REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty podatku naliczonego w związku z rezygnacją lub wyborem zwolnienia podmiotowego

Jak dokonać korekty podatku naliczonego w związku z rezygnacją lub wyborem zwolnienia podmiotowego /Fot. Fotolia
Jak dokonać korekty podatku naliczonego w związku z rezygnacją lub wyborem zwolnienia podmiotowego /Fot. Fotolia
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Jak dokonać korekty podatku naliczonego w związku z rezygnacją ze zwolnienia podmiotowego (i odwrotnie)? Na przykład: rezygnuję ze zwolnienia podmiotowego od stycznia 2018 r., mam materiały, towary, środki trwałe, wyposażenie, nie odliczyłem VAT przy zakupie. Jak dokonać korekty? A w przypadku gdybym był podatnikiem VAT czynnym i zamierzał ponownie skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, to po powrocie jak dokonać korekty?

Sposób dokonania korekty zależy od rodzaju podlegających korekcie składników majątkowych. Wyróżnić można trzy grupy takich składników majątku, tj.:

REKLAMA

REKLAMA

  1. towary i usługi podlegające korekcie rozłożonej w czasie, dla których nie upłynął jeszcze okres korekty; w związku z rezygnacją lub wyborem zwolnienia podmiotowego podlegają one korekcie rozłożonej w czasie,
  2. pozostałe towary i usługi wykorzystywane do działalności gospodarczej; w związku z rezygnacją lub wyborem zwolnienia podmiotowego najczęściej podlegają one korekcie jednorazowej, jeżeli nie upłynęło 12 miesięcy od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania,
  3. pozostałe towary i usługi, w szczególności towary handlowe, surowce i materiały; w związku z rezygnacją lub wyborem zwolnienia podmiotowego podlegają one korekcie jednorazowej bez względu na upływ czasu od momentu ich nabycia lub wytworzenia.

W określonych przepisami przypadkach podatnicy obowiązani są (chociaż w przypadku korekty na korzyść podatników mówić raczej należy o uprawnieniu) korygować odliczony podatek naliczony. Dotyczy to między innymi sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7 w związku z art. 91 ust. 1-6 ustawy o VAT). Przypadki takie mogą mieć miejsce między innymi, gdy podatnik korzystający dotychczas ze zwolnienia podmiotowego rezygnuje z dalszego korzystania z tego zwolnienia oraz w przypadkach, gdy podatnik zarejestrowany dotychczas jako podatnik VAT czynny wybiera korzystanie ze zwolnienia podmiotowego.

Składniki majątku będące przedmiotem takiej korekty podzielić można na trzy grupy.

Zobacz: Prawo dla firm

REKLAMA

Korekta rozliczana w czasie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do pierwszej grupy należą towary i usługi podlegające korekcie rozłożonej w czasie (tj. towary i usługi zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł, oraz grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł), dla których nie upłynął jeszcze okres korekty (okres ten, co do zasady, wynosi 5 lat; dłuższy, 10-letni okres korekty dotyczy nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów). Korekta dotycząca takich składników majątku nie jest dokonywana jednorazowo, lecz częściowo po zakończeniu każdego kolejnego roku okresu korekty - w części przypadającej na dany rok; (zob. art. 91 ust. 7 w zw. z art. 91 ust. 7a w zw. z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT).

Przykład 1A:

Podatnik korzystający obecnie ze zwolnienia podmiotowego zrezygnuje z początkiem 2018 r. z dalszego korzystania z tego zwolnienia (w związku z czym zarejestruje się jako czynny podatnik VAT) od 1 stycznia 2018 r. podatnik ten będzie wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane VAT. Swoją działalność podatnik prowadzi w lokalu użytkowym nabytym w 2014 r. za 259 000 zł netto + 59 570 zł. W tej sytuacji w związku z rezygnacją ze zwolnienia podmiotowego po zakończeniu 2018 r. podatnik będzie uprawniony - w ramach korekty rocznej - do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o 5957 zł (1/10 z 59 570 zł). W tym celu podatnik powinien wykazać tę kwotę w poz. 47 deklaracji VAT-7 za styczeń 2019 r. albo w poz. 47 deklaracji VAT-7K za I kwartał 2019 r. Podobnego zwiększenia podatnik będzie mógł dokonać - jeśli nadal będzie przedmiotowy lokal wykorzystywał wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych - po zakończeniu lat 2019, 2020, 2021, 2022 oraz 2023.*

Przykład 1B:

Podatnik zarejestrowany obecnie jako czynny podatnik VAT (i wykonujący wyłącznie czynności opodatkowane) wybierze z początkiem 2018 r. korzystanie ze zwolnienia podmiotowego. W prowadzonej działalności podatnik ten wykorzystuje samochód osobowy, przy którego nabyciu w 2016 r. odliczył 7820 zł VAT (tj. 50% z 15 640 zł). W związku z wyborem zwolnienia podmiotowego po zakończeniu 2018 r. (w ramach specjalnie w tym celu składanej deklaracji VAT-7 lub VAT-7K za styczeń lub I kwartał 2019 r.) podatnik obowiązany będzie do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego o 1564 zł (1/5 z 7820 zł). W tym celu podatnik powinien wykazać tę kwotę ze znakiem minus (-) w poz. 47 deklaracji VAT-7 za styczeń 2019 r. albo w poz. 47 deklaracji VAT-7K za I kwartał 2019 r. Analogiczny obowiązek podatnik będzie miał - jeśli nie zrezygnuje ze zwolnienia podmiotowego - po zakończeniu lat 2019 i 2020.*

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak dokonać korekty podatku naliczonego w związku z rezygnacją lub wyborem zwolnienia podmiotowego

W artykule przedstawiono również problem zmiany prawa do odliczenia w przypadku działalności mieszanej oraz korekty dotyczącej towarów handlowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA