REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Forma odmowy udzielenia informacji publicznej

Monika Brzozowska
Autor: Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
W jakiej formie udziela się odmowy udzielenia informacji publicznej?
W jakiej formie udziela się odmowy udzielenia informacji publicznej?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli chodzi o sposób udzielenia odmowy informacji z uwagi na to, że wnioskowana informacja nie ma charakteru informacji publicznej to ustawa o dostępie do informacji publicznej (dalej u.d.i.p.) nie precyzuje takiej sytuacji.

Jednakże orzecznictwo idzie w tym przypadku, w stronę uznania za trafny, poglądu zgodnie z którym w sytuacji gdy sprawa nie ma charakteru informacji publicznej odmowa jej udzielenia nie może być rozstrzygana decyzją.

REKLAMA

Ustawa o dostępie do informacji publicznej nie znajduje również w tym przypadku zastosowania ponieważ nie jest spełniony jej zakres podmiotowy i przedmiotowy.

REKLAMA

Zgodnie z Wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 grudnia 2002 r., II SA 3301/2002) odmowa udostępnienia informacji publicznej wymaga wydania decyzji administracyjnej tylko wtedy, gdy chodzi o informację publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

Jeżeli więc informacja nie ma charakteru informacji publicznej, to w tej sytuacji, organ nie ma podstawy do wydania decyzji w sprawie, lecz powinien wnioskodawcę poinformować pismem, że sprawa nie dotyczy informacji publicznej, bądź dotyczy takiej informacji w stosunku do której istnieje odmienny tryb dostępu (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 grudnia 2002 r., II SA 3301/2002).

Polecamy: Odmowa udzielenia informacji publicznej w prasie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Są również orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego stwierdzające, że w ocenie sądu odmowa informacji ze względu na fakt, że nie stanowi ona informacji publicznej winna nastąpić w drodze decyzji np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 16 stycznia 2004 r. II SAB 364/03, jednakże trudno się zgodzić z tymi poglądami.

REKLAMA

Przenosząc powyższe ustalenia na grunt niniejszych rozważań - rzecznik prasowy może poinformować np. przedstawiciela mediów, że żądana informacja nie ma charakteru informacji publicznej w świetle ustawy i jako taka nie podlega udostępnieniu w trybie art. 10 ust 2 u.d.i.p.

Natomiast odnośnie odmowy udzielenia informacji mającej charakter informacji publicznej to zgodnie z art. 16 ust. 1 u.d.i.p. odmowa udostępnienia informacji publicznej oraz umorzenie postępowania o udostępnienie informacji w przypadku określonym w art. 14 ust. 2 przez organ władzy publicznej następują w drodze decyzji.

Zobacz także: Informacja publiczna przetworzona

Jednakże czy rzecznik prasowy organu zobowiązanego przez ustawę do udostępniania informacji publicznej może wydawać decyzje administracyjne?

Wydaje się, iż na to pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

Nie można wskazać istnienia przeszkód prawnych, by na mocy obowiązujących aktów wewnętrznych, w zakresie obowiązków rzecznika prasowego istniał zapis o udostępnianiu przez niego informacji publicznej a co za tym idzie również odmawiania udzielenia informacji publicznej. Ponieważ, jak wykazano wyżej, informacja publiczna nie powinna być wydawana w formie decyzji i jest raczej czynnością materialno - techniczną.

Pozostaje kwestia wydawania przez rzecznika decyzji w kwestii odmowy udostępniania informacji publicznej.

Zagadnieniem tym zajmował się m.in. Naczelny Sąd Administracyjny, który w jednym z wyroków (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 lipca 2002 r., II SAB 195/2002 ) stwierdził, że nietrafny jest zarzut, iż informacja udzielona przez osobę pełniącą obowiązki Dyrektora Biura Promocji Informacji i Analiz nie jest wykonaniem obowiązku udostępnienia informacji publicznej przez władzę publiczną. Do wydawania decyzji odmownych o jakich mowa w art. 16 ustawy jest uprawniony organ lub osoba przez niego upoważniona. Udzielenie informacji przez pracowników (...) którzy w zakresie obowiązków zgodnie z regulaminem mają udzielanie informacji (...) jest wykonywaniem czynności, tj. udzielenia informacji zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej.

Zobacz też: Ochrona danych osobowych przekazywanych przez rzecznika

Decyzja administracyjna zgodnie z wymogami wskazanymi w kodeksie postępowania administracyjnego (art. 107 k.p.a.) powinna zawierać:

- oznaczenie organu administracji publicznej,
- datę wydania,
- oznaczenie strony lub stron,
- powołanie podstawy prawnej,
- rozstrzygnięcie,
- uzasadnienie faktyczne i prawne,
- pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie,
- podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji.

Dodatkowo zgodnie z k.p.a. decyzja, w stosunku do której może zostać wniesione powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu administracyjnego, powinna zawierać ponadto pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi.

Przepisy szczególne mogą określać dodatkowo, także inne składniki, które powinna zawierać decyzja (§ 2 art. 107 k.p.a.), natomiast kwestie uzasadnienia decyzji zawiera art. 107 § 3 k.p.a.

Co do uzasadnienia faktycznego decyzji to powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne - wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa.

Można również odstąpić od uzasadnienia decyzji gdy:

  • uwzględnia ona w całości żądanie strony; nie dotyczy to jednak decyzji rozstrzygających sporne interesy stron oraz decyzji wydanych na skutek odwołania.
  • z przepisów ustawowych wynikała możliwość zaniechania lub ograniczenia uzasadnienia ze względu na interes bezpieczeństwa Państwa lub porządek publiczny.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wakacje składkowe dla małych przedsiębiorców. Nowa wersja projektu ustawy z rocznym limitem wydatków

    Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało nową wersję projektu ustawy o tzw. wakacjach składkowych. Obniżono w nim szacunek kosztu rozwiązania dla finansów publicznych w 10 lat do 20,4 mld zł z niemal 25 mld zł.

    Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?

    Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.

    Jak handel wykorzystuje nowe technologie

    Technologia to nieodłączna część funkcjonowania nowoczesnej dystrybucji towarów. Pracownicy sektora sprzedaży nie wyobrażają sobie bez niej pracy. Tak wynika z raportu Slack przygotowanego na bazie ankiety wśród dyrektorów i menadżerów z sektora handlowego. 

    Komisja Europejska wydała wstępną pozytywną ocenę pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy

    Mamy dobrą wiadomość: jest formalna zgoda KE ws. akceptacji pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy, jak też warunku związanego z Kartą Praw Podstawowych UE - poinformowała w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    REKLAMA

    Ukrainie trzeba pomagać, ale import produktów rolnych do Unii Europejskiej nie może mieć takiej formy jak obecnie

    Po wybuchu wojny doszło do załamania wymiany handlowej Ukrainy. Obecnie głównym kierunkiem ukraińskiej sprzedaży zagranicznej jest Unia Europejska. Otwarcie UE na ukraiński import produktów rolnych nie może mieć takiej formy jak obecnie. Rolnicy polscy i z innych krajów unijnych nie wytrzymają konkurencji.

    Firma źle zarządzająca ryzykiem może pożegnać się z ubezpieczeniem?

    Jedynie 44 proc. firm w Polsce ma sformalizowaną politykę zarządzania ryzykiem. Podejście do zarządzania ryzykiem w biznesie wciąż wymaga jeszcze dużo pracy. Co firmy ubezpieczają najczęściej? 

    Ponad 20 mln zł z tytułu niezapłaconych podatków. Rozbita została zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową

    Zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową została rozbita. Śledczy szacują straty Skarbu Państwa na ponad 20 mln zł.

    Co to jest działalność badawczo-rozwojowa? W teorii i praktyce

    Działalność badawczo-rozwojową definiuje m.in. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. oraz Podręcznik Frascati. Zgodnie z definicją działalność badawczo-rozwojowa to twórcza praca podejmowana w sposób celowy i systematyczny, mająca na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz tworzenie nowych zastosowań dla istniejącej wiedzy. Działalność B+R zawsze ukierunkowana jest na nowe odkrycia, oparte na oryginalnych koncepcjach lub hipotezach. Nie ma pewności co do ostatecznego wyniku, ale jest ona planowana i budżetowana, a jej celem jest osiągnięcie wyników, które mogłyby być swobodnie przenoszone lub sprzedawane na rynku. Co to oznacza w praktyce? 

    REKLAMA

    Każdy projekt finansowany z UE musi uwzględniać zasady horyzontalne. O jakie zasady chodzi?

    Polityka horyzontalna Unii Europejskiej, która powinna być uwzględniona w każdym projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich, to równe szanse i niedyskryminacja, równość kobiet i mężczyzn, zrównoważony rozwój oraz zasada „nie czyń poważnych szkód”. Ponadto, beneficjenci są zobligowani do przestrzegania Karty Praw Podstawowych UE oraz spełnienia horyzontalnego warunku podstawowego w zakresie wdrażania postanowień Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

    Polskie bizneswoman systematycznie przejmują kierowanie firmami z branży hotelarskiej i gastronomicznej

    Już prawie co czwarta firma działająca w branży HoReCa – hotele, restauracje, catering, ma szefową a nie szefa. W firmach mających jednego właściciela ten odsetek jest nawet wyższy i wynosi 48 procent. Biznesy zarządzane przez kobiety z tej branży należą do prowadzonych najlepiej.

    REKLAMA