REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty podatku naliczonego w związku z rezygnacją lub wyborem zwolnienia podmiotowego

Subskrybuj nas na Youtube
Jak dokonać korekty podatku naliczonego w związku z rezygnacją lub wyborem zwolnienia podmiotowego /Fot. Fotolia
Jak dokonać korekty podatku naliczonego w związku z rezygnacją lub wyborem zwolnienia podmiotowego /Fot. Fotolia
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Jak dokonać korekty podatku naliczonego w związku z rezygnacją ze zwolnienia podmiotowego (i odwrotnie)? Na przykład: rezygnuję ze zwolnienia podmiotowego od stycznia 2018 r., mam materiały, towary, środki trwałe, wyposażenie, nie odliczyłem VAT przy zakupie. Jak dokonać korekty? A w przypadku gdybym był podatnikiem VAT czynnym i zamierzał ponownie skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, to po powrocie jak dokonać korekty?

Sposób dokonania korekty zależy od rodzaju podlegających korekcie składników majątkowych. Wyróżnić można trzy grupy takich składników majątku, tj.:

REKLAMA

  1. towary i usługi podlegające korekcie rozłożonej w czasie, dla których nie upłynął jeszcze okres korekty; w związku z rezygnacją lub wyborem zwolnienia podmiotowego podlegają one korekcie rozłożonej w czasie,
  2. pozostałe towary i usługi wykorzystywane do działalności gospodarczej; w związku z rezygnacją lub wyborem zwolnienia podmiotowego najczęściej podlegają one korekcie jednorazowej, jeżeli nie upłynęło 12 miesięcy od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania,
  3. pozostałe towary i usługi, w szczególności towary handlowe, surowce i materiały; w związku z rezygnacją lub wyborem zwolnienia podmiotowego podlegają one korekcie jednorazowej bez względu na upływ czasu od momentu ich nabycia lub wytworzenia.

W określonych przepisami przypadkach podatnicy obowiązani są (chociaż w przypadku korekty na korzyść podatników mówić raczej należy o uprawnieniu) korygować odliczony podatek naliczony. Dotyczy to między innymi sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7 w związku z art. 91 ust. 1-6 ustawy o VAT). Przypadki takie mogą mieć miejsce między innymi, gdy podatnik korzystający dotychczas ze zwolnienia podmiotowego rezygnuje z dalszego korzystania z tego zwolnienia oraz w przypadkach, gdy podatnik zarejestrowany dotychczas jako podatnik VAT czynny wybiera korzystanie ze zwolnienia podmiotowego.

Składniki majątku będące przedmiotem takiej korekty podzielić można na trzy grupy.

Zobacz: Prawo dla firm

Korekta rozliczana w czasie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do pierwszej grupy należą towary i usługi podlegające korekcie rozłożonej w czasie (tj. towary i usługi zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł, oraz grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł), dla których nie upłynął jeszcze okres korekty (okres ten, co do zasady, wynosi 5 lat; dłuższy, 10-letni okres korekty dotyczy nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów). Korekta dotycząca takich składników majątku nie jest dokonywana jednorazowo, lecz częściowo po zakończeniu każdego kolejnego roku okresu korekty - w części przypadającej na dany rok; (zob. art. 91 ust. 7 w zw. z art. 91 ust. 7a w zw. z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT).

Przykład 1A:

Podatnik korzystający obecnie ze zwolnienia podmiotowego zrezygnuje z początkiem 2018 r. z dalszego korzystania z tego zwolnienia (w związku z czym zarejestruje się jako czynny podatnik VAT) od 1 stycznia 2018 r. podatnik ten będzie wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane VAT. Swoją działalność podatnik prowadzi w lokalu użytkowym nabytym w 2014 r. za 259 000 zł netto + 59 570 zł. W tej sytuacji w związku z rezygnacją ze zwolnienia podmiotowego po zakończeniu 2018 r. podatnik będzie uprawniony - w ramach korekty rocznej - do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o 5957 zł (1/10 z 59 570 zł). W tym celu podatnik powinien wykazać tę kwotę w poz. 47 deklaracji VAT-7 za styczeń 2019 r. albo w poz. 47 deklaracji VAT-7K za I kwartał 2019 r. Podobnego zwiększenia podatnik będzie mógł dokonać - jeśli nadal będzie przedmiotowy lokal wykorzystywał wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych - po zakończeniu lat 2019, 2020, 2021, 2022 oraz 2023.*

Przykład 1B:

Podatnik zarejestrowany obecnie jako czynny podatnik VAT (i wykonujący wyłącznie czynności opodatkowane) wybierze z początkiem 2018 r. korzystanie ze zwolnienia podmiotowego. W prowadzonej działalności podatnik ten wykorzystuje samochód osobowy, przy którego nabyciu w 2016 r. odliczył 7820 zł VAT (tj. 50% z 15 640 zł). W związku z wyborem zwolnienia podmiotowego po zakończeniu 2018 r. (w ramach specjalnie w tym celu składanej deklaracji VAT-7 lub VAT-7K za styczeń lub I kwartał 2019 r.) podatnik obowiązany będzie do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego o 1564 zł (1/5 z 7820 zł). W tym celu podatnik powinien wykazać tę kwotę ze znakiem minus (-) w poz. 47 deklaracji VAT-7 za styczeń 2019 r. albo w poz. 47 deklaracji VAT-7K za I kwartał 2019 r. Analogiczny obowiązek podatnik będzie miał - jeśli nie zrezygnuje ze zwolnienia podmiotowego - po zakończeniu lat 2019 i 2020.*

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak dokonać korekty podatku naliczonego w związku z rezygnacją lub wyborem zwolnienia podmiotowego

W artykule przedstawiono również problem zmiany prawa do odliczenia w przypadku działalności mieszanej oraz korekty dotyczącej towarów handlowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA