REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawo, Prawo konkurencji

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Praca zdalna – niezależność i swoboda czy nieustanny obowiązek?

Praca zdalna jest formą wykonywania powierzonych zadań poza siedzibą firmy. Jest to telepraca, której zasady w postaci np. poświęconych godzin dzienne, regulujemy sami, a fakt używania do niej technik elektronicznych powoduje, że możemy spełniać swoje obowiązki we własnym domu, mając kontakt z przełożonym jedynie poprzez e-maile, skype’a czy też telefonicznie.

Sprostowanie a odpowiedź w prawie prasowym

Polskie prawo prasowe w ramach tzw. systemu sprostowań przewiduje aktualnie dwa środki umożliwiające osobie zainteresowanej przeciwdziałanie naruszeniom związanym z informacją nieprawdziwą, nieścisłą lub zagrażającą jej dobrom osobistym. Mianowicie mowa w tym wypadku o uregulowanym w art. 31 ustawy o prawie prasowym- sprostowaniu i odpowiedzi.

Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji

Utrudnianie dostępu do rynku może przybrać wiele postaci. Niektóre z nich są wprost wskazane w ustawie, inne zaś zachowania przedsiębiorców rozpatrywać należy indywidualnie. Wszystkie łączy je jednak to, że na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji mogą zostać uznane za zakazane czyny nieuczciwej konkurencji.

Ochrona nazwy spółki

Oznaczenie przedsiębiorcy podlega ochronie. Można zatem podjąć stosowne kroki w stosunku do podmiotu, który używa bliźniaczej nazwy swojego przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Złagodzenie kary dla przedsiębiorcy uczestniczącego w porozumieniu antykonkurencyjnym

Przedsiębiorcy zawierający zakazane porozumienia ograniczające konkurencję muszą liczyć się z sankcjami przewidzianymi w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Wymiar kary nałożonej na nieuczciwego przedsiębiorcę przez Prezesa UOKiK może jednak zostać zredukowany przy spełnieniu przesłanek określonych w ustawie.

Zmowa cenowa jako porozumienie ograniczające konkurencję

Na gruncie polskiego prawa antymonopolowego zakazane są wszelkie porozumienia ograniczające konkurencję, w tym także częste zarówno wśród małych, jak i dużych przedsiębiorców zmowy cenowe. Nieuczciwych konkurentów wspólnie ustalających ceny czekają jednak konsekwencje przewidziane w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów.

Kiedy praktyka rynkowa jest agresywna?

Przedsiębiorcy na wiele sposobów starają się zdopingować konsumentów do zawarcia danej transakcji, stosując przy tym różne formy nacisku. Jeśli jednak nacisk ten jest nadmierny, możemy mieć do czynienia z zakazaną agresywną praktyką rynkową.

Firmy nie mogą ustalać cen

Ustalanie cen sprzedaży przez dystrybutora Euromark Polska (marki Alpinus i Campus) oraz jego partnerów handlowych stanowiło naruszenie prawa konkurencji. Na przedsiębiorców Prezes UOKiK nałożyła karę ponad 58 tys. zł. Jedna z firma zdecydowała się na program łagodzenia kar leniency.

REKLAMA

Niedozwolone postanowienia umowne – kto może wytoczyć powództwo?

Podejmowaniu współpracy często towarzyszy umowa. Czasami jednak zdarza się, że zawiera ona postanowienia, które są niezgodne z prawem. Co robić, gdy wykryjemy nieprawidłowości?

Aplikacje 2011 - egzaminy już we wrześniu

Więcej niż 12 tys. osób przystąpi 24 września egzaminów na aplikacje prawnicze 2011. Do grona adwokatów dołączyć chce rekordowa liczba 4127 magistrów prawa.

Dzierżawa praw autorskich - porada

Czy prawa autorskie możemy dzierżawić? Na czym polega dzierżawa praw autorskich? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.

Jak czytać ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym?

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wprowadza generalny zakaz stosowania takich praktyk przez przedsiębiorcę oraz klasyfikuje poszczególne zachowania rynkowe. Złożona systematyka wprowadzona przez ustawę sprawia jednak, że zarówno konsumenci, jak i sami przedsiębiorcy mają niekiedy problem z oceną charakteru danej praktyki.

Kiedy reklama wywołuje nieuzasadniony lęk?

Reklamodawcy od dawna wiedzą, że przekazy odwołujące się do emocji często stanowią skuteczniejszą zachętę do zakupu danego towaru niż reklama rzeczowa. Często celem reklamy jest wywołanie u odbiorcy obawy lub lęku. Ekspert tłumaczy do jakich granic takie praktyki są dopuszczalne w reklamie.

Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna?

Do niedawna przedsiębiorcy stosunkowo rzadko posługiwali się reklamą porównawczą z obawy, by ich działania nie uznano za bezprawne. Obecnie tendencja ta zaczyna się zmieniać, jednakże nadal pojawiają się wątpliwości dotyczące dopuszczalności reklamy porównawczej, której przesłanki określa ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Kim jest „przeciętny konsument”?

Polski ustawodawca w wielu aktach prawnych posługuje się pojęciem „konsumenta” lub „przeciętnego konsumenta”. Ekspert wyjaśnia, kto kryje się za tymi pojęciami i komu prawo przyznaje ochronę.

Krytyka konkurencji w reklamie - jakie są jej granice?

Celem reklamy jest z jednej strony wyeksponowanie zalet własnego produktu, a z drugiej, przekonanie odbiorcy o wyższości reklamowanego towaru nad produktami konkurencji. Reklamodawcy posługują się w tym celu różnymi zabiegami marketingowymi, często stawiając w złym świetle ofertę konkurencji. Istotne jest jednak, by krytyka konkurencji nie przekraczała granic prawa.

Klauzule pod okiem UOKiK

UOKiK uważniej przygląda się klauzlom w umowach przygotowywanych przez przedsiębiorców. Dyscyplinarne skreślenie z listy uczestników oznacza brak zwrotu zapłaconych kosztów – to jedna z klauzul stosowana przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą GoWork.pl w Siedlcach.

Naczelna Izba Lekarska naruszyła konkurencję

Naczelna Izba Lekarska naruszyła prawo antymonopolowe - stwierdził UOKiK. Zabraniając lekarzom przepisywania na receptę niektórych produktów podlegających legalnemu obrotowi dopuściła się praktyki naruszającej konkurencję. Prezes UOKiK nałożyła na Izbę karę finansową w wysokości blisko 50 tys. zł.

Dobre obyczaje w reklamie - porada

Polski ustawodawca przy tworzeniu aktów prawnych często posługuje się określeniami nieostrymi czy wartościującymi, które, dopuszczając wiele możliwych interpretacji, powodują problemy związane ze stosowaniem prawa. Na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji takim pojęciem są „dobre obyczaje”, z którymi zgodna musi być każda reklama, o ile reklamodawca nie chce, by zarzucono mu czyn nieuczciwej konkurencji.

Prawa do artystycznych wykonań oraz prawa do fonogramów i wideogramów

Prawo autorskie obejmuje zagadnienia wykorzystania (oraz jego prawidłowości) utworów. Prawo autorskie reguluje również zasady wykorzystywania wykonań artystycznych oraz prawa do fonogramów i wideogramów. Ekspert wyjaśnia na jakich zasadach się one opierają.

Odpowiedzialność z tytułu czynu nieuczciwej konkurencji - porada

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wprowadziła do polskiego systemu prawa pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji. Taki czyn popełnić może wyłącznie przedsiębiorca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, godząc przy tym w interesy innego przedsiębiorcy lub klienta, z którym to faktem ustawa wiąże określone konsekwencje natury cywilnej i karnej.

Podpis elektroniczny - jak uzyskać?

Podpis elektroniczny, po spełnieniu pewnych warunków, traktowany jest na równi z podpisem złożonym własnoręcznie przez osobę, która się nim posługuje. Korzystanie z podpisu elektronicznego gwarantuje wygodę i szybkość dokonywania transakcji oraz zawierania umów. Odpowiedni podpis elektroniczny jest również dla osoby, która się nim posługuje oraz dla jej kontrahentów, gwarancją bezpieczeństwa. Jaki podpis elektroniczny uznaje się za bezpieczny? Poniżej przytaczamy opinię wydaną przez Ministerstwo Gospodarki.

Czy podpis elektroniczny może zabezpieczać transakcje dokonywane przez spółki?

Ustawa o podpisie elektronicznym obowiązuje od dnia 16 sierpnia 2002 roku i z tym dniem bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu został zrównany z podpisem własnoręcznym w zakresie wywoływanych skutków prawnych.Czy podpis elektroniczny można stosować w przypadku stosunków między spółkami?

Jakie będą nowe regulacje dla sektora funduszy inwestycyjnych? - UCITS IV

W najbliższym czasie polski sektor funduszy inwestycyjnych czekają duże zmiany, które dotyczyć będą nie tylko funduszy i towarzystw, które nimi zarządzają, ale także inwestorów. Zmiany te wprowadza nowa Dyrektywa Parlamentu Europejskiego, tzw. UCITS IV, która jest kolejną, po Bazyeli II i MiFID inicjatywą regulacyjną ukierunkowaną na standaryzację procesów zarządzania ryzykiem w europejskich instytucjach finansowych.

Kiedy firma nadużywa pozycji dominującej?

Nadużywanie przez przedsiębiorcę pozycji dominującej na rynku wewnętrznym jest zakazane. Ekspert radzi jak oceniana jest rola odgrywana przez firmę na rynku i kiedy jej pozycja będzie nadużywana.

Czy przedsiębiorca może uzyskać negatywną decyzję merytoryczną?

Czy przedsiębiorca, w którego interesie leży uzyskanie negatywnej decyzji merytorycznej, może zwrócić w tej sprawie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów?

Jaka jest istota majątkowych praw autorskich? - odpłatność

W istocie majątkowych praw autorskich zawiera się przede wszystkim ich odpłatność. Ta ich cecha w sposób pośredni umożliwia ochronę praw twórców. Poniżej ekspert, podając pomocne przykłady, wyjaśnia to zagadnienie.

Jak przenosić autorskie prawa majątkowe?

Prawa autorskie, jako prawa o charakterze majątkowym, mogą być przenoszone na inne osoby. Przejście majątkowych praw autorskich może przebiegać różnymi drogami. Poniżej ekspert opisuje prawną regulację tego zagadnienia.

Czym jest pierwszeństwo w kontekście prawa własności przemysłowej?

Zasada swobody prowadzenia działalności gospodarczej umożliwia aktywność przedsiębiorców w bardzo wielu dziedzinach. Istnieją jednak prawne ograniczenia i zasady, których przedsiębiorcy są zobowiązani przestrzegać. Tak jest między innymi w przypadku prowadzenia działalności, do której wykorzystuje się prawnie chronione wynalazki, wzory użytkowe albo przemysłowe, czy tez układy scalone.

Patent na wynalazek – czym jest i w jaki sposób można go uzyskać?

Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej pozwala na jej wykonywanie, co do zasady, bez ograniczeń. Możliwe są jedynie ograniczenia wynikające z przepisów prawnych, np. konieczność uzyskania koncesji na obrót paliwami. Oprócz tego istnieje szereg zasad dotyczących już samego funkcjonowania przedsiębiorcy w obrocie, co też może zostać uznane za swoiste ograniczenie. Jednym z nich jest działalność gospodarcza z wykorzystaniem wynalazku, na który ma być udzielony patent. Warto zapoznać się z licznymi zasadami ich dotyczącymi.

Kiedy sąd może orzec przepadek świadczenia na rzecz Skarbu Państwa?

W niektórych wypadkach świadczenie może ulec przepadkowi na rzecz Skarbu Państwa. Kiedy ma to miejsce i kiedy przepadkowi ulega wartość świadczenia?

Czym są udziały uprzywilejowane w spółce z o.o.?

Zasadą jest, że wspólnicy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mają równe prawa i obowiązki w spółce. Niektórzy jednak wspólnicy mogą mieć udziały uprzywilejowane. Kiedy wspólnik może posiadać udział uprzywilejowany, na czym to uprzywilejowanie polega i co się z tym wiąże?

Kiedy powstawanie spółki powodujące koncentrację kapitału nie wiąże się z koniecznością zgłoszenia do UOKIK?

Prowadzenie działalności gospodarczej opiera się na zasadzie swobody. Przedsiębiorcy mogą więc łączyć się między innymi w formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wspomniana swoboda nie oznacza to jednak, że nie jest ona niczym nieograniczona. Każda forma aktywności gospodarczej podlega określonym zasadom i ograniczeniom, które maja na celu bezpieczeństwo obrotu. Jednym z takich ograniczeń jest konieczność uzyskania aprobaty Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w przypadku, gdy powstanie spółki może powodować ograniczenie konkurencji i powstawanie monopolu.

Co nabywamy kupując nieruchomość?

Często używa się sformułowania „kupiłem mieszkanie” czy „kupiłem dom”. Mało kto zastanawia się jednak, co tak naprawdę nabył i jakie prawne ograniczenia łącza się z tym.

Jak stworzyć przewagę konkurencyjną w trzech prostych krokach?

Mimo że o przewadze konkurencyjnej wielu ekspertów napisało tomy, to praktyka osiągnięcia tej przewagi wciąż sprawia trudności. Poniższy model czterech kroków powinien uporządkować działania firm w tym zakresie.

Co z ochroną konkurencji i konsumentów w sądzie?

W niektórych sytuacjach przedsiębiorca będzie zmuszony dochodzić swoich praw z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów w sądzie. Jak pokrótce wygląda postępowanie? W jakich sprawach jest właściwy Sąd Okręgowy w Warszawie? Jak i gdzie skutecznie wnieść odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu? Jakie wymogi powinno spełniać odwołanie?

W jaki sposób małe firmy są narażone na przestępstwa w Sieci?

Coraz częściej prasa donosi o przypadkach przestępstw internetowych, których ofiarami padają znane firmy oraz osoby publiczne. Coraz częściej jednak ofiarami cyberprzestępców padają małe i średnie przedsiębiorstwa. Cenna jest więc wiedza, w jaki sposób można zabezpieczyć się przed działaniami cyber- i typosquatterów.

Jak ubiegać się o promesę koncesji?

Przedsiębiorca, który otrzymał promesę może mieć dużą pewność, że uzyska również koncesję. Jednak już samo ubieganie się o promesę koncesji pozwoli przedsiębiorcy rozpoznać jakie ma szansę na koncesję. Czy warto zatem ubiegać się o promesę koncesji?

Co gdy liczba koncesji jest ograniczona?

Przetarg w postępowaniu koncesyjnym pomoże dokonać wyboru przedsiębiorcy lub też przedsiębiorców spośród tych, którzy najlepiej odpowiadają warunkom podjęcia i wykonywania działalności gospodarczej objętej koncesjonowaniem.

Jakie są uniwersalne zasady ubiegania się o koncesję?

W przypadku postępowania o udzielenie koncesji z pewnością konieczna będzie znajomość przepisów szczegółowych ustaw, które określają zakres i warunki wykonywania działalności gospodarczej podlegającej koncesjonowaniu. Jednak wspólne, uniwersale zasady określone zostały w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.

Jaka działalność objęta jest monopolem państwa?

Podjęcie niektórych rodzajów działalności gospodarczej nie jest możliwe bez uzyskania koncesji. Koncesjonowanie przez państwo działalności gospodarczej czynione jest w imię ochrony dziedzin szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej oraz dla bezpieczeństwa obywateli. Wymóg uzyskania koncesji w znacznym stopniu ogranicza swobodę gospodarczą. W jakim przypadku konieczne jest uzyskanie koncesji?

Kiedy przedsiębiorca ma obowiązek obrotu bezgotówkowego?

Przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w określonych przypadkach przewidują obowiązek dokonywania przez przedsiębiorcę płatności za pośrednictwem rachunku bankowego. Kiedy taka forma rozliczeń jest obowiązkowa?

Kto może prowadzić bingo pieniężne?

Grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Jednym z rodzajów gry losowej jest gra bingo pieniężne.

Jaka reklama gier jest zakazana?

Musisz wiedzieć, że w przypadku reklamy gier ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Zakazy dotyczą zarówno nadawania reklam, promocji jak i informowania o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność w zakresie gier.

Czy przedsiębiorca może swobodnie ustalać ceny za usługi transportowe?

Co do zasady przedsiębiorca może swobodnie kształtować ceny swoich usług. Jednak w przypadku działalności taksówkarzy i firm świadczących usługi przewozowe transportu zbiorowego rada gminy może ustalić ceny urzędowe.

Jak określić ceny urzędowe na produkty lecznicze?

Co do zasady strony mają swobodę w kształtowaniu cen towarów i usług w umowie sprzedaży. Ustawa o cenach przewiduje jednak pewne wyjątki, kiedy swoboda ta może zostać ograniczona. Jednym z tych wyjątków jest określenie cen urzędowych na produkty lecznicze i wyroby medyczne.

Jakie są konsekwencje nieokreślenia ceny w umowie sprzedaży?

Nieodzownym warunkiem umowy sprzedaży jest podanie ceny. Nie musi to być konkretna kwota. Kodeks cywilny dopuszcza możliwość wskazania podstaw do jej ustalenia. A jakie są konsekwencje nieokreślenia w umowie sprzedaży ceny?

Jak określić cenę w umowie sprzedaży?

Nie ulega wątpliwości, że dla zawarcia umowy sprzedaży konieczne jest uzgodnienie przez strony ceny, przy czym, nie zawsze cena wyrażona musi być konkretną kwotą pieniędzy. Jak zatem można określić cenę?

Jak wygląda oferta sprzedaży w świetle prawa?

Zgodnie z art. 543 Kodeksu cywilnego wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży. Oferent jest związany ofertą.

Jak firma może chronić się przed oczernianiem w internecie?

Internet, który rozwija się w zastraszającym tempie może być nośnikiem informacji oczerniających przedsiębiorcę. Jeżeli Twoja konkurencja zamieszcza nieprawdziwe informacje na temat prowadzonej przez Ciebie firmy, dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji i popełnia przestępstwo.

REKLAMA