REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać nazwę dla firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kubalka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wybór nazwy dla firmy to bardzo ważna decyzja. Nie jest to bowiem jednorazowe nadanie imienia - wybrana nazwa będzie funkcjonowała na fakturach, wizytówkach, pieczątkach, a także w mediach. Co więcej, mimo iż decyzja w tej kwestii w praktyce należy wyłącznie do przedsiębiorcy, to jednak firma musi spełniać także pewne przepisowe kryteria. Jak wybrać nazwę dla firmy?

Warto wobec tego dobrze zastanowić się nad nazwą firmy - biorą pod uwagę zarówno kryteria formalne, jak i względy marketingowe.

REKLAMA

 Jak dopełnić formalności?

Bez nazwy ani rusz - i to dosłownie. Pierwszym krokiem do założenia działalności jest bowiem wypełnienie i złożenie w urzędzie gminy formularza CEIDG-1. Natomiast w druku tym znajduje się pozycja, w której należy zamieścić firmową nazwę.

REKLAMA

 Podstawowym warunkiem, który musi spełnić nazwa działalności gospodarczej osoby fizycznej, jest umieszczenie w niej imienia i nazwiska właściciela. Ponadto, należy zwrócić uwagę na to, aby nazwa nie wprowadzała w błąd i odróżniała nową działalność od już funkcjonujących na rynku.

 Powyższe zasady stanowią tak naprawdę jedyne sztywne granice, które wyznaczają zakres, w jakim można stworzyć nową nazwę. Jednakże, zanim przedsiębiorca popuści wodze fantazji, warto zastanowić się, czy bardzo skomplikowana nazwa nie będzie jednak zbyt problematyczna. Może się bowiem okazać, że udziwniona nazwa lub taka, której nie da się wpisać do komputera korzystając z polskiej klawiatury może zostać odrzucona przez system CEIDG. A jak wiadomo, z maszyną trudno się kłócić.

Zobacz: Formy opodatkowania działalności gospodarczej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Co z marketingiem?

Kiedy przedsiębiorca zna już ograniczenia, wynikające z przepisów i możliwości technicznych, warto zastanowić się nad marketingową wartością nazwy.

 Fakt, iż - jak już wspomniano - nazwa nie powinna wprowadzać w błąd, wydaje się być oczywisty. W zależności od tego, czy nowo zakładane przedsiębiorstwo będzie zajmowało się wyłącznie jedną, ścisłą dziedziną, czy też będzie oferowało bardziej kompleksowe usługi w jakimś zakresie, nazwa powinna być możliwie szczególna lub ogólna. Nigdy jednak nie powinna znacząco odbiegać od profilu prezentowanej działalności, ponieważ taki zabieg po prostu mija się z celem, jakim jest przyciągnięcie odpowiednich klientów.

 Zobacz: Pieniądze na założenie firmy

REKLAMA

Inna kwestia dotyczy stopnia skomplikowania - niewiele mocno ekstrawaganckich i długich nazw zapada w pamięć. Jeśli pomysł na markę nie jest oszałamiająco błyskotliwy, najlepszym wyjściem będzie nazwa prosta i krótka. Jeśli dodatkowo zostanie ona przedstawiona w ciekawej formie graficznej - może nie w formularzu CEIDG-1, ale już np. na fakturach - prawdopodobnie szybciej i lepiej zostanie ona w głowach odbiorców.

 Pozostając przy formie graficznej - decydując się na nazwę, należy pamiętać, że mimo iż rzeczywiście jest ona niezwykle istotnym elementem firmy, to poza nią istnieje coś jeszcze. Przedsiębiorca ma bowiem do dyspozycji także różne grafiki, logo firmy, hasła i slogany reklamowe - tak więc nie tylko nazwa służy rozreklamowaniu i zapamiętaniu marki. Wobec tego nie warto z nią przesadzać, jeśli można poszaleć z wieloma innymi elementami faktur czy ulotek.

Zobacz: Wpis do CEIDG przez pełnomocnika

 Nazwa raz na zawsze?

Wybierając nazwę dla swojego przedsiębiorstwa właściciel powinien skupić się na takim profilu, który obecnie ma obowiązywać w działalności. Jeśli kiedyś zakres usług się poszerzy - nazwę będzie można zmodyfikować. Co więcej, przedsiębiorca może wprowadzać zmiany także bez powodu.

Formalności związane ze zmianą nazwy dokonuje się przy pomocy tego samego formularza, który został wykorzystany dla zarejestrowania firmy - CEIDG-1. Nie ma w tej kwestii specjalnych ograniczeń poza terminami - wniosek musi zostać złożony do urzędu najpóźniej po siedmiu dniach od wprowadzenia zmiany w życie.

 Jak więc widać, nazwa firmy to bardzo istotna sprawa - może przyczynić się do sukcesu marketingowego, ale jednocześnie trzeba pamiętać o obowiązujących ograniczeniach. Z drugiej strony - przedsiębiorca powinien pamiętać, że raz wybraną nazwę zawsze może zmienić, nie ma więc potrzeby niepotrzebnie się stresować.

 Zobacz: Rejestracja firmy w CEIDG

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA