Na podstawie danych NBP za marzec łatwo jest wywnioskować, że jesteśmy coraz bardziej skorzy do wydawania pieniędzy, a nie oszczędzania. Analitycy finansowi zauważyli, że awersja do lokat terminowych w kwietniu pogłębiła się, zaś apetyt na kredyty wzrósł. Czy to znaczy, że więcej pieniędzy wynieśliśmy z banków, czy też zostawiliśmy środki pieniężne pod ich opieką?
Czy kampanie reklamowe, promujące kredyty, znalazły pokrycie w liczbie udzielonych kredytów? Zdaniem ekspertów pieniędzy nie żałowali klientom: Getin Noble Bank, PKO BP, ING Bank Śląski, Nordea i BOŚ. W BNP Paribas, BZ WBK i Citi Handlowym uzyskanie kredytu nie było już takie proste.
W dobie kryzysu ekonomicznego, banki stały się zdecydowanie bardziej ostrożne, jeśli chodzi o udzielanie kredytów oraz świadczenie innych usług finansowych swoim klientom. Podjęły też działania zmierzające do efektywniejszego odzyskiwania zadłużeń, które w ten sposób już powstały, gdyż samodzielne próby odzyskania należności są nie tylko czasochłonne i kosztowne, ale także czasami nieefektywne. Dlatego też powstały podmioty, które specjalizują się w tego rodzaju działalności i służą bankom pomocą.