REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać nazwę dla firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kubalka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wybór nazwy dla firmy to bardzo ważna decyzja. Nie jest to bowiem jednorazowe nadanie imienia - wybrana nazwa będzie funkcjonowała na fakturach, wizytówkach, pieczątkach, a także w mediach. Co więcej, mimo iż decyzja w tej kwestii w praktyce należy wyłącznie do przedsiębiorcy, to jednak firma musi spełniać także pewne przepisowe kryteria. Jak wybrać nazwę dla firmy?

Warto wobec tego dobrze zastanowić się nad nazwą firmy - biorą pod uwagę zarówno kryteria formalne, jak i względy marketingowe.

REKLAMA

 Jak dopełnić formalności?

Bez nazwy ani rusz - i to dosłownie. Pierwszym krokiem do założenia działalności jest bowiem wypełnienie i złożenie w urzędzie gminy formularza CEIDG-1. Natomiast w druku tym znajduje się pozycja, w której należy zamieścić firmową nazwę.

REKLAMA

 Podstawowym warunkiem, który musi spełnić nazwa działalności gospodarczej osoby fizycznej, jest umieszczenie w niej imienia i nazwiska właściciela. Ponadto, należy zwrócić uwagę na to, aby nazwa nie wprowadzała w błąd i odróżniała nową działalność od już funkcjonujących na rynku.

 Powyższe zasady stanowią tak naprawdę jedyne sztywne granice, które wyznaczają zakres, w jakim można stworzyć nową nazwę. Jednakże, zanim przedsiębiorca popuści wodze fantazji, warto zastanowić się, czy bardzo skomplikowana nazwa nie będzie jednak zbyt problematyczna. Może się bowiem okazać, że udziwniona nazwa lub taka, której nie da się wpisać do komputera korzystając z polskiej klawiatury może zostać odrzucona przez system CEIDG. A jak wiadomo, z maszyną trudno się kłócić.

Zobacz: Formy opodatkowania działalności gospodarczej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Co z marketingiem?

Kiedy przedsiębiorca zna już ograniczenia, wynikające z przepisów i możliwości technicznych, warto zastanowić się nad marketingową wartością nazwy.

 Fakt, iż - jak już wspomniano - nazwa nie powinna wprowadzać w błąd, wydaje się być oczywisty. W zależności od tego, czy nowo zakładane przedsiębiorstwo będzie zajmowało się wyłącznie jedną, ścisłą dziedziną, czy też będzie oferowało bardziej kompleksowe usługi w jakimś zakresie, nazwa powinna być możliwie szczególna lub ogólna. Nigdy jednak nie powinna znacząco odbiegać od profilu prezentowanej działalności, ponieważ taki zabieg po prostu mija się z celem, jakim jest przyciągnięcie odpowiednich klientów.

 Zobacz: Pieniądze na założenie firmy

REKLAMA

Inna kwestia dotyczy stopnia skomplikowania - niewiele mocno ekstrawaganckich i długich nazw zapada w pamięć. Jeśli pomysł na markę nie jest oszałamiająco błyskotliwy, najlepszym wyjściem będzie nazwa prosta i krótka. Jeśli dodatkowo zostanie ona przedstawiona w ciekawej formie graficznej - może nie w formularzu CEIDG-1, ale już np. na fakturach - prawdopodobnie szybciej i lepiej zostanie ona w głowach odbiorców.

 Pozostając przy formie graficznej - decydując się na nazwę, należy pamiętać, że mimo iż rzeczywiście jest ona niezwykle istotnym elementem firmy, to poza nią istnieje coś jeszcze. Przedsiębiorca ma bowiem do dyspozycji także różne grafiki, logo firmy, hasła i slogany reklamowe - tak więc nie tylko nazwa służy rozreklamowaniu i zapamiętaniu marki. Wobec tego nie warto z nią przesadzać, jeśli można poszaleć z wieloma innymi elementami faktur czy ulotek.

Zobacz: Wpis do CEIDG przez pełnomocnika

 Nazwa raz na zawsze?

Wybierając nazwę dla swojego przedsiębiorstwa właściciel powinien skupić się na takim profilu, który obecnie ma obowiązywać w działalności. Jeśli kiedyś zakres usług się poszerzy - nazwę będzie można zmodyfikować. Co więcej, przedsiębiorca może wprowadzać zmiany także bez powodu.

Formalności związane ze zmianą nazwy dokonuje się przy pomocy tego samego formularza, który został wykorzystany dla zarejestrowania firmy - CEIDG-1. Nie ma w tej kwestii specjalnych ograniczeń poza terminami - wniosek musi zostać złożony do urzędu najpóźniej po siedmiu dniach od wprowadzenia zmiany w życie.

 Jak więc widać, nazwa firmy to bardzo istotna sprawa - może przyczynić się do sukcesu marketingowego, ale jednocześnie trzeba pamiętać o obowiązujących ograniczeniach. Z drugiej strony - przedsiębiorca powinien pamiętać, że raz wybraną nazwę zawsze może zmienić, nie ma więc potrzeby niepotrzebnie się stresować.

 Zobacz: Rejestracja firmy w CEIDG

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA