REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Mała firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Składki na FP i FGŚP - kiedy płatnik składek zwolniony jest z ich opłacania

Obowiązek opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych obciąża płatnika składek. Płatnik zobowiązany jest do ich opłacania za tych ubezpieczonych, którzy z danego tytułu podlegają równocześnie obowiązkowi ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, i nie ukończyli 55 lat (w przypadku kobiet) albo 60 lat (w przypadku mężczyzn). Jednak zdarzają się inne sytuacje, w których obowiązek opłacenia składek na te fundusze jest również wyłączony.

Bonusy finansowe z okazji Świąt Bożego Narodzenia przyznawane z ZFŚS

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych tworzą obowiązkowo pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Fundusz świadczeń socjalnych jest instytucją prawną, która ma łagodzić różnice w poziomie życia pracowników i ich rodzin. Jest on wyrazem funkcji społecznej zakładu pracy, zaś jego adresatami są zwłaszcza rodziny o najniższych dochodach.

Zachęty podatkowe dla przedsiębiorców od 2018 r.

Resort finansów zapewnia, że stale pracuje nad tym, żeby warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce były coraz lepsze. W związku z tym wprowadzane są m.in. nowe zachęty podatkowe dla przedsiębiorców. Część z nich już zaczęła obowiązywać, a kolejne pojawią się w 2018 r. Jakie to zachęty i jakie korzyści będą z nich mieli przedsiębiorcy?

Wyposażenie kuchni w biurze - czy wpływa na sukces firmy?

Jakie jest podstawowe wyposażenie każdego biura? Zapewne najpierw myślimy o organizacji i umeblowaniu przestrzeni oraz niezbędnych artykułach papierniczych lub akcesoriach, które ułatwiają pracownikom wykonywanie obowiązków. Dobry manager powinien jednak zadbać nie tylko o dostarczenie tego typu pomocy biurowych, ale także o zaopatrzeniu biurowej kuchni oraz szafek konferencyjnych. W co powinniśmy je wyposażyć i dlaczego jest to tak ważne dla wizerunku firmy?

REKLAMA

Odpowiedzialność kontraktowa i deliktowa przedsiębiorcy

Czy przedsiębiorca odpowiada tylko za własne działanie lub zaniechanie? Jakie są rodzaje oraz granice odpowiedzialności przedsiębiorcy?

Jak ewidencjonować w pkpir wydatki na zakup paliwa i przejazd autostradami płatnymi za granicą

Prowadzę firmę transportową. Świadczę międzynarodowe usługi transportu i spedycji. Prowadzę pkpir. Moi kierowcy za granicą tankują samochody oraz korzystają z płatnych autostrad. Często niemożliwe jest otrzymanie faktury za tankowanie samochodu, a tym bardziej za płatną drogę. W związku z tym posiadam paragony za tankowanie, jak również za płatne odcinki drogi. Czy paragony za tankowanie samochodu oraz za przejazd płatnymi odcinkami drogi mogę zaliczyć do kosztów?

Jak wypromować sklep internetowy? Sprawdź skuteczne sposoby

Poniżej kilka skutecznych rozwiązań, które warto zastosować w przypadku prowadzenia e-sklepu. Niektóre z nich można wdrożyć samodzielnie, inne wymagają wsparcia specjalistów. Jedno jest pewne – aby zwiększyć ruch na naszej stronie, który będzie generował sprzedaż, postawmy na kilka źródeł dotarcia do odbiorcy. Oto, co rekomendujemy.

Od 2019 r. Pracownicze Plany Kapitałowe - założenia

Do prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił projekt utworzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK), które są elementem Programu Budowy Kapitału zapowiedzianego w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Jest to efekt wspólnych prac Ministerstw Finansów, Rozwoju oraz Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Jakich rozliczeń podatkowych należy dokonać w związku ze śmiercią zatrudnionego

Śmierć pracownika, zleceniobiorcy lub wykonawcy umowy o dzieło skutkuje wygaśnięciem umów, których stroną był zmarły. Taka sytuacja zobowiązuje podmioty zatrudniające do rozliczenia przychodów z pozostałych po tych osobach praw majątkowych. W tym zakresie może powstać obowiązek pobrania przez płatnika od należnych przychodów zaliczki na podatek dochodowy lub przekazania świadczenia beneficjentom do opodatkowania przez nich podatkiem od spadków i darowizn.

Jak dokonać korekty podatku naliczonego w związku z rezygnacją lub wyborem zwolnienia podmiotowego

Jak dokonać korekty podatku naliczonego w związku z rezygnacją ze zwolnienia podmiotowego (i odwrotnie)? Na przykład: rezygnuję ze zwolnienia podmiotowego od stycznia 2018 r., mam materiały, towary, środki trwałe, wyposażenie, nie odliczyłem VAT przy zakupie. Jak dokonać korekty? A w przypadku gdybym był podatnikiem VAT czynnym i zamierzał ponownie skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, to po powrocie jak dokonać korekty?

Jakie roszczenia przysługują pracownikowi wobec którego stosowany jest mobbing?

Mobbing to zgodnie z definicją zawartą w kodeksie pracy, działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.

Brak wniosku urlopowego a rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia

Czy w każdym przypadku niezłożenie przez pracownika wniosku urlopowego i udanie się na urlop stanowi ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych?

E-papierosy będą opodatkowane akcyzą od 2018 roku

W Sejmie trwają prace legislacyjne nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który przewiduje wprowadzenie od 1 stycznia 2018 r. opodatkowania akcyzą dwóch nowych kategorii wyrobów akcyzowych - płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich, a także objęcia tych wyrobów obowiązkiem oznaczania znakami akcyzowymi.

Stawki podatku od środków transportowych w 2018 roku

W dwóch obwieszczeniach Minister Rozwoju i Finansów określił minimalne i maksymalne stawki podatku od środków transportowych, które będą obowiązywać w 2018 roku. Sprawdźmy ile zapłacimy podatku od poszczególnych rodzajów pojazdów.

Podzielona płatność w VAT od 1 kwietnia 2018 r.

Istotną nowością dla podatników VAT będzie z pewnością mechanizm podzielonej płatności (ang. split payment). Nad nowelizacją ustawy o VAT w tym zakresie trwają obecnie prace legislacyjne w Sejmie. Nowe przepisy mają wejść w życie od 1 kwietnia 2018 r. Stosowanie tego mechanizmu ma być co do zasady dobrowolne ale ma się to podatnikom opłacać, bo przewidziano konkretne korzyści podatkowe dla wybierających split payment.

Obligacje hybrydowe

Czym są obligacje hybrydowe, co je wyróżnia od innych typów długu a także jakie są ryzyka po stronie obligatariuszy - m.in. na te pytania odpowiedzi udziela Grzegorz Namiotkiewicz, partner zarządzający w kancelarii Clifford Chance.

Jak ustalić podstawę wymiaru świadczeń chorobowych pracowników wykonujących pracę za granicą

Ustalając podstawę wymiaru świadczeń chorobowych dla pracownika oddelegowanego do pracy za granicą, nie należy uzupełniać przychodu, jeżeli pracownik z przyczyn usprawiedliwionych nie przepracował pełnego miesiąca, lecz przepracował co najmniej połowę obowiązującego go wymiaru czasu pracy. Dotyczy to również przypadków, gdy miesięczny przychód pracowników nie przewyższa kwoty przeciętnego wynagrodzenia.

Problemy z rozliczaniem podróży służbowych

Pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Rozliczenia związane z podróżą służbową nastręczają wiele problemów zarówno pracodawcom, jak i pracownikom. Dotyczy to nie tylko wysokości należności, sposobu ich udokumentowania, lecz także ustalenia, czy wyjazd pracownika jest podróżą służbową.

Wypadek firmowego samochodu - rozliczenie VAT od naprawy, złomowania i sprzedaży

Wypadek firmowego samochodu wiąże się z ponoszeniem wydatków na jego naprawę. Może także powodować konieczność złomowania auta lub jego sprzedaży po dokonanej naprawie.

Składki ZUS 2018 - wszystkie składki jednym przelewem

Od 1 stycznia 2018 roku będą obowiązywały nowe zasady opłacania składek ZUS. Zgodnie z nimi, wszystkie składki na: ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe), ubezpieczenie zdrowotne, fundusze (Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych), będzie można zapłacić jednym przelewem – na jeden rachunek w ZUS.

Kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców od 1 stycznia 2018 r.

Kary dla zatrudniających nielegalnie cudzoziemców od 1 stycznia 2018 r. będą wyższe. Poszerzony zostanie także katalog sytuacji, w których powstaje odpowiedzialność karna.

Papierowe zwolnienia lekarskie tylko do lipca 2018 r. Pracodawcy muszą założyć profil na PUE ZUS

Ręcznie wystawiane druki zwolnień lekarskich znikną całkowicie wraz z początkiem lipca 2018 roku. Nastąpi przejście na zwolnienia wyłącznie elektroniczne (e-ZLA). System elektronicznych zwolnień jest dużym ułatwieniem dla pracodawców. Warunek jest jeden – muszą mieć założony swój profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). Taki profil obowiązkowo muszą mieć pracodawcy – płatnicy, którzy zatrudniają więcej niż 5 osób. Inni mogą to zrobić dobrowolnie.

Zwolnienie z obowiązku zapłaty zaliczki na podatek od 2018 r.

Resort finansów chce zwolnić z obowiązku zapłaty zaliczki na podatek dochodowy (bądź zaliczki od dochodów osiągniętych przez kilka następujących po sobie okresów rozliczeniowych), gdy nie przekracza ona 1000 zł. Zmiana ma ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej przez małych przedsiębiorców. Nowe regulacje, które znajdą się w ustawie o PIT oraz ustawie o CIT, mają wejść w życie od 2018 r.

Wzrost cen niektórych produktów może być wynikiem nieuczciwych praktyk handlowych

100 dni obowiązuje ustawa o przewadze kontraktowej, której celem jest wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami działającymi w branży rolno-spożywczej. Przepisy weszły w życie 12 lipca. UOKiK prowadzi obecnie 12 spraw w ramach nowej ustawy.

Limit jednorazowej amortyzacji w 2018 r.

W 2018 r. wysokość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć kwoty 216 tys. zł. Zgodnie z przepisami uprawnionymi do jednorazowej amortyzacji są podatnicy, którzy w roku podatkowym rozpoczęli prowadzenie działalności oraz mali podatnicy.

Wartość pracy małżonka i dzieci przedsiębiorcy w kosztach od 2019 r.

Zaproponowana nowelizacja ustawy o PIT zakłada wprowadzenie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przez podatnika wartości pracy jego małżonka oraz małoletnich dzieci współpracujących z przedsiębiorcą. Nowe regulacje mają wejść w życie w 2019 r.

Harmonogram czynności inwentaryzacyjnych za 2017 r.

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie.

Metody rozchodu zapasów z magazynu

Zapasy zakwalifikowane są do aktywów obrotowych, które wedle przepisów ustawy o rachunkowości wycenia się co najmniej raz w ciągu dwóch lat. Zasadą jest, iż wycenę rozchodu zapasów z magazynu należy dokonywać w tych samych cenach, które zostały zaewidencjonowane w momencie przyjęcia do magazynu.

Elektroniczna ewidencja VAT i JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców od 2018 r.

Od 1 stycznia 2018 r. mikroprzedsiębiorcy dołączą do grona podatników VAT, którzy prowadzą elektroniczną ewidencję VAT (czyli rejestr sprzedaży i zakupów VAT) oraz przesyłają ją co miesiąc w postaci plików JPK_VAT. Duże przedsiębiorstwa wysyłają JPK_VAT od 1 lipca 2016 r., a małe i średnie od 1 stycznia 2017 r.

Jak wypromować lokalny biznes?

Od wielu lat w Polsce panuje moda na lokalne biznesy. Porzucamy sieciówki na rzecz lokalnych kawiarni, restauracji, sklepów i punktów usługowych. Popularność takich miejsc po części budują ich klienci, polecając je sobie wzajemnie. Jednak w głównej mierze sukces wynika z dobrze zbudowanego wizerunku i odpowiedniej promocji firmy na długo przed otwarciem.

Prawidłowe ujęcie środków trwałych w księgach rachunkowych

Najistotniejszym problemem w przypadku środków trwałych okazuje się określenie, kiedy dany składnik jest już kompletny oraz kiedy można uznać go za zdatny do użytku, a także co stanowi jeden obiekt inwentarzowy. Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w KSR 11 „Środki trwałe” wydanym przez Komitet Standardów Rachunkowości w maju 2017 r.

Zmiany w VAT od 1 kwietnia 2018 r.

Zmiany w podatku od towarów i usług (VAT), zapobieganie unikaniu płacenia podatku, wprowadzenie tzw. mechanizmu podzielonej płatności (split payment) - to niektóre ze zmian wprowadzone do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 kwietnia 2018 r.

Zmiany dla przedsiębiorców w 2018 r.

Od 2018 roku przedsiębiorcy będą mogli liczyć na ułatwienia w prowadzeniu firmy zarówno w sferze podatkowej jak i gospodarczej. Część przepisów już obowiązuje.

Nowe prawo o sukcesji w 2018 r.

Ministerstwo Rozwoju przygotowało projekt nowej ustawy o sukcesji. Nowe przepisy mają na celu możliwość kontynuowania działalności firmy po śmierci przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą.

W jaki sposób można zakwestionować zwolnienie lekarskie pracownika

Pracodawca, który ma podejrzenia, że pracownik nadużywa zwolnienia lekarskiego, może skontrolować pracownika, gdy na 30 listopada poprzedniego roku zgłaszał do ubezpieczenia chorobowego co najmniej 20 osób. Jeśli nie może go skontrolować, to taką kontrolę przeprowadzi ZUS.

Jak przekroczenie rocznych limitów podstawy wymiaru podatku i składek ZUS w 2017 r. wpływa na inne obowiązki płatnika

Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i FEP oraz opodatkowania są ograniczone w skali roku. Przekroczenie ustalonych limitów powoduje określone konsekwencje m.in. w zakresie ustalania podstawy wymiaru zasiłków czy dokonywania potrąceń z wynagrodzenia za pracę. Natomiast brak bieżącej informacji o przekroczeniu podstawy wymiaru podatku lub składek ZUS zasadniczo zobowiązuje płatników do dokonania korekty rozliczeń z tego tytułu.

Czy umowa przechowania pieniędzy może podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych

Jeden z naszych kontrahentów w związku ze swoim wyjazdem za granicę chce podpisać ze spółką umowę o przechowanie pieniędzy. Czy umowy przechowania pieniędzy podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Dotacje - rozliczenia podatkowe i ewidencja rachunkowa

Dotacja to forma bezzwrotnej pomocy finansowej udzielanej ze środków publicznych w celu finansowego wsparcia określonego przedsięwzięcia lub prowadzenia bieżącej działalności. Na podstawie przepisów podatkowych oraz przepisów o rachunkowości skutki otrzymania dotacji mogą różnić się od siebie. Jest to uzależnione od celu, na jaki otrzymane dotacje zostaną przeznaczone.

Nowe technologie w systemach ochrony mienia i danych

Profesjonalne usługi bezpieczeństwa podążają za zmieniającym się światem i reagują na wciąż nowe zagrożenia. Ochrona mienia to już nie tylko niezastąpiony ochroniarz i prosty monitoring przemysłowy. Nowoczesne technologie zabezpieczają zarówno mienie, jak i pozwalają uniknąć niebezpieczeństw w świecie wirtualnym.

FinTech – technologia dla ludu czy przełomowy model biznesowy?

Od 2010 roku suma inwestycji w globalny sektor FinTech wyniosła ponad 50 miliardów dolarów, dzięki czemu powstało 2500 nowy spółek. W jaki sposób mariaż tradycyjnych usług bankowych i nowych technologii zmienił branżę finansową? Kto skorzysta, a kto straci na cyfrowej rewolucji?

Sprzedaż nieruchomości a działalność gospodarcza – podatek VAT

Jak wygląda sprzedaż nieruchomości znajdujących się w majątku prywatnym, jako prowadzenie działalności gospodarczej i obowiązek zapłaty podatku VAT z tego tytułu w kontekście wyroku NSA z dnia 26.05.2017 r., sygn. akt I FSK 1728/15?

Kim jest dyrektor techniczny w organizacji startupowej i jakie ma kompetencje?

Czym zajmuje się dyrektor techniczny w start-upie, z jakimi trudnościami musi się zmierzyć oraz jaką drogę musi pokonać, by efektywnie zarządzać młodym zespołem?

Jak rozliczać zakup biletów lotniczych - najczęstsze problemy z rozliczeniem VAT

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnicy często kupują bilety lotnicze. Czyniąc to, korzystają z usług przewoźników krajowych i zagranicznych. Zakup od przewoźnika krajowego nie nastręcza tak wielu problemów jak zakup od przewoźnika zagranicznego. W tym wypadku podatnicy często nie są w stanie odpowiedzieć na pytanie, czy w przypadku lotów międzynarodowych po stronie polskiego podatnika występuje obowiązek wykazania importu usług, czy też nie.

Jakie są konsekwencje posługiwania się pustymi fakturami?

Organy podatkowe otrzymują coraz więcej instrumentów, które pozwalają im na walkę z pustymi fakturami. Wystawca pustej faktury ma obowiązek zapłaty z niej VAT bezpośrednio do urzędu skarbowego. Nie wystarczy, że podatnik, który chce naprawić swój błąd, wystawi fakturę korygującą. Aby korekta była skuteczna, nabywca musi skorygować swoje rozliczenie.

Prawidłowy wybór biegłego rewidenta oraz zawarcie umowy o badanie sprawozdania finansowego

Każda jednostka sporządzająca sprawozdanie finansowe może je poddać badaniu przez biegłego rewidenta. Niektóre podmioty są do tego zobligowane z mocy ustawy o rachunkowości. Niepoddanie badaniu sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

Jak budować i utrzymywać dobre relacje z kontrahentami i klientami

Z badań przedsiębiorczości wynika, że koszty pozyskania nowego klienta są kilkakrotnie wyższe niż koszty utrzymania dotychczasowego portfela firm, z którymi współpracujemy. Niemniej, budowanie udanych relacji biznesowych nie jest łatwym zadaniem - nieprzypadkowo jest to też jedna z najbardziej pożądanych kompetencji na współczesnym rynku pracy. Jak rozwijać i dbać o kontakty biznesowe? O czym pamiętać, by budować długotrwałe, partnerskie relacje z naszymi klientami? Oto kilka wskazówek.

Ustawa o sukcesji firm rodzinnych od 2018 roku

W Ministerstwie Rozwoju powstał projekt ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej (tzw. ustawa o sukcesji firm). Aktualnie trwają konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe tego projektu. To kolejna ustawa z pakietu „100 zmian dla firm”, która zgodnie z intencjami projektodawców ma pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie przedsiębiorców prowadzących firmę w formie indywidualnej działalności gospodarczej. Zmiany dotyczą co najmniej 2 mln firm i mają wejść w życie w I kwartale 2018 roku.

Insurtech – innowacyjne start-upy przyszłością sektora ubezpieczeniowego?

Branża finansowa, tak jak większość segmentów rynku, od dekady poddawana jest zmianom związanym z transformacją cyfrową. Ich wynikiem są coraz prężniej działające w segmencie finansowym nowoczesne firmy technologiczne, zwane fintech-ami. Wyróżnikiem ich strategii jest wykorzystywanie nowoczesnych technologii w pełnym zakresie: od tworzenia produktu, poprzez sprzedaż, kontakt z klientem aż po utrzymywanie relacji z konsumentami.

Konstytucja Firmy Rodzinnej

Kontynuując cykl artykułów poświęconych najważniejszym mechanizmom Ładu Rodzinnego przyjrzyjmy się jednemu z mnie najbliższych – Konstytucji Firmy Rodzinnej. To jeden z najbardziej kompleksowych dokumentów rodzinnych, który porównać można do przewodnika prowadzenia firmy, napisanego wspólnie przez jej założycieli. Dzięki niemu przyszłe pokolenia mogą poznać cele i sposób zarządzania firmą rodzinną, jakie przyświecały jej założycielom lub cele te modyfikować idąc z duchem czasu.

O czym powinni wiedzieć przyszli startupowcy?

Jak pokazują statystyki upada 9 na 10 start-upów[1]. Oprócz rozsądku oraz solidnego przygotowania ekonomicznego, do rozpoczęcia działalności biznesowej niezbędna jest znajomość podstaw prawa handlowego, cywilnego, a nawet autorskiego. Mimo iż start-upy są jedynie etapem przejściowym w rozwoju organizacji, w świetle prawa polskiego nie różnią się niczym od innych przedsiębiorstw - tłumaczy dr Mariusz Bidziński, Szkoła Prawa Uniwersytetu SWPS.

REKLAMA