnych dostawców usług płatniczych i pobieranych przez nich opłat. Nawet jeśli takie porównanie jest możliwe, procedura zmiany rachunku jest złożona i może prowadzić do nieprzyjemnych niespodzianek. Ponadto ciągle zdarzają się sytuacje, kiedy konsumenci w UE nie mogą otworzyć rachunku poza krajem zamieszkania.

W przeszłości czyniono wprawdzie starania o zaradzenie tym problemom, w tym przez zachęcanie branży finansowej do samoregulacji oraz w drodze przyjęcia przez Komisję w lipcu 2011 r. zalecenia w sprawie dostępu do podstawowego rachunku płatniczego (zob. IP/11/897). Osiągnięto jednak tylko nieznaczną poprawę, w związku z czym konieczne są bardziej kompleksowe i wiążące prawnie środki dotyczące rachunków płatniczych, tak by zapewnić skuteczne funkcjonowanie jednolitego rynku z korzyścią dla wszystkich obywateli (zob. IP/12/164). Środki te zapisano w postaci dyrektywy, dlatego też nie są one nadmiernie szczegółowe i nakazowe, tak by uwzględnić odmienne uwarunkowania w poszczególnych państwach członkowskich.

Źródło: Komisja Europejska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

Cyfryzacja dwóch prędkości. Jak się digitalizują polskie firmy?

Analizy rynkowe wskazują na istnienie wśród polskich przedsiębiorstw zjawiska „cyfryzacji dwóch prędkości”. Implementacja elementarnych cyfrowych narzędzi, jak podpis elektroniczny czy cyfrowa pieczęć, może stać się pierwszym krokiem w kierunku zniwelowania różnic względem liderów.

REKLAMA