REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o korytarzach przesyłowych

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Ustawa o korytarzach przesyłowych 2013
Ustawa o korytarzach przesyłowych 2013
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2013 ma obowiązywać nowa ustawa o korytarzach przesyłowych, która kompleksowo ureguluje problemy inwestycji w sieci energetyczne. Ustawa ta obejmie sieć i obiekty służące do dystrybucji lub przesyłania energii elektrycznej, gazu, także z łupków, oraz ropy naftowej i CO2. Z nowych rozwiązań będą w ograniczonym zakresie mogli skorzystać także przedsiębiorcy telekomunikacyjni oraz wodno - kanalizacyjni.

Trwają prace nad projektem ustawy o korytarzach przesyłowych. Zgodnie z założeniami Ministerstwa Gospodarki, ustawa ta wejdzie w życie 1 stycznia 2013 i całkowicie zmieni otoczenie prawne sektora energetycznego – tak oceniają eksperci kancelarii prawniczej Deloitte Legal.

REKLAMA

REKLAMA

Nowa regulacja pozwoli przedsiębiorstwom sieciowym na bardziej efektywne planowanie nakładów związanych z sieciami, które już dziś sięgają 9 mld złotych rocznie, a w najbliższych latach będą rosnąć. Ustawa nałoży także nowe obowiązki na samorządy, które będą odpowiedzialne za opracowywania planów lokalizacji sieci.

Główną barierą inwestycji w infrastrukturę sieciową w Polsce są niedoskonałe przepisy, w szczególności regulujące pozyskanie prawa do gruntu. Praktyka pokazuje, że realizacja dłuższych odcinków sieci, tzn. kilkadziesiąt kilometrów i więcej, zajmuje ok. 6 – 7 lat, z czego aż ok. 4 – 5 lat to przygotowanie inwestycji od strony formalnoprawnej, w tym uzyskanie prawa do gruntu.

„Największym problemem jest wielość postępowań, jakie należy przeprowadzić przed rozpoczęciem rozbudowy sieci. Poza wypełnieniem wymagań dotyczących ochrony środowiska, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz pozwoleń na budowę, inwestorzy muszą pozyskać prawa do gruntu. Zdarza się, że inwestor staje przed koniecznością uzyskania kilkudziesięciu, a nawet kilkuset decyzji i orzeczeń sądowych. Dodatkowo, przedsiębiorcy muszą liczyć się z nieprzewidywalnymi wycenami wartości prawa do posadowienia sieci na cudzym gruncie oraz możliwością zaskarżania rozstrzygnięć administracyjnych i sądowych na każdym z etapów tego procesu. W efekcie, powoduje to wieloletnie opóźnienia w realizacji inwestycji, co przekłada się z kolei  na koszty ich przeprowadzania ” –  podkreśla Edyta Garlicka, Radca Prawny, Partner Associate w kancelarii Deloitte Legal.

REKLAMA

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Nowa ustawa o korytarzach przesyłowych kompleksowo ureguluje problemy inwestycji w sieci energetyczne, usuwając główne przeszkody prawne i wprowadzając ułatwienia w realizacji działań z nimi związanych. Ustawa obejmie sieć i obiekty służące do dystrybucji lub przesyłania energii elektrycznej, gazu, także z łupków, oraz ropy naftowej i CO2. Z nowych rozwiązań będą w ograniczonym zakresie mogli skorzystać także przedsiębiorcy telekomunikacyjni oraz wodno - kanalizacyjni.

Korytarzem przesyłowym będzie pas terenu przeznaczony do umieszczenia na nim urządzeń przesyłowych. Ustanowienie go  zapewni inwestorom prawo do zlokalizowania sieci na wszystkich nieruchomościach, przez które przebiega korytarz, należących do wielu właścicieli. Decyzja o ustanowieniu korytarza będzie mogła zastąpić 3 inne rozstrzygnięcia: o ustaleniu lokalizacji inwestycji, dające prawo do gruntu i o pozwoleniu na budowę. W zakresie istniejącej infrastruktury sieciowej utworzenie korytarza będzie oznaczać powstanie na nieruchomości służebności przesyłu. Umożliwi to posadowienie urządzeń przesyłowych, ich eksploatację, konserwację i remonty, a także wstęp na nieruchomość.

Natomiast z punktu widzenia właścicieli nieruchomości, odszkodowania za obciążenie nieruchomości określane będą na podstawie algorytmu, nie będzie więc potrzeby sporządzania wycen przez rzeczoznawców majątkowych. Zastosowanie nowego rozwiązania ma na celu przyśpieszenie  i ujednolicenie zasad  określenia wysokości odszkodowań.


Zdaniem ekspertów Deloitte Legal, dzięki planowanym zmianom, przedsiębiorstwa energetyczne będą mogły dużo szybciej realizować inwestycje w infrastrukturę sieciową i zyskają narzędzia do uregulowania zaszłości w tym zakresie. „Możliwość zlokalizowania inwestycji, uzyskanie prawa do gruntu i pozwolenia na budowę na podstawie jednej decyzji, a także przewidziane w projekcie rozwiązania proceduralne znacznie ograniczą formalności wymagane do rozpoczęcia budowy sieci. Dotychczasowe doświadczenie związane ze stosowaniem innych specjalistycznych ustaw, takich jak ustawa drogowa oraz ustawa o przygotowaniu EURO 2012 pozwalają oczekiwać, że projektowane rozwiązania przyspieszą inwestycje liniowe. Ponadto przedsiębiorcy zyskają narzędzie pozwalające im sprawnie uregulować rozpowszechnione w praktyce sytuacje, gdy nie mają prawa do korzystania z gruntu, na którym znajduje się sieć.” – mówi Adam Jodłowski, Senior Associate w kancelarii Deloitte Legal.

Dla samorządów, nowa regulacja oznacza dodatkowe zadania związane z przygotowaniem planów i decyzji administracyjnych, w tym ustalenia lokalizacji urządzeń przesyłowych i planów zaopatrzenia w paliwa gazowe, energię elektryczną i ciepło. Ustawa przewiduje również środki dyscyplinujące - na wydanie decyzji o ustanowieniu korytarza przesyłowego organ administracyjny będzie miał 90 dni. Jeżeli nie wyda jej w tym terminie, będzie zobowiązany do zapłaty 500 złotych za każdy dzień opóźnienia.

Kalkulator odsetek podatkowych

Prywatni właściciele nieruchomości zyskają możliwość wcześniejszego ustalenia czy na posiadanych przez nich  nieruchomościach, czy też tych które planują kupić,  będą w przyszłości lokalizowane korytarze przesyłowe . Jednocześnie, w korytarzu przesyłowym, będzie obowiązywał zakaz wznoszenia budynków mieszkalnych i innych obiektów, które mogłyby zagrażać bezpieczeństwu funkcjonowania urządzeń. Dodatkowo, właściciele będą mogli żądać wykupu nieruchomości, jeżeli budowa urządzeń przesyłowych uniemożliwi im korzystanie z gruntu w dotychczasowy sposób lub zgodny z jego przeznaczeniem.

W związku z utworzeniem korytarza, właściciele nieruchomości otrzymają jednorazowe odszkodowanie obliczane na podstawie algorytmu uwzględniającego m.in.  położenie, powierzchnię i kategorię gruntu, rodzaj urządzenia przesyłowego oraz wskaźnik zróżnicowania województwa. Ten parametr będzie ustalony w oparciu o poziom wielkości produktu krajowego brutto na jedną osobę. W ustawie przewidziano także rozwiązanie, które może dodatkowo zmotywować właścicieli. Odszkodowanie za nieruchomość będzie powiększane o 5% jeżeli nieruchomość zostanie wydana w ciągu 14 dni od powstania takiego obowiązku.

W ocenie ekspertów Deloitte Legal, nowa ustawa dotycząca korytarzy przesyłowych jest zbliżona do rozwiązań stosowanych w innych krajach. Regulacje na podobnych zasadach wprowadziły między innymi Czechy i Norwegia. Głównym celem jest skrócenie i usprawnienie procesu prowadzenia inwestycji sieciowych przy zachowaniu praw właścicieli gruntów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA