REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprostowanie a odpowiedź w prawie prasowym

Jakub Józefczyk
Sprostowanie a odpowiedź w prawie prasowym
Sprostowanie a odpowiedź w prawie prasowym

REKLAMA

REKLAMA

Polskie prawo prasowe w ramach tzw. systemu sprostowań przewiduje aktualnie dwa środki umożliwiające osobie zainteresowanej przeciwdziałanie naruszeniom związanym z informacją nieprawdziwą, nieścisłą lub zagrażającą jej dobrom osobistym. Mianowicie mowa w tym wypadku o uregulowanym w art. 31 ustawy o prawie prasowym- sprostowaniu i odpowiedzi.

Sprostowanie, zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy  i doktryną  jest rzeczową i odnoszącą się do faktów wypowiedzią prostującą wypowiedź nieprawdziwą i nieścisłą. Istotny jest czynnik rzeczowości, gdyż zgodnie z postanowieniem SN z dnia 5 sierpnia 2003r. II KK 13/03 prawo prasowe wymaga, aby sprostowanie, jak i odpowiedź były rzeczowe, przy czym pod pojęciem rzeczowości należy rozumieć: konkretność, zawartość i jasność wypowiedzi. W wypadku nie spełnienia niniejszych wymogów, redaktor naczelny na podstawie art. 33 ust. 1 pr. pras. odmówi opublikowania sprostowania bądź odpowiedzi. Charakterystyczny dla sprostowania powinien być brak oceny i komentarzy. Natomiast odpowiedź została określona w art. 31 ust. 2 ustawy pr. prasowego jako rzeczowa wypowiedź, będąca reakcją na stwierdzenia zagrażające dobrom osobistym, co istotne w przeciwieństwie do sprostowania może ona zawierać krytyczny komentarz, polemikę, oceny.

REKLAMA

Polecamy: Polecamy: Forma odmowy udzielenia informacji publicznej

Ten sam tekst może stanowić zarówno przedmiot sprostowania jak i odpowiedzi.

Wybór reakcji na treść materiału prasowego zależy w tym wypadku od decyzji osoby zainteresowanej, przy czym nie ma przeciwwskazań, aby wysłać do danej redakcji zarówno sprostowania jak i odpowiedzi. 

Dodatkową instytucją chroniącą jednostkę przed działaniem prasy jest art 51 ust. 4 Konstytucji, w którym stwierdzono, iż każdy ma prawo żądania sprostowania informacji nieprawdziwych , niepełnych lub zebranych w sposób sprzeczny z ustawą. Natomiast na gruncie kodeksu cywilnego, w zakresie ochrony dóbr osobistych zbliżoną ochronę daje art. 24 - § 1. Ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne. W razie dokonanego naruszenia może on także żądać, ażeby osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków, w szczególności ażeby złożyła oświadczenie odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Na zasadach przewidzianych w kodeksie może on również żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny. Nie ma przeszkody,  aby zawrzeć w sprostowaniu roszczenie ewentualne, tj. wskazujące, iż w wypadku nie dokonania sprostowania na podstawie art.31 ust. 1 prawa prasowego, prosi się o złożenie oświadczenia o odpowiedniej treści zgodnie z art. 24 kc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Sprostowanie – kto jest odpowiedzialny ze jego publikację?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA